Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
zou wel willen en toen we ons huis betrokken hebben we dapper een gazon aangelegd.

Werkt dus niet op het noordoosten. Na een jaar was het gras dood door gebrek aan zon.

Tuurlijk zijn er zat schaduwplanten, maar ik wil graag ook nog ruimte om in de tuin te zitten en voor de kinderen om te spelen. Dat kan niet als alles beplant is.

Dus toch maar tegels en wat dapper volhoudende planten in de border.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de eerste foto mooier dan de tweede vooral door het gebruik van verschillende lagen, het hout en een vijvertje vind ik het een mooi geheel.

Bij lelijke tegeltuin dacht ik meer aan zoiets:

Omdat tegels hard zijn en saai . Je tuin krijgt een bouwplaats-achtig uiterlijk. Niet mooi.



Daarbij vind ik het voor mensen die honden hebben echt heel zonde. Mijn hond vond het altijd heerlijk om in het gras te rollen, en dat zie ik ook vaak in het park hier. Ook met kinderen is het fijn om hen gewoon lekker in het gras te laten spelen. Ik heb rond mijn 7e uren op een kleedje in het gras gespeeld met mijn buurmeisje toen. En ik vind het nogsteeds heel fijn om in het gras te zonnen in de zomer. Bij mijn vriend hebben ze ook een tegeltuin, en daar zit je toch wat minder lekker in de zomer. Ze hebben wel een mooie veranda met comfortabele banken, maar die is overdekt. Jammer vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Vind het niet lelijk hoor







Alle reacties Link kopieren
Volgetegelde tuinen zijn niet alleen saai, maar ook slecht voor de grondwaterstand. Door al die tegels zakt het regenwater niet meer in de grond, maar spoelt allemaal het riool in. Dit zorgt bij hevige buien voor overstromingen van het riool, en voor een te lage grondwaterstand (wat weer slecht is voor (houten) funderingspalen die droog komen te staan).



Mensen verdedigen hun tegeltuin vaak met het argument dat ze hun tuin 'toch' gezellig maken met bloempotten. Die mensen zou ik willen uitleggen dat bloempotten en -bakken véél meer werk vergen dan een mooie, begroeide border. In de zomer moet je al die losse potten toch wel elke dag water geven, terwijl dat in een begroeide border zelden nodig is.
Alle reacties Link kopieren
De buren van die eerste tuin hebben pas echt een kale tegeltuin

Verder snap ik dat zebrapad in die eerste tuin niet.
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat iedereen lekker moet doen wat hij of zij zelf wil. Ik kan me volledig voorstellen dat iemand gaat voor een tegeltuin. lekker makkelijk.



Ik ben zelf echter heel blij dat ik bezig ben onze volgroeide en volwassen tuin bij ons nieuwgekochte, ruim 100j oude huis te veranderen in een permacultuurtuin. :-)

Eisen: eetbaar groen, en veel speelplekken voor de kinderen.

En met speelplekken bedoel ik niet zo'n fantasieloos speelhuisje. Meer wilgentunnels/heuveltjes/modderkeuken,wilgentipi etc.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Even heel lui mijn reactie in het andere topic gekopieerd:

"Ik word er ook treurig van, van betegelde tuinen. 

De temperatuur in wijken met veel verharding is in de zomer meetbaar hoger dan in 'groene' wijken. 

Het regenwater kan niet weg. 

Bijen hebben het steeds zwaarder zonder voldoende bloemen en vlinders en vogels zien ook liever struiken dan tegels. 

Egeltjes in betegelde tuinen? Ja hoor. Hooguit paniekerig zoekend naar een struik om lekker onder te chillen."



Tuurlijk, het is je eigen tuin. Maar het beïnvloed wel degelijk de wereld eromheen. Beetje zorgen voor de natuur enzo.



(Ik ben denk ik in een vorig leven een echte christen geweest, met rentmeesterschap enzo )
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Tegeltuinen met kale schuttingen zonder één enkele plant zien er het hele jaar hetzelfde uit. Een tuin met planten biedt elk seizoen een ander uitzicht en nodigt uit om naar buiten te gaan. Vooral als je hem niet in één keer kunt overzien door een paadje dat in een bocht loopt of een strategisch geplaatste struik.



Schaduw van een boom is de fijnste schaduw die je kunt hebben op een hete dag. De bladeren verdampen vocht en zorgen voor extra koelte en de warmte blijft er niet onder hangen zoals onder een parasol. Een boom trekt de tuin de hoogte in waardoor je tuin groter lijkt.
Ik vind hier dingen van.
Ik ben blij met de tuin in ons nieuwe huis. Tegels op de plekken waar de zon komt (tuin op het noorden) en verder niet-betegelde stukken met beplanting. Ongeveer 50/50 tegel vs niet tegel. Beetje zoals op het tweede plaatje uit de OP alleen is het nu nog wat kaal omdat vorige bewoners veel planten verwijderd hebben. Maar dat ga ik fixen.
Alle reacties Link kopieren
Nou heb ik geen tuin, vroeger toen ik nog "thuis" woonde hadden we wel een tuin, eerst een soort bordes over de breedte van het huis en zo'n 1,5 meter breed, grasveld met in het midden een schommel, rozenstruiken, paadje naar de schuur en kolenkit. Een strook aan de linkerkant van de tuin was mijn stek. Daar mocht ik bloemetjes zaaien, radijs en weet ik wat nog meer. Volgens mijn moeder heb ik ook een keer legosteentjes geplant omdat ik er niet genoeg had. Als ik nu een tuin zou hebben ging er sowieso een grasveldje in, een stel staptegels of een tegelpaadje naar een terrasje, aangelegd afhankelijk van de ligging van het huis en de stand van de zon, wat laagblijvende struiken en in ieder geval een mooie rozenstruik, bodembedekkers, een vogelhuisje, wat klimmers tegen een hek of evt. schutting, een paar makkelijke inklapbare tuinstoelen en een niet te grote tafel of twee kleintjes. Barbecuen is mijn hobby niet, voor die zeldzame keer volstaat zo'n wegwerpgeval of de elektrische die hier eens per jaar wordt gebruikt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allemaal even prachtig! De luxe om uberhaupt een tuin te hebben.
Biertje?!
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me geheel bij je aan Sabeltandcavia!

Want ik ben echt van mening dat er niets mooiers is dan een tuin vol beestjes, vogels, hommels, bijen, vlinders etc.

De slakken neem ik op de koop toe

Ik zoek mijn planten/struiken etc. er speciaal op uit en ieder jaar is het weer een genot, in alle seizoenen.

En ik heb een flinke lap grond dus kan me heerlijk uitleven in mijn tuin met beestjes
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Iemand tips voor een niet volgetegelde tuin met een graag gravende hond.

Ja hij krijgt goed op zijn kop als hij het gras en de borders omspitten, maar dan zit die kuil er al.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar voor het eerst een "nester" hangen. Dat is een soort bol van keramiek met gaten waar organisch mestmateriaal in zit. Het is zo'n genot om de koolmeesjes op en neer te zien vliegen met hun bekje vol nestmateriaal, op weg naar hun nestje verscholen in de klimop. Ik snoei ook nooit eerder dan dat alle jonge vogeltjes zijn uitgevlogen. Dan woekert de klimop maar even.

Ook de tuin winterklaar maken is er hier niet bij, lekker al het blad laten liggen, is goed voor de grond en de planten en de merels vinden het heerlijk om mee te rommelen.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Zandbak voor de hond?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Bij deze tuin krijg ik zin mijn schoenen uit te schoppen en lekker met mijn blote voeten op het gras een wandelingetje te maken.





Bij deze tuin blijf ik net zo lief binnen

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:wiezel schreef op 14 april 2016 @ 23:42:

Iemand tips voor een niet volgetegelde tuin met een graag gravende hond.

Ja hij krijgt goed op zijn kop als hij het gras en de borders omspitten, maar dan zit die kuil er al.Lekker genieten van je hond die zoveel plezier heeft
Ik vind hier dingen van.
quote:Calamitycat schreef op 14 april 2016 @ 23:45:

Ik heb dit jaar voor het eerst een "nester" hangen. Dat is een soort bol van keramiek met gaten waar organisch mestmateriaal in zit. Het is zo'n genot om de koolmeesjes op en neer te zien vliegen met hun bekje vol nestmateriaal, op weg naar hun nestje verscholen in de klimop. Ik snoei ook nooit eerder dan dat alle jonge vogeltjes zijn uitgevlogen. Dan woekert de klimop maar even.

Ook de tuin winterklaar maken is er hier niet bij, lekker al het blad laten liggen, is goed voor de grond en de planten en de merels vinden het heerlijk om mee te rommelen.

Leuk idee, zo'n nester! Wij hadden vandaag een grote bonte specht aan de vetbol hangen, echt super om te zien. De boomklever vond het minder leuk, want die moest nu wachten met eten! En de koolmezen zijn weer een nest aan het maken in de nestkast aan de schuur.

Er zitten sowieso erg veel vogels hier, we hebben dan ook veel bomen, struiken en beschutte plekjes.

Kale tegeltuinen zijn saai, lelijk en slecht voor de afwatering. Het klimaat in je tuin wordt er ook niet fijner van: zo heet in de zomer!
quote:Sabeltandcavia schreef op 14 april 2016 @ 23:54:

[...]





Lekker genieten van je hond die zoveel plezier heeft En dan zijn al je planten uitgegraven en je tuin gewoon een zandvlakte (modderpoel na regen). Nee bedankt.
quote:nina1966 schreef op 14 april 2016 @ 23:25:

Vind het niet lelijk hoor

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 625289.jpg[/img]

[img]http://www.scheltusbestratingen.nl/gfx/ ... c04316.jpg[/img]

[img]http://www.groenewens.nl/images/phocaga ... tegels.JPG[/img]

[img]https://cdn1.welke.nl/photo/scale-700xa ... enock.jpeg[/img]Ik wel, ik heb nog nooit een tegeltuin gezien die ik niet lelijk vond!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het je aanraden Cellista zo'n nester, echt heel erg leuk. Ben vaste klant bij Vivara en de vogeltjes zijn blij met me

Het stikt hier van de putters, stuk of 20 'vaste klanten' en grote bonte specht bezoekt hier ook vaak even de vetbollen. Love it

Grappige is dat de vogels zelfs hun voederplekjes bezoeken als mijn katten op een paar meter afstand zitten. Alles hangt hoog genoeg en is beschut dus blijkbaar voelen ze zich veilig.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik geniet heel veel van zijn fratsen. Maar het kuilen graven is daar niet een van.



Zandbak puik plan! Ik heb ook een opblaasbadje voor hem voor de zomer
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik ben ook tegen tegeltuinen, en schuttingen. We jagen op deze manier vele vogels weg uit de woonwijken. Want er zijn geen heggen en bomen meer om in te zitten, te schuilen en nestjes te bouwen. Ook krijg je door die kale tuinen minder insecten die op de bloemen en planten afkomen, en dat is ook weer minder voedsel voor de vogels.



Echt zonde, en eens met Prik, ook voor de waterstand is het niet goed.



Gelukkig komen er steeds meer groene buurten, projecten die zich bewust zijn van deze aspecten.



Zo onbegrijpelijk dat mensen zo ver weg geraakt zijn van de natuur. Ik word er verdrietig van. Wat is er nu fijner dan een merel die in de boom zit te zingen, en een groep mussen die snel de haag in vliegen met z'n allen, dat geef zo'n leuk geluid! Of de pimpelmees die zo mooi z'n fluitje laat horen in de ochtend.



Mensen waarderen die prachtige cadeautjes van het leven niet meer. Zo zonde!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven