Geld & Recht alle pijlers

1200 Per maand over om van te leven voldoende?

20-06-2019 10:29 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag zou ik even jullie mening hebben over het volgende :

Ik heb net samen met mijn partner een huis gekocht. We verdienen samen een 3650 euro (Vanaf volgend jaar maart komt er hier nog 150 euro bij omdat ik een weddeschaal omhoog ga). Onze vaste kosten zijn momenteel 2180 euro qua lening, verzekeringen, internet, gsm, auto ,gas, water, elektriciteit. (Waar momenteel nog de afbetaling van de auto inzit van 270 euro die binnen 2 jaar wegvalt). We proberen elke maand vast 200-250 euro te sparen (dit zit niet meegerekend in de 1250 euro dat we over hebben, dit is al apart ) + we zetten elke maand ook 50 euro aan de kant voor belastingen en onroerende voorheffing. Dat betekent dus dat we momenteel 1250 euro over hebben om van te leven en inkopen en bezine enz van te betalen. Lijkt dit voor jullie een realistisch/haabaar bedrag?

Alvast bedankt om jullie ervaring te delen!

Groetjes
Ik heb ietsje meer per maand voor dit soort uitgaven en dat is toch niet superruim met een studerend kind en een puber. Wellicht met twee volwassenen wel, maar het is ook weer niet zo dat je dan heel riant kunt leven.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
20-06-2019 12:41
Ah ja Pinda-Kaas, nee dat doen wij niet inderdaad. Alles op een hoop zeg maar.

En ik had dus ook sparen meegenomen in mijn lijstje en dat had TO er al af. O_O
ja en wat jij zei, die baby
dat scheelt bij ons ook wel een paar 100 euro
Hangt er natuurlijk van af hoe je leeft.

Als je leeft zoals Bill Gates of Jeff Bezos heb je een probleem.

Als je "normaal" leeft en eet en niet elke maand een citytrip naar Londen of Barcelona wil doen zie ik niet veel troubles.



Kleine tip voor over 2 jaar:
Die auto is ooit versleten.

Blijf dus over 2 jaar - als de lening is afbetaald - elke maand 250 euro aan de kant schuiven op een aparte spaarrekening.


En reken vooral niet op loonsverhogingen die "gaan komen" in de verre toekomst, want voor je het weet ben je ofwel ontslagen, ofwel je werk beu en op zoek naar ander werk.
Alle reacties Link kopieren
Bij de weg... had iemand John Williams al gebeld? Ze zoeken nog kandidaten voor het nieuwe seizoen van "een dubbeltje op zijn kant".

Afbeelding
We used to be friends...
Houdt toch op..
Wij doen het met 300,- per maand als we geluk hebben..
Alle reacties Link kopieren
Met z'n tweeën kun je van € 400,- per maand royaal je boodschappen doen en kom je niets tekort.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-06-2019 10:37
Slechte poging.

Afbeelding
Bedenk wel dat in Noorwegen de prijzen een stuk hoger liggen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik vind het niet veel eerlijk gezegd
Alle reacties Link kopieren
1200 per maand? Kind, daar kan ik mijn nagels niet eens voor laten doen. :roll:
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik zou het niet kunnen.
Maar ja, mijn kinderen zitten op een dure school, de benzine is al 250 per maand en ik krijg geen vakantiegeld, dus ik moet van dat bedrag ook nog de vakantie sparen.
Plus, onderhoud van je huis, had je dat al meegerekend?

Het hangt er gewoon vanaf wat voor uitgaven je nu hebt en wat je bereid bent om te laten.
Wij leven per week van 100 euro boodschappen inclusief benzine. Ik zal het voor je uitspellen: 450 euro per maand aan inkopen en benzine. Wij zijn met 2 volwassenen en een kind en besparen weinig op boodschappen want ik kook graag. Maar wij hebben niet jullie inkomen, hoor. Ik snap nooit wat van dit soort topics, wat denk je nu zelf? Heb je niet geleerd te rekenen op school?
Alle reacties Link kopieren
1250 per maand ongeveer:

benzine (100-200)?
boodschappen (300-400)
hobby's (150)
uitjes (200)
kleding (150)
vakantie (200)?

Totaal 1100-1300

Zou dus moeten kunnen, maar die kaviaar met champagne-opmerkingen slaan nergens op. Zó veel is het ook weer niet. Dus trek je niks aan van de gefrustreerde Viva-huismoeders die het met de helft moeten doen.

Over 2 jaar vallen de kosten voor de lening van je auto we en je gaat binnenkort een schaal omhoog. Dat zou ik in ieder geval dan extra sparen, ook voor onderhoud huis. En als jullie kinderen willen in de toekomst, dan valt er in het lijstje vast wel wat te bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
Of 1200 per maand haalbaar is hangt natuurlijk compleet af van je uitgavenpatroon. Ik zou hier zeer comfortabel van rond kunnen komen. Maar jouw situatie is ongetwijfeld anders dan de mijne.

Wat ik gek aan deze vraag vind is dat je deze nu pas stelt. Zoiets doe je toch voordat je een huis koopt of andere grote uitgaven doet?
Of jullie het gaan redden geen idee. Wellicht gaan jullie 3 x per week uit eten.
Zijn er nog geen kinderen maar komen die er misschien ooit. Gaan jij of je partner minder werken en moeten de kinderen naar de opvang.
Trek dan je portemonnee maar open.
Alle reacties Link kopieren
LeLe schreef:
21-06-2019 10:15

Zou dus moeten kunnen, maar die kaviaar met champagne-opmerkingen slaan nergens op. Zó veel is het ook weer niet. Dus trek je niks aan van de gefrustreerde Viva-huismoeders die het met de helft moeten doen.
wij 'moeten t doen' van ongeveer hetzelfde als TO en haar vriend en zonder enige actieve bezuiniging sparen we makkelijk 1000 euro per maand daarvan. Hier dus helemaal geen gefrustreerde viva-huismoeder maar wel iemand die TO nogal naief en wereldvreemd vindt. Het kan makkelijk, zeker als je maar met 2 bent. Als t je niet lukt met een dergelijk gecombineeerd inkomen zijn er altijd dingen waarop je kunt bezuinigen of zijn je woonlasten te hoog.
LeLe schreef:
21-06-2019 10:15
1250 per maand ongeveer:

benzine (100-200)?
boodschappen (300-400)
hobby's (150)
uitjes (200)
kleding (150)
vakantie (200)?

Totaal 1100-1300

Zou dus moeten kunnen, maar die kaviaar met champagne-opmerkingen slaan nergens op. Zó veel is het ook weer niet. Dus trek je niks aan van de gefrustreerde Viva-huismoeders die het met de helft moeten doen.

Over 2 jaar vallen de kosten voor de lening van je auto we en je gaat binnenkort een schaal omhoog. Dat zou ik in ieder geval dan extra sparen, ook voor onderhoud huis. En als jullie kinderen willen in de toekomst, dan valt er in het lijstje vast wel wat te bezuinigen.
Inderdaad. Mijn reactie was ook een beetje ondergesneeuwd, maar ik vind 1200 euro per maand dus ook geen bedrag waarvan je kaviaar kunt eten. In andere topics valt een gezinsinkomen van 3600 euro ook echt niet in de hoogste regionen. Het is gewoon een modaal gezinsinkomen, misschien zelfs daaronder.
Pinda-Kaas schreef:
21-06-2019 11:31
wij 'moeten t doen' van ongeveer hetzelfde als TO en haar vriend en zonder enige actieve bezuiniging sparen we makkelijk 1000 euro per maand daarvan. Hier dus helemaal geen gefrustreerde viva-huismoeder maar wel iemand die TO nogal naief en wereldvreemd vindt. Het kan makkelijk, zeker als je maar met 2 bent. Als t je niet lukt met een dergelijk gecombineeerd inkomen zijn er altijd dingen waarop je kunt bezuinigen of zijn je woonlasten te hoog.
serieus? Van 1200 euro kun je 1000 sparen?
dus je hebt 200 euro voor eten, benzine, fietsreparatie, kleding, vakanties, eigen risico zorgkosten, apk, onderhoudsbeurtjes, kleding, kapper, etc. ?
Ik vind dat zo knap, ik adviseer je er een mooi boek over te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
21-06-2019 11:57
serieus? Van 1200 euro kun je 1000 sparen?
dus je hebt 200 euro voor eten, benzine, fietsreparatie, kleding, vakanties, eigen risico zorgkosten, apk, onderhoudsbeurtjes, kleding, kapper, etc. ?
Ik vind dat zo knap, ik adviseer je er een mooi boek over te schrijven.
ik heb het over het gecombineerde inkomen dat TO noemt, lijkt me logisch toch.
LeLe schreef:
21-06-2019 10:15
1250 per maand ongeveer:

benzine (100-200)?
boodschappen (300-400)
hobby's (150)
uitjes (200)
kleding (150)
vakantie (200)?

Totaal 1100-1300

Zou dus moeten kunnen, maar die kaviaar met champagne-opmerkingen slaan nergens op. Zó veel is het ook weer niet. Dus trek je niks aan van de gefrustreerde Viva-huismoeders die het met de helft moeten doen.

Over 2 jaar vallen de kosten voor de lening van je auto we en je gaat binnenkort een schaal omhoog. Dat zou ik in ieder geval dan extra sparen, ook voor onderhoud huis. En als jullie kinderen willen in de toekomst, dan valt er in het lijstje vast wel wat te bezuinigen.
Ik geef aan kleding geen honderd euro per maand uit, ook geen tweehonderd euro aan uitjes. En ik heb wel een hobby die geld kost, maar niet dat bedrag per maand. Geld opzij zetten voor vakanties is slim, maar met vakantiegeld wat er in de regel ook aankomt, is dit bedrag ook aan de hoge kant.
Kortom, voor mij zou dit heel ruim zijn.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-06-2019 11:32
Inderdaad. Mijn reactie was ook een beetje ondergesneeuwd, maar ik vind 1200 euro per maand dus ook geen bedrag waarvan je kaviaar kunt eten. In andere topics valt een gezinsinkomen van 3600 euro ook echt niet in de hoogste regionen. Het is gewoon een modaal gezinsinkomen, misschien zelfs daaronder.
Maar TO is geen gezin, ze hebben 0 kinderen
dat maakt echt wel veel verschil
Pinda-Kaas schreef:
21-06-2019 12:17
Maar TO is geen gezin, ze hebben 0 kinderen
dat maakt echt wel veel verschil
In mijn gezin is ook een volwassen kind (een ouder, volwassen kind, puber kind), dus we hebben in feite alleen de puber extra. Maar in sommige maanden moet ik echt opletten. Afgelopen maand heb ik het dus niet gered zonder hulp van de spaarrekening. Kwam er ineens een hogere rekening van de ortho, de jaarpremie van de reisverzekering, wat noodzakelijke kleding. Van mijn ca 1300 euro ‘leefgeld’ houd eigenlijk nooit honderden euro’s over. Op papier ziet het er goed uit, 500 boodschappen, 200 benzine, maar de rest vliegt ook je portemonnee uit voor je het door hebt (en dan smijt ik niets over de balk).
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Het kan maar het is niet super ruim
Alle reacties Link kopieren
O_O Van de ongeveer € 1200,= die jullie nog vrij te besteden hebben, moet ik alles betalen. Dat is wat ik ongeveer netto krijg
Alle reacties Link kopieren
Tja. Krapjes hoor. Dus jullie moeten daar sámen van rondkomen?
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven