Werkgeheugen

17-05-2024 12:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ons kind van 10 jaar heeft na het doen van een intelligentie test de uitslag gekregen waaruit blijkt dat het werkgeheugen vrij zwak is.
Ons kind ervaart veel moeite met leren, en loopt tegen veel aan op school. Zit al op speciaal onderwijs. Heeft geen gedragsproblemen en is heel zachtaardig.
Wij merken op heel veel vlakken wel een bepaalde intelligentie, veel analytische vragen bv, en kan gek genoeg heel veel feitjes onthouden maar de tafels dan weer niet. Ook lezen kost veel moeite net als spelling. Wij merken dat het erg frustrerend is voor hem want hij doet altijd zijn best.

We willen hem graag helpen maar eigenlijk weten we niet zo goed hoe. We merken dat hij onzeker is en flink achterloopt op school. Waarschijnlijk gaat hij ook dit jaar doubleren. Ook heeft hij adhd en waarschijnlijk ook dyslexie. Dat traject begint binnenkort.

Ik zou graag ervaringen lezen van andere ouders met kinderen die hetzelfde hebben. Wat hielp bij jullie? Wij willen alleen dat kind happy is en daar maak ik mij nogal eens zorgen om.

Alvast bedankt voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of je hier iets aan hebt.

Ons kind is hoogbegaafd, maar een uitschieter naar beneden als het uitkomt op werkgeheugen. Dat zit op gemiddeld hoog niveau.

Wat bij hem helpt is hem vooral niet overladen met taken, maar overal iets minder van geven. Het gaat dus om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie geen psycho-educatie en/of behandeling aangeboden gekregen?
Een zwak werkgeheugen is zowel bij ADHD als dyslexie veel voorkomend namelijk.
Soms is er training voor het werkgeheugen mogelijk, maar ik zou adviseren met deze vragen terug te gaan naar degene die het onderzoek gedaan heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maisnon3 schreef:
17-05-2024 14:07
Hebben jullie geen psycho-educatie en/of behandeling aangeboden gekregen?
Een zwak werkgeheugen is zowel bij ADHD als dyslexie veel voorkomend namelijk.
Soms is er training voor het werkgeheugen mogelijk, maar ik zou adviseren met deze vragen terug te gaan naar degene die het onderzoek gedaan heeft.
Dit. Vraag de onderzoeker om specifieke adviezen. Laat die opnemen in het verslag. En spreek vervolgens met school af dat jullie hetzelfde doen qua aanpak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo Portinatx,

onze oudste zoon is 9 en hij hobbelt al jaren achteraan: elk schooljaar stuurde de school hem naar een andere externe partij. Hij is gemiddeld intelligent, volgens een test, heeft een slecht werkgeheugen en een traagwerktempo. Wij hebben na jaren oefenen en logopedie zelf een dyslexietest af laten nemen waaruit is gebleken dat hij ernstige dyslexie heeft. Nu hopen dat men door de cijfertjes heen wil kijken en hem hulp wil bieden. Ik wil graag dat hij psycho-educatie krijgt want ik merk dat hij niet wil lezen in gezelschap, geen spelletjes en geen wedstrijdjes. Het vreet aan zijn zelfvertrouwen. Daarom hebben we voor hem clubjes gevonden zonder wedstrijdelement waar hij helemaal zichzelf kan zijn. Heeft je zoon ook al zo'n plek gevonden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou alleen proberen iets aan de onzekerheid te doen eigenlijk...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Maisnon3 schreef:
17-05-2024 14:07
Hebben jullie geen psycho-educatie en/of behandeling aangeboden gekregen?
Een zwak werkgeheugen is zowel bij ADHD als dyslexie veel voorkomend namelijk.
Soms is er training voor het werkgeheugen mogelijk, maar ik zou adviseren met deze vragen terug te gaan naar degene die het onderzoek gedaan heeft.
Dit inderdaad TO. Het is vaak niet zomaar dat zwakkere werkgeheugen. Het is ook heel erg vervelend als je gaat oefenen en lukt niet omdat het ADHD of een andere neurodivergente aandoening is. Ik zou eerst dat helder krijgen voor je kind zich helemaal rot gaat voelen omdat trainen niet lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak uit je post op dat er een disharmonisch intelligentieprofiel is? Scoort kind op de andere indexen gemiddeld of hoger en alleen op werkgeheugen benedengemiddeld (of lager?)

Is er een gedegen teruggavegesprek geweest? (Dit hoort wel zo namelijk). Zo nee: vraag zo’n gesprek aan. Vraag of de onderzoekers kunnen teruggeven hoe het profiel is opgebouwd en wat zij adviseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maisnon3 schreef:
17-05-2024 14:07
Hebben jullie geen psycho-educatie en/of behandeling aangeboden gekregen?
Een zwak werkgeheugen is zowel bij ADHD als dyslexie veel voorkomend namelijk.
Soms is er training voor het werkgeheugen mogelijk, maar ik zou adviseren met deze vragen terug te gaan naar degene die het onderzoek gedaan heeft.
Dit.

Mijn oudste bleek een dysharmonisch profiel te hebben na de intelligentietest. Hij scoorde verder hoog, hoog gemiddeld, alleen zijn werkgeheugen bleek zwak te zijn.
Wij hebben tips gehad om eraan te werken, het schijnt alleen zo te zijn dat je alleen voor het achtste jaar echt aan het werkgeheugen te kunnen werken en daarna houdt het een beetje op.

Na meer onderzoek bleek hij ook dyslexie te hebben, dat verklaarde ook heel veel voor ons. ADD is ook zeker een mogelijkheid, maar wil niet te veel stempels op hem plakken.
Ook mijn zoon heeft een hoop ellende meegemaakt op school omdat automatiseren niet lukt en hij zichzelf soms dom voelt door de dyslexie en werkgeheugen. Hiervoor krijgt hij momenteel therapie.

Succes verder!
Alle reacties Link kopieren Quote
webs03 schreef:
17-05-2024 19:45
Hallo Portinatx,

onze oudste zoon is 9 en hij hobbelt al jaren achteraan: elk schooljaar stuurde de school hem naar een andere externe partij. Hij is gemiddeld intelligent, volgens een test, heeft een slecht werkgeheugen en een traagwerktempo. Wij hebben na jaren oefenen en logopedie zelf een dyslexietest af laten nemen waaruit is gebleken dat hij ernstige dyslexie heeft. Nu hopen dat men door de cijfertjes heen wil kijken en hem hulp wil bieden. Ik wil graag dat hij psycho-educatie krijgt want ik merk dat hij niet wil lezen in gezelschap, geen spelletjes en geen wedstrijdjes. Het vreet aan zijn zelfvertrouwen. Daarom hebben we voor hem clubjes gevonden zonder wedstrijdelement waar hij helemaal zichzelf kan zijn. Heeft je zoon ook al zo'n plek gevonden?
Hoi, dankjewel voor je antwoord. Ik herken dit zo erg. Onze zoon wil nooit meedoen met spelletjes en ook niet met andere soortgelijke activiteiten die een wedstrijd element bevatten.
Gelukkig hebben we een paar leuke clubjes voor hem gevonden waar hij met veel plezier naar toe gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Autumnmoon schreef:
19-05-2024 12:46
Dit.

Mijn oudste bleek een dysharmonisch profiel te hebben na de intelligentietest. Hij scoorde verder hoog, hoog gemiddeld, alleen zijn werkgeheugen bleek zwak te zijn.
Wij hebben tips gehad om eraan te werken, het schijnt alleen zo te zijn dat je alleen voor het achtste jaar echt aan het werkgeheugen te kunnen werken en daarna houdt het een beetje op.

Na meer onderzoek bleek hij ook dyslexie te hebben, dat verklaarde ook heel veel voor ons. ADD is ook zeker een mogelijkheid, maar wil niet te veel stempels op hem plakken.
Ook mijn zoon heeft een hoop ellende meegemaakt op school omdat automatiseren niet lukt en hij zichzelf soms dom voelt door de dyslexie en werkgeheugen. Hiervoor krijgt hij momenteel therapie.

Succes verder!
Heel herkenbaar. Kind heeft dyslexie en zwak werkgeheugen. Wij hebben ook ernstige vermoedens van ADD, maar wil nu niet nog een label, omdat kind zich al zo anders voelt door dyslexie. Het is erg zoeken, maar ik vind het zelfbeeld het belangrijkste momenteel. Daar zou ik dus in eerste instantie op inzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle reacties.

Onze zoon heeft zoveel onderzoeken en therapieën gehad dat hij een tijd niks wilde en dus ook geen psycho educatie. Ik ga dit nu wel in gang zetten. Hij heeft wel hulp gehad door middel van een therapie/tools die hem zouden moeten helpen met zijn werkgeheugen en adhd. Ik vermoed al jaren dyslexie en dit traject om te onderzoeken is nu gestart.

Ik schrik wel van het bericht dat na 8 jaar er weinig training meer mogelijk is. Door corona zijn wij echt tussen wal en schip beland mbt onderzoeken en hulp en is dit dus veel te laat op gang gekomen, tot mijn grote frustratie.

Wij proberen zoveel mogelijk te helpen met zijn onzekerheden en faalangst maar dat is moeilijk als je er zelf als kind niet (meer) echt in geloofd.
We pushen hem ook totaal niet, als hij maar gelukkig is. En dat lijkt hij ook regelmatig maar soms laat hij ons weten hoe erg hij klaar is met zijn hoofd waar het nooit eens rustig is.
Medicatie ook geprobeerd en nu weer mee gestopt omdat hij er echt een zombie door werd (verschillende geprobeerd onder begeleiding van de psychiater).

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie tips en berichten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven