Eenzijdig verhaal bij therapie

19-01-2022 22:26 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag: hoe kan therapie werken wanneer de patiënt zijn verhaal doet (en dus éénzijdig is) en hij/zij nogal zwart-wit denkt en de dingen niet steeds genuanceerd ziet?
Ik vraag dit omdat ik al vaak ondervond dat mijn ex (vind het nog steeds vreemd om hem zo te noemen) dingen die ik zei niet correct geïnterpreteerd heeft.
Voorbeeld: wanneer ik zei dat ik het niet leuk vond dat hij te laat arriveerde op een afscheidsfeestje (terwijl hijzelf op stiptheid staat en heel lastig wordt wanneer iemand te laat is), dacht hij echt dat ik had gezegd dat hij nooit iets goed deed en ik van mezelf vond dat ik perfect was. Het was het afscheidsfeestje van mijn dochter die naar de andere kant van de wereld gaat wonen, ik was een ganse dag in de weer geweest met koken en het huis gezellig maken, hij had een ganse dag niets te doen en zou toch een half uur te laat arriveren, terwijl hij wel van mij verlangde dat ik te allen tijde stipt ben, zelfs al is dat moeilijk omdat ik laat werk bijvoorbeeld, dan moest ik maar wat harder op het gaspedaal duwen.
Hoe het toen is afgelopen? Toen hij me belde en ik zei dat ik niet begreep waarom hij niet op tijd kon komen vermits hij die dag niets te doen had, is hij ontploft en is gewoon niet opgedaagd.
Hij had me in 't verleden al een paar keer laten stikken en had beloofd dat nooit meer te doen.
Toen hij dat vertelde aan zijn therapeut, antwoordde die dat we beiden fouten hadden. Ik bedoel, hij hoort niet mijn kant van het verhaal.
Dit is maar één voorbeeld. Ik heb al heel vaak ondervonden dat hij dingen enorm uitvergroot.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je bevestiging van een therapeut die je niet kent?
Alle reacties Link kopieren
Het is je ex. Laat het los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waarom is het voor jou belangrijk dat zijn therapie werkt, als het je ex is?
Heb je daar al over nagedacht?

Is het niet zonde van je tijd om je te fixeren op de voortgang van je ex, terwijl je zelf nog zoveel moet leren? Loslaten wat niet meer relevant is onder andere.
anoniem_409569 wijzigde dit bericht op 19-01-2022 22:35
56.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Omdat de breuk nog heel vers is en er allerlei gedachten mij overspoelen.
Carbonaatje schreef:
19-01-2022 22:34
Omdat de breuk nog heel vers is en er allerlei gedachten mij overspoelen.
Als ik je eerste bericht goed interpreteer bedoel je daarmee dat het beeld dat hij van jou heeft geschetst je dwars zit.
Klopt dat?

Heeft het zin om je daar zorgen om te blijven maken? Verander je iets door je daar zorgen om te maken?
Alle reacties Link kopieren
Omdat hij zijn prioriteiten niet bij jou had, maar bij zichzelf en hij dat ook van jou verwachtte.

Laat het los. De verbinding was weg.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
De therapeut van je ex heeft echt wel door dat hij een eenzijdig verhaal hoort. Dat hoort bij therapie: iedereen vertelt zijn kant van het verhaal.
Je hebt geen grip op wat je ex zegt, dat is nu eenmaal zo.
Het enige wat je kunt doen is het zélf loslaten. Dat is heel moeilijk, dat weet ik, maar het is echt het enige wat jij kunt doen.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het is je ex, kies een moment dat je alleen ben buiten gehoorsafstand van anderen en scheld hem helemaal verrot. Dat lucht op

En zoek hulp om t te verwerken.


Hij verdraait waarschijnlijk niet alleen jou woorden maar ook die van de psych gok ik zo.
Laat hem in zn sop gaarkoken, jij verdient beter dan zo'n weggewaaid dakraam.

Nogmaals zoek hulp, huisarts en PO of wat dan ook.
Ik heb volgende week weer een gesprek en sta op de lijst voor EMDR om het e.e.a. te verwerken.

Wees lief voor jezelf :rose:
apatura wijzigde dit bericht op 19-01-2022 23:01
0.39% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Je spreekt hem aan op dat hij niet op tijd kwam.

Maar eigenlijk bedoel je dat hij niet genoeg heeft gewaardeerd dat je de hele dag bezig bent geweest met koken en het huis gezellig te maken.

Maar het was toch een feestje voir je dochter en niet voor hem.

Kortom je verwachtingen zijn niet reel en communiceert je ook nog eens niet duidelijk.

Je klinkt ook denigrerend naar hem toe jij hebt hard gewerkt en hij heeft niets gedaan.

Weet jij veel wat hij thuis heeft gedaan. Weet jij veel waarom hij te laat is . Je begint meteen commentaar te leveren alsof je naar een moment aan het zoeken was waarop jij hem kon terug pakken omdat hij jou er op aansprak toen jij te laat was .

Kortom ik snap de therapeut wel dat jullie beiden een aandeel hadden in het niet slapen van jullie relatie.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 19-01-2022 22:56
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ratelslang schreef:
19-01-2022 22:36
Als ik je eerste bericht goed interpreteer bedoel je daarmee dat het beeld dat hij van jou heeft geschetst je dwars zit.
Klopt dat?

Heeft het zin om je daar zorgen om te blijven maken? Verander je iets door je daar zorgen om te maken?
Ja, dat klopt, hij schetst van mij inderdaad een beeld dat niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Toen hij me had bekend dat hij 'liefdesverslaafd' was en daardoor nog andere vrouwen contacteerde via social media was dat voor mij iets wat ik moest verwerken. Per slot van rekening heeft hij me zeven dagen genegeerd toen hij met één van die vrouwen was gaan chatten en dat allemaal terwijl er iemand die me dierbaar was op sterven lag en ik eigenlijk zijn steun kon gebruiken. Ik ben het weekend dat daarop volgde weggeweest met een vriendin, ik moest mijn zinnen verzetten, ik wilde eens één avond voor mezelf, zonder aan al het gedoe te denken. Geen verantwoording moeten afleggen aan hem. We zijn op restaurant geweest en zijn achteraf nog iets gaan drinken. Dat was het. Ik heb het hem pas verteld toen hij me belde en ik op weg was naar huis. Hij was razend. Hij dacht meteen dat ik wraak wilde. Dat ik uitgeweest was om te gaan flirten, terwijl dat wel het laatste was waar ik naar op zoek was.
Dat is een aantal maanden geleden en nog steeds vindt hij dat mijn verhaal kant noch wal raakt. Dat ik mysterieus deed, terwijl ik gewoon heel wat te verwerken had en een uitlaatklep zocht, maar niet in de vorm van wraak or whatever. Hij wantrouwde mij terwijl hij degene was die er een dubbele agenda op nahield.

Heeft het zin en maakt het iets uit? Waarschijnlijk niet. Maar het is gewoon zo frustrerend.
Alle reacties Link kopieren
Euh, natuurlijk is het eenzijdig. Hij is immers in therapie daar en jij niet, er is geen wederhoor ofzo om zijn beweringen te staven.

En de therapeut gaat uit van wat de cliënt verteld, niet van wat de ex partner er al dan niet van vind/gevonden heeft. Een goede therapeut weet dat het vanuit de ervaring/beleving van de cliënt komt, maar jij als ex hebt er niks mee te maken, het is zíjn therapie.

Snap eigenlijk niet zo goed wat je hier mee wil. Als jij (ook) gehoord wil worden kun je beter zelf een therapeut inschakelen oid.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Carbonaatje schreef:
19-01-2022 22:54
Ja, dat klopt, hij schetst van mij inderdaad een beeld dat niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Toen hij me had bekend dat hij 'liefdesverslaafd' was en daardoor nog andere vrouwen contacteerde via social media was dat voor mij iets wat ik moest verwerken. Per slot van rekening heeft hij me zeven dagen genegeerd toen hij met één van die vrouwen was gaan chatten en dat allemaal terwijl er iemand die me dierbaar was op sterven lag en ik eigenlijk zijn steun kon gebruiken. Ik ben het weekend dat daarop volgde weggeweest met een vriendin, ik moest mijn zinnen verzetten, ik wilde eens één avond voor mezelf, zonder aan al het gedoe te denken. Geen verantwoording moeten afleggen aan hem. We zijn op restaurant geweest en zijn achteraf nog iets gaan drinken. Dat was het. Ik heb het hem pas verteld toen hij me belde en ik op weg was naar huis. Hij was razend. Hij dacht meteen dat ik wraak wilde. Dat ik uitgeweest was om te gaan flirten, terwijl dat wel het laatste was waar ik naar op zoek was.
Dat is een aantal maanden geleden en nog steeds vindt hij dat mijn verhaal kant noch wal raakt. Dat ik mysterieus deed, terwijl ik gewoon heel wat te verwerken had en een uitlaatklep zocht, maar niet in de vorm van wraak or whatever. Hij wantrouwde mij terwijl hij degene was die er een dubbele agenda op nahield.

Heeft het zin en maakt het iets uit? Waarschijnlijk niet. Maar het is gewoon zo frustrerend.
Oh, jij bent het.

Wees blij dat je van hem af bent, hier nog energie in steken is echt kansloos. Next.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Carbonaatje schreef:
19-01-2022 22:34
Omdat de breuk nog heel vers is en er allerlei gedachten mij overspoelen.
Mijn ervaring ....het gaat je helemaal niets helpen om daar over na te blijven denken.
Ik begrijp heel erg goed dat je met vragen zit en dat je dingen wilt begrijpen. Maar antwoorden ga je niet krijgen.

Hij zal alles steeds gaan ombuigen en laten overkomen of dat jij het verkeerd hebt begrepen , dat het aan jouw denkwijze ligt enz enz.

Je blijft dan bezig. Laat het los en probeer je niet met hem bezig te houden.
Of wil je hem nog terug?

Mijn ex heeft geld van mij afgepakt en mij heel erg onder druk gezet.
Vandaag de dag zou hij nog steeds zeggen dat dat niet gebeurd is en dat ik een beeld van hem heb en heb gemaakt dat niet juist is. Hij is in het echt een hele lieve man. Ja ja en ik was er zeker zelf niet bij toen hij dat heeft gedaan.
Ik kan mij daar ook heel kwaad om maken maar het kost mij ontzettend veel verdriet en energie.

Het kost jou ook energie om na te blijven denken waarom dit en waarom zo en hoe hij jouw neerzet.
Gun jezelf rust!!
05-2019 wijzigde dit bericht op 19-01-2022 23:04
30.49% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
TO: ik ken het gevoel. Tenminste, ik herken het. Het niet kunnen loslaten van je ex, de frustratie die erbij komt kijken.
Ik heb helaas geen tips voor je. Kan je alleen veel sterkte wensen!
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-01-2022 22:54
Je spreekt hem aan op dat hij niet op tijd kwam.

Maar eigenlijk bedoel je dat hij niet genoeg heeft gewaardeerd dat je de hele dag bezig bent geweest met koken en het huis gezellig te maken.

Maar het was toch een feestje voir je dochter en niet voor hem.

Kortom je verwachtingen zijn niet reel en communiceert je ook nog eens niet duidelijk.

Je klinkt ook denigrerend naar hem toe hij hebt hard gewerkt en hij heeft niets gedaan.

Weet jij veel wat hij thuis heeft gedaan. Weet jij veel waarom hij te laat is . Je begint meteen commentaar te leveren alsof je naar wen moment aan het zoeken was waarop jij hem kon terug pakken omdat hij jou er op aansprak toen jij ye laat was .

Kortom ik snap de therapeut wel dat jullie beiden een aandeel hadden in het niet slapen van jullie relatie.
Nope, ik vroeg niet om waardering voor wat ik had gedaan, dat was echt het laatste waar ik naar op zoek was. Mijn dochter, waar ik overigens een sterke band mee heb, verhuisde naar de andere kant van de wereld en het was haar afscheidsfeest. Hij wist dat het belangrijk voor me was. Hij wilde er ook bij zijn.
Ik wilde niet denigrerend overkomen, maar hij zei zelf dat hij die dag niets om handen had en vermits hij zelf een hekel heeft aan laatkomers, verwachtte ik toch dat hij op tijd zou zijn. Ik heb eerst gevraagd waarom dat niet kon, maar hij lachte het gewoon weg. Er was niet eens een reden om niet op tijd te zijn. Terwijl hij wel verlangt dat ik wel steeds ben, ook al is dat op momenten dat het voor mij niet makkelijk is. Zelfs als ik onderweg ben en ik ben ruim op tijd, krijg ik gegarandeerd een bericht hoelang het nog duurt vooraleer ik arriveer. Wat mij supernerveus maakt elke keer.
Wanneer ik dat aankaartte, zei hij steeds: ik heb geen geduld.
Natuurlijk is het eenzijdig. Dat is therapie nou eenmaal. Laatst (hier of ander roze v-forum) was er ook een topic van een ouder die vond dat haar jongvolwassenen kind slecht over haar praatte bij therapie. Zo gaat dat. Als ik in therapie ga dan ga ik ook mopperen en klagen over mijn ouders, mijn werkgever, mijn exen. Vanuit mijn eigen beleving. Zo gaat dat bij therapie.

Het heeft geen zin, TO. Het heeft totaal geen nut om je hier bezig mee te houden. Zoek je antwoorden van hem? Ik geloof niet dat je ze krijgt of dat ze er gaan komen. Net als afsluitende gesprekken, geloof ik ook nooit zo in.
En waarom praat je in hemelsnaam met zijn therapeut om te achterhalen wat hij gezegd heeft? Dat hoort echt niet!
Alle reacties Link kopieren
05-2019 schreef:
19-01-2022 22:59
Mijn ervaring ....het gaat je helemaal niets helpen om daar over na te blijven denken.
Ik begrijp heel erg goed dat je met vragen zit en dat je dingen wilt begrijpen. Maar antwoorden ga je niet krijgen.

Hij zal alles steeds gaan ombuigen en laten overkomen of dat jij het verkeerd hebt begrepen , dat het aan jouw denkwijze ligt enz enz.

Je blijft dan bezig. Laat het los en probeer je niet met hem bezig te houden.
Of wil je hem nog terug?

Mijn ex heeft geld van mij afgepakt en mij heel erg onder druk gezet.
Vandaag de dag zou hij nog steeds zeggen dat dat niet gebeurd is en dat ik een beeld van hem heb en heb gemaakt dat niet juist is. Hij is in het echt een hele lieve man. Ja ja en ik was er zeker zelf niet bij toen hij dat heeft gedaan.
Ik kan mij daar ook heel kwaad om maken maar het kost mij ontzettend veel verdriet en energie.

Het kost jou ook energie om na te blijven denken waarom dit en waarom zo en hoe hij jouw neerzet.
Gun jezelf rust!!
Ja, ik weet dat ik mezelf rust moet gunnen. Maar ik wil hier gewoon ventileren, dat helpt.
En ik herken het: de zogenaamde lieve man. Hij beweerde onlangs nog dat zijn vrienden hem een leuke man vinden. Maar zijn vrienden kennen hem niet eens. Die weten niet dat hij aanpapt met andere vrouwen, die weten niet hoe hij mij behandelt, die weten niet hoe hij functioneert in een relatie. Die kennen de man die gezellig samen met hen wijntjes drinkt en plezier maakt.
Alle reacties Link kopieren
NO-seven schreef:
19-01-2022 23:10
En waarom praat je in hemelsnaam met zijn therapeut om te achterhalen wat hij gezegd heeft? Dat hoort echt niet!
Huh? Waar heb ik dat gezegd?
Alle reacties Link kopieren
Gaat het je om wat die therapeut van je denkt of om wat je ex van je denkt?

Want jij hebt toch altijd zo je best gedaan. En zoveel geslikt. En dan vertelt hij zúlke verhalen over je en krijg jíj nog de schuld? Dat is onrecht.

Excuses als ik er naast zit, want ik vul enorm in. Ik kan me dit goed voorstellen.

Werk aan je zelfvertrouwen, eventueel met een eigen coach/psycholoog. Probeer eens te onderzoeken waarom jij je tot zo’n nare man aangetrokken voelde en dat nare gedrag hebt gedoogd en vergoeilijkt. Hoe je dat kunt voorkomen in de toekomst en toch vertrouwen kunt houden in anderen.

Want dat kan best lastig zijn als je uit zo’n relatie komt. En het zou zonde zijn als die eikel van een ex ook nog eens je toekomst gaat bepalen.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Die man maakte zijn eigen waarheid. Jij steekt nu energie in hem overtuigen van jouw gelijk. Maar dat doet er niet toe. Jij weet namelijk precies hoe het zit.

Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om dat los te laten en het wereldbeeld van die man aan hem te laten. Dat is wat mensen hier je proberen te vertellen. Laat het los, wat hij vindt is niet belangrijk. Houd je bezig met jezelf. Pas als je dat leert gaat dit voorbij.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Het maakt voor die therapeut helemaal niet uit dat de waarheid boven tafel komt. Hij is geen journalist met hoor en wederhoor. Die therapeut is er zodat je man zijn verhaal kwijt kan en aan zichzelf kan werken. Het maakt hem/haar echt niet uit dat jij een andere lezing van de waarheid hebt.


Zo te horen zitten je nog heel veel dingen dwars over je ex relatie. Misschien is het handig om zelf ook eens bij een coach/therapeut langs te gaan. Dan weet je hoe dat werkt en kom je deze lastige periode beter uit. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
To dit eas geen gezonde relatie. Je kan ij je hoofd blijven proberen dingen logisch te maken en telkens maar weer die dingen in je hoofd afspelen in de hoop dat er een logisch antwoord uit komt maar dat gaat niet komen. Hij is namelijk niet logisch en de dingen die hij deed deed hij niet uit liefde . Hij is degene die aandacht zoekt bij anderen en denkt aan dingen als wraak. Dat projecteert hij op jou.

En die therapeut... die is er om hem te helpen met zijn hulpvraag niet om aan waarheidsbevinding te doen of een mening te hebben. Het maakt ook helemaal niet uit of een verhaal waar is of niet. Zij is daar om hem te helpen niet om jou te veroordelen.

Wellicht is zelf met een therapeut praten een optie? Ik heb zelf een relatie gehad met iemand waarvan de gedachtes niet klopte. Heel boos worden op mij om kleine dingen die heel zelf veel erger deed (ik ging met een vriend op een terras zitten bijv, hij was continu vrouwen aan het versieren). Voor hem gold niet dat wat hij mocht ik ook mocht. Ook hij ontkende dingen gewoon of verdraaide mijn woorden. Dan werd een hele normale situatie enorm opgeblazen en kreeg ik het idee dat het mijn fout was. Nadat het uit was heb ik dat nog lang gedacht. Ik bleef ook telkens maar over die situaties nadenken. En dan werd ik boos en gefrustreerd want hij zag toch ook dat het niet klopte?
Met een therapeut praten heeft mij geholpen. Niet om alles op te blijven rakelen of om over hem te klagen maar om te horen dat ik niet gek was. Het klopte gewoon niet.

En ik heb bewust elke keer als ik aan hem dacht ergens anders aan gedacht. Hem overal geblokkeerd en verwijderd. Alle gesprekken gewist. Het heeft een tijd geduurd maar nu kan ik t wel loslaten. Hij spoort gewoon niet en ik begrijp het nog steeds niet want hij had ook een hele leuke kant. Maar ik hoef het ook niet meer te begrijpen. Ik ben nu gelukkig met iemand anders en waardeer extra wat ik heb.
Alle reacties Link kopieren
Blokkeer je contacten met hem en ga verder. Hij verspilt je kostbare tijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven