Wanneer is je relatie klaar voor kinderen samen?

20-04-2024 10:17 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een topic op de zwangerpijler.

Ik ben heel benieuwd: wanneer vinden jullie dat een relatie 'ver' genoeg is om te besluiten zwanger te worden? Het is iets waar ik zelf de laatste tijd mee bezig ben, en ben benieuwd wat jullie erover denken.

Is het een bepaald aantal jaar samen? Of samenwonend? Moet je bepaalde grote dingen in het leven samen doorgemaakt hebben? Moet je het over alles eens zijn? Samen een huis bezitten? Etc.

Er zijn natuurlijk heel vanzelfsprekende dingen wanneer je het niet moet doen, maar wanneer wel, dat is lastiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het beide wilt. De rest is bijzaak en praktische dingetjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer je er allebei klaar voor bent. Maar het is ook wel handig als je het eens bent over zaken als wie gaat er (eventueel) minder werken? Hoe willen jullie de opvang regelen? Samen een huis bezitten hoeft niet, maar samenwonen lijkt me wel een stap ervoor. Tenzij je met kind ook blijft latten. Anders zou ik toch wel eerst kijken hoe samenwonen zonder kind bevalt, voordat je gaat samenwonen met kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hangt van zoveel factoren af en het is voor iedereen anders. Ik denk dat het wel een voorwaarde is om, als je het samen doet, in een stabiele relatie te zitten en dat het voor beide partners goed voelt en die wens er is. Ook aangenaam als je de juiste huisvesting hebt (en da’s een uitdaging in deze tijd) en baanzekerheid/vast inkomen. Maar dat wil niet zeggen dat je het zonder deze “voorwaarden” niet zou redden overigens of je er niet aan zou moeten beginnen als je elkaar minder lang kent bijvoorbeeld. Een vriendin van mij kende haar partner nog niet zo lang (nog geen vol jaar) toen ze begonnen, simpelweg omdat zij met 41 gevoelsmatig niet zo veel tijd meer had, een kinderwens had en het tussen beide partners goed voelde. Die overweging snap ik ook. Ze hebben inmiddels een zoon en hadden niet de luxe om te wachten.

Persoonlijk was ik er lang niet over uit, maar herinner mij wel toen we in 2012/2013 naar appartementen keken dat ik opeens nadacht over een kinderkamer. Dat groeide gewoon zo. Man en ik waren destijds 5,5 jaar samen en ik wilde eigenlijk eerst de beroepsopleiding afmaken, maar tegelijkertijd ook niet te lang wachten omdat mijn man ouder is. Uiteindelijk werd ik in 2017 moeder (was toen 34).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer je er allebei klaar voor bent. Verre reizen, nieuwe auto enz zijn wat mij betreft geen reden om het niet te doen.

Wel vind ik het heel belangrijk dat je zelfstandige woonruimte hebt, samen woont en de relatie stabiel is. Nu weet je natuurlijk nooit wat de toekomst brengt maar na de eerste verliefdheid leer je elkaar pas goed kennen. Daarnaast geeft een baby echt een flinke druk op je relatie ik vind wel dat er wel een soort van stevige basis moet zijn om daar zonder kleerscheuren vanaf te komen. Wanneer je pas gaat samenwonen als de baby er is en je dat deel van elkaar nog niet ontdekt hebt is dat extra lastig.
Dat kan voor de 1 na 5 jaar zijn, bij de ander al na 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
20-04-2024 10:46
Wanneer je er allebei klaar voor bent. Maar het is ook wel handig als je het eens bent over zaken als wie gaat er (eventueel) minder werken? Hoe willen jullie de opvang regelen? Samen een huis bezitten hoeft niet, maar samenwonen lijkt me wel een stap ervoor. Tenzij je met kind ook blijft latten. Anders zou ik toch wel eerst kijken hoe samenwonen zonder kind bevalt, voordat je gaat samenwonen met kind.
En dit. Dit zijn wel zaken waar je over na moet denken en met elkaar moet afstemmen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit...
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat je relatie stabiel is, je het beide echt wil en beiden bereid zijn water bij de wijn te doen, je onderdak hebt en je financiën op orde.

Verder eens met wat er al gezegd is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit. Want alles wat op dat moment lijkt te kloppen wordt aan puin geslagen en moet je opnieuw vormgeven in je nieuwe rol als ouder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Samenwonen lijkt me wel handig.
Ook lijkt het me handig als je weet hoe je zelf, de ander en dus jullie samen communiceren en omgaan met stressmomenten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
20-04-2024 10:46
Wanneer je er allebei klaar voor bent. Maar het is ook wel handig als je het eens bent over zaken als wie gaat er (eventueel) minder werken? Hoe willen jullie de opvang regelen? Samen een huis bezitten hoeft niet, maar samenwonen lijkt me wel een stap ervoor. Tenzij je met kind ook blijft latten. Anders zou ik toch wel eerst kijken hoe samenwonen zonder kind bevalt, voordat je gaat samenwonen met kind.
Eens. Je moet er klaar voor zijn, maar er klaar voor zijn is ook maar een gevoel. Je moet elkaar ook goed kennen, bij voorkeur ook onder stressvolle situaties. Een stabiele relatie hebben spreekt wat mij betreft voor zich. En het is handig om inderdaad gesproken te hebben over hoe je dingen gaat regelen, wie wat gaat doen, wellicht al hoe je in de opvoeding staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
20-04-2024 10:36
Als je het beide wilt. De rest is bijzaak en praktische dingetjes.
Ik vind dit best naïef. Je kunt zoveel willen. Maar een inkomen, stabiele relatie en een dak boven je hoofd lijkt me toch niet bepaald bijzaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
20-04-2024 10:52
Nooit...
Niet helemaal eens, maar wel goed om te beseffen dat, ondanks alles waar je goed over na hebt gedacht, het toch zomaar heel anders kan uitpakken. Je kunt je voorbereiden, maar je weet toch pas hoe het is als het eenmaal zover is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat weet je pas achteraf. Je kunt het met zijn tweetjes heel leuk hebben, een stabiele relatie hebben, alles op orde... en dan krijg je een kind.

Op dat moment krijg je een compleet nieuwe relatie, omdat je een kind hebt dat afhankelijk is van jullie samenwerking en omdat je van elkaar afhankelijk bent om de zorg en de taken een beetje eerlijk te verdelen. Het is moeilijk om dat van tevoren goed in te schatten of af te spreken.
En dan kunnen er natuurlijk ook nog allerlei complicerende factoren zijn: zwangerschapscomplicaties, miskramen, een ppd, vroeggeboorte, huilbaby et cetera.

Als je elkaar al langer kent en ook al samen tegenslagen hebt meegemaakt, helpt dat misschien wel. En als je elkaar langer kent, weet je ook wel hoe actief/passief de ander is in praktische dingen en omgaan met problemen. Dat zou kunnen helpen, maar biedt geen garantie. Een kind, of meerdere kinderen, veranderen je relatie en je leven enorm. En beide partners kunnen daar heel verschillend op reageren. Je kunt eigenlijk zelfs nauwelijks van jezelf inschatten hoe je als ouder zult zijn, wat je zwaar of juist makkelijk zult vinden, hoe makkelijk of zwaar je het vindt om tijd/energie/geld op te offeren voor kind/gezin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
20-04-2024 11:07
Ik vind dit best naïef. Je kunt zoveel willen. Maar een inkomen, stabiele relatie en een dak boven je hoofd lijkt me toch niet bepaald bijzaken.
Inkomen en dak boven je hoofd, ja. Maar dat wordt door veel mensen uitgelegd als een muurvast contract en een huis in eigendom, terwijl kinderen ook in een huurflatje prima kunnen opgroeien. Mijn eigen kinderen zijn dan weer heel goed groot geworden met co-ouderende ouders. Ik zou zo snel niet een ideaalplaatje kunnen schetsen, alle vormen hebben hun eigen voor- en nadelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je bijvoorbeeld nog gelukkig samen bent nadat je in een lekkend tentje een verregende vakantie doorgebracht hebt is dat best wel een goed voorteken, maar ik denk dat sommige mensen best zonder dat soort situaties een partner in kunnen schatten op kwaliteiten die ze nodig achten .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je veel kleine frustraties hebt over wat er wel/niet in de vaatwasser moet en JIJ vindt dat hij ongeorganiseerd is (zie eerder topic) zou ik eerst kijken of die dynamiek verbeterd kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit.

Dingen veranderen in de loop der tijd. Verwachtingen komen nooit (volledig)uit.

Het leven is geen rechte lijn. Dat geldt ook voor de relatie met een partner.

En eerlijk gezegd: je weet toch ook écht niet waar je aan begint tot je het zelf ervaart?

Je weet nooit 100 % dat je er klaar voor bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-life22 schreef:
20-04-2024 10:56
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat je relatie stabiel is, je het beide echt wil en beiden bereid zijn water bij de wijn te doen, je onderdak hebt en je financiën op orde.

Verder eens met wat er al gezegd is.
Dit zijn allemaal zaken die binnen een oogwenk 100 % een andere kant op kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het niet perfect hoeft te zijn maar dat je wel beiden in staat zou moeten zijn om te communiceren, je in te leven in anderen en met conflicten om te gaan, en dat je durft hulp te vragen/hand in eigen boezem te steken als iets niet goed gaat in de opvoeding of met jezelf.

Maar dan nog, de kans dat een relatie strandt nadat er kinderen zijn is aanzienlijk dus als je dat wil voorkomen kan je de gok beter niet wagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
20-04-2024 11:28
Ik denk dat het niet perfect hoeft te zijn maar dat je wel beiden in staat zou moeten zijn om te communiceren, je in te leven in anderen en met conflicten om te gaan, en dat je durft hulp te vragen/hand in eigen boezem te steken als iets niet goed gaat in de opvoeding of met jezelf.

Maar dan nog, de kans dat een relatie strandt nadat er kinderen zijn is aanzienlijk dus als je dat wil voorkomen kan je de gok beter niet wagen.
Eens. En zo kun je, aldus redenerend, beter nooit aan kinderen beginnen, want garanties zijn er niet. En je kan ook niet voorspellen of je een rustig, druk, zorg intensief, etc. kind krijgt als het je al gegeven is kinderen te krijgen. Kinderen krijgen is wat dat betreft een risico en geen garantie dat het allemaal leuk is en tussen de ouder(s) leuk blijft als ze het samen doen.

Overigens een koopwoning lijkt mij helemaal geen vereiste voor het hebben van een kind; wel een dak boven je hoofd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Denken jullie dat het zin heeft om van te voren situaties door te spreken 'wat als', of dat dat eigenlijk niet zoveel zin heeft, omdat er zo veel verandert in je leven en je relatie?

Bijv werkloosheid bij een van de twee, of een burnout, of als je kind een aandoening blijkt te hebben, of kleiner, dingen rond opvoeding etc.

Ik snap trouwens helemaal dat het makkelijk is om het te overdenken, en dat het gevoel vooral moet kloppen. Anderszijds denk ik vaak ook wel bij mensen die uit elkaar gaan met een heel jong kind: was dat echt niet al te zien als jullie hadden gewild, maar was de kinderdrang te groot?

Dus waar die goede balans ligt tussen ratio en gevoel.. en ik dacht dat misschien bijv. de tijd dat je al samen bent, daar wat meer zekerheid in kan geven. Want verliefde vlinders zijn een heel goed gevoel, maar niet helemaal het juiste om een kinderwens op te baseren denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
De biologische klok beslist uiteindelijk, daar ben ik van overtuigd. Het is absoluut geen rationele beslissing anders zou bijna niemand eraan beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt er aan, Stokbroodje. Bepaalde dingen kun je vooraf bespreken: wie neemt verlof, wie neemt meer zorgtaken op zich, maar voor veel situaties geldt dat je pas weet wat je doet als je ermee geconfronteerd wordt (en er middenin zit).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven