Geld & Recht alle pijlers

34% is financieel 'bezorgd'

17-03-2018 16:53 132 berichten
Barometer Financiële Onbezorgdheid: 34% Nederlanders bezorgd over eigen financiën; een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek onder bijna 1.400 Nederlanders.

Ben jij bezorgd over je financiële situatie?

Totaal aantal stemmen: 176

Ja (25%)
Bijna nooit (54%)
Een beetje (21%)
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 22:12
51.66% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
17-03-2018 18:06
66% maakt zich dus geen zorgen? Lijkt mij een OK uitslag.
Of 66% zit al in de goot.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
17-03-2018 17:52
ik wilde niet te veel opties en degene die zegt dat hij of zij zich nooit zorgen maakt liegt ;-)
Wat een bijzondere conclusie :bonk:

Ik maak me over allerlei dingen zorgen, maar echt nooit over mijn financiële situatie.
Maar goed, kan ook leeftijdgebonden zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
17-03-2018 17:52
Ja, zo werken steekproeven nu eenmaal. Raar maar waar geeft het een goed beeld van de totale populatie. Het is ook één van de redenen dat ik niet meer stem bij verkiezingen maar dat is weer een heel ander verhaal.
.

ik wilde niet te veel opties en degene die zegt dat hij of zij zich nooit zorgen maakt liegt ;-)
Ah, je wil alleen bevestigd worden in je eigen gelijk :bye:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Wat raar om te zeggen dat iemand liegt als diegene beweert zich over zijn of haar financiele situatie geen zorgen maakt. Ik heb een goed weduwepensioen en een erfenis en er is een groot bedrag uitgekeerd toen mijn man is overleden. Nee, over geld maak ik me geen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik wel. Heb geen schulden, woon in een huurhuis en alleen AOW als ze daar aan gaan tornen ?????????? En velen met mij
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je pensioen gaan opbouwen, en als de baas dat niet doet moet je het zelf doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
winniewel schreef:
17-03-2018 18:23
Ja, ik wel. Heb geen schulden, woon in een huurhuis en alleen AOW als ze daar aan gaan tornen ?????????? En velen met mij
Lukt het nu makkelijk om met alleen AOW rond te komen?
Alle reacties Link kopieren
Alleen AOW lijkt mij armoede.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Voor de korte termijn: niet
Voor de lange termijn: ook niet dan is mijn huis afbetaald en mijn pensioenvoorziening kan ik niet meer aan doen dan ik nu doe.

Meeste nog voor de middellange termijn: de dure tijd (kinderen op vo/ studerende kinderen) ligt een paar jaar voor ons. Dat lijken mij financieel gezien de tropenjaren.
tatlitatli wijzigde dit bericht op 17-03-2018 18:41
3.65% gewijzigd
if we all light up, we can scare away the dark...
Blankepit schreef:
17-03-2018 17:52
degene die zegt dat hij of zij zich nooit zorgen maakt liegt
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Die 34% vind ik erg laag. Nederland is in veel opzichten een extreem duur land om in te leven.
Geen financiële zorgen. Simpele reden: ik weet dat ik rond kan komen van een minimuminkomen.
Ik mis in het artikel zaken als: aflossingsvrije hypotheken, (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid, schulden, werkloosheid/ZZP-ers met beperkte factuurabele uren, alimentatie, pensioengat, demotie, inkomstendaling, geen opslagmogelijkheden, geen inflatiecorrectie,etc.
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
17-03-2018 18:40
de dure tijd (kinderen op vo/ studerende kinderen) ligt een paar jaar voor ons. Dat lijken mij financieel gezien de tropenjaren.
Hier zit dochter al op VO. Ze doet tto VWO en dat kost ook al een aardig bedrag. Natuurlijk niet te vergelijken met studeren. Wij kunnen nu maandelijks flink sparen en als we tegen de tijd dat zij gaat studeren minder sparen, kunnen we haar kosten van het verschil prima betalen.
We hoeven dan niet in te teren op vermogen.
Dus ook daarover maak ik me geen zorgen.
girasole3 schreef:
17-03-2018 18:56
Hier zit dochter al op VO. Ze doet tto VWO en dat kost ook al een aardig bedrag.
Wat kost dat tegenwoordig dan, VWO?
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
17-03-2018 17:52
ik wilde niet te veel opties en degene die zegt dat hij of zij zich nooit zorgen maakt liegt ;-)
Huh hoe weet je dat diegene liegt? Beetje aparte gedachtegang in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
17-03-2018 19:00
Wat kost dat tegenwoordig dan, VWO?
Net zoveel als t vmbo. Vrijwel niks dus. Een schooltas, rekenmachine enz.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
17-03-2018 19:07
Net zoveel als t vmbo. Vrijwel niks dus. Een schooltas, rekenmachine enz.
Hoezo noemt iemand dat dan financiële tropenjaren?
Blankepit schreef:
17-03-2018 19:09
Hoezo noemt iemand dat dan financiële tropenjaren?
TTO. Dat is tweetalig onderwijs, waarbij extra kosten zijn in verband met activiteiten, uitwisselingen en examens.
Een normaal vwo-diploma kost niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
17-03-2018 19:09
Hoezo noemt iemand dat dan financiële tropenjaren?
Ja, weet ik ook niet. Die dure schoenen mogen ze zelf voor werken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
17-03-2018 19:09
Hoezo noemt iemand dat dan financiële tropenjaren?
Gaat ook meer over de studerende kinderen, maar sowieso kosten kinderen op het VO meer dan PO lijkt me.
Zoals het er nu voor staat is het totaal geen probleem, maar het lijkt mij de onhandigste periode voor onvoorziene financiele moeilijkheden.
Als ik eenmaal oud ben, de kinderen het afbetaalde huis uit, geloof ik 100% dat we wel rondkomen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-03-2018 19:07
Net zoveel als t vmbo. Vrijwel niks dus. Een schooltas, rekenmachine enz.
Je weet duidelijk totaal niet waar je het over hebt.

En ik noemde het geen financiele tropenjaren, maar reageerde op tatlitatli die het daar over had.
winniewel schreef:
17-03-2018 18:23
Ja, ik wel. Heb geen schulden, woon in een huurhuis en alleen AOW als ze daar aan gaan tornen ?????????? En velen met mij
O precies zelfde situatie heb ik. Dus ja ik maak me veel zorgen
Madeliefjees schreef:
17-03-2018 18:25
Dan moet je pensioen gaan opbouwen, en als de baas dat niet doet moet je het zelf doen.
Dat zou fijn zijn. Maar niet zo makkelijk.....
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-03-2018 18:33
Alleen AOW lijkt mij armoede.
Als je alleen AOW hebt heb je of altijd een laag inkomen gehad dus het is niet veel anders dan voordat je met pensioen ging (of je hebt nooit voor een pensioen gezorgd, maar dat is een vrij kleine groep in Nederland, zeker bij de huidige generatie gepensioneerden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven