Schotland in oktober

24-09-2023 11:39 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!
Ik ga in oktober met een groepsreis naar Schotland (heel spannend want ik ben slechtziend). Nu vraag ik me af waar ik o.a. rekening mee moet houden. Regent het er veel in oktober? Ik ben sinds mijn galblaasoperatie veel afgevallen en heb eigenlijk geen geschikte kleren meer (alleen joggingpakken, maar daar heb je met regen niets aan).
Wat is verstandig om mee te nemen? En bij welke winkel kan ik dan het beste zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben heel vaak in Schotland geweest, verschillende jaargetijden, en meestal is het er net even iets mooier weer dan hier. Raar maar waar :) Met uitzondering van een langere vakantie in juli, waarin we de temperatuur niet boven de 19 graden hebben gehad en dat was een middagje (rest van de twee weken om en nabij 16 graden en regen regen regen).
Dus ik zou zeggen geen jurken tenzij met dikke maillot, spijkerbroeken en een goed regenjack. Mocht je ook outdoor gaan, dan warme wandelschoenen en wellies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koop een goede regenjas.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is net zo onvoorspelbaar als in Nederland en ook al heeft Schotland het imago dat het er ‘altijd’ regent, dat is niet zo, ik geloof per jaar zelfs minder dan in Nederland.
Ik had voor een reisje speciaal een heel goed regenpak aangeschaft, had ik 5 dagen zon. Ik klaag niet! Maar ja, zal je net zien dat als je geen regenkleding meeneemt, dat je wel toevallig veel regen hebt.
Een andere keer had ik wel buien, maar ook zon en harde wind, en rustige dagen.

Ik zou het dus gewoon vergelijken met Nederland en wat je dan bij je zou hebben op een meerdaagse vakantie. En in ieder geval een fijne ademende regenjas; dat is ook al fijn als het droog is maar als er koude wind staat.
Meerdere dunne laagjes combineren is vaak wel veel handiger dan een dikke zware laag. Dan kan je tijdens de dag makkelijk aanpassen, als het plotseling kouder of warmer wordt, of je stapt een warm café in.

Wat ga je zoal doen?

Lastig van je gewicht, te veel afvallen is niet fijn!
Of je nieuwe kleding gaat kopen of tweedehands, en van welke kwaliteit, zou ik niet alleen van je budget laten afhangen maar ook van je verwachtingen of je nog terug gaat aankomen, en of je bijvoorbeeld outdoor activiteiten vaker gaat doen.
Ik zweer bijvoorbeeld bij een merino basislaag (shirt met lange of korte mouwen) van Icebreaker, dat wordt niet klam (waardoor je het sneller koud krijgt) maar het is ook weer niet heel warm, en gaat veel minder snel stinken. Maar is wel prijzig, dus als je maat nog gaat veranderen zou ik dat niet nieuw aanschaffen.

Ik zou sowieso schoenen aandoen die tegen spetters kunnen (dus geen witte All Stars ofzo) en waar jij uren comfortabel op kunt lopen. Want of de vakantie nou cultureel of sportief is, je zult vast aardig wat kilometers afleggen. En minder kans op struikelen als je iets niet goed ziet. En een reservepaar voor de avond, voor als je toch zeiknat regent.

Misschien kan je tweedehands ook goede kleding vinden via Vinted bijvoorbeeld. Of wat lenen van vrienden. Ik heb wel eens een goede spatwaterdichte wandelbroek van een vriendin geleend en pas voor een volgende vakantie zelf eentje gekocht.

Voor outdoor spullen die wel nog lang mee moeten gaan zou ik Bever aanraden, en vraag dan ook advies aan het personeel. Of dus Vinted en dan zoeken op merken zoals Fjall Raven en andere bekende outdoor merken (die je weer vindt op de website van Bever, en kijk dan ook naar de reviews per product).
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel!
Nou, ik vind het afvallen niet erg. Ik was door alle operaties (waarbij ik 5 weken lang 19 uur per dag in één positie moest zitten/liggen, dus echt amper kon bewegen) echt enorm aangekomen (25kg) inmiddels weer 15kg eraf. Nog 10kg en ik zit weer op mijn normale gewicht (en dan kan ik mijn oude kleding weer aan) , maar dat is niet haalbaal in een maand.

Ik ga even rondspeuren bij Bever en Vinted, meer tips zijn welkom.

Het programma dat weet ik nog niet, die krijg ik binnenkort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou bij de Decathlon kijken, daar hebben ze betaalbare outdoor spullen (Bever is best duur). Je kunt een goed wandelbroek kopen die regendicht is en een dunne winterjas, of juist iets met laagjes, hardloopshirt met lange mouwen, fleecevest en een regenjas, dan kun je ook weer laagjes uittrekken.

Decathlon heeft heel veel praktische kleding, en ze hebben zelfs Decathlon filialen in Schotland. Je kunt thuis via de website alvast wat spullen bestellen en thuis laten sturen. Lekker rustig passen en over terugsturen doen ze niet moeilijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben vandaag bij een paar winkels (o.a. decathlon/bever) geweest, maar het was helaas geen succes. Of mij maat was er niet, of mijn maat was er wel maar alles zat zo loeistrak dat ik pijn kreeg aan mijn buik/littekens (van de galblaas), dat ging ook niet. En een maat groter hadden ze niet.
Is er niet een merk wat een beetje lijkt op een joggingbroek, zodat die broekband niet zo snijd??
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Ik ben momenteel in Schotland op busreis. Het regent elke dag, momenteel valt er zelfs extreem veel regen. De lochs liggen er prachtig vol bij (bomen staan in het water want de lochs zijn buiten de oevers getreden), rivieren kolken als een malle en zijn 2x zo breed en er zijn extreem veel watervallen om te zien, heel erg mooi.

Ik heb als een echte bikkel een regenbroek en een waterdichte outdoor jas meegenomen, maar momenteel loop ik alleen in mijn niet waterdichte en niet heel handige mooie gewone tussen jas met een plu in de aanslag. Ik heb een gewone broek aan (geen wandel broek, geen jeans, ik haat jeans, gewoon wat ik normaal zou dragen thuis zeg maar en dat zijn legging achtige broeken) en dan een shirt met lange mouwen of dunne trui, en neem een vest los mee, dan kan die nog onder mijn jas als het fris is. Niemand van ons draagt speciale kleding eigenlijk, sommige hebben ook geen outdoor jas maar een gewone gevoerde jas. En ik heb op het laatste moment een thermoshirt als onderste laag in de koffer gemieterd, die blijkt toch wel heel nuttig te zijn want het waait echt flink (vooral nu want storm Agnes heeft ons bezocht). Ik heb 2 paar gympies mee, gaat hartstikke prima. Het is tot nu toe tussen de 13 en 16 graden, veel grijs, veel wind, en buien (1 dag heeft het de hele middag gegoten). En zorg voor een plu die in je tas kan want die wil je altijd bij je hebben.

Ik weet niet met welke busreisaanbieder jij gaat maar met degene waar ik mee ben zit je echt heel veel in de bus, dus veel kans om nat te regenen is er eigenlijk niet zeg maar. Niks waar een plu je niet tegen kan beschermen in elk geval. Wij doen veel plaatsjes bezoeken en view points bekijken (uitzichten, lochje hier watervalletje daar etc), geen echte wandeltochten. Als je echt veel gaat wandelen moet je wel een goede jas en broek hebben, als je van hot naar her bust valt het echt wel mee. Zorg vooral dat je fijne kleding voor in de bus hebt en eventueel een nekkussen of koptelefoon om even terug te trekken als je daar behoefte aan hebt tijdens het bussen, wij zijn van ‘s ochtends vroeg tot avondeten op pad namelijk. En een fijne rugzak of tas om mee te zeulen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey!
Oh wow, dat klinkt wel gaaf! Op de regen na dan.

Dank je wel, paraplu is wel handig ja had ik nog niet in mijn tas.Ik heb wel een spatwaterdichte jas en sowieso een vest aan (die ik eventueel weer in mijn rugzak kan doen)
Van wat ik zag is het 2 dagen rondwandelen in Glasgow en Edinburgh, en dan nog 1 dag rondtouren met een bus rond West Highlands (en dan inderdaad uitstappen en dan viewpoints, dit is van 's ochtends vroeg tot laat). De rest is reistijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
29-09-2023 22:18
Hoi! Ik ben momenteel in Schotland op busreis. Het regent elke dag, momenteel valt er zelfs extreem veel regen. De lochs liggen er prachtig vol bij (bomen staan in het water want de lochs zijn buiten de oevers getreden), rivieren kolken als een malle en zijn 2x zo breed en er zijn extreem veel watervallen om te zien, heel erg mooi.

Ik heb als een echte bikkel een regenbroek en een waterdichte outdoor jas meegenomen, maar momenteel loop ik alleen in mijn niet waterdichte en niet heel handige mooie gewone tussen jas met een plu in de aanslag. Ik heb een gewone broek aan (geen wandel broek, geen jeans, ik haat jeans, gewoon wat ik normaal zou dragen thuis zeg maar en dat zijn legging achtige broeken) en dan een shirt met lange mouwen of dunne trui, en neem een vest los mee, dan kan die nog onder mijn jas als het fris is. Niemand van ons draagt speciale kleding eigenlijk, sommige hebben ook geen outdoor jas maar een gewone gevoerde jas. En ik heb op het laatste moment een thermoshirt als onderste laag in de koffer gemieterd, die blijkt toch wel heel nuttig te zijn want het waait echt flink (vooral nu want storm Agnes heeft ons bezocht). Ik heb 2 paar gympies mee, gaat hartstikke prima. Het is tot nu toe tussen de 13 en 16 graden, veel grijs, veel wind, en buien (1 dag heeft het de hele middag gegoten). En zorg voor een plu die in je tas kan want die wil je altijd bij je hebben.

Ik weet niet met welke busreisaanbieder jij gaat maar met degene waar ik mee ben zit je echt heel veel in de bus, dus veel kans om nat te regenen is er eigenlijk niet zeg maar. Niks waar een plu je niet tegen kan beschermen in elk geval. Wij doen veel plaatsjes bezoeken en view points bekijken (uitzichten, lochje hier watervalletje daar etc), geen echte wandeltochten. Als je echt veel gaat wandelen moet je wel een goede jas en broek hebben, als je van hot naar her bust valt het echt wel mee. Zorg vooral dat je fijne kleding voor in de bus hebt en eventueel een nekkussen of koptelefoon om even terug te trekken als je daar behoefte aan hebt tijdens het bussen, wij zijn van ‘s ochtends vroeg tot avondeten op pad namelijk. En een fijne rugzak of tas om mee te zeulen.
Mag ik je hier iets over vragen?
Met welke maatschappij ben je onderweg en hoe is je reisgezelschap qua leeftijd?
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
30-09-2023 10:21
Mag ik je hier iets over vragen?
Met welke maatschappij ben je onderweg en hoe is je reisgezelschap qua leeftijd?
Ik heb je een PB gestuurd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Papiervampier schreef:
29-09-2023 22:48
Hey!
Oh wow, dat klinkt wel gaaf! Op de regen na dan.

Dank je wel, paraplu is wel handig ja had ik nog niet in mijn tas.Ik heb wel een spatwaterdichte jas en sowieso een vest aan (die ik eventueel weer in mijn rugzak kan doen)
Van wat ik zag is het 2 dagen rondwandelen in Glasgow en Edinburgh, en dan nog 1 dag rondtouren met een bus rond West Highlands (en dan inderdaad uitstappen en dan viewpoints, dit is van 's ochtends vroeg tot laat). De rest is reistijd.
Ik zit wat lager geloof ik, de midlands denk ik? Glasgow en Edinburgh kom ik ook, in Edinburgh liep ik van de week te smelten in mijn tussenjas met trui en thermoshirt haha, iets te warm gekleed was ik. Op de boot in de lochs was dat thermoshirt wel fijn want daar waai je uit je hempie.

Oh ja! Een sjaal is ook wel fijn. Ook voor eventueel over de benen als dekentje voor de heen en terug reis als je zo'n brede hebt. Maar je wordt dood gegooid met de meeste mooie geruite sjaals hier dus die kan je ook hier scoren. En ik heb van die halve handschoentjes, maar ik heb snel koude handen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
30-09-2023 14:01
Ik heb je een PB gestuurd!
PB terug!
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
En PB weer terug!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
30-09-2023 17:35
En PB weer terug!
Dankjewel 😊
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Papiervampier schreef:
29-09-2023 18:39
Ben vandaag bij een paar winkels (o.a. decathlon/bever) geweest, maar het was helaas geen succes. Of mij maat was er niet, of mijn maat was er wel maar alles zat zo loeistrak dat ik pijn kreeg aan mijn buik/littekens (van de galblaas), dat ging ook niet. En een maat groter hadden ze niet.
Is er niet een merk wat een beetje lijkt op een joggingbroek, zodat die broekband niet zo snijd??
Ik heb een Fusion lange broek. Het is wel een duur merk en prijstechnisch misschien niet handig als je de 10 kg nog wilt afvallen.
En ik heb broeken van Revolution Race. Geen winkels, alleen via de website te koop. De maten komen wel goed overeen met de maattabel op de website. Dat is wel echt outdoor spul.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolfine schreef:
30-09-2023 20:19
Ik heb een Fusion lange broek. Het is wel een duur merk en prijstechnisch misschien niet handig als je de 10 kg nog wilt afvallen.
En ik heb broeken van Revolution Race. Geen winkels, alleen via de website te koop. De maten komen wel goed overeen met de maattabel op de website. Dat is wel echt outdoor spul.
Zijn die goed voor als het regent? Bij bever kwam ik qua broeken ook op een dergelijke prijs uit dus daar had ik al rekening mee gehouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een echte Schot loopt overigens het hele jaar door in korte broek.
Papiervampier schreef:
01-10-2023 14:58
Zijn die goed voor als het regent? Bij bever kwam ik qua broeken ook op een dergelijke prijs uit dus daar had ik al rekening mee gehouden.
Kijk zeker ook even bij decathlon. Leuke prijzen en goede kwaliteit.

Edit: o daar ben je al geweest. Ook bij de jagerskleding, zeilkleding etc gekeken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
01-10-2023 15:12
Kijk zeker ook even bij decathlon. Leuke prijzen en goede kwaliteit.

Edit: o daar ben je al geweest. Ook bij de jagerskleding, zeilkleding etc gekeken?
Ik ben er vandaag nog geweest en naar eigen zeggen hadden ze 0 broeken die geschikt waren voor Schotland/regenachtig weer. :-?
Ik ben sowieso niet zo'n fan van Decathlon... Toen ik maatje 38 had, had ik al (X)L nodig daar een paar jaar geleden, leken wel Chinese maten destijds. Voelde me toen gewoon dik (terwijl ik gewoon heel mager was vergeleken met nu)
Bijzonder, ze hebben behoorlijk wat water/ en winddichte kleding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
01-10-2023 15:28
Bijzonder, ze hebben behoorlijk wat water/ en winddichte kleding.
Ze zeiden dat dat deze over 2 weken binnen kwam, dan ben ik allang weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Papiervampier schreef:
29-09-2023 22:48
Hey!
Oh wow, dat klinkt wel gaaf! Op de regen na dan.

Dank je wel, paraplu is wel handig ja had ik nog niet in mijn tas.Ik heb wel een spatwaterdichte jas en sowieso een vest aan (die ik eventueel weer in mijn rugzak kan doen)
Van wat ik zag is het 2 dagen rondwandelen in Glasgow en Edinburgh, en dan nog 1 dag rondtouren met een bus rond West Highlands (en dan inderdaad uitstappen en dan viewpoints, dit is van 's ochtends vroeg tot laat). De rest is reistijd.

Als je op de eerste stadse dagen een vrij moment hebt kun je ook daar even een outdoorwinkel in duiken, bijvoorbeeld een Mountain Warehouse. Daar zullen ze zeker iets hebben dat bij het lokale weer van het moment past.
Papiervampier schreef:
01-10-2023 15:35
Ze zeiden dat dat deze over 2 weken binnen kwam, dan ben ik allang weg.
Ah ja, dat is balen. Maar hoeveel outdoor kleding heb je nou echt nodig? Volgens mij zit je hoofdzakelijk in een touringcar toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Papiervampier schreef:
29-09-2023 22:48
Hey!
Oh wow, dat klinkt wel gaaf! Op de regen na dan.

Dank je wel, paraplu is wel handig ja had ik nog niet in mijn tas.Ik heb wel een spatwaterdichte jas en sowieso een vest aan (die ik eventueel weer in mijn rugzak kan doen)
Van wat ik zag is het 2 dagen rondwandelen in Glasgow en Edinburgh, en dan nog 1 dag rondtouren met een bus rond West Highlands (en dan inderdaad uitstappen en dan viewpoints, dit is van 's ochtends vroeg tot laat). De rest is reistijd.

Voor die paar dagen zou ik niet van alles aan gaan schaffen. In Glasgow of Edinburgh kun je een museum of café ofzo in als het regent. En voor het uitstappen bij de bezienswaardigheden heb je ook maar kort wat nodig.

Bij Scapino heb ik laatst voor iets van 40,- een regenjas gekocht. Komt altijd wel weer van pas.

En als jij het liefst een legging draagt ivm niet knellen, zou ik die ook gewoon dragen. Ik vind trouwens de zwangerschapsbroeken van H&M ideaal. Veel hoger over je buik, zit lekker en knellen niet. En ik ben niet eens zwanger ;)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven