Add en cafeïne

18-10-2017 23:59 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve meiden,


Enkele maanden geleden had ik een topic geopend ivm mijn diagnose ADD.
Ondertussen zijn we weeral enkele maanden verder, en ben ik nog elke dag in de weer om aan mezelf te werken.

Loop sindskort terug langs bij de psychiater (ben veranderd van psych omdat ik me niet 100% op mijn gemak voelde) , en ben heel tevreden van deze man.

Heb net een reis van 3 weken indonesië achter de rug met mijn vriend en zijn gezin :facepalm: , wat de mooiste en leukste areis van mijn leven moest zijn, is uiteindelijk uitgedraaid op de ergste reis van mijn leven.
Het was duidelijk dat de groep (9 pers..) iets teveel van het goede was voormij, waardoor ik all time overprikkeld was. Echt vreselijk.

Na mijn reis ben ik meteen terug naar de psych gelopen, had echt wel nood aan een goede babbel.
Toen hij vroeg "En, hoe was je reis?" , zag hij meteen al aan de blik oo mijn gezicht hoe het verlopen was, waarop hij antwoordde "Naja, je ogen spreken boekdelen.."

Later in het gesprek hebben we besloten om toch in therapie te gaan om te werken aan m'n zelfvertrouwen, somberheid, slecht zelfbeeld. Ook heeft hij Concerta 27mg voorgeschreven aan mij.

Ik hoor positieve en negatieve verhalen over Concerta. Ik heb de pilletjes in huis liggen, maar heb de stap nog niet durven zetten om ze te nemen, aangezien de Ritalin bij mij een omgekeerd effect had en helemaal niet aansloeg (en concerta de langwerkende variant is..)

Nu, heb ik vorige week in de ochtend een "Ice Coffee Latté" gedronken (eigenlijk drink ik helemaal geen koffie maar goed :hyper: ). Na een 30- tal minuten, begon ik meteen het gevoel te krijgen dat ik enorm gefocust was. Ik heb mijn huis volledig (zonder afgeleid te zijn en tussendoor andere taken te doen) gepoetst!

Vandaag, moest ik op sollicitatie. Ik heb deze morgen opniuw een koffietje opgedronken, en opnieuw voel ik me heel erg gefocusd, ik heb het gevoel dat ik veel beter voor mezelf durf opkomen, kan erg goed praten, mijn aandacht kan ik úren op 1 bepaalde taak houden. Ik heb echt zo iets van "WHAT? :rolling: Ik heb echt het gevoel dat mijn sollicitatie een succes was, door de koffie..

Is dit normaal? Herkent iemand van jullie dit? Of is dit misschien een "placebo" effect? Geen idee :@@:

Als dit zou werken, zou ik natuurlijk dit verder gebruiken ipv medicijnen.


Sorry voor mijn "hak op de tak" tekst, maar de laatste dagen/weken zijn een overloop geweest van emoties/gebeurtenissen waardoor ik nu waarschijnlijk eventjes moet bekomen. En ok, dit is ook gewoon hoe ik ben.. :biggrin:


Dankjullie wel!
Tips & tricks zijn meer dan welkom!
Alle reacties Link kopieren
Je weet diep in jezelf ook wel dat het volstrekt zinloos is om je te focussen op futiele zaken zoals een kop koffie drinken. Luister naar je psych, neem de medicatie en heb er vertrouwen in dat het goed komt, ook al gaat het jaren duren.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat mensen met adhd soms sloten koffie of energiedrank drinken? Tuurlijk pept het je op en verbetert het je focus, doet het bijna bij iedereen. Maar het went ook snel en het effect wordt minder. Maar met af en toe een koffie voor de focus is niks mis... Gok alleen dat het niet voldoende zal zijn op de lange termijn
Alle reacties Link kopieren
_Amand schreef:
19-10-2017 00:06
Je weet diep in jezelf ook wel dat het volstrekt zinloos is om je te focussen op futiele zaken zoals een kop koffie drinken. Luister naar je psych, neem de medicatie en heb er vertrouwen in dat het goed komt, ook al gaat het jaren duren.
Tjah, goedkomen zal het misschien wel. Maar als je telkens je job verliest (ook al gebruik je medicijnen..) is dit niet fijn. Mijn lichaam kan niet goed het methylfenidaat verdragen, en reageert er anders op, bv: maakt me heel angstig o.a. Is echt niet fijn.. en bij koffie heb ik dat effect dan niet..
anoniem_352855 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 00:16
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foodb schreef:
19-10-2017 00:10
Waarom denk je dat mensen met adhd soms sloten koffie of energiedrank drinken? Tuurlijk pept het je op en verbetert het je focus, doet het bijna bij iedereen. Maar het went ook snel en het effect wordt minder. Maar met af en toe een koffie voor de focus is niks mis... Gok alleen dat het niet voldoende zal zijn op de lange termijn
Naja, dat begrijp ik wel.. Het geeft me gewoon een goed gevoel met meer zelfvertrouwen, meer focus, etc.
Alle reacties Link kopieren
Behalve kortwerkend methylfenidaat zoals ritalin en langwerkend methylfenidaat zoals concerta, zijn er ook nog ander soorten medicatie die goed werken bij adhd en add. Zoals dexamfetamine of buproprion og clonidine enz enz. Dus je psychiater heeft nog best wat in zijn trukendoos zitten, mocht dit nu niet werken voor je.
Alle reacties Link kopieren
Foodb schreef:
19-10-2017 00:26
Behalve kortwerkend methylfenidaat zoals ritalin en langwerkend methylfenidaat zoals concerta, zijn er ook nog ander soorten medicatie die goed werken bij adhd en add. Zoals dexamfetamine of buproprion og clonidine enz enz. Dus je psychiater heeft nog best wat in zijn trukendoos zitten, mocht dit nu niet werken voor je.
Dit! Volgens mijn arts is ook beslist niet van te voren te zeggen wat er bij wie werkt. Ik reageerde op ritalin hetzelfde als TO, dus daar ben ik - in overleg - er snel mee gestopt. Nu dexamfetamine en daarmee ging voor een wereld op. En TO, dan is het ook veel gemakkelijker om aan jezelf te werken. Je kunt je dan nl focussen op dingen die je met succes kunt aanpakken ipv falen omdat ze AD(H)D-ingebakken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Addertje,
Je zou best even kunnen experimenteren met de koffie.
Kijken hoe je erop reageert. Af en toe een bakkie naar binnen gieten en kijken wat het met je doet. Doe het voor iets van 2 weken.
Geen mens is hetzelfde en misschien ben jij wel iemand waarvoor koffie kan werken.
Medicijnen heb je altijd altijd nog achter de hand.
Ik vind het een hele grappige ontdekking van je :-)
Alle reacties Link kopieren
Eens met Verbinder; probeer het eens. Volgens mij kan je beter experimenteren met koffie dan met medicatie. En ik heb ook een ADD-diagnose. Ben nu aan de sloten met koffie omdat ik op goddeloze tijden moet/wil werken. Maar dat heeft niet zozeer met ADD te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel herken, is dat ik pas echt aanspreekbaar ben als ik koffie heb gedronken. Ik word dan "aan" gezet.
Koffie is natuurlijk een beetje een pepdrankje. Ook niet zo gek dat het iets met je doet.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356311 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 15:01
Reden: Pvc
98.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sunny2017 schreef:
20-10-2017 23:26
Ik herken het ook en heb ook Add. Zonder koffie kom ik mijn dag echt niet door op het werk. Wat me wel opvalt is dat ik er echt verslaafd aan ben en zodra het uitwerkt ik supermoe ben.
Ja, omdat je over je grenzen heen gaat!
Cafeïne is net zo goed troep als medicatie hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mwah koffie doet het voor mij echt niet haha, geef mij maar m’n concerta daar word ik ook een stuk minder overprikkeld van :P
Ik (ADD'er) kan echt niet zonder koffie. Ik heb het absoluut nodig om wakker te worden 's ochtends.
En ik kan me op mijn werk ook een stuk beter concentreren wanneer ik start met een kop koffie.
Ik moet er wel op letten dat ik niet te veel drink, want dan word ik hyper. Maar ik kan het eigenlijk wel prima doseren.

En ik vind koffie ook nog eens erg lekker. :koffie:
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356311 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 15:01
Reden: .
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DanaJoe72 schreef:
21-10-2017 03:49
Mwah koffie doet het voor mij echt niet haha, geef mij maar m’n concerta daar word ik ook een stuk minder overprikkeld van :P
Oh jij neemt concerta. Hoe ervaar je de werking hiervan? Heb dit voorgeschreven gekregen van de dokter, maar door slechte ervaringen met Ritalin durf ik niet zo goed opnieuw beginnen aan die troep..
Alle reacties Link kopieren
Het werkt een stuk langzamer en geleidelijker uit dan de ritalin. Met ritalin had ik vaak na 2 uur al een rebound en die waren fors.
En ik vergat dus gewoon de volgende dosis waardoor ik nooit een rebound kon voorkomen. Zeggen ze zet een wekker, maar dat werkt niet als je op je werk geen mobiel, horloge o.i.d. bij je mag dragen.
Dan stond ik soms zo stijf van de irritatie en hyperactiviteit dat ik het liefst onzichtbaar was zodat mensen me maar met rust lieten.
Ook at ik letterlijk niks met ritalin en moest ik mezelf dwingen met eten. Met concerta is dat gelukkig een heel stuk minder, nog wel minder eetlust maar niet meer zo erg als met ritalin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven