Ervaringen met een woongemeenschap?

10-04-2024 22:23 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik overweeg soms te gaan wonen in een woongemeenschap. Dat wil zeggen, in een naburige gemeente is er zo'n gemeenschap die mij aanspreekt. Je woont wel gewoon in een eigen woning - klein formaat of grotere gezinswoning - die je van de gemeenschapsvereniging huurt voor een sociaal tarief (inkomens-onafhankelijk). Daarnaast heb je wat taken in de gemeenschap, je hebt daar zelf keuze in en je kunt dus kiezen voor taken waar je expertise in hebt, leuk vindt of waar je over wilt leren. Speerpunten van de gemeenschap zijn ecologie, innovatie en duurzaamheid.
Mijn interesse is er al een paar jaar. Mijn man is terughoudend, hij wil binnenkort wel een keer mee naar een informatiedag om zich te oriënteren. Voor onze oudste zoon zou het denk ik echt iets zijn, voor de jongste niet zo. Maar die leeft toch vooral op zijn kamer dus wat maakt het uit waar het huis staat, denk ik dan.
Hoe dan ook zou het een hele stap zijn. Er is een traject dat je bij serieuze interesse gaat volgen, je moet dan een periode meelopen en helpen om te kijken of het wederzijds klikt. Ik heb vernomen dat er dit jaar diverse woningen vrijkomen, dat is lang anders geweest dus dit zou wel het moment zijn. Natuurlijk ook een goed moment om ons huis te verkopen, in deze markt. Maar ja, dat gooi je dan wel ook allemaal weg. (we wonen fijn, hypotheeklasten niet al te hoog) En wat als het toch niet zo bevalt? Een andere woning is dan niet zomaar weer gevonden. Dat zijn allemaal wel erg lastige overwegingen.

Kortom: zijn er forummers die in een woongemeenschap leven? Hoe is die ingestoken en hoe bevalt het? Waarom heb je ervoor gekozen? Gaan er ook weleens mensen weg en zo ja, waarom? Waar gaan ze dan naartoe, is dat een overweging om maar te blijven zitten of speelt dat helemaal niet?
Reactie mag ook met dm natuurlijk, kan me voorstellen dat risico op herkenning anders al snel te groot is omdat er niet zo veel van die gemeenschappen zijn. Alvast dank!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je vooral je man (en kinderen) enthousiast moet krijgen, en het dan zelf moet ervaren met júllie gezin in dié woonvorm op dié plek.

Hoe zit het met misschien andere reistijd voor jullie naar je werk, voor je kinderen naar school? Vrienden voor je kinderen in de buurt? Wat zijn de verplichtingen, hoeveel ‘samen’ wordt er verwacht en willen jullie dat?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me dan af wat je verwacht in deze gemeenschap te zullen vinden wat je nu niet hebt.

Taken zelf kiezen lukt natuurlijk ook niet altijd. Wat als iedereen het tuinonderhoud wil doen en niemand zich bezig wil houden met meerjarenonderhoud of het poetsen van het trappenhuis?
Wat als je een toebedeelde taak niet kan of wil uitvoeren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vriendin van mij woont nu zo’n anderhalf jaar in zo’n woongemeenschap en zij vindt het inmiddels verschrikkelijk en ze is hard op zoek naar een andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solo van dit forum woont toch ook in een woongroep? Misschien kan zij je vertellen hoe en wat.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
De vragen die jullie opwerpen stel ik me natuurlijk ook. Daarom ben ik zo benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
dweedledee schreef:
10-04-2024 23:00
Een vriendin van mij woont nu zo’n anderhalf jaar in zo’n woongemeenschap en zij vindt het inmiddels verschrikkelijk en ze is hard op zoek naar een andere woonruimte.
Wat is het dat ze zo verschrikkelijk vindt? Alles, of bepaalde aspecten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
10-04-2024 22:23
Voor onze oudste zoon zou het denk ik echt iets zijn, voor de jongste niet zo. Maar die leeft toch vooral op zijn kamer dus wat maakt het uit waar het huis staat, denk ik dan.

Voor mij zou het ook niets zijn. Al zou ik alleen op mijn kamer zitten, ik zou me op de huid gezeten, opgesloten (en niet omdat ik alleen in die kamer zou zitten) en niet-vrij voelen. Het zou voor mij zeker geen thuis zijn.

Ik zou het alleen doen als jullie alle vier je er echt goed zouden voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in zoiets vanaf het begin een paar jaar geleden. De start was wat apart midden in de lockdown. Verder vind ik het niet idyllisch. Het is in een aantal opzichten de maatschappij in het klein, al is het nogal 'wit' en zo nog wat dingen die niet heel representatief zijn. M.b.t. corona veel discussie en gedoe, en momenteel ook rondom politiek, wereldproblematiek etc.
Verder is het zoals iemand al aangaf wat ingewikkeld met minder 'populaire' klussen en is het gezamenlijk nemen van besluiten nog steeds een Ding, met name over wat heikeler zaken als woningtoewijzing (dat mag zo,'n gemeenschap in het algemeen zelf doen, maar er kan heel verschillend over gedacht worden). Van wat ik begrijp is 'mijn' woongemeenschap niet bepaald uniek in bovengenoemde issues.

Ik moet wel toevoegen dat ik qua persoonlijk contact in het algemeen beter ga op 1-op-1 of enkele mensen en minder op een grotere groep met evenzoveel Meningen. Verder ben ik geen gezin. De meeste gezinnen hebben het hier naar hun zin, lijkt het.

Ik heb enkele waardevolle contacten en ondanks gedoe en ruis vind ik het fijn dat er naar elkaar omgekeken wordt. Dat was voor mij een belangrijke reden om hiervoor te kiezen. Ik trek wel meer dan in het begin mijn eigen plan. Ik werk in tegenstelling tot de meeste anderen fulltime, dat maakt mijn situatie ook alweer anders.

Verhuizen doen mensen om verschillende redenen. In het begin relatief veel omdat het toch niet aan de verwachtingen voldeed. Verder wonen in de kleinere woningen relatief veel alleenstaanden, een aantal ervan kreeg een relatie (en vormde soms een gezin) en ging om die reden weg. In de grotere woningen speelde vaker toch een rol dat men niet echt verbinding voelde met de rest. Maar daar ligt het aantal verhuizingen een stuk lager.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nimue schreef:
10-04-2024 23:24
Voor mij zou het ook niets zijn. Al zou ik alleen op mijn kamer zitten, ik zou me op de huid gezeten, opgesloten (en niet omdat ik alleen in die kamer zou zitten) en niet-vrij voelen. Het zou voor mij zeker geen thuis zijn.

Ik zou het alleen doen als jullie alle vier je er echt goed zouden voelen.
De mensen die ik ken die in woongemeenschappen wonen, wonen prachtig. Vaak veel ruimte voor relatief weinig geld. Inclusief grote (binnen)tuinen. Dat levert ook vrijheid op.
In de woongemeenschappen die ik ken zijn er ook weinig dwingende regels en wordt privacy volledig gerespecteerd.

In een stad is het vaak een van de weinige manieren om echt mooi en betaalbaar te wonen. Maar om het betaalbaar te houden moet men wel gezamenlijk de boel onderhouden. Dat komt niet aanwaaien.

Het zal beslist niet voor iedereen weggelegd zijn. Maar er zijn ook veel vooroordelen over dit soort woonvormen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
10-04-2024 23:32
De mensen die ik ken die in woongemeenschappen wonen, wonen prachtig. Vaak veel ruimte voor relatief weinig geld. Inclusief grote (binnen)tuinen. Dat levert ook vrijheid op.
In de woongemeenschappen die ik ken zijn er ook weinig dwingende regels en wordt privacy volledig gerespecteerd.

In een stad is het vaak een van de weinige manieren om echt mooi en betaalbaar te wonen. Maar om het betaalbaar te houden moet men wel gezamenlijk de boel onderhouden. Dat komt niet aanwaaien.

Het zal beslist niet voor iedereen weggelegd zijn. Maar er zijn ook veel vooroordelen over dit soort woonvormen.

Het ligt niet aan de (hoeveelheid) ruimte dat ik me niet vrij zou voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nimue schreef:
10-04-2024 23:35
Het ligt niet aan de (hoeveelheid) ruimte dat ik me niet vrij zou voelen.
Dat begrijp ik wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees niet waarom het je aanspreekt.

Ik woon zelf in een appartementencomplex met een grote gezamenlijke tuin, een bieb, een gezamenlijke ruimte met bar en biljart. Er is een VVE, tuinman, schoonmaak, ..etc. Er zijn ook clubjes bewoners die helpen in de tuin en andere zaken. Er zijn bijna elke dag activiteiten zoals yoga, koffiemorgen, kaarten, mahjong, borrel, film, ...etc

Het bevalt mij, maar ik heb wel mijn weg moeten vinden. Ik heb in het begin best veel gedaan mbt zorg voor planten, bar, etentjes organiseren, ..etc. Ik ben daar wel van teruggekomen omdat bepaalde mensen zie opstellen als een soort van baasjes van de ander ipv gelijkwaardig. Ik doe dus alleen nog maar dingen met mate. Het kan hier ook heel gezellig zijn.

Echter machten en krachten heb je in dit soort gemeenschappen altijd en daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk uit dat je de behoeften van je gezin niet uit het oog verliest. Ik zie bij jou heel veel behoefte aan dingen samen willen doen met anderen, zoals je ook telkens weer samenwerkingen probeert aan te gaan met je kookbedrijf. Je bent daar continu naar op zoek maar het moet dan ook wel op jouw manier en dan loopt het weer op een teleurstelling uit. Ik heb het idee dat dit idee (die woongemeenschap) vanuit eenzelfde onderliggende behoefte komt en ik zie je nu al de behoefte van je jongste kind (en man) opzij schuiven onder het mom: ach die zal er niet echt last van hebben. Om jouw behoefte voorrang te kunnen geven.

Probeer echt je gezin een eigen mening te laten hebben en niet te dwingen, ik vermoed dat je daarmee nogal wat op het spel zou zetten namelijk. Gelukkig is er bij een volgende stap een intensief traject vanuit die gemeenschap, hopelijk durft de rest van het gezin uit te spreken hoe ze dat ervaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een gezin zou ik het nooit doen. Ik wist ook niet dat er gemeenschappen zijn die gezinnen toelaten. Wat is de meerwaarde voor jou?

Ooit leek het mij leuk, en dan vooral om het sociale, mensen die in het algemeen wat bewuster in het leven staan, delen, samen iets doen of koffiedrinken.

Inmiddels wil ik zo weinig mogelijk mensen om mij heen en het zou allang niet meer passen. En waarschijnlijk zou het nooit gepast hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sierlijk schreef:
11-04-2024 08:13
Met een gezin zou ik het nooit doen. Ik wist ook niet dat er gemeenschappen zijn die gezinnen toelaten. Wat is de meerwaarde voor jou?

Ooit leek het mij leuk, en dan vooral om het sociale, mensen die in het algemeen wat bewuster in het leven staan, delen, samen iets doen of koffiedrinken.

Inmiddels wil ik zo weinig mogelijk mensen om mij heen en het zou allang niet meer passen. En waarschijnlijk zou het nooit gepast hebben.
Waarom zou het niet voor gezinnen zijn?
Volgens mij is dat redelijk normaal.
Het lijkt mij echt de hel.
Hier in dorp is zoiets gebouwd, wel eigen woningen maar zgn ecologisch.
Allemaal mensen uit de randstad, met een " kijk wat doen wij het goed" houding.
Vervolgens hebben ze ook zeker 30 auto's op hun parkeerplaats.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je partner niet wil en je denkt ook nog dat niets is voor een van je kinderen, dan is klaar toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
10-04-2024 23:12
Solo van dit forum woont toch ook in een woongroep? Misschien kan zij je vertellen hoe en wat.
Juist niet in een woongroep, maar wel in een woongemeenschap.

Ik woon hier prettig, vind het echt een voordeel dat er meer sociale cohesie is.
Maar dat kan tegelijk ook een nadeel zijn, want niet iedereen kan het even goed met elkaar vinden en dan is het soms lastig dat je toch met elkaar te maken hebt.

Dus: idealiseer het niet, maar het heeft zeker fijne kanten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Sierlijk schreef:
11-04-2024 08:13
Met een gezin zou ik het nooit doen. Ik wist ook niet dat er gemeenschappen zijn die gezinnen toelaten. Wat is de meerwaarde voor jou?

Ooit leek het mij leuk, en dan vooral om het sociale, mensen die in het algemeen wat bewuster in het leven staan, delen, samen iets doen of koffiedrinken.

Inmiddels wil ik zo weinig mogelijk mensen om mij heen en het zou allang niet meer passen. En waarschijnlijk zou het nooit gepast hebben.
Waarom niet met een gezin? Hier is juist voorrang gegeven aan gezinnen omdat we enorm aan het vergrijzen waren en we graag wilden verjongen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook niet willen. Heb liever lekker mn eigen stekkie. En ook dan kan ik dingen samen doen met anderen maar heb wel meer privacy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een tijdje bezig geweest met een tiny house club. Heb een jaar in de groep gezeten en toen besloten dat het niets voor mij is. Over een heel aantal dingen lagen de meningen best ver uit een, en dan met name het 'sociale' aspect. Een aantal mensen waren erg van het samen dingen doen. Ik ben daar niet van. Voor mij ging het om fijne buren hebben en samen het terrein onderhouden en af en toe een babbeltje of kop koffie maar niet verder dan dat.

Het 'probleem' met groepen is dat iedereen een mening heeft en ik vond op een gegeven moment het vergaderen alleen al doodvermoeiend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
11-04-2024 09:15
Ik zou het ook niet willen. Heb liever lekker mn eigen stekkie. En ook dan kan ik dingen samen doen met anderen maar heb wel meer privacy.
Je hebt ook gewoon je eigen huis in zo’n gemeenschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
11-04-2024 09:59
Ik ben een tijdje bezig geweest met een tiny house club. Heb een jaar in de groep gezeten en toen besloten dat het niets voor mij is. Over een heel aantal dingen lagen de meningen best ver uit een, en dan met name het 'sociale' aspect. Een aantal mensen waren erg van het samen dingen doen. Ik ben daar niet van. Voor mij ging het om fijne buren hebben en samen het terrein onderhouden en af en toe een babbeltje of kop koffie maar niet verder dan dat.

Het 'probleem' met groepen is dat iedereen een mening heeft en ik vond op een gegeven moment het vergaderen alleen al doodvermoeiend.
Hier exact zo. Uiteenlopende behoeften en verwachtingen.
Maar we wonen hier met ongeveer 50 volwassenen, dus het moet al heel gek gaan wil je bij niemand aansluiting vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
11-04-2024 10:17
Je hebt ook gewoon je eigen huis in zo’n gemeenschap.
Precies.

En qua privacy verschilt het niet van een 'normale' straat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt je niets voor Jr jongste zoon. Je man gaat ook alleen maar een keer mee om jou een plezier te doen en ziet het ook niet echt zitten.

Je geeft een fijn koophuis op.
Dus kapitaalvernietiging als je daarna gaat huren.

Stel je verhuist daarheen en je hebt het helemaal naar je zin maar je jongste zoon en man niet. Ben je niet bang dat ze jou dat gaa verwijten? Er klappen huwelijken im minder hoor.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven