Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijkheid en eigendomsrecht

08-01-2018 18:48 80 berichten
Wie heeft hier een antwoord op? Mijn kind heeft in een winkel iets kapot gemaakt. Dit is door onze aansprakelijkheidsverzekering uitgekeerd aan de winkelier. Wij hebben hierbij zelf een bedrag moeten betalen voor eigen risico. So far so good.
Nu werd ik erop geattendeerd dat het kapotte product nu betaald is en ik daarom nu eigenaar ben hiervan.

Klopt dit?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
08-01-2018 21:06
Jij hebt nooit fraudedossiers van ern verzekeraar gelezen?
Die heb ik wel degelijk gezien. En daarom zeg ik ook dat je een heel erge creatieve geest moet hebben om nog iets te kunnen verzinnen wat nog nooit geprobeerd is.
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
08-01-2018 19:00
Natuurlijk niet. Je hebt de schade vergoed.
.
Dus wanneer ik het goed begrijp, wanneer je een onbeschadigt voorwerp volledig betaalt dan is het jouw eigendom maar wanneer je een beschadigt voorwerp volledig betaalt dan blijft het van de verkoper ?

Vind ik eigenlijk best wel vreemd.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
09-01-2018 10:38
.
Dus wanneer ik het goed begrijp, wanneer je een onbeschadigt voorwerp volledig betaalt dan is het jouw eigendom maar wanneer je een beschadigt voorwerp volledig betaalt dan blijft het van de verkoper ?

Vind ik eigenlijk best wel vreemd.


Dat vind ik niet vreemd. Anders zou je dingen die de eigenaar niet kwijt wilt opzettelijk kunnen gaan beschadigen om het zo alsnog te verkrijgen. Je beschadigt het, dus betaal je een schadevergoeding. Wat iets anders is dan een koopovereenkomst.
Halo schreef:
09-01-2018 08:53
Als iedereen hier had geroepen dat ik en de verzekeraard eigenaar waren geworden had ik het product natuurlijk opgehaald en laten maken.
Maar je hebt toch alleen eigen risico betaald? Dan zou in dat geval het product toch niet van jou zijn, maar van de verzekeraar, omdat die het merendeel heeft betaald?
Bitje93 schreef:
09-01-2018 10:38
.
Dus wanneer ik het goed begrijp, wanneer je een onbeschadigt voorwerp volledig betaalt dan is het jouw eigendom maar wanneer je een beschadigt voorwerp volledig betaalt dan blijft het van de verkoper ?

Vind ik eigenlijk best wel vreemd.

Nee hoor. De eigenaar van het product moet ook toestemming geven voor verkoop. Een overeenkomst sluit je met z'n tweeën. Je kan niet eenzijdig bepalen dat je geld hebt gegeven en dat het product dus van jou is.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
09-01-2018 10:38
.
Dus wanneer ik het goed begrijp, wanneer je een onbeschadigt voorwerp volledig betaalt dan is het jouw eigendom maar wanneer je een beschadigt voorwerp volledig betaalt dan blijft het van de verkoper ?

Vind ik eigenlijk best wel vreemd.
Nee lieverd, je hébt niet voor het voorwerp betaald. Je hebt de schade vergoed die door jouw schuld aan het voorwerp is veroorzaakt, waarmee de eigenaar van het voorwerp vermogensrechtelijk weer in dezelfde toestand is gebracht als vóór de schadeveroorzakende gebeurtenis.
anoniem_143938 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 18:29
14.62% gewijzigd
Winter is coming...
nee natuurlijk niet
Bitje93 schreef:
09-01-2018 10:38
.
Dus wanneer ik het goed begrijp, wanneer je een onbeschadigt voorwerp volledig betaalt dan is het jouw eigendom maar wanneer je een beschadigt voorwerp volledig betaalt dan blijft het van de verkoper ?

Vind ik eigenlijk best wel vreemd.
dus als jij mijn ruit ingooit en je vergoed hem, is de ruit van jou?

Koop is een overeenkomst, er is geen sprake van koop. er is sprake van schade
Bij mijn weten kan de verzekeraar het kapotte ding wel vorderen maar jij niet. Jij hebt ook niet betaald, de verzekering heeft betaald. Dat zij beslissen kennelijk de vervangingswaarde uit te keren en niet het bedrag - opbrengst kapotte ding dat is hun zaak.
Ik deel de twijfel van Bitje93. Want het staat tenslotte ook in de winkel om te kopen.

Zijn hier geen wetsartikelen over? Lijkt mij dat hierover wel iets vastgelegd staat toch?
Ik zou graag de discussie over of de eigenaarschap bij mij of de verzekeraar ligt buiten beschouwing willen laten.
Ik ben mij bewust van het feit dat de verzekeraar eigenaar zou zijn.
Halo schreef:
09-01-2018 19:31
Ik deel de twijfel van Bitje93. Want het staat tenslotte ook in de winkel om te kopen.

Zijn hier geen wetsartikelen over? Lijkt mij dat hierover wel iets vastgelegd staat toch?
Jij hebt toch de zaak niet gekocht? Jij hebt toch ook niets betaald? Je hebt een eigen risico maar dat is een zaak tussen jou en verzekeraar.
Halo schreef:
09-01-2018 19:34
Ik zou graag de discussie over of de eigenaarschap bij mij of de verzekeraar ligt buiten beschouwing willen laten.
Ik ben mij bewust van het feit dat de verzekeraar eigenaar zou zijn.
Je vraagt of jij eigenaar bent. Dan is het antwoord nee.
Halo schreef:
09-01-2018 19:34
Ik zou graag de discussie over of de eigenaarschap bij mij of de verzekeraar ligt buiten beschouwing willen laten.
Ik ben mij bewust van het feit dat de verzekeraar eigenaar zou zijn.

Zoals al eerder is gezegd kun je overdracht van eigendom op verschillende manieren regelen. Betalen van schade is daar niet een van. Het kan een afspraak zijn tussen verzekeraar en degene die schadeloos wordt gesteld om eigendom van het product over te dragen aan de verzekeraar, maar dan is die afspraak de basis voor de overdracht van eigendom, niet het betalen van de schade.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je maar een advocaat inhuren voor deze vraag, want kennelijk geloof je 99% van de reageerders niet...
Winter is coming...
strikjemetstippels schreef:
09-01-2018 19:31
Bij mijn weten kan de verzekeraar het kapotte ding wel vorderen maar jij niet. Jij hebt ook niet betaald, de verzekering heeft betaald. Dat zij beslissen kennelijk de vervangingswaarde uit te keren en niet het bedrag - opbrengst kapotte ding dat is hun zaak.
welnee, de verzekeraar kan de schade opnemen
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, kijk eens in artikel 3:80 BW. Je kunt goederen onder algemene of onder bijzondere titel verkrijgen. Verkrijging onder algemene titel gebeurt door erfopvolging, boedelmenging, fusie en splitsing. Geen van allen is hier van toepassing. Onder bijzondere titel door overdracht, verjaring, en alle overige in de wet genoemde vormen van verkrijging. Is er sprake van overdracht? Daarvoor is nodig: levering, geldige titel, beschikkingsbevoegdheid. Er is hier geen geldige titel, geen koopovereenkomst of wat dan ook. De schadevergoedingsverbintenis is géén geldige titel voor overdracht. De 'alle overige in de wet genoemde vormen van verkrijging' zijn te vinden in Boek 5 BW, nl.: natrekking, toe-eigening, vinderschap, schatvinding, vermenging, zaaksvorming en vruchttrekking. Deze zijn allemaal niet van toepassing, geloof me.

Meer smaken van eigendomsverkrijging zijn er niet, TO. Jeeee, ik zou hier zomaar 500 euro voor in rekening kunnen brengen ;-).
Winter is coming...
S-Meds schreef:
09-01-2018 19:47
welnee, de verzekeraar kan de schade opnemen
Ja dat is waar in dit geval maar wel als ze uitkeren aan de verzekerde persoon. Nu is het een andere partij en dan geldt het niet natuurlijk.
winterqueen schreef:
09-01-2018 19:59
Maar goed, kijk eens in artikel 3:80 BW. Je kunt goederen onder algemene of onder bijzondere titel verkrijgen. Verkrijging onder algemene titel gebeurt door erfopvolging, boedelmenging, fusie en splitsing. Geen van allen is hier van toepassing. Onder bijzondere titel door overdracht, verjaring, en alle overige in de wet genoemde vormen van verkrijging. Is er sprake van overdracht? Daarvoor is nodig: levering, geldige titel, beschikkingsbevoegdheid. Er is hier geen geldige titel, geen koopovereenkomst of wat dan ook. De schadevergoedingsverbintenis is géén geldige titel voor overdracht. De 'alle overige in de wet genoemde vormen van verkrijging' zijn te vinden in Boek 5 BW, nl.: natrekking, toe-eigening, vinderschap, schatvinding, vermenging, zaaksvorming en vruchttrekking. Deze zijn allemaal niet van toepassing, geloof me.

Meer smaken van eigendomsverkrijging zijn er niet, TO. Jeeee, ik zou hier zomaar 500 euro voor in rekening kunnen brengen ;-).
Heel fijn, gewoon een te staven antwoord op mijn vraag. Heel erg bedankt! Ik waardeer enorm de moeite die je genomen hebt.
Bedankt voor de moeite iedereen.
Volgende keer zal ik de vraag iets anders uitzetten. Iets met x en y personen ofzo :)
Er is antwoord gegeven op dingen die ik helemaal niet vraag. Het had net zo goed kunnen zijn dan ik zelf de schade/ prijs heb betaald.
Jammer dat daar continue op door wordt gegaan, want dat maakt het ook verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
Halo schreef:
09-01-2018 20:42
Heel fijn, gewoon een te staven antwoord op mijn vraag. Heel erg bedankt! Ik waardeer enorm de moeite die je genomen hebt.
Graag gedaan hoor. Oh, wel een kleine disclaimer. Bij autoverzekeringen is het volgens mij - maar correct me if I'm wrong - wel gebruikelijk dat de verzekeraar de eigendom van de verzekerde auto verkrijgt in het geval van diefstal (auto wordt gestolen, polishouder claimt vergoeding, verzekeraar keert uit, politie vindt de auto terug, neemt 'm in beslag en wil 'm teruggeven aan de eigenaar. Zou dat de oorspronkelijke polishouder zijn, dan is er sprake van ongerechtvaardigde verrijking, want hij heeft dan én de verzekeringsuitkering én de auto weer terug. Dit geldt alleen bij diefstal, niet bij schade!). Dan is er wel een geldige titel, want die eigendomsoverdracht staat in de polisvoorwaarden beschreven. Maar dat is anders dan hier, want bij zo'n geval is er dus echt sprake van een voorwerp dat eerst verdwenen was en toen weer teruggevonden werd. Bij aansprakelijkheidsverzekeringen kan ik me een dergelijke constructie niet voorstellen.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Halo schreef:
09-01-2018 20:45
Bedankt voor de moeite iedereen.
Volgende keer zal ik de vraag iets anders uitzetten. Iets met x en y personen ofzo :)
Er is antwoord gegeven op dingen die ik helemaal niet vraag. Het had net zo goed kunnen zijn dan ik zelf de schade/ prijs heb betaald.
Jammer dat daar continue op door wordt gegaan, want dat maakt het ook verwarrend.
Het is ook verwarrend, maar er is dus juridisch gezien een duidelijk verschil tussen betaling van een koopprijs voor een voorwerp en vergoeding van schade aan datzelfde voorwerp. Maar zelfs voor juristen kan dat verwarrend zijn ;-).
Winter is coming...
Halo schreef:
09-01-2018 20:45
Bedankt voor de moeite iedereen.
Volgende keer zal ik de vraag iets anders uitzetten. Iets met x en y personen ofzo :)
Er is antwoord gegeven op dingen die ik helemaal niet vraag. Het had net zo goed kunnen zijn dan ik zelf de schade/ prijs heb betaald.
Jammer dat daar continue op door wordt gegaan, want dat maakt het ook verwarrend.


Maar het antwoord op je vraag was niet verwarrend, want de overgrote meerderheid vertelde dat het niet jouw eigendom is, en heeft daarbij ook uitgelegd waarom (geen koopovereenkomst, en het zou ook niet eerlijk zijn want dan zou je iets zomaar kunnen verkrijgen door het te beschadigen)
Of was dit een vermomde huiswerkvraag en kon TO niet zelf het juiste wetboek vinden?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
09-01-2018 21:03
Of was dit een vermomde huiswerkvraag en kon TO niet zelf het juiste wetboek vinden?
Oh damn....! :-D
Winter is coming...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven