Geld & Recht alle pijlers

34% is financieel 'bezorgd'

17-03-2018 16:53 132 berichten
Barometer Financiële Onbezorgdheid: 34% Nederlanders bezorgd over eigen financiën; een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek onder bijna 1.400 Nederlanders.

Ben jij bezorgd over je financiële situatie?

Totaal aantal stemmen: 176

Ja (25%)
Bijna nooit (54%)
Een beetje (21%)
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 22:12
51.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als iemand aangeeft bezorgd te zijn, zegt dit naar mijn mening niet per definitie iets over zijn/haar werkelijke financiële situatie.
Bijvoorbeeld: iemand met 10.000.000 euro is bang alles te verliezen. Hij/zij zal dan 'ja' hebben geantwoord....terwijl deze persoon op financieel gebied voor veel mensen zorgeloos leeft. Dusja...wat hebben we aan dit onderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-03-2018 09:32
Vanuit jouw gezichtspunt lijkt wat de poster die je quote misschien wat overbezorgd, vanuit haar gezichtspunt waarschijnlijk niet.

Iedereen behoudt graag de levensstandaard die hij heeft of wil iets meer. Iedereen, of je nou 30.000 of 100.000 per jaar verdient wil graag op dat niveau blijven en maakt zich bij tijd en wijle zorgen over de ontwikkelingen in de toekomst. Niks geks aan en al helemaal niet onterecht.

Ik vind het juist gekker als mensen helemaal niet of nooit eens bezorgd zijn. Zoals twee mensen uit mijn omgeving die zich geen zorgen maken over hun pensioen met de gedachte: 'Dat zien we dan wel.' Terwijl alle risicofactoren aanwezig zijn aflossingsvrije hypotheek, eigen ondernemer geweest en toen weinig pensioen opgebouwd, thuisblijfmoeder etc.

Toen dat op mijzelf van toepassing was heb ik daar echt wel eens van wakker gelegen.
Tja, kan overbezorgd overkomen...ik sta er eerder "liever zeker" in.
Soms gebeuren er dingen in je leven die een hoop dingen onzeker maken. "Ik geloof nogal in ieder huisje heeft zijn kruisje." Weinigen overkomt niets. Dat hypotheekvrije huis waar we huurinkomsten van krijgen, is er gebleven omdat de verkoop ervan volledig is misgelopen met een jarenlange (bijna 10 jaar) gerechtelijke procedure als gevolg. De situatie zat in die periode muurvast, huis kon niet verkocht worden. Nochtans hadden we geld van die verkoop eigenlijk nodig voor financiering van aankoop en verbouwing huis twee. lang verhaal kort gemaakt. Gevolg: jarenlang twee hypotheken te betalen en dat konden we gelukkig betalen omdat we beide voltijds werkten.
Vrij uitzonderlijke situatie, maar het voelde wel aan dat in de relatieve armoede geraken, je door situaties echt kan overkomen. En we hebben helemaal geen ondoordachte dingen gedaan, echt niet. Gewoon pech ...gelukkig werken we ook graag, en vinden we ons werk ook nog heel nuttig.
Dubbel
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 10:44
98.81% gewijzigd
Liva_82 schreef:
19-03-2018 22:07
Als iemand aangeeft bezorgd te zijn, zegt dit naar mijn mening niet per definitie iets over zijn/haar werkelijke financiële situatie.
Bijvoorbeeld: iemand met 10.000.000 euro is bang alles te verliezen. Hij/zij zal dan 'ja' hebben geantwoord....terwijl deze persoon op financieel gebied voor veel mensen zorgeloos leeft. Dusja...wat hebben we aan dit onderzoek?
Eigenlijk precies wat de uitkomst aangeeft: dat 34% van de mensen bezorgd is over de eigen financiële situatie. Ik vind dat percentage persoonlijk veel meer zeggen dan hoeveel % een "zorgwekkende financiële situatie heeft." Dat laatste hoeft namelijk én niet te betekenen dat de situatie als zorgwekkend wordt ervaren én ook niet dat de situatie zorgwekkend ís. Hij wordt alleen zo ingeschat.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me geen zorgen.
Ik heb een fijne baan en wordt wekelijks benaderd of ik ergens wil solliciteren dus mocht ik mijn baan kwijt raken dan denk ik dat ik vrij gauw weer aan de slag kan.
Ik heb een studieschuld maar die is nog maar 1/3 van wat deze 3 jaar geleden was en ik los nog steeds versneld af. Verder bouw ik mijn spaarrekening gestaag op.

Ik ben jong, heb geen koophuis en geen kinderen. Als ik mijn relatie strand, ik tegelijk mijn baan kwijt raak en niet binnen een paar maanden iets nieuws vind dan kan ik altijd terecht bij mijn ouders. Maar die kans lijkt me heel klein.

Nul zorgen dus.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
19-03-2018 18:01
Nou en? Ze zijn er voor degenen die het nodig hebben, daar gaat het om.
Maar niet iedereen die het daadwerkelijk nodig hebben, kunnen erdoor heen komen zonder begeleiding.
Niet iedereen snapt van die regeltjes + uitzondering op die regeltjes.
Gelukkig zijn er vrijwilligers die mensen hierbij helpen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
20-03-2018 10:43
Eigenlijk precies wat de uitkomst aangeeft: dat 34% van de mensen bezorgd is over de eigen financiële situatie. Ik vind dat percentage persoonlijk veel meer zeggen dan hoeveel % een "zorgwekkende financiële situatie heeft." Dat laatste hoeft namelijk én niet te betekenen dat de situatie als zorgwekkend wordt ervaren én ook niet dat de situatie zorgwekkend ís. Hij wordt alleen zo ingeschat.

Ik vind dat 'hoeveel % een zorgwekkende financiële situatie heeft' wel iets zeggen of de situatie zorgwekkend is...het zegt inderdaad niet of de situatie ook als zorgwekkend wordt ervaren. Uiteindelijk is alles subjectief, want wanneer is iets zorgwekkend? Als je niet aan bepaalde 'rekenregels' voldoet? of als je nachten wachten ligt van je financieel situatie terwijl je een relatief groot vermogen hebt? I don't know...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven