Negatieve overstemd het positieve?

10-05-2024 00:53 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bang dat dit een vrij lang verhaal wordt en heb ook getwijfeld wat ik ermee moet doen. Mogelijk helpt het al om het van me af te schrijven.

Inmiddels ben ik ruim 9 jaar samen met mijn vriend. Ik ben eind 20 en hij is 9 jaar ouder. 6 Jaar geleden ben ik bij hem in zijn huis ingetrokken en gaan werken.

We hebben altijd wel ups en downs gehad. Als het goed is, is het heel erg goed, maar soms ook wat minder. Soms kan mijn vriend door iets kleins omslaan en is opeens alles niet goed. Daarbij kan hij echt in mijn ogen onredelijk boos worden. Met de jaren lijkt dit erger te worden. Nou moet ik erbij zeggen dat mijn vriend inmiddels 2,5 jaar thuis zit omdat hij arbeidsongeschikt is geworden als gevolg van een burn-out. In die periode heb ik zeker in het begin alles overgenomen. Ik werkte (fulltime) en deed daarnaast alles en hielp hem met alles wat moest gebeuren. Langzaam gaat het gelukkig wel wat beter, en doet hij weer meer in en rond het huis. Boodschappen, koken stofzuigen etc. Wat ik erg fijn vind dat hij dit oppakt nu.

Bij ruzies is hij vaak wel aan het schreeuwen en soms schelden. Er is dan geen gesprek meer te voeren en de verwijten vliegen me zeker tegenwoordig om de oren. Ik zou alleen maar werken, niet mooi genoeg zijn en verder nooit iets doen. Een beetje waardering voor de periode (1,5-2 jaar) dat ik er altijd voor hem was is er niet.

In de positieve periodes is het allemaal erg goed. We hebben het goed, gaan veel op vakantie en hebben het leuk samen. Mijn vriend is charmant, kan erg lief zijn, organiseert leuke uitjes. Maar eens in de zoveel tijd heeft hij een soort woede uitbarsting en lijkt alsof alles wat hem dwarszit eruit komt. Alles is dan slecht en hij is er klaar mee en het is uit. Dit gaat in mijn ogen dan echt te ver en daarna krijg ik een soort silent treatment voor 1 dag bijvoorbeeld. Daarna is het meestal weer alsof er niks gebeurd is en gaan we leuke dingen doen of krijg ik cadeautjes als we in de stad zijn. Daardoor raak ik weer in de war. Ik snap dat hij slecht/niet goed in zijn vel zit, maar dit lijkt nu steeds vaker voor te komen. Maar het begint me op te breken. Ik wil de positieve dingen niet kwijt en 10 jaar niet zomaar weggooien, maar in die slechtere dagen dan voel ik me bijna gehaat.

Een voorbeeld is van onze laatste vakantie. We waren verkeerd gereden en daardoor moesten we een heel stuk binnendoor over slechte wegen. Hij was al moe van de uren die we hadden gereden. Gevolg was dat hij heel boos werd. Ik zou geen initiatief nemen en nooit de route bekijken, hij moet alles doen, het was uit, schelden etc. Vervolgens ging hij echt als een maniak rijden. 100+ over kleine polderweggetjes. Keihard remmen en optrekken. Ik was oprecht bang en moest huilen en vroeg of hij alsjeblieft normaal wou rijden. Zijn woorden waren dat het hem niks kon schelen als we zouden crashen. We moesten de dag erna nog een paar uur naar huis rijden en daarna ben ik even thuis weggeweest. Daarna deed hij weer zijn best en ben ik teruggegaan.

Ik ben zelf uiteraard ook niet perfect. Soms kan ik misschien wel wat meer initiatief nemen, of zou bijvoorbeeld vaker kunnen sporten. Hij doet inderdaad veel in huis nu. Maar de situatie is nu nou eenmaal dat ik werk en hij (nog) niet. Hij lijkt niet te weten hoe hij verder moet qua werk of toekomst. Het voelt alleen heel erg alsof mijn mening daar nu weinig in telt. Stimuleren om te werken valt juist vaak verkeerd. Terwijl ik denk dat het goed is als zijn wereld weer wat groter wordt. Al is het maar een paar uurtjes om weer te wennen. Hij is impulsief en wil de ene dag misschien weer werken, de andere dag is werken "kut" en wil hij weer alles verkopen en verhuizen. Ik hou van hem maar mis hoe het vroeger was en verlies denk ik de hoop dat het weer beter gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al zijn de goede momenten nog zo leuk, bij dingen als schelden en silent treatment zou ik echt een grens trekken. Vind het rot om te lezen hoe je het een beetje goedpraat met dat je zelf ook niet perfect bent. Heeft hij hulp? Naast dat hij jou niet fijn behandelt en je daar je conclusies aan kunt verbinden lijkt me dat voor hem in elk geval geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je laatste vakantie, had je laatste ruzie moeten zijn.
Deze man brengt jou in gevaar en maalt niet om je veiligheid.
Als je ergens veilig moet zijn, is het bij je geliefde, dat ben je niet.
lorrelies wijzigde dit bericht op 11-05-2024 12:55
0.52% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat voorval van die vakantie vind ik heel erg. Zo ga je niet met iemand om na een normale fout, die kan gebeuren. Btw, hij kan ook gewoon zelf kijken waar jullie heen moeten.

En dat je zegt: ik ben ook niet perfect; ik kan wel meer sporten en initiatief nemen, vind ik ook opvallend. Als je dat doet doe je dat namelijk voor jezelf en zou dat niks te maken moeten hebben met je relatie. Sowieso dat sporten, daar gaat hij niet over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat afschuwelijk, en verwarrend ook! Nu -met de kennis en ervaring in relaties- zou ik hier NOOIT meer genoegen mee nemen. Het onvoorspelbare, kleineren, uitschelden, het er niet meer over kunnen hebben, het bang maken en geen zak om jouw veiligheid geven en de silent treatment zouden voor mij echt de absolute grens zijn (al ver over).

Heb je ooit eerder een liefdevolle en stabiele relatie gehad? En wat zijn je voorbeelden in je omgeving? Je verdient zo veel meer dan dit ❤️.

En wat betreft het “weggooien” van die negen jaar: denk aan de ‘sunken cost’ theorie.
dip wijzigde dit bericht op 11-05-2024 12:56
15.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoopt dat het weer beter gaat worden. En daarom accepteer je dat je niet mooi wordt genoemd, de silent treatment krijgt en hij je bang maakt én hem dat niets kan schelen?

Lijkt je dat niet een beetje veel om te accepteren in de hoop dat het beter wordt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lees ook jij je alsjeblieft in op huiselijk geweld. Want dat is dit namelijk.

Ga zo vlug mogelijk weg bij deze man. :hug:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Begin in ieder geval niet aan kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En.. dit wordt echt niet beter. Wat zeg ik? Niet beter.

Zeker als er kinderen komen, je zit vast, als een kat in het nauw.

Wat zou er trouwens gebeuren als je weggaat denk je? Ben je bang voor hem? En praat je er wel eens eerlijk en open met anderen over? Neem iemand in vertrouwen❤️.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij zou 1 keer schelden al teveel zijn.
Hoe pikken mensen dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je welke optie er is? De goede dingen in deze relatie achter je laten en weer kans maken op veel meer goede dingen in een andere relatie met een andere man.
Met deze wordt het nooit meer beter. Hoe langer zo'n dynamiek, hoe gewoner het wordt. En je hecht aan het goedmaken, maar hoeveel leuker zou het niet zijn als goedmaken niet nodig is, omdat het al goed is? Met een emotioneel continente man.
Alle reacties Link kopieren Quote
To jouw partner is niet zomaar afgekeurd he. Op zo'n jonge leeftijd niets meer kunnen vanwege een burn out? Dan ben je dus ernstig ziek (mentaal). En kan je niet meer normaal functioneren. Dat merk jij nu dus ook. Een normale relatie met hem is niet meer mogelijk. Jij bent nog zo jong. Hopelijk nog geen kinderen want deze man behandeld jou niet goed. Jij moet continu opletten wat je doet om hem niet boos te maken. Schreeuwen en dreigen is gewoon geweld he? En dat gebeuren in de auto laat zien dat hij zichzelf niet onder controle heeft. De volgende stap is wellicht fysiek geweld als jij te ver gaat?

Mijn eis zou hulpverlening of einde relatie zijn. Zeker gezien jouw leeftijd kan je niet wachten op een kansloze man (geen baan, geen toekomst, geweldadig etc).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of je vraag specifiek is wat je moet doen, maar ik begrijp niet dat er überhaupt mensen zijn die genoegen nemen met een relatie als deze. Schreeuwen, schelden, verwijten, vernedering (je bent niet mooi genoeg, wtf, wie zegt zoiets tegen zijn vriendin!?), en dan ook nog bewust jullie leven letterlijk in gevaar brengen?! Wat een mafkees zeg! En daar staat eigenlijk alleen tegenover dat hij ook charmant en lief kan zijn?
Er zijn zo ontzettend veel leuke mannen die ook charmant en lief zijn en die níet al die bullshit eromheen met zich mee brengen.
Waarom gun je jezelf dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Juf joke,
Dat is juist het lastige van een huiselijk geweld relatie.

Dit gedrag is niet op dag 1, 2 of 3 vertoond. Dit gedrag wordt heel geleidelijk ingeleid. Met iets kleins. En dan nog iets kleins. Onder het mom van elkaar nog niet kennen, word het genegeerd. Tot er wel 12 kleine dingen zijn. En dan word het zwaar.

En een regel of afspraak die eenmaal is gemaakt, is daarna nooit meer afwijken van de afspraak. En als je de afspraak schendt, volgt er ruzie. Die jij dan denkt veroorzaakt te hebben omdat jij de afspraak schond. Niet meer kunnen bedenken dat de afspraak zelf fout is.

En eenmaal op die route, kom je er niet zomaar meer uit.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Wolkenkrabber712 schreef:
10-05-2024 00:53
. Ik wil de positieve dingen niet kwijt en 10 jaar niet zomaar weggooien, maar in die slechtere dagen dan voel ik me bijna gehaat.
Jij zit volgens mij al heel ver in de fuik.
Van ‘zomaar weggooien’ is toch al lang geen sprake meer?

De positieve dingen zijn juist het ergste, het verwarrendst, hetgeen wat maakt dat je hele abnormale dingen gaat accepteren. Wil je dat de komende tien jaar van je leven?

Zou je afstand kunnen nemen en voor jezelf opschrijven wat je echt onacceptabel gedrag vind in een relatie? En daarna kijken hoe vaak dat al voorgekomen is?
Wat wil jij accepteren in je leven, en wat (zelfs al is het met terugwerkende kracht) niet (meer)?

Zoek hulp.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb pas 'ik dacht dat jij' gelezen, van Joke van leeuwen. Lees dat to. En vergelijk het met je eigen relatie.
Veel sterkte. :heart:
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de vele reacties. Ik schrik enerzijds van sommige reacties, maar ze zijn ook dusdanig eensgezind dat ik aan het denken word gezet.

We hebben geen kinderen gelukkig. Alleen twee katten. Ik zou daar nu ook niet samen aan beginnen.

Het lastige is inderdaad dat het in veel periodes erg leuk is en hij dan ook echt wel lief is. En dat hij zeker de eerste twee jaar zulk gedrag eigenlijk minder tot niet vertoonde. Maar zoals hij is als hij boos is dan wil ik hem inderdaad niet kennen. Dan voel ik me inderdaad niet veilig. Al heeft hij mij gelukkig nooit aangeraakt hoor. Spullen moesten het soms wel ontgelden. Ik merk wel dat ik tegenwoordig minder snel geneigd ben te zeggen dat ik iets niet fijn vindt. Dat is natuurlijk niet ok. Maar dat wisselende is dus de hele mindfuck en dat ik dan ga denken dat het aan mij ligt. Misschien naïef ook de hoop dat het beter zou worden als hij weer beter in zijn vel zit.

Sinds deze week heb ik wel twee vriendinnen wat meer verteld. Omdat ik merkte dat ik het zelf nu lastig vond het vol te houden. Een ziet hem toch wel als charmante lieve man, maar gaf ook wel aan dat ze natuurlijk er niet altijd bij is. De andere heeft me de sleutel van haar huis gegeven en daar mag ik altijd in als het nodig is. Wat super lief is.

Vanwege een erfenis is geld momenteel zijn probleem niet. Maar los daarvan denk ik dat werken ook goed kan doen als je onder de mensen bent.
wolkenkrabber712 wijzigde dit bericht op 11-05-2024 17:15
6.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt als een man die gewoon echt mentaal nog ziek is. Dat is natuurlijk heel naar voor hem maar dat op jou afreageren is totaal onredelijk.
Ik zou me ook onveilig voelen, blijkbaar geeft hij (op slechte momenten) geen donder om zijn eigen leven en daarom ook niet om het jouwe ben ik bang.
Daarom beter vertrekken. Als hij echt heel leuk is kan je misschien nog proberen of latten een optie is, maar sowieso dan zorgen dat je nooit in een afhankelijke situatie meer terecht komt, altijd zelf rijden bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er vanavond achter gekomen dat hij op Tinder zit dus dit is gewoon einde relatie. Ondanks de boosheid ben ik ook gewoon erg verdrietig maar dit is echt ver over de grens. Ga vanaf morgen maar dingen regelen. :(
Alle reacties Link kopieren Quote
En dat mag en is je goed recht.

Je plooide je om hem heen, liep op eieren en was niet jezelf bij hem.

Dat ga je na het verbreken van deze relatie weer allemaal terug vinden :rose:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Even serieus to... wat moet je nou met zo een lamlul... je kan echt wel beter krijgen dan zo een figuur toch? Alleen ben je nog beter af? Waarom doe je dit jezelf aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
11-05-2024 13:15
To jouw partner is niet zomaar afgekeurd he. Op zo'n jonge leeftijd niets meer kunnen vanwege een burn out? Dan ben je dus ernstig ziek (mentaal). En kan je niet meer normaal functioneren. Dat merk jij nu dus ook. Een normale relatie met hem is niet meer mogelijk. Jij bent nog zo jong. Hopelijk nog geen kinderen want deze man behandeld jou niet goed. Jij moet continu opletten wat je doet om hem niet boos te maken. Schreeuwen en dreigen is gewoon geweld he? En dat gebeuren in de auto laat zien dat hij zichzelf niet onder controle heeft. De volgende stap is wellicht fysiek geweld als jij te ver gaat?

Mijn eis zou hulpverlening of einde relatie zijn. Zeker gezien jouw leeftijd kan je niet wachten op een kansloze man (geen baan, geen toekomst, geweldadig etc).
Waarom zou je zoiets überhaupt nog een kans geven? Hij brengt haar gewoon in gevaar he? Deze gast is echt niet tot een relatie in stand momenteel. Hatsiekadee weg ermee. Veel slechter dan dit kan ze het niet treffen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wolkenkrabber712 schreef:
12-05-2024 00:32
Ik ben er vanavond achter gekomen dat hij op Tinder zit dus dit is gewoon einde relatie. Ondanks de boosheid ben ik ook gewoon erg verdrietig maar dit is echt ver over de grens. Ga vanaf morgen maar dingen regelen. :(
Hoe rot ik het ook voor je vindt... serieuze vraag... Waarom vindt jij dit erger dan hoe hij reageerde in de auto? Das toch 10 keer meer aanleiding om het uit te maken? Hoezo is vreemdgaan erger dan iemands leven in gevaar brengen?
To ik kan je echt therapie aanraden voor je weer ene relatie aangaat en dit zich zeker herhaalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet wat ik erger vind Coderood, maar wel dat alles bij elkaar het echt teveel is. En ik had eerder een grens moeten trekken misschien, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Ondanks alles doet het me toch verdriet. Is misschien lastig voor te stellen, en ik zou ook willen dat het niet zo was. Ik weet dat het uiteindelijk goedkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je de wetenschap dat hij op tinder zit nodig hebt om de relatie te verbreken dan ben ik blij dat je dit nu weet.

Slikken, uithuilen en zo snel mogelijk kijken hoe je dit praktisch het beste voor jezelf kan gaan regelen en afsluiten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven