Werk & Studie alle pijlers

Ik wil de zorg uit!

25-02-2020 14:08 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat staat als een paal boven water. Ik werk al jaren (28) in de zorg, veel weekenden en natuurlijk de feestdagen. Als je bij ons de feestdagen niet werkt heb je bereikbaarheidsdienst. Helaas verandert er in dit bedrijf niets, kan ook niet.
Ik wil er nu al twee jaar uit maar durf de stap niet te nemen.
Ik zou graag een functie door de weeks willen, uren en overwerken geen probleem, maar gewoon regelmaat!.

Wie heeft deze stap wel durven en kunnen nemen?. Heeft iemand tips voor mij.
En een ander bedrijf zoeken? Andere tak?
Je hebt dit nu al 28 jaar gedaan en weet wat je voor de toekomst kunt verwachten.
Je kunt ook het avontuur aangaan en daarbij zien wat er gebeurt, in ieder geval iets nieuws. Mocht het nieuws niet zijn wat je ervan had gewenst, dan kan je altijd nog terug naar de zorg, moet geen punt zijn met dat gigantische personeelstekort.
Start eens met je opties;
Welke mogelijkheden bood je opleiding van toen?
Kun je evt. de administratie van de zorg in (van werkvloer naar backoffice)?
Is ZZP met zelf in te delen uren een mogelijkheid?
Intramuraal vs extramuraal?
Is er een ander bedrijf dat staat te springen om mensen waarbij je kunt eisen dat je vaste werktijden hebt?
Alle reacties Link kopieren
Is bijvoorbeeld de dagbehandeling in het ziekenhuis nog een optie? Doktersassistente? Consultatiebureau, GGD, reizigersverpleegkundige, etc. Of echt weg van de patiënt/client?
Les geven op scholen, afstudeerbegeleider?
Alle reacties Link kopieren
Werken in de zorg staat niet synoniem aan onregelmatigheid. Wil je de zorg uit (en zo ja, wat wil je dan en wat is je achtergrond?) of wil je de onregelmatigheid uit?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt meer alsof je andere werkgever wil dan dat je de zorg uit wil. Ook in de zorg zijn er banen die beter bij jouw wensen passen!
Alle reacties Link kopieren
In de zorg zijn ook mogelijkheden om regelmatig te werken. Ik ben zelf doktersassistente en werk gewoon doordeweeks van 8-17. Daar al eens aan gedacht?
Ik werkte als helpende maar vond de onregelmatige diensten en het blijvende personeel-tekort ook niet fijn.
Ergens wilde ik wel in de zorg blijven maar niet op deze manier.
Nu werk ik weer als thuishulp. Toch in de zorg maar een stapje terug. Ik heb geen seconde spijt van deze beslissing.
Kwebbeltje91 schreef:
25-02-2020 16:29
Ik werkte als helpende maar vond de onregelmatige diensten en het blijvende personeel-tekort ook niet fijn.
Ergens wilde ik wel in de zorg blijven maar niet op deze manier.
Nu werk ik weer als thuishulp. Toch in de zorg maar een stapje terug. Ik heb geen seconde spijt van deze beslissing.
Ik heb dit ook een tijdje gedaan, wilde meer thuis zijn voor de kinderen en geen weekenden en feestdagen meer werken. Na 6 maanden toch weer terug de zorg in gegaan.
Ik ging er 7,- per uur op achteruit (verzorgende ig - thuishulp) en kreeg 2u de tijd om een complete woning te poetsen. Na 2 adressen was ik kapot! Ik vond de cliënten allemaal superlief, kreeg overal een bakje koffie maar lichamelijk was het zeker zwaarder dan in de zorg waar ik tilliften en bedden op hoogte heb.

Hier dus ook nog zoekende naar iets anders.. valt helaas niet mee..
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook al erg lang in de thuiszorg. Kijk ook vaak naar wat anders, maar ben richting de 60 en durf risico om te veranderen niet te nemen, je krijgt dan tijdelijk contract.
Mijn werk op zich vind ik nog steeds leuk maar de regels en bezuinigingen niet. Alles moet vlug en keihard zakelijk. Heb echt gevoel mijn tijd maar uit te dienen.
De mensen zijn blij dat ik kom, maar ik zou zo graag wat aandacht willen geven, even praatje maken, maar nee het is echt met stopwatch in je hand.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden ook de stap gemaakt om na 20 jaar de zorg te verlaten.Had wel een HBO(V) opleiding en ook gekeken naar vervolgstudies, of omscholing binnen de zorg.Maar eigenlijk wist ik wel dat ik er helemaal klaar mee was .En iets heel anders wilde.
Ben toen aantal jaren basic gaan leven,waardoor ik met (veel) minder uren toe kon.Dat moet praktisch wel mogelijk zijn natuurlijk ,ik heb geen gezin dat ik moet onderhouden.In die vrije tijd ben ik mezelf toen gaan omscholen,en uiteindelijk een eigen bedrijf gestart ;)
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Ga solliciteren bij andere werkgevers! Het kan echt anders.

En voor degenen die zeggen te weinig tijd te hebben, is er dan wel voldoende geïndiceerd? Als het over thuiszorg gaat.
Alle reacties Link kopieren
wordt dokterassistente
Alle reacties Link kopieren
Noopes schreef:
04-03-2020 13:31
Ga solliciteren bij andere werkgevers! Het kan echt anders.

En voor degenen die zeggen te weinig tijd te hebben, is er dan wel voldoende geïndiceerd? Als het over thuiszorg gaat.
Het moet zo snel en goedkoop mogelijk. De zorgverzekeraar eist dat en wie indiceert volgt dat heel slaafs. Lopen wij wel wat harder.
Op werkelijk iedere minuut, iedere handeling wordt 10x bezuinigd als dat kan.
Wat geïndiceerd wordt is puur de handeling, dus bijvoorbeeld douchen en kleden. Dat wij eerst aanbellen, wachten tot we binnenkanten, jas ophangen, zorgplan lezen enz enz dat is eigen tijd net als het reizen tussen de klanten door en het terugbrengen van sleutels.
Iedere minuut die ik niet productief ben wordt als tekort opgeteld en mag ik op vrije dag in komen halen.

Tekort in de zorg? Welke zorgprofessional die stevig is opgeleid gaat werken in de thuiszorg waar je met een contract boven de 20 uur regelmatig 6 dagen werkt!

Ondanks dit vind ik het ontzettend leuk bij de mensen thuis. Maar als ik jong was koos ik niet voor thuiszorg.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
04-03-2020 18:04
Het moet zo snel en goedkoop mogelijk. De zorgverzekeraar eist dat en wie indiceert volgt dat heel slaafs. Lopen wij wel wat harder.
Op werkelijk iedere minuut, iedere handeling wordt 10x bezuinigd als dat kan.
Wat geïndiceerd wordt is puur de handeling, dus bijvoorbeeld douchen en kleden. Dat wij eerst aanbellen, wachten tot we binnenkanten, jas ophangen, zorgplan lezen enz enz dat is eigen tijd net als het reizen tussen de klanten door en het terugbrengen van sleutels.
Iedere minuut die ik niet productief ben wordt als tekort opgeteld en mag ik op vrije dag in komen halen.

Tekort in de zorg? Welke zorgprofessional die stevig is opgeleid gaat werken in de thuiszorg waar je met een contract boven de 20 uur regelmatig 6 dagen werkt!

Ondanks dit vind ik het ontzettend leuk bij de mensen thuis. Maar als ik jong was koos ik niet voor thuiszorg.
Dan wordt het hoog tijd voor een andere werkgever. Ik indiceer, regisseer ook maar herken niet wat jij schrijft.
Medewerkers kunnen aangeven als de tijd te krap is. De tijd kunnen ze voor dat moment zelf opplussen. Is dit structureel dan pas ik het aan. Reistijd is werktijd. Sleutels horen niet meer op kantoor te liggen. Als dit nog wel zo was dan was er op de cliënt ruim genoeg geïndiceerd zodat je hier wel tijd voor had. Goed opgeleid kun je prima door de week overdag full-time werken.
Alle reacties Link kopieren
reticul lijkt me fijn werken bij jou. Ik overdrijf echt niet hoor. Reistijd is eigen tijd en sleutels terugbrengen naar kantoor ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst met jongeren gewerkt ( ggz) en nu met ouderen (PG) Bij ons zijn verschillende collega's alleen dagdienst gaan draaien op de dagbehandeling ,dan heb je geen weekenden en avond/nachtdienst .
vtt CAO : 55+ jaar geen nachtdienst en in die uren ook geen :bereikbaarheidsdienst , slaapdienst ,consignatiedienst bv.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
04-03-2020 18:51
reticul lijkt me fijn werken bij jou. Ik overdrijf echt niet hoor. Reistijd is eigen tijd en sleutels terugbrengen naar kantoor ook.
Ik geloof je hoor. Misschien moet je eens vragen waarom ze zo krap indiceren. Welk deel van het land zit je ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde als Reficul, reistijd is voor werkgever en sleutels op kantoor doen we al zeker 15 jaar niet meer.
De tijd die nodig is, is nodig en kunnen we als indiceerder onderbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Waar hebben jullie de sleutels dan?
Reistijd is echt voor ons. Men gaat ervan uit dat we wel iets afsnoepen van geïndiceerde tijd klant.
Het systeem laat soms wel 1 of 2 minuten zien tussen klanten Haha in die tijd ben je nog niet eens bij je fiets. Alles uit liefde voor zorgverzekeraar .
Ik werk ook in de thuiszorg. Bij ons zitten de sleutels in (smart)kluizen bij de cliënten bij de deur. De krappe reistijd herken ik maar gaat van de indicatietijd af. Reistijd wordt wel vergoed behalve van huis naar de eerste cliënt en van de laatste cliënt naar huis.
Benthe22 schreef:
02-03-2020 13:48
Ik heb dit ook een tijdje gedaan, wilde meer thuis zijn voor de kinderen en geen weekenden en feestdagen meer werken. Na 6 maanden toch weer terug de zorg in gegaan.
Ik ging er 7,- per uur op achteruit (verzorgende ig - thuishulp) en kreeg 2u de tijd om een complete woning te poetsen. Na 2 adressen was ik kapot! Ik vond de cliënten allemaal superlief, kreeg overal een bakje koffie maar lichamelijk was het zeker zwaarder dan in de zorg waar ik tilliften en bedden op hoogte heb.

Hier dus ook nog zoekende naar iets anders.. valt helaas niet mee..
Succes!
Het is financieel inderdaad wel een stapje terug ja. Ik merk wel wat verschil financieel maar ik heb geen gezin en geen huisdieren dus dat scheelt wel iets.
Ik vind trouwens de zorg zelf echt zwaarder dan het huishoudelijke gedeelte. Maar het verschilt per persoon natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat indiceren.
Het is ook wat je als personeel of diegene dat indiceert accepteert. Je hoort dit niet in je eigen tijd te doen. Maar als 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Want hoevaak wordt er niet gezegd: 'Je moet de zorg zo verlenen, je doet het voor de mensen. Of je doet het werk met je hart'.

Er wordt vies met je gevoel gespeeld wat natuurlijk belachelijk is maar je doet het wel.
Het kan zeker anders en ik zou in deze tijd ook voor jezelf gaan.
Kies werk waar je prettig bij voelt en volledig betaald krijgt.
De tijd dat je alles is je eigen tijd moet doen is echter allang voorbij. Vrijwilligers werk noem je het tegenwoordig. ;-)


Ik werk kleine 10 jaar in de zorg maar ik wil geen jaren meer aan bed staan. Ik hoop me in de tussentijd te kunnen ontwikkelen als kwaliteits verpleegkundige. Met ook als doel om meer regelmaat te kunnen krijgen.
Alleen zulke vacatures zie ik (nog) niet in mijn regio.
Alle reacties Link kopieren
Reistijd tussen clienten hoort niet je eigen tijd te zijn. En zo krap indiceren slaat nergens op en hoeft ook echt niet. Wel is het zo dat de organisatie een bepaalde productie voor ogen heeft. Als er op kantoor bv mensen veel onproductieve uren maken zal ergens anders beknibbeld worden om toch een goede productie te krijgen. Dat is wat vaker speelt dan een te krappe indicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven