Geld & Recht alle pijlers

0,0 % rente ABN Amro

13-01-2020 18:17 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel merkwaardig dat het spaargeld wat je als spaarder bij een bank hebt uitstaan en feitelijk een lening is aan een bank niet beloond wordt met rente.

Salarissen van de snelle bankjongens worden nog steeds fors betaald
Er zijn steeds minder bankfilialen dankzij internetbankieren ( begrijpelijk)

Echter zie ik wel steeds grotere Bulkgebouwen van de banken uit de grond rijzen.

Het lijkt er op dat je als spaarder gemangeld lijkt tussen 1 ) de Bank , 2) de Belastingdienst , of 3) Aandelen.

Waar gaat de 'vermogende' Viva forummer heen met zijn zuurverdiende spaarcentjes .
Kan John de Mol als eigenaar van Sanoma , waar Viva onderdeel van is zich ook in deze Topic herkennen ?

Ik denk zelf aan een ouwe 'stinksok' :mrgreen:

Waar ga jij heen met je spaarcenten

Totaal aantal stemmen: 132

Ik ga een toyboy nemen (16%)
Ik laat het gewoon op de bank , dat is wel zo veilig (58%)
Ik ga beleggen (23%)
Toch maar even naar de PC Hooft om dat mooie bontjasje te kopene (4%)
Welkom in de tropen
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van weinig geld hebben, hoef je je hierover niet druk te maken :proud:
Per 1 april.


Je hoopt dan toch ergens nog dat het een 1 april grap is.
Ik laat het op de bank, maar vind het inmiddels wel problematisch worden. Op steeds meer punten moet je zelf geld meenemen. Huis kopen=> eigen geld inbrengen, kinderen laten studeren, lenen of eigen geld meenemen.

Maar als ik dan geld spaar om een huis te kopen of mijn kinderen te laten studeren krijg ik er geen rente op (dus wordt het steeds minder waard) én moet ik er belasting over betalen (en houd ik dus nog minder over).

Voelt een beetje als stuck between a rock and a hard place
In de markt waar we in zitten is 0% of minder niet onlogisch. Investeren die hap, in aandelen, fondsen, kasbons etc. Geld hoort te werken, niet ergens domweg te staan.
Ik wacht nog even mijn belastingaanslag af. Maar als die te gek is ga ik iets kopen. Geen idee wat.
apiejapie schreef:
13-01-2020 18:24
Voordeel van weinig geld hebben, hoef je je hierover niet druk te maken :proud:
Oh jippie, ein-de-lijk een voordeel voor arme stakkers zoals ik :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 18:29
Per 1 april.


Je hoopt dan toch ergens nog dat het een 1 april grap is.

Ach, 0,01% of 0,0%. Ik zal het verschil niet merken.
.
Sinjoren schreef:
13-01-2020 18:33
In de markt waar we in zitten is 0% of minder niet onlogisch. Investeren die hap, in aandelen, fondsen, kasbons etc. Geld hoort te werken, niet ergens domweg te staan.
Op de langere termijn een top plan. Helaas heb ik het geld op kortere termijn nodig, dan is aandelen wel een onlogische keuze.
Ik doe niks, heb me er inmiddels bij neergelegd
Anoniem262821034 schreef:
13-01-2020 18:40
Ach, 0,01% of 0,0%. Ik zal het verschil niet merken.

Ik merk het ook amper. Iets met amper spaargeld, geen ABN AMRO rekening en het kost sowieso al meer dan dat mijn spaargeld oplevert. Kosten voor de rekening elk jaar is meer dan de 0,1 of 0,2% ;-)

Maar ja. Ik heb gewoon geld nodig voor bepaalde uitgaves zoals een andere 2e handsauto, werkweekgeld voor oudste en eventueel een nieuwe koelkast of vaatwasser of een lekkage ofzo.

Had ik maar geld om een huisje extra te gaan kopen of geld gaan beleggen en eventueel verlies kunnen nemen.
Lijkt me heerlijk dat soort luxeproblemen.


Dat gezegd hebbende was het idee ooit dat mensen gingen sparen op een rekening en de bank dat geld gebruikte om te beleggen en te investeren en dat dan het rendement hun heel rijk maakte en ons wat rente gaf. Toch?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 18:45
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
13-01-2020 18:37
Ik wacht nog even mijn belastingaanslag af. Maar als die te gek is ga ik iets kopen. Geen idee wat.

Je belastingaanslag verandert niet. Je betaalt nog steeds 1,2 procent rente over je vermogen, omdat de overheid uitgaat van een rendement van 4 procent.

Tijd om je geld te verplaatsen naar het buitenland.
julius schreef:
13-01-2020 18:45
Je belastingaanslag verandert niet. Je betaalt nog steeds 1,2 procent rente over je vermogen, omdat de overheid uitgaat van een rendement van 4 procent.

Tijd om je geld te verplaatsen naar het buitenland.
Dit wijzigt toch per 2020?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 18:46
Dit wijzigt toch per 2020?

Vanaf 1 januari 2022 is de eerste 440.000 euro belastingvrij.

Wetten kunnen namelijk alleen snel worden ingevoerd, als dat voordelig is voor de overheid.
RMJ schreef:
13-01-2020 18:41
Op de langere termijn een top plan. Helaas heb ik het geld op kortere termijn nodig, dan is aandelen wel een onlogische keuze.
Doe je uiteraard niet met geld dat je hier en nu nodig hebt, of waarvan je denkt om het als buffer nodig te hebben, maar voor de enkele euro's die je voor een ietwat degelijke buffer krijgt, maakt het verschil tussen een klein beetje en 0 ook niet meer uit.
Hier in BE is het wettelijke minimum 0,11%, maar daar haal je nog geen 30€ mee binnen op een buffer van 25k; dat is ook de moeite niet meer waard.
Alle reacties Link kopieren
De 0-0,1 % kan ik mij nog bij neerleggen maar zodra de rente voor minder vermogenden ook negatief wordt, ga ik het ook in mijn sok(ken) stoppen.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Goh, hoe zou het toch komen dat de prijs van beleggingspanden en aandelen zo is gestegen? Water zoekt altijd de laagste weg, geld de hoogste. Grote bergen geld stromen weg naar (mijns inziens) steeds riskantere avonturen met steeds kleiner rendement.

On topic: heb rekeningen in de VS, kan daar nog 1,7-1,9% krijgen op zgn. Money Market Accounts. Verzekerd tot 250k per rekening. Maar niet iedereen kan dat openen, je hebt SSN nodig, etc. Verder heb je natuurlijk ook te maken met valuta risico’s wanneer je geld buiten de euro zone staat. Soms pakt dat goed uit, soms niet.
De optie toyboy of bontjasje nemen sluit voor mij jammer genoeg serieuze discussie over dit op zich interessante onderwerp uit.
nospe schreef:
13-01-2020 19:06
De optie toyboy of bontjasje nemen sluit voor mij jammer genoeg serieuze discussie over dit op zich interessante onderwerp uit.
Wat een flauwekul
julius schreef:
13-01-2020 18:50
Vanaf 1 januari 2022 is de eerste 440.000 euro belastingvrij.
Op voorwaarde dat je niet meer hebt dan 440.000 euro. Bij > 440.000 euro betaal je belasting over de hele mep, óók over de eerste 400.000.
Nou heb ik dat geld niet maar ik vind het toch vreemd.
julius schreef:
13-01-2020 18:45
Je belastingaanslag verandert niet. Je betaalt nog steeds 1,2 procent rente over je vermogen, omdat de overheid uitgaat van een rendement van 4 procent.
Over 2/3 toch maar 0,06% rendement?
En de rest 5 of 6%?

Ik moet me er echt eens goed in verdiepen..
Wij beleggen een klein gedeelte van ons spaargeld, en als dat wat oplevert, is het een mooie aanvulling op ons pensioen straks, anders staat het toch alleen maar te verdampen.
Ben net ook begonnen met spaarzegels, en misschien ga ik wel meer sparen op die manier.
Per vol boekje, levert dat 3 euro winst op, t klinkt weinig, maar altijd nog meer dan bij een bank.
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 19:08
Wat een flauwekul
Mag jij vinden, ik vind de opties toyboy en bontjes flauwekul.
*ik* schreef:
13-01-2020 19:20
Wij beleggen een klein gedeelte van ons spaargeld, en als dat wat oplevert, is het een mooie aanvulling op ons pensioen straks, anders staat het toch alleen maar te verdampen.
Ben net ook begonnen met spaarzegels, en misschien ga ik wel meer sparen op die manier.
Per vol boekje, levert dat 3 euro winst op, t klinkt weinig, maar altijd nog meer dan bij een bank.
Slim. 3 euro op 49 euro, niet slecht! Ga ik denk ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
nospe schreef:
13-01-2020 19:22
Mag jij vinden, ik vind de opties toyboy en bontjes flauwekul.

Dat heet humor, en als je daar een hekel aan hebt, is dat uiteraard je goed recht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven