Geld & Recht alle pijlers

10% boete verhalen bij niet nakomen koopcontract

27-04-2026 17:51 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste allemaal,

Ik hoop dat mensen hier ervaring mee hebben (ja liever niet natuurlijk) en die mij kunnen vertellen hoe en wat.

Situatie in het kort:
Mijn huis verkocht voor een koopsom van laten we zeggen 400k.
Koper vraagt elke keer om uitstel, krijgt geen hypotheek.
Mijn eigen adviseur biedt aan om zijn adviseur te helpen, graag. Maar die adviseur stuurt vervolgens geen stukken.
Nog een paar keer uitstel gevraagd en verleend.
Zelfs bij de notaris gezeten om de volmacht te tekenen want het bericht was elke keer: het komt vandaag rond, het komt binnen 2-3 dagen rond en zelfs: de financiering is rond.
Laatste deadline voorbehoud van financiering is koper vergeten.

Uiteindelijk heb ik koper in gebreke gesteld. Geen reactie op gekomen. Na die acht dagen nog even de tijd gegeven want de financiering zou rond zijn maar er kwam geen bewijs.

Inmiddels loopt dit via een advocaat. Vorige week is er conservator beslag gelegd op woning koper want dat staat te koop en koper denkt dat hij mijn woning alsnog kan kopen als zijn woning is verkocht. Beseft volgens mij niet wat hier aan de hand is.

Koper heeft meerdere brieven gekregen dat er nu beslag ligt op zijn huis.

Nu is mijn vraag: hebben mensen hier ervaring mee? Hoe groot is de kans dat je die 10% boete kunt opeisen? Ik weet dat koper geen eigen middelen heeft, alleen dat huis. En wat zijn de ervaringen met matigen van de boete? En hoe snel kreeg je uiteindelijk je geld?

Ik hou er uiteraard rekening mee dat we moeten gaan schikken. Prima, maar ik wil wel mijn recht halen want ik ben door al die praatjes zelf in financiële nood geraakt (dubbele lasten die langer doorlopen - komt uiteindelijk wel weer goed, maar toch) en dan heb ik het nog niet eens gehad over de stress die hierbij kwam kijken. Er is zoveel gelogen. Zelfs dat huis koper al was verkocht zodat hij mijn huis kon kopen. Dit is gecheckt door o.a. de NVM en was niet waar.

Op de dag van de ontbinding stuurde koper mij pas bericht: nog even on hold houden graag tot eind van de week, want het komt goed. Dat heb ik drie maanden lang aan moeten horen.

Nogmaals. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat mijn kansen zijn? Deze koper had zelf de stekker eruit moeten trekken maar bleef volhouden dat het ging lukken. Matigen snap ik, maar ik hoop toch een aardig bedrag te mogen ontvangen.
Ik hoop voor je dat je gewoon die 10% krijgt, na zo lang gedoe en onzekerheid.

Maar verder hier geen ervaring mee, dus kan je niet helpen.
Jeetje wat een toestand! Bijzonder dat de koper blijft volharden in het rondkomen van de financiering.

Ik heb ooit zoiets gehad met BKR geregistreerde kopers. Kregen geen financiering en lieten het ook oplopen tot laatste dag van de ontbindende voorwaarden, na eerst nog uitstel te hebben gevraagd.

Zij bleken dikke schulden te hebben dus die 10% zou niet lukken. Omdat zolang die claim loopt, dat zij moeten afnemen het huis niet opnieuw verkocht mag worden, hebben wij ervoor gekozen om zonder kosten te ontbinden en opnieuw in de verkoop gezet.

Het is ontzettend stressvol, maar jij hebt al beslag gelegd op het huis van de koper, daar is wel wat te halen dus. Maar goed voordat je daarmee klaar bent, dan kan je huis daarna pas weer in de verkoop. Ik zou je goed juridisch laten adviseren door advocaat en makelaar. En dan hoop ik dat je niet dezelfde flapdrol als makelaar hebt als ik toentertijd.

Sterkte!
Ik doe mijn best
Waarom hou je er rekening mee dat je moet gaan schikken?

Dat 10%-beding is "keihard", en lijkt me alleen aan te vechten als jij b.v. op de een of andere manier bewust geprobeerd hebt om de financiering van de tegenpartij te frustreren. Een paar jaar geleden speelde een dergelijke rechtszaak.

Een tip: vraag dit niet op het forum maar aan je advocaat.
Wij hebben in deze situatie (koper kwam niet opdagen bij notaris en leek van de aardbodem verdwenen) een deurwaarder er op gezet nadat wij zelf via social media er achter waren gekomen waar hij werkte.
Door middel van loonbeslag heeft koper 10% en de deurwaarderskosten betaald.

Wij hebben hier niet geschikt vanwege het feit dat koper niet met ons in gesprek ging.
absoluut verhalen. Du moment dat er bullshit verhalen worden opgehangen zou ik onderste uit de kan halen. Mits dit kan met je eigen plannen natuurlijk.
Bedankt voor de eerste reacties.

Het is een hele toestand. Ik heb wel het gevoel dat ik een goede advocaat heb, maar omdat het zo slopend is hoop ik ondertussen hier wat positieve berichten te horen.

Ik ben ook in de jurisprudentie gedoken en dan zie je soms dat een rechter de boete matigt. Daar krijg ik dan weer een error van.

Wat het zo bizar maakt, is dat mijn adviseur koper wilde helpen, maar dat wilde hij niet. Na drie weken wel maar vervolgens stuurde zijn adviseur geen stukken. Hadden ze vervolgens afgesproken in de avond, kwam zijn adviseur gewoon niet opdagen en was weer een paar dagen van de aardbodem verdwenen.

De dag voordat koper en ik die volmacht moesten tekenen bij de notaris heb ik hem nog geappt: dus de hypotheek komt echt rond? Ja, het gaat lukken. Het gaat goed komen. Dat kreeg ik terug.

Na de ingebrekestelling dus niks gehoord. Pas toen mijn makelaar mailde dat de ontbinding eraan kwam, werd koper wakker. Was op een dinsdag. Hou nog even on hold tot vrijdag want de bank is nog niet akkoord, appte die.

En dat is misschien wel hetgeen waar ik de meeste vraagtekens bij heb. Hoe kan het dat mensen zo handelen? Hoe kan het dat zij niet inzien waar ze mee bezig zijn? Snappen zij wel wat de gevolgen nu kunnen zijn? Het enige gunstige is nu dus dat koper zijn huis nog in de verkoop heeft staan zodat hij mijn huis kan kopen. Maar heeft hij wel besef dat mijn huis inmiddels - en gelukkig - aan iemand anders is verkocht? Ik heb gelukkig mijn ouders die mij in de tussentijd kunnen sponsoren, maar anders had ik niet geweten hoe ik hier uit was gekomen. Die dubbele lasten, dubbele VvE, dubbele energie, het loopt allemaal op.

En tegelijkertijd heb ik soms medelijden dat koper zo’n achterlijke adviseur heeft, maar aan de andere kant, je koopt geen pakje boter! Dus ik hoop echt dat ik snel het volledige boetebedrag krijg.

Ik hou jullie op de hoogte en soortgelijke verhalen met goede en of slechte afloop blijven welkom.
Okernoot schreef:
27-04-2026 18:10

Dat 10%-beding is "keihard", en lijkt me alleen aan te vechten als jij b.v. op de een of andere manier bewust geprobeerd hebt om de financiering van de tegenpartij te frustreren. Een paar jaar geleden speelde een dergelijke rechtszaak.

Iets met een kale kip. Dat is tevens de makke natuurlijk. Zodra de bankgarantie er is heb je ‘zekerheid’, maar die krijgt een kale kip natuurlijk niet.
Een vreselijke situatie dit. Waarschijnlijk handelt de ‘koper’ ook uit wanhoop, maar hij sleept bewust nog anderen mee in zijn financiële kuil. Ik heb net zelf mijn huis verkocht. Die mensen heb ik ook uitstel gegeven, maar na de eerste termijn zou ik niet nog een keer hebben verlengd. Jammer voor hun dan.
Staat dat hele huis uberhaupt wel in de verkoop als hij dus zodadelijk geen ander huis heeft?

Want als hij zijn huis verkoopt is er misschien geld.
Als zijn huis niet verkocht raakt of hij trekt de verkoop in - omdat hij anders geen dak boven zijn hoofd heeft - kan je je geld weer pogen te halen via een deurwaarder en dat lijkt me ook weer tijd te gaan kosten.

Ik zou ervan uitgaan dat zo iemand niet inzit met de gevolgen die dit voor jou heeft.
En dat hij sowieso met een aardig groot bord voor zijn hoofd loopt.
En tja, dat zijn adviseur niet wil helpen als het dus maar de vraag is of zijn huis uberhaupt te koop staat vind ik ook niet heel gek. Waarschijnlijk kent die en het bord zijn hoofd hem intussen ook al en heeft hij daar ook vooral veel praatjes.

Succes! Hopelijk lukt het met de volgende koper beter.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je staat zeer sterk in je schoenen. Je hebt nog veel medelijden getoond. Die 10% dient om de verkoper te beschermen. Koper is vaag gebleven dus mag je gerust deze stap verder zetten. Desnoods moet hij maar zijn huis aan lager bedrag verkopen.
Wissewis schreef:
27-04-2026 19:30
Staat dat hele huis uberhaupt wel in de verkoop als hij dus zodadelijk geen ander huis heeft?

Want als hij zijn huis verkoopt is er misschien geld.
Als zijn huis niet verkocht raakt of hij trekt de verkoop in - omdat hij anders geen dak boven zijn hoofd heeft - kan je je geld weer pogen te halen via een deurwaarder en dat lijkt me ook weer tijd te gaan kosten.

Ik zou ervan uitgaan dat zo iemand niet inzit met de gevolgen die dit voor jou heeft.
En dat hij sowieso met een aardig groot bord voor zijn hoofd loopt.
En tja, dat zijn adviseur niet wil helpen als het dus maar de vraag is of zijn huis uberhaupt te koop staat vind ik ook niet heel gek. Waarschijnlijk kent die en het bord zijn hoofd hem intussen ook al en heeft hij daar ook vooral veel praatjes.

Succes! Hopelijk lukt het met de volgende koper beter.
Ja, zijn huis staat te koop. Dat houdt de NVM ook in de gaten. En ik ben af en toe met een andere naam naar de makelaar om te vragen of het nog beschikbaar is. Haar adviseur had namelijk gezegd dat hij twee biedingen had, hoe gestoord ben je.

Het is te hopen dat het in de verkoop blijft, dan heb ik sneller kans om geld te verhalen met mijn beslag nu. En anders loonbeslag.

Ik snap niks van deze mensen. Daar kan ik de hele dag mee bezig zijn.

Gelukkig kon ik met de open huizen dag meedoen na die ontbinding en heb ik het alsnog kunnen verkopen. Wel onder mijn voorwaarden: mijn adviseur, mijn notaris. Deze man koopt voor het eerst dus vond het prima. Alleen is de pest nu dat alle notarissen vol zitten t/m eind juni/juli dus voorlopig lopen de dubbele lasten lekker door.

Het komt uiteindelijk wel goed maar ben er af en toe niet goed van.
Ik vraag me idd ook af wat koper denkt. Omdat zijn huis nog te koop staat. Straks belt ie mij: ik heb mijn huis verkocht dus ik kan alsnog jouw huis kopen! Ik zie het al helemaal gebeuren. Dan is het te hopen dat die drie dagen bedenktijd al voorbij zijn, heeft ie bij zijn koper ook een boete van 10% :puh:
Ladyinred schreef:
27-04-2026 20:02
Ik vraag me idd ook af wat koper denkt. Omdat zijn huis nog te koop staat. Straks belt ie mij: ik heb mijn huis verkocht dus ik kan alsnog jouw huis kopen! Ik zie het al helemaal gebeuren. Dan is het te hopen dat die drie dagen bedenktijd al voorbij zijn, heeft ie bij zijn koper ook een boete van 10% :puh:
Bwah ... Hij kan ook nog altijd een ander huis kopen.
Mag een ander er zich aan gaan ergeren dat het ineens allemaal "snel snel snel" moet met het papierwerk en de verhuis want hij is bijna dakloos.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
kneutraal schreef:
27-04-2026 19:57
Je staat zeer sterk in je schoenen. Je hebt nog veel medelijden getoond. Die 10% dient om de verkoper te beschermen. Koper is vaag gebleven dus mag je gerust deze stap verder zetten. Desnoods moet hij maar zijn huis aan lager bedrag verkopen.
Echt he. Ik heb zelfs gevraagd of hij wel zeker weet dat het gaat lukken. Of zijn adviseur wel weet waar die mee bezig is? Omdat ik zo vaak uitstel moest verlenen. Maar dan kreeg ik heel kort antwoord: hij regelt altijd mijn zaken. Komt goed.

Inmiddels denk ik ook: verkoop je huis maar en ga maar in een caravan zitten ergens. Ik heb echt dagen gehad dat ik van de stress alleen maar kon janken.
Wissewis schreef:
27-04-2026 20:05
Bwah ... Hij kan ook nog altijd een ander huis kopen.
Mag een ander er zich aan gaan ergeren dat het ineens allemaal "snel snel snel" moet met het papierwerk en de verhuis want hij is bijna dakloos.
Maar gelukkig ligt de notaris er dan tussen die eerst even de schulden bij de juiste poppetjes moet inlossen.
Dat klinkt als een absurde situatie, wat kut! Ik heb er geen ervaring mee maar waarom heeft dit maanden geduurd, zoals ik het nu begrijp? Ik dacht altijd dat er max. 3 werkdagen tijd was je kosteloos terug te trekken, maar ik haal dingen door elkaar denk ik.
Joepie40 schreef:
27-04-2026 22:15
Dat klinkt als een absurde situatie, wat kut! Ik heb er geen ervaring mee maar waarom heeft dit maanden geduurd, zoals ik het nu begrijp? Ik dacht altijd dat er max. 3 werkdagen tijd was je kosteloos terug te trekken, maar ik haal dingen door elkaar denk ik.
Het is heel absurd. Je hebt idd drie dagen bedenktijd. En dan gaan al de 6-8 weken lopen zodat je de hypotheek kunt regelen. Koper vroeg om uitstel terwijl het er op leek dat het wel goed kwam. En dat is een aantal keer gebeurd. Totdat een zoveelste deadline, want dat moet je elke keer wel schriftelijk bevestigen, door hem vergeten was en hij dus te laat was om te ontbinden en de koop daarmee onherroepelijk werd. Toen was ik als verkoper verplicht om nog 8 dagen te geven. Ik bleef hoop houden, mijn makelaar ook, omdat zij echt zeiden dat de financiering rond was op het laatste moment. Dus nu pak ik misschien nog mijn voordeel als ik die 10% boete betaald krijg, maar advocaat zegt dat dat wel een jaar kan duren. Maar er is zoveel bewijs van onrechtmatig handelen dat ik wel een hele sterke zaak heb, al is mijn advocaat bang dat de rechter misschien matigt omdat met name zijn adviseur zoveel gelogen heeft en misschien medelijden heeft met koper. Het is afwachten, feitelijk is de koper zelf verantwoordelijk om de deadlines in de gaten te houden.
Joepie40 schreef:
27-04-2026 22:15
Die drie dagen klopt idd. Daarna, als je je als koper terug wil trekken bijvoorbeeld, zul je echt bewijs van de bank moeten leveren dat die niet wilde financieren.
Even voor de zekerheid: is de overeengekomen datum van overdracht al voorbij? Want het klinkt nu soms alsof het nog om het voorbehoud financiering gaat. En dat mag je als koper gewoon laten verlopen, dat is alleen een mogelijkheid waar je gebruik van mag maken, maar het hoeft niet.
Maar omdat je zegt dat je het al aan iemand anders verkocht hebt, lijkt het me dat jíj de overeenkomst officieel ontbonden hebt? Want anders had je het niet aan een ander mogen verkopen.

Mijn makelaar en notaris zeiden de vorige keer dat die 10% maar heel zelden volledig wordt toegekend, en bijna altijd gematigd wordt. Hoeveel hangt zeker ook af van hoeveel schade je hebt. Als je het direct weer verkoopt, voor evenveel of zelfs meer en met een snelle overdracht, krijg je meestal minder dan als het heel lang duurt. Dus je dubbele lasten tellen zeker mee, maar de kans dat je er een leuke zak geld aan overhoudt is een stuk kleiner.
Het is raar, want je tekent beiden bewust voor die 10%, maar als het dan relevant wordt, wordt het toch minder. Alsof je de andere onderdelen van het contract ook zomaar zou kunnen aanpassen. ‘Ja, u was 400k overeen gekomen, maar zoveel heeft u er ook weer niet aan gedaan, du de koopprijs wordt 350k. Dat is ondenkbaar, dus waarom dit ene stukje wel is echt vreemd.
nausicaa schreef:
27-04-2026 23:50
Even voor de zekerheid: is de overeengekomen datum van overdracht al voorbij? Want het klinkt nu soms alsof het nog om het voorbehoud financiering gaat. En dat mag je als koper gewoon laten verlopen, dat is alleen een mogelijkheid waar je gebruik van mag maken, maar het hoeft niet.
Maar omdat je zegt dat je het al aan iemand anders verkocht hebt, lijkt het me dat jíj de overeenkomst officieel ontbonden hebt? Want anders had je het niet aan een ander mogen verkopen.

Mijn makelaar en notaris zeiden de vorige keer dat die 10% maar heel zelden volledig wordt toegekend, en bijna altijd gematigd wordt. Hoeveel hangt zeker ook af van hoeveel schade je hebt. Als je het direct weer verkoopt, voor evenveel of zelfs meer en met een snelle overdracht, krijg je meestal minder dan als het heel lang duurt. Dus je dubbele lasten tellen zeker mee, maar de kans dat je er een leuke zak geld aan overhoudt is een stuk kleiner.
Het is raar, want je tekent beiden bewust voor die 10%, maar als het dan relevant wordt, wordt het toch minder. Alsof je de andere onderdelen van het contract ook zomaar zou kunnen aanpassen. ‘Ja, u was 400k overeen gekomen, maar zoveel heeft u er ook weer niet aan gedaan, du de koopprijs wordt 350k. Dat is ondenkbaar, dus waarom dit ene stukje wel is echt vreemd.
Ik lees op de website van een advocatenkantoor dat er juist niet heel bewust wordt getekend voor die 10 procent. Dit in tegenstelling tot het bedrag dat voor de woning wordt betaald.
Volgens dat advocatenkantoor weegt het mee dat er niet wordt onderhandeld over die 10%. Deze staat vast.

In gevallen kan een rechter dan oordelen dat de boete niet in verhouding staat tegenover de geleden schade.

En zo is het ook met het bedrag dat voor de woning is betaald: in gevallen kan een rechter oordelen dat er teveel voor een woning is betaald, bijvoorbeeld als sprake is van geborgen gebreken. Zo ondenkbaar is dat niet.

Waarbij in beide gevallen geldt dat je niet zelf iets kan aanpassen. Maar alleen met behulp van de rechter.
Okernoot schreef:
27-04-2026 18:10

Ik lees online dat de laatste jaren juist sprake is van een kentering. Zo 'keihard' is die 10% niet meer.

Kentering in de rechtspraak: boete koop woning niet meer altijd toegewezen
Waar voorheen de gevorderde boete (vrijwel) met zekerheid in zijn volledigheid werd toegewezen, lijkt daar nu verandering in te zijn gekomen. Een matiging van de boete lijkt vaker te worden toegepast. Die matiging lijkt veelal te zien op een wanverhouding tussen de boete en de geleden schade. Gevallen waarin de gevorderde boete werd gematigd zien vooral op de situatie waarbij een koopovereenkomst is ontbonden en de woning vervolgens aan een derde werd verkocht voor een hogere koopsom.

https://lexysadvocaten.nl/matiging-10-b ... reenkomst/#
Geen ervaring mee, maar ik vind wel dat je makelaar een sterkere rol mag pakken. Het lijkt nu alsof jij zelf overal aan moet trekken en verstand van moet hebben.
Het is wat het is.
Klopt, de rechter matigt vaker tegenwoordig. Echter heb ik wel veel jurisprudentie gevonden dat de volledige boete wel betaald moet worden. In mijn geval heb ik heel veel bewijs dat ze elke keer hebben gelogen dat de financiering rond was, ik heb zelfs bij de notaris gezeten om de volmacht te tekenen omdat ik na het weekend mijn geld zou krijgen. Dus ik hoop op dit forum signalen te krijgen dat ik toch ook goede kans maak op de volledige boete omdat ze zoveel hebben gelogen. Haar makelaar heeft letterlijk tegen mijn makelaar gezegd dat de financiering rond was. En toen de brief van de ontbinding verstuurd was appte koper heel droog: nog even on hold houden tot eind van de week want de financiering is nog niet rond. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Ladyinred schreef:
28-04-2026 07:15
Klopt, de rechter matigt vaker tegenwoordig. Echter heb ik wel veel jurisprudentie gevonden dat de volledige boete wel betaald moet worden. In mijn geval heb ik heel veel bewijs dat ze elke keer hebben gelogen dat de financiering rond was, ik heb zelfs bij de notaris gezeten om de volmacht te tekenen omdat ik na het weekend mijn geld zou krijgen. Dus ik hoop op dit forum signalen te krijgen dat ik toch ook goede kans maak op de volledige boete omdat ze zoveel hebben gelogen. Haar makelaar heeft letterlijk tegen mijn makelaar gezegd dat de financiering rond was. En toen de brief van de ontbinding verstuurd was appte koper heel droog: nog even on hold houden tot eind van de week want de financiering is nog niet rond. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Maar de 10% boete is geen smartengeld voor de emotionele schade die je hebt gekregen, maar een tegemoetkoming voor de financiële schade. Die zul je moeten onderbouwen, bijvoorbeeld door aan te geven hoeveel dubbele lasten je hebt gehad (alleen het bedrag ná de overeengekomen overdrachtsdatum) en bijvoorbeeld als jij het huis nu voor minder geld aan de volgende hebt verkocht. Ik snap echt dat je er emotioneel in zit, want een huis verkopen is al stressvol en de koper en adviseur klinken ook nalatig maar ik zou het met je advocaat hebben over reeele verwachtingen
Boudica schreef:
28-04-2026 03:07
Geen ervaring mee, maar ik vind wel dat je makelaar een sterkere rol mag pakken. Het lijkt nu alsof jij zelf overal aan moet trekken en verstand van moet hebben.
Een makelaar houdt eigenlijk alleen de deadlines in de gaten. Hij heeft wel boze mails gestuurd met de vraag waar ze mee bezig zijn. En dat hij er op aandringt dat de koop gewoon doorgaat op basis van hun berichten. Maar na de ontbinding wordt de zaak feitelijk overgedragen. Gelukkig heb ik goede rechtsbijstand en echt een goede advocaat gekregen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven