Pauze fertiliteitstraject: wel nog hsg doen of niet?

16-05-2024 17:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Mijn partner en ik hebben al een poos een kinderwens en we hadden 4 rondes ovulatie inductie erop zitten dmv Letrozol. Vanaf ronde 5 zouden wij verder gaan met Gonal F injecties, omdat ik niet in te stellen blijk op een goede dosering Letrozol (multi follikel groei, of juist géén ovulatie). Echter ontstond er in ronde 4 een cyste. Deze heeft er een kleine 2 maanden gezeten en is door de pil weggegaan. De gynaecoloog wilde eerst opereren, maar ik wilde het eerst met de pil proberen. Gelukkig ben ik niet voor meteen opereren gegaan!

Wij hebben de afgelopen 8 maanden als pittig ervaren. Mede doordat elke ronde wel weer “iets” was, en geen enkele ronde verliep zoals het eigenlijk zou moeten. Mijn lichaam stribbelde duidelijk tegen.

Nadat enkele dagen geleden bleek dat de cyste weg was, en er gesproken werd over starten met injecties, voelde ik aan alles dat ik dit (nog) niet wil. Ik wilde even niks. Onze kinderwens is groot, maar ik wilde vooral even het medisch traject loslaten voor dit jaar. Geen veelvuldig ziekenhuis bezoeken meer en geen hormonen. Mijn partner is het hier volledig mee eens.
Sinds ik dit uitgesproken heb, voel ik een enorme opluchting. We willen het dit jaar op de “natuurlijke” manier verder proberen. Mocht er in december geen zwangerschap zijn, dan willen we in het nieuwe jaar weer herstarten.

Het enige waar ik nog over twijfel is: er zou een HSG onderzoek plaatsvinden als er na 2 maanden spuiten geen zwangerschap is, volgens de arts kan dit ook therapeutisch werken.
Ik twijfel om het HSG onderzoek wel nog nu te doen zodat we zeker weten dat de eileiders open zijn en we de kansen goed benutten. Maar van de andere kant ben ik wel even klaar met al het medische.

Wat zouden jullie doen? Het HSG nu doen, of pas bij een eventuele herstart van het fertiliteitstraject?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hen een hsg gehad en dat is eenmalig naar het ziekenhuis, dus praktisch gezien zou dat niet een groot bezwaar moeten zijn.

Mijn eileiders waren gewoon open, ik werd zwanger via iui in de ronde erna. Dat was de vierde iui. Wellicht heeft de hsg iets gedaan, wellicht ook niet.

Het kan je wel meer rust geven om te weten dat het goed is (of niet).

Ik herken je opluchting na het besluit tijdelijk te stoppen. Ik had dat na 3e ivf (voor eventueel 2e kind), toen had ik eigenlijk pas door hoe intensief dit allemaal is. (Praktisch, fysiek en psychologisch)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
16-05-2024 18:06
Ik hen een hsg gehad en dat is eenmalig naar het ziekenhuis, dus praktisch gezien zou dat niet een groot bezwaar moeten zijn.

Mijn eileiders waren gewoon open, ik werd zwanger via iui in de ronde erna. Dat was de vierde iui. Wellicht heeft de hsg iets gedaan, wellicht ook niet.

Het kan je wel meer rust geven om te weten dat het goed is (of niet).

Ik herken je opluchting na het besluit tijdelijk te stoppen. Ik had dat na 3e ivf (voor eventueel 2e kind), toen had ik eigenlijk pas door hoe intensief dit allemaal is. (Praktisch, fysiek en psychologisch)
Ja klopt inderdaad. Het lijkt me wel een heel pijnlijk onderzoek…
Maar je hoort wel vaker dat mensen snel zwanger raken na een hsg.


Ik heb echt heel veel respect voor mensen die al jaren in een fertiliteitstraject zitten, en soms voel ik me een “zeur” om nu al te pauzeren.

Maar de afgelopen 4 rondes, was elke ronde wel weer iets: eerst 2 keer 2 of meer follikels, de 3e ronde anovulatie, en de 4e ronde cyste. Dus ik kwam ook niet van de echo monitoring af.
Wekelijks was ik wel in het ziekenhuis voor echo. Toen er over opereren werd gesproken, was ik er duidelijk wel even klaar mee.
Ik ben van mening dat een behandeling helpend moet zijn, maar in mijn geval gaf mijn lichaam steeds tekenen af dat het niet oké was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het doen om jezelf meer rust te geven en je kansen op natuurlijk zwanger worden het komende jaar te vergroten.

Ik heb het zelf ook gedaan vlak voor IVF (dus eigenlijk zonder nut), om het voor mezelf gewoon als oorzaak uit te sluiten. Pijn vond ik meevallen. Gewoon 1-2 minuten heftige menstruatiekramp, maar zodra ze de druk ervan af halen is het ook gelijk weer weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het er denk ik ook van laten afhangen van de reden van medicatiegebruik / fertiliteitstraject. Als er sprake is van onbegrepen infertiliteit en je dus wel gewoon elke maand eisprong hebt en partner ook goed is getest, zou ik het zeker overwegen. Als je onregelmatige of geen eisprong hebt dan wordt het ook met hsg moeilijk om zwanger te worden.

Zelf heb ik overigens een foamecho gehad waarbij doorgankelijkheid met schuim is bekeken echogeleid (dus anders dan hsg, maar zelde doel). Was helemaal niet pijnlijk en in de 3 rondes daarna 2x zwanger (in waarvan 1x blijvend). Dat is wellicht ook nog een optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zeg 100% doen!

Afgelopen oktober heb ik een HSG laten uitvoeren omdat ik begin vorig jaar een bbz heb gehad en ik absoluut wilde uitsluiten dat (een) van mijn eileiders verkleeft zou zijn + het zou er mogelijk voor zorgen dat mijn eileiders even goed werden doorgespoten. En natuurlijk ook dat het zogenaamd vruchtbaar verhogend zou werken.

Ik heb letterlijk niets van de HSG gevoeld. Dat ze een klemmetje op je baarmoeder zetten voel je wel even, maar dit zou ik echt een 2/10 scoren qua pijn. Van het doorspuiten zelf heb ik helemaal niets gevoeld.
Het kan zijn dat ik geluk heb gehad want er zijn ook zoveel verhalen van vrouwen die erg veel pijn hebben gehad. Maar, het kan dus ook anders lopen. Het is onvoorspelbaar, maar voordat je het weet is het alweer voorbij.

2 maanden na de HSG ben ik zwanger geraakt en ben momenteel 23 weken zwanger.
lboompje wijzigde dit bericht op 16-05-2024 19:20
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een hsg gehad en was de maand erna zwanger. Na twee jaar proberen. Dus wat dat betreft ben ik 1 van de personen bij wie het hielp.
Echter, ik vond het een heel heel pijnlijk onderzoek. Ik heb het bij nummer twee geweigerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pittig!! Snap dat je twijfelt. Ik zou zeggen, doen. Dan heb je dat maar gehad en kan je als jullie er wel klaar voor zijn direct door. Ik weet alleen niet in hoeverre het ziekenhuis een 'houdbaarheidsdatum' hanteert. Dat je het over een jaar niet opnieuw moet doen, zeg maar.
En wat er wordt gezegd: mogelijk helpt het jullie om daarna alsnog natuurlijk zwanger te worden. Mij hielp het destijds niet, maar dat zegt niets over jou natuurlijk.

Ik vond de HSG ook heel pijnlijk. Alsof iemand me in mijn buik stompte met daarna diepe heftige menstruatiekrampen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij hebt een onregelmatige cyclus van meestal langer dan 35 a 40 dagen toch? Ik zou pas een HSG doen als je weer met ovulatie inductie start.. wel heel fijn dat de cyste weg is :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het gedaan en was 3 rondes erna zwanger.
Ik vond het niet heel prettig, maar ook niet mega pijnlijk. Het was goed te doen.

maar ik snap dat dat voor iedereen anders kan zijn
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het doen, al is het maar om te zeker te weten dat je eileiders niet dicht zitten. Bij mij heeft het niet geholpen, pas 1,5 jaar later zwanger, maar ik vond het prettig om uit te kunnen sluiten dat het daar niet aan lag.

Het was niet een heel prettig onderzoek maar ik vond het niet super pijnlijk. Op 2 paracetamol van te voren was het goed te doen.
maaike_92 wijzigde dit bericht op 19-05-2024 22:18
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
De hsg was bij mij wel pijnlijk, maar gelukkig duurde het niet lang en had ik daarna ook geen last van pijn of bloeding.
De optie met schuim/foam was er toen nog niet, schijnt wel minder pijnlijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
19-05-2024 21:54
Jij hebt een onregelmatige cyclus van meestal langer dan 35 a 40 dagen toch? Ik zou pas een HSG doen als je weer met ovulatie inductie start.. wel heel fijn dat de cyste weg is :)
Cycli van tussen de 32 en 45 dagen.

Van waar zou je een HSG nu nog niet doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ik me afvraag of je optimaal gebruik kan maken van het tijdelijke positieve effect van de HSG wanneer je vruchtbare periode tussen cyclusdag 14 en 31 zit.. of je moet natuurlijk je LH piek goed kunnen tracken..?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven