Geld & Recht alle pijlers

1200 Per maand over om van te leven voldoende?

20-06-2019 10:29 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag zou ik even jullie mening hebben over het volgende :

Ik heb net samen met mijn partner een huis gekocht. We verdienen samen een 3650 euro (Vanaf volgend jaar maart komt er hier nog 150 euro bij omdat ik een weddeschaal omhoog ga). Onze vaste kosten zijn momenteel 2180 euro qua lening, verzekeringen, internet, gsm, auto ,gas, water, elektriciteit. (Waar momenteel nog de afbetaling van de auto inzit van 270 euro die binnen 2 jaar wegvalt). We proberen elke maand vast 200-250 euro te sparen (dit zit niet meegerekend in de 1250 euro dat we over hebben, dit is al apart ) + we zetten elke maand ook 50 euro aan de kant voor belastingen en onroerende voorheffing. Dat betekent dus dat we momenteel 1250 euro over hebben om van te leven en inkopen en bezine enz van te betalen. Lijkt dit voor jullie een realistisch/haabaar bedrag?

Alvast bedankt om jullie ervaring te delen!

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
KitKeller schreef:
27-06-2019 17:27
Sorry maar het klinkt gewoon heel onwaarschijnlijk. Winst maken ze zeker niet, maar het kost hun dan zelfs geld om dit zo aan te bieden? De huur van een gemiddeld pand in de stad is al krankzinnig hoog... en dan zijn ze ook nog beperkt open? Hoe hou je zoiets in stand?
Ik ken het wel, alleen van krakersinitiatieven en gesubsidieerde (sociale) organisaties.
Alle reacties Link kopieren
Het doet mij denken aan een plekje waar je kunt eten in Haarlem. Die vrouw had haar benedenverdieping van haar woonhuis omgetoverd in een soort mini restaurantje. Zes of acht tafeltjes (zo uit m'n hoofd) geloof ik. Ik weet even niet meer wat er op het menu stond, maar volgens mij kostte dat ook niet heel erg veel geld. Het was ook niet iedere dag open, volgens mij.
Annelleke schreef:
27-06-2019 15:34
Het zijn geen snackbars. Gewoon vers voedsel, vers bereid. Ook geen bejaardending.

Bestaan in heel het land, maar mensen doen vaak net zo denigrerend als jij, dus er is niet veel bekendheid. Hoeft ook niet, want denigrerende types hoeven ze er niet bij te hebben.
Doel je misschien op de sociale restaurants (buurtrestaurants?)?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een uitstekend initiatief, maar ik zou me doodschamen mocht ik daar uit eten gaan louter om kosten te besparen. Dat goedkope tarief is bedoeld voor de economisch zwakkeren onder ons, als je gewoon gezond bent en werkt kun je daar prima gaan eten, maar betaal dan wat meer om de organisatie te ondersteunen.
Wat lijkt mij dat heerlijk.. Een maand 1200 euro!
Voor mij een kapitaal. Zou me schatrijk voelen.
Maar ligt er wel aan wat je gewend bent en hoe belangrijk luxe is voor je.

Dus, ja het kan, ruim!
Maar je leeft dan niet als de rijken.
@Benmamma:
Eigenlijk vind ik dit een spijtige reactie, al kan ik ze begrijpen in jouw situatie, en ik hoop dat To niet afgeschrikt werd omdat de eerste reacties ook in deze trant waren.

Voor tweeverdieners zonder personen ten laste vind ik haar situatie best karig, wel doenbaar mits er perspectief is om de vaste lasten omlaag te brengen/ het inkomen te laten stijgen.

Ik geloof niet dat To dit topic opende om op te scheppen en anders vrees ik dat ze erg jong is.
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
29-06-2019 09:59
Doel je misschien op de sociale restaurants (buurtrestaurants?)?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een uitstekend initiatief, maar ik zou me doodschamen mocht ik daar uit eten gaan louter om kosten te besparen. Dat goedkope tarief is bedoeld voor de economisch zwakkeren onder ons, als je gewoon gezond bent en werkt kun je daar prima gaan eten, maar betaal dan wat meer om de organisatie te ondersteunen.
Nee, ik bedoeld gewoon restaurants.
girasole3 schreef:
27-06-2019 16:18
Ik woon ook in Z-O Brabant en ben zoiets echt nog nooit tegen gekomen.
Noem eens een voorbeeld.
Ikea? :-D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 10:33
Nee hoor, dan kom je zwaar tekort.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
30-06-2019 11:34
Nee, ik bedoeld gewoon restaurants.
Maar geef dan eens een voorbeeld, een adres? Of vind je het leuker als iedereen blijft raden?
Alle reacties Link kopieren
Volgens een ander topic gaat Anelleke helemaal offline en heeft ze haar telefoon verkocht.
We zullen het dus nooit weten.

https://indebuurt.nl/eindhoven/eten-dri ... nder~4447/

Dit vond ik nog; maar een menu voor € 3,50 in een restaurant dat geloof ik niet.
Valdemar_II schreef:
30-06-2019 03:49
@Benmamma:
Eigenlijk vind ik dit een spijtige reactie, al kan ik ze begrijpen in jouw situatie, en ik hoop dat To niet afgeschrikt werd omdat de eerste reacties ook in deze trant waren.

Voor tweeverdieners zonder personen ten laste vind ik haar situatie best karig, wel doenbaar mits er perspectief is om de vaste lasten omlaag te brengen/ het inkomen te laten stijgen.

Ik geloof niet dat To dit topic opende om op te scheppen en anders vrees ik dat ze erg jong is.
Ik brand TO toch hellemaal niet af? Helemaal niet als je vergelijkt met andere reacties.

Ik geef aan dat het erg aan bestedingspatroon ligt en hoezeer je luxe belangrijk vind.

Ik denk dat heel veel gezinnen het een heerlijk bedrag per maand zullen vinden.

Het kan dus prima, maar het is Idd geen oneindig bedrag waarbij alles kan. Maar ook zeker niet dat je met een rekenmachine door de supermarkt moet.

Dus ja het lijkt mij echt heerlijk voor een keer.

Ik begrijp eerlijk gezegd wat er mis is aan mijn reactie.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij een prima bedrag om van rond te kunnen komen.
@Benmamma:

Het was niet aanvallend bedoeld, maar in de eerdere reacties zat redelijk wat afgunst.
Volgens mij is het goed dat To een correct beeld krijgt van haar financiële situatie, waarbij niet alleen gekeken wordt vanuit de personen die van een uitkering afhankelijk zijn.
Voor tweeverdieners zonder personen ten laste zit zij volgens mij helemaal niet zo ruim, gooi er een kind bij en iemand die minder gaat werken en je zult maandelijks moeten cijferen.
Annelleke schreef:
30-06-2019 11:34
Nee, ik bedoeld gewoon restaurants.
Een gewoon restaurant dat een driegangenmaaltijd kan serveren aan 6.5 euro.
Ondersteun je doelbewust slavernij?
Valdemar_II schreef:
03-07-2019 22:44
@Benmamma:

Het was niet aanvallend bedoeld, maar in de eerdere reacties zat redelijk wat afgunst.
Volgens mij is het goed dat To een correct beeld krijgt van haar financiële situatie, waarbij niet alleen gekeken wordt vanuit de personen die van een uitkering afhankelijk zijn.
Voor tweeverdieners zonder personen ten laste zit zij volgens mij helemaal niet zo ruim, gooi er een kind bij en iemand die minder gaat werken en je zult maandelijks moeten cijferen.
Afgunst.. Van mij?

Heb je verkeerd ingevuld.
Het was van mij verbazing. Dat TO zich dit afvraagt.
Gemiddeld gezin heeft minder en daar lukt het.

Dus geen afgunst. Gun TO 5000 vrij te besteden.
Het lijkt mij wel lekker ja om een keer 1200 te hebben voor eten en verder naar eigen inzicht en behoefte te kunnen besteden.
Maar waarom reageer je specifiek op mij gezien de nogal wat minder vriendelijk of uitlachende reacties?

Dus TO. Volgens mij kan het. Best ruim ook in huidige situatie. Misschien moet je wat minderen of inleveren met wat je nu kunt maar haalbaar.. Absoluut.
Maar waarom reageer je specifiek op mij gezien de nogal wat minder vriendelijk of uitlachende reacties?

Omdat ik jouw ernstig neem.
Valdemar_II schreef:
04-07-2019 02:11
Maar waarom reageer je specifiek op mij gezien de nogal wat minder vriendelijk of uitlachende reacties?

Omdat ik jouw ernstig neem.
Oké.
Duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
04-07-2019 14:04
Oké.
Duidelijk.
haha ik zou het niet te serieus/persoonlijk nemen.

als je zelf structureel van minder rondkomt kan ik mij voorstellen dat het veel geld is.
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
03-07-2019 22:44
@Benmamma:

Het was niet aanvallend bedoeld, maar in de eerdere reacties zat redelijk wat afgunst.
Volgens mij is het goed dat To een correct beeld krijgt van haar financiële situatie, waarbij niet alleen gekeken wordt vanuit de personen die van een uitkering afhankelijk zijn.
Voor tweeverdieners zonder personen ten laste zit zij volgens mij helemaal niet zo ruim, gooi er een kind bij en iemand die minder gaat werken en je zult maandelijks moeten cijferen.
Er zijn zat werkenden die het met (veel) minder moeten doen dan
600 pp overhouden per maand na vaste lasten. Ik vind je eerlijk gezegd nogal out of touch als je denkt dat het alleen mensen zijn met uitkering.
broodtrommel schreef:
04-07-2019 17:55
Er zijn zat werkenden die het met (veel) minder moeten doen dan
600 pp overhouden per maand na vaste lasten. Ik vind je eerlijk gezegd nogal out of touch als je denkt dat het alleen mensen zijn met uitkering.
Besef ik heel goed en beweer nergens dat het enkel mensen met een uitkering zijn die het hiermee of met minder moeten doen.
Alleen, beide werkend, geen personen ten laste en dan 250/maand sparen en 1200 vrij te besteden (oeps, niet vrij te besteden, want daarvan moeten nog de inkopen, benzine en weet ik nog) is helemaal geen vetpot. En dat lukt allemaal prima, maar ze behoren allerminst tot de welstellende zoals hier wat lacherig gesuggereerd wordt.

De verhouding tussen hun inkomsten en vaste lasten zit vrij scheef en dat is goed als je een vooruitzicht hebt op een stijging van je inkomsten zonder bijkomende lasten, maar daarvoor geeft to te weinig info. Als een van beide zijn baan verliest zitten ze vrij snel met een probleem.
Valdemar_II schreef:
07-07-2019 22:39
Besef ik heel goed en beweer nergens dat het enkel mensen met een uitkering zijn die het hiermee of met minder moeten doen.
Alleen, beide werkend, geen personen ten laste en dan 250/maand sparen en 1200 vrij te besteden (oeps, niet vrij te besteden, want daarvan moeten nog de inkopen, benzine en weet ik nog) is helemaal geen vetpot. En dat lukt allemaal prima, maar ze behoren allerminst tot de welstellende zoals hier wat lacherig gesuggereerd wordt.

De verhouding tussen hun inkomsten en vaste lasten zit vrij scheef en dat is goed als je een vooruitzicht hebt op een stijging van je inkomsten zonder bijkomende lasten, maar daarvoor geeft to te weinig info. Als een van beide zijn baan verliest zitten ze vrij snel met een probleem.
Oh please...
Wij hebben (kinderen al uit huis, maar we ondersteunen ze hier en daar nog wel), na vaste lasten iets van 1000 euro over. Boodschappen en benzine gaan daar nog vanaf.
Lukt echt prima. Ik jaag niet keihard op koopjes, we doen regelmatig wat leuks, ondersteunen de kinderen er mee etc.
Nee, het is geen bedrag waarmee je je een Kardasian waant, maar het is echt prima te doen.
Ik heb ook tijden gekend dat er veel minder overbleef en ook toen kwamen we rond.
Toen moesten we meer puzzelen, kleding kopen uitstellen tot de kinderbijslag bv, of apart sparen voor een uitje.
Maar ook dat lukte.

Conclusie: met 1200 euro vrij, kom je gemakkelijk rond
Als ik vergelijk met mijn situatie 15 jaar geleden, leeft to in luxe; als ik vergelijk met nu zal ze schulden opbouwen. Wat heeft to daaraan? Geen zak.

Gelukkig is het jou prima gelukt en heb je voldoende kennis over to om te besluiten dat dit voor haar ook opgaat.

Dus je hoort het to, het is idioot om daarover na te denken.
Lees vooral de andere topics op deze pijler eens na of die over de pensioenen. Veel plezier.
Helemaal eens met Valdemar. Voor veel mensen is 1200 ruim voldoende, maar als we geen zicht hebben op de onderhoudskosten van TO, op haar wensen met betrekking tot vakantie, uitjes en andere zeer variabele uitgaven, is er sec geen zinnig woord over te zeggen.

Volgens mij is TO na opening van dit topic niet meer teruggeweest, maar ik hoop dat ze zichzelf vooral ter harte neemt dat ze zich goed realiseert waar ze wel en niet geld aan uit wil geven. En meer sparen met een koophuis (en met zo'n inkomen) lijkt me zeker geen overbodige luxe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven