Basisinkomen ja of nee?

25-04-2024 18:22 352 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en lees het steeds vaker. Een basisinkomen voor iedereen. Maar hoe werkt dit dan precies? Wat zijn de voor- en nadelen.

Wie is voor en wie is tegen en waarom? En wie kan mij vertellen hoe dit dan precies werkt en wat er dan gaat verdwijnen?

Basisinkomen ja of nee

Totaal aantal stemmen: 128

Ja (48%)
Nee (52%)
Alle reacties Link kopieren Quote
In een ideale wereld lijkt het mij een goed idee. Zeker in tijden van een arbeidsoverschot.

In deze tijd ben ik bang dat de personeelstekorten nog verder oplopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, want ofwel meteen gekoppeld aan een sneaky vorm van social credit systeem of het wordt er later aan gekoppeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar8 schreef:
25-04-2024 18:32
Nee, want ofwel meteen gekoppeld aan een sneaky vorm van social credit systeem of het wordt er later aan gekoppeld.
Wat bedoel je hiermee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zich een goed idee. Ik ben voor. Alleen denk ik dat heel veel mensen zouden stoppen met werken, zeker in sectoren waar de werkdruk enorm hoog is door de tekorten en de lonen laag liggen.

Als je mag kiezen tussen een basisinkomen of hetzelfde inkomen verdienen met wisseldiensten in een verpleeghuis of het schoonmaken van huizen 3 uur per dag waarna je je eigen huis nog moet schoonmaken, dan denk ik toch dat veel mensen uiteindelijk zwichten voor het basisinkomen en lekker thuis een beetje hobbyen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kern van het probleem is dat we iedereen van onderdak, ziektekostenverzekering en basis voedsel willen voorzien als het normale inkomen wegvalt, terwijl de werkelijke kosten per persoon verschillen (de een is ziek en heeft meer voorzieningen nodig , de een huurt een duurder huis dan de ander). Het is een illusie om te denken dat een vlak basisinkomen dat oplost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou wereldwijd moeten. Anders betalen armere mensen voor onze welvaart en Nils doen.

Ik geloof er heilig in dat bestaanszekerheid voor heel veel vrede en rust gaat zorgen. Daarnaast is het huidige systeem niet houdbaar, economische groei vernielt de aarde en de obsessie ermee vernielt alles wat ons menselijk maakt.
Daarnaast werken we voornamelijk om een zeer selecte groep nog rijker te maken ipv dat het 'nut' heeft.
Met een basisinkomen wordt denk ik heel veel wat scheef zit rechtgetrokken en het zorgt voor levensgeluk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar8 schreef:
25-04-2024 18:32
Nee, want ofwel meteen gekoppeld aan een sneaky vorm van social credit systeem of het wordt er later aan gekoppeld.
Ja, want bijstand of de WAO kun je niet aan een social credit system koppelen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar hoe werkt dat dan? Iedereen krijgt een X bedrag om van te leven wat je aanvult met een X aantal uur werken tegen een X salaris?

Ook al ben je miljonair? Ook al verdien je 5000 euro netto per maand dan heb je daar alsnog recht op?

Of worden dan de salarissen ook gelijk getrokken? Dus ongeacht het werk je doet je krijgt een vast uurtarief? Het helpt dan toch niet tegen ongelijkheid en neemt de prikkel om te werken toch volledig weg?

Misschien is dit mijn rechtse inslag die hier spreekt, maar ik zie echt niet in hoe dat goedkoper zou moeten zijn of beter voor de maatschappij?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-04-2024 18:40
Maar hoe werkt dat dan? Iedereen krijgt een X bedrag om van te leven wat je aanvult met een X aantal uur werken tegen een X salaris?

Ook al ben je miljonair? Ook al verdien je 5000 euro netto per maand dan heb je daar alsnog recht op?

Of worden dan de salarissen ook gelijk getrokken? Dus ongeacht het werk je doet je krijgt een vast uurtarief? Het helpt dan toch niet tegen ongelijkheid en neemt de prikkel om te werken toch volledig weg?

Misschien is dit mijn rechtse inslag die hier spreekt, maar ik zie echt niet in hoe dat goedkoper zou moeten zijn of beter voor de maatschappij?
Omdat alle regelingen, toeslagen en uitkeringen die er nu zijn dan afgeschaft worden en alle ambtenaren die zich hiermee bezighouden weg kunnen.

In Nederland is het zo'n ingewikkeld en kostbaar systeem geworden over de jaren, dat het aftuigen meer geld zou opleveren dan dat het basisinkomen voor iedereen kost. Dit is al uitgebreid doorgerekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voordelen minder administratieve rompslomp en bureaucratie, minder kosten daarvoor. Minder werkdruk.
Nadeel, we hebben al personeelstekorten en alleen basisinkomen in Nederland lijkt me niet handig, dan wordt het wel erg aantrekkelijk om je hier te vestigen. Ook dat is niet reeel. Plus als je en basisinkomen hebt en werkt, dan kan dat de prijs in goederen weer laten oplopen want een groot deel wil -denk ik- een zo hoog mogelijk inkomen.

Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik vind toch dat werken moet lonen en dat er een fatsoenlijk vangnet moet zijn voor degenen die dat niet kunnen. Basisinkomen lijkt vooralsnog niet realistisch. Helaas.
celine wijzigde dit bericht op 25-04-2024 18:46
4.49% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Basisinkomen vind ik een prima idee, maar daar zitten natuurlijk ook haken en ogen aan.
Want een basisinkomen in je eentje is wat anders dan 2 basisinkomens met z'n tweeën, of nog meer bij inwonende volwassen kinderen.
Dus ook dan zullen er weer allerlei regelingen komen om te zorgen dat dat niet te nadelig of voordelig uitpakt voor mensen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-04-2024 18:40
Maar hoe werkt dat dan? Iedereen krijgt een X bedrag om van te leven wat je aanvult met een X aantal uur werken tegen een X salaris?

Ook al ben je miljonair? Ook al verdien je 5000 euro netto per maand dan heb je daar alsnog recht op?

Of worden dan de salarissen ook gelijk getrokken? Dus ongeacht het werk je doet je krijgt een vast uurtarief? Het helpt dan toch niet tegen ongelijkheid en neemt de prikkel om te werken toch volledig weg?

Misschien is dit mijn rechtse inslag die hier spreekt, maar ik zie echt niet in hoe dat goedkoper zou moeten zijn of beter voor de maatschappij?
Het is gewoon niet mogelijk om iedereen, werkend en niet werkend, een basisinkomen te geven waarvan je behoorlijk rond kunt komen. De stimulans om voldoende uren te werken valt dan weg, enerzijds door het inkomen zelf en anderzijds doordat het met werken verdiende geld heel zwaar belast moet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
25-04-2024 18:44
Basisinkomen vind ik een prima idee, maar daar zitten natuurlijk ook haken en ogen aan.
Want een basisinkomen in je eentje is wat anders dan 2 basisinkomens met z'n tweeën, of nog meer bij inwonende volwassen kinderen.
Dus ook dan zullen er weer allerlei regelingen komen om te zorgen dat dat niet te nadelig of voordelig uitpakt voor mensen.
Het idee is juist dat je niet allerlei extra regelingen gaat optuigen. Gewoon iedereen hetzelfde en klaar. Niemand heeft ergens meer of minder recht op.

Klinkt mij als muziek in de oren.
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
25-04-2024 18:43
Omdat alle regelingen, toeslagen en uitkeringen die er nu zijn dan afgeschaft worden en alle ambtenaren die zich hiermee bezighouden weg kunnen.

In Nederland is het zo'n ingewikkeld en kostbaar systeem geworden over de jaren, dat het aftuigen meer geld zou opleveren dan dat het basisinkomen voor iedereen kost. Dit is al uitgebreid doorgerekend.

Ja maar voor wie is dat dan? Per persoon of per huishouden? Als je getrouwd bent en volwassen kinderen thuis hebt wonen krijg je dan 4x het basisinkomen?

En wat als je getrouwd bent en kleine kinderen? Kinderbijslag e.d. vervallen. Dus als je geen kinderen hebt heb je meer voordeel.

Wat doet het met personeelstekorten? Wanneer je een financiële prikkel wegneemt om te werken? En heb je dan nog genoeg geld uit belastingen om alle overige kosten te betalen voor de overheid? Of gaat de belasting op andere zaken dan omhoog?

Ik zie het principe wel voor me alleen het werkbaar maken niet. Ik denk dat mensen nauwelijks meer fulltime gaan werken dan. Als je met 3 dagen je luxe dingetjes kunt bekostigen waarom dan 5 of zelfs 6 dagen werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-04-2024 18:40
Maar hoe werkt dat dan? Iedereen krijgt een X bedrag om van te leven wat je aanvult met een X aantal uur werken tegen een X salaris?

Ook al ben je miljonair? Ook al verdien je 5000 euro netto per maand dan heb je daar alsnog recht op?

Of worden dan de salarissen ook gelijk getrokken? Dus ongeacht het werk je doet je krijgt een vast uurtarief? Het helpt dan toch niet tegen ongelijkheid en neemt de prikkel om te werken toch volledig weg?

Misschien is dit mijn rechtse inslag die hier spreekt, maar ik zie echt niet in hoe dat goedkoper zou moeten zijn of beter voor de maatschappij?
In de praktijk (zijn maar heel kleine onderzoekjes) blijken mensen helemaal niet te (willen) stoppen met werken.
Wel lijkt mij dat een hoop bullshitbanen verdwijnen en mensen meer kunnen kiezen voor werken volgens hun kunnen.

De term 'prikkel om te werken' geeft imo wel een rechtse inslag weer, hoewel dit eigenlijk door vrijwel iedereen wordt gebruikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
25-04-2024 18:47
Het is gewoon niet mogelijk om iedereen, werkend en niet werkend, een basisinkomen te geven waarvan je behoorlijk rond kunt komen. De stimulans om voldoende uren te werken valt dan weg, enerzijds door het inkomen zelf en anderzijds doordat het met werken verdiende geld heel zwaar belast moet worden.

Nou ja dat dus. Hoe mooi het principe ook is, ik geloof nooit dat dat gaat werken om redenen die jij ook noemt nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-04-2024 18:48
Ik zie het principe wel voor me alleen het werkbaar maken niet. Ik denk dat mensen nauwelijks meer fulltime gaan werken dan. Als je met 3 dagen je luxe dingetjes kunt bekostigen waarom dan 5 of zelfs 6 dagen werken?
Dat is nu al zo. In Nederland wordt massaal parttime gewerkt. Ik denk niet dat dit snel gaat veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
25-04-2024 18:43
Omdat alle regelingen, toeslagen en uitkeringen die er nu zijn dan afgeschaft worden en alle ambtenaren die zich hiermee bezighouden weg kunnen.

In Nederland is het zo'n ingewikkeld en kostbaar systeem geworden over de jaren, dat het aftuigen meer geld zou opleveren dan dat het basisinkomen voor iedereen kost. Dit is al uitgebreid doorgerekend.
De clou is dat het niet alleen om getallen gaat en wat het in het begin kost.
Je investeert in mensen, gelijke kansen, betere werk-prive balans, vrijheid om je te kunnen ontwikkelen, mentale belasting zoals mantelzorg etc wat ook tijd kost is beter te regelen.
De verwachting is dat de ziektekosten omlaag gaan omdat mensen beter hun grenzen in de gaten kunnen houden.
Ik vind het heel jammer dat geld voor alle eerste levensbehoeften prioriteit is gemaakt. Wonen moet winst op worden gemaakt, eten, etc.
Bij een basisinkomen zorg je als het goed is dat dat mechanisme ook minder dominant wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
25-04-2024 18:47
Het idee is juist dat je niet allerlei extra regelingen gaat optuigen. Gewoon iedereen hetzelfde en klaar. Niemand heeft ergens meer of minder recht op.

Klinkt mij als muziek in de oren.
Maar wat ik zeg: als je dan alleen woont kun je er wrsch nauwelijks van rondkomen, woon je samen heb je het ineens goed. Wonen je kinderen nog thuis heb je het riant.
Dat is dus ook oneerlijk en daar komen dan weer allerlei regelingen voor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
25-04-2024 18:49
In de praktijk (zijn maar heel kleine onderzoekjes) blijken mensen helemaal niet te (willen) stoppen met werken.
Wel lijkt mij dat een hoop bullshitbanen verdwijnen en mensen meer kunnen kiezen voor werken volgens hun kunnen.

De term 'prikkel om te werken' geeft imo wel een rechtse inslag weer, hoewel dit eigenlijk door vrijwel iedereen wordt gebruikt.

Nou ja er is hier een topic "Blij met je werk" waar de meesten wel aangeven echt te werken voor het geld. Als die financiële prikkel (sorry voor dit woord) wegvalt dan willen ze vooral minder werken wat in tijden van tekorten en wachtlijsten echt niet handig is.

Daarnaast komt er bij de overheid veel geld binnen middels loonbelasting. Hoe ga je dat gat opvullen of ga je dan de arbeid zwaarder belasten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gratis geld (of het equivalent waarde) bestaat niet. Het moet worden opgebracht door iemand.

En daarom geloof ik er niet in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het huidige systeem van toeslagen, schuldsanering en bijstand geeft al verkeerde prikkels.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-04-2024 18:48

Ik zie het principe wel voor me alleen het werkbaar maken niet. Ik denk dat mensen nauwelijks meer fulltime gaan werken dan. Als je met 3 dagen je luxe dingetjes kunt bekostigen waarom dan 5 of zelfs 6 dagen werken?
Maar: fulltime is 'ook maar een mening' hè?
Toen mijn vader ging werken was geloof ik 48 uur per week fulltime, daarna werd dat 40. Nu is dat in sommige sectoren 36.
Waarom kan dat niet 32 uur worden? Of 28? Whatever.

En arbeid zal wrsch zwaarder belast worden, want dat basisinkomen moet ergens van betaald worden. Waardoor werken pas loont vanaf bijv 24 uur. Waardoor mensen dat mss niet meer gaan doen.
Waardoor het hele systeem onhoudbaar wordt.

En dat allemaal omdat we geleerd hebben dat werk moet lonen.

Als je voor iedereen een basisinkomen wilt, zal er iets fundamenteel moeten veranderen: iedereen zal zich dan bewust moeten zijn van de verantwoordelijkheid dat we met elkaar dat systeem draaiend moeten houden.

Het idee dat je dan dus lekker niet meer gaat werken past niet bij dat systeem.

Dat systeem gaat dus niet werken, omdat we al jaren steeds individualistischer worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat mensen over het algemeen best willen werken, maar niet meer dezelfde uren en hetzelfde werk zullen blijven doen.

Er zijn nu eenmaal veel mensen met niet zulke denderende banen die echt niet voor hun lol jouw wc staan te poetsen, of jouw vader aan het wassen zijn, die ziek is. Veel mensen doen het puur om het geld, als je dat geld toch wel krijgt, dan ga je iets anders met je tijd doen in plaats van die zware baan in het ziekenhuis.

Het probleem is dat we juist deze mensen hard nodig hebben.
vofea wijzigde dit bericht op 25-04-2024 19:02
0.98% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven