Geld & Recht alle pijlers

Aflossen hypotheek of studieschuld?

02-04-2020 16:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom bij mijn billen bloot topic.
Ik kruip richting eind 30 en wil mijn financiële situatie verbeteren, want dat had echt handiger gekund :$
Ik heb een forse studieschuld, nu nog 38.000 (slik) tegen 0.01% rente Ook heb ik al 9 jaar mijn eigen huis met mijn man. Hierbij hypotheek van 150.000 aflossingsvrij, 150.000 bankspaarhypotheek waar nu 25.000 inleg inzit en 36.000 annuïteiten, rente 3.1% allemaal. We willen voorlopig niet verhuizen.

Ik heb een goede baan, maar door tegenslagen van verbouwen en werksituatie van mijn man hebben we niet zoveel afgelost als we zouden willen. We nemen samen verantwoordelijkheid voor de hypotheek als studieschuld.
Ik heb bv mijn studieschuld alleen minimaal afgelost en ook nog een tijd aflossingen stopgezet (dat kan maximaal 5 jaar, ik heb het 3 jaar stopgezet)

Ik los nu 300pm af aan studieschuld, wat meer is dan het minimale van 250pm. Aan hypotheek heb ik afgelopen jaar eenmalig 18.000 afgelost, dit ook verwerkt in huidige som die nog open staat.

Ik heb berekend dat ik/wij zo'n 800-1000 per maand extra kunnen gaan aflossen als we ons daar serieus op focussen en wil een buffer van zo'n 10.000 houden op mijn spaarrekening. Die buffer staat er al. Maar wat kies ik dan?

Volgens Dave Ramsey begin je met de kleinste schuld, volgens anderen met het hoogste rentepercentage. Het meest aantrekkelijk voelt mijn studieschuld, dan kan ik binnen 3 jaar ervan af zijn. Maar de rente op hypotheek is hoger en ik kan al werken aan een deel daarvan. Hoe bereken ik dit allemaal ook gezien hypotheekrenteaftrek?

Ideeën, tips en verhalen hoe je dit zelf aangepakt hebt zijn welkom!!! @(
Alle reacties Link kopieren
reken beide scenario's eens voor jezelf door
en zie wat je onderaan de streep betaalt
Alle reacties Link kopieren
Kijk eerst naar inleggen op de spaarhypotheek.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Allereerst: stop met jezelf te schamen. Je hebt gestudeerd, je hebt een huis gekocht, carrière gemaakt en je hebt een prima buffer op de bank staan, niks mis mee. Bekijk je financiële situatie zakelijk en laat emoties er een beetje buiten, die leiden vaak niet tot de beste keuzes.

Het grootste risico aan je studieschuld zit erin dat de rente mogelijk stijgt. Nu is die gekoppeld aan staatsobligaties dus dat gaat niet zo hard, maar omdat het per 5 jaar wordt vastgesteld loop je een risico dat daar ineens een sprong in zit. En dan gaat je maandlast omhoog omdat je op basis van je gezamenlijke inkomen waarschijnlijk niet meer in aanmerking komt voor compensatie.

Ik zou eens kijken of je hypotheek goedkoper kan, dat hangt vooral van de hoogte van een eventuele boeterente af. Je bent misschien wel beter af als je het aflossingsvrije deel omzet in een annuïteit tegen de huidige rente. Dan sla je twee vliegen in een klap, want je gaat automatisch aflossen en je houdt geld over waarmee wat extra kunt aflossen op de studieschuld.

Vergeet niet ook nog te leven.
Alle reacties Link kopieren
reken het uit. En kijk wat de consequenties zijn voor het aflossen van de hypotheek, of aflossen van de studieschuld of 50/50.

Uiteindelijk kost het aflossen van het bedrag met de hoogste rente het minste geld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
02-04-2020 16:55
Allereerst: stop met jezelf te schamen. Je hebt gestudeerd, je hebt een huis gekocht, carrière gemaakt en je hebt een prima buffer op de bank staan, niks mis mee. Bekijk je financiële situatie zakelijk en laat emoties er een beetje buiten, die leiden vaak niet tot de beste keuzes.

Het grootste risico aan je studieschuld zit erin dat de rente mogelijk stijgt. Nu is die gekoppeld aan staatsobligaties dus dat gaat niet zo hard, maar omdat het per 5 jaar wordt vastgesteld loop je een risico dat daar ineens een sprong in zit. En dan gaat je maandlast omhoog omdat je op basis van je gezamenlijke inkomen waarschijnlijk niet meer in aanmerking komt voor compensatie.

Ik zou eens kijken of je hypotheek goedkoper kan, dat hangt vooral van de hoogte van een eventuele boeterente af. Je bent misschien wel beter af als je het aflossingsvrije deel omzet in een annuïteit tegen de huidige rente. Dan sla je twee vliegen in een klap, want je gaat automatisch aflossen en je houdt geld over waarmee wat extra kunt aflossen op de studieschuld.

Vergeet niet ook nog te leven.

Je hebt gelijk dat emoties koppelen aan geld niet handig is. Die wil ik er buiten houden, maar het zou fijn zijn als aflossen ook als een bevrijding zou voelen. Want als ik dit op een rij zet, voelt het als gevangen in de huidige situatie en niet zoveel spelingsruimte als we zouden willen.

Kun je voor doorrekenen welke hypotheekvorm misschien voordeliger zou zijn bij een hypotheekadviseur of beter bij je hypotheekverstrekker zelf?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
02-04-2020 16:58
reken het uit. En kijk wat de consequenties zijn voor het aflossen van de hypotheek, of aflossen van de studieschuld of 50/50.

Uiteindelijk kost het aflossen van het bedrag met de hoogste rente het minste geld.
Heb je tips hoe dit precies uit te rekenen? Ik merk dat ik er met berekenhet.nl ed niet uitkom en ik kan best rekenen dacht ik...
geldisnietmijnding schreef:
02-04-2020 17:05
Je hebt gelijk dat emoties koppelen aan geld niet handig is. Die wil ik er buiten houden, maar het zou fijn zijn als aflossen ook als een bevrijding zou voelen. Want als ik dit op een rij zet, voelt het als gevangen in de huidige situatie en niet zoveel spelingsruimte als we zouden willen.

Kun je voor doorrekenen welke hypotheekvorm misschien voordeliger zou zijn bij een hypotheekadviseur of beter bij je hypotheekverstrekker zelf?
Waarom voel je je gevangen? Blijkbaar heb je 800-1000 euro per maand vrij besteedbaar, want anders zou je die niet extra kunnen aflossen. Waar komt dat slechte gevoel dan vandaan?

Dat aflossingsvrije deel en die studieschuld moet je op enig moment een keer aflossen, da's een no-brainer. Maar waarom zou dat per se sneller moeten dan de tijd die daarvoor staat? Welke risico's zie je daar die je wilt afdekken? Breng dat eens in kaart. Als je de komende 10 jaar minder wilt gaan werken om tijd met je kinderen door te brengen is het plaatje anders dan wanneer je op je 50e met pensioen wilt kunnen. Dat bepaalt de keuzes die je maakt. Alleen maar aflossen om het aflossen omdat schulden zondig zijn is niet altijd de beste aanpak.
anoniem_260577 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 17:15
28.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je elke maand 800 euro kunt sparen of aflossen dan zit je sowieso niet gevangen in een situatie. Dan is elk moment een goed moment om goed te beginnen.

Ik heb op dit moment mijn studieschuld gepauzeerd om mijn hypotheek extra af te lossen. Ik moet nog 8 jaar aflossen op mijn studieschuld en daar betaal ik nu ook 0,01% rente over. Mijn hypotheek moet ik nog 27 jaar en een paar maanden aan aflossen a 2,8% rente.

100 euro niet aflossen op mijn studieschuld kost me (bij gelijkblijven rente) 2 euro extra aan rente over de looptijd van mijn studieschuld. 100 euro aflossen op mijn hypotheek scheelt me over de looptijd van de hypotheek een veelvoud (van die 2 euro) aan rente.

Bovendien zijn de voorwaarden voor je studieschuld heel erg optimaal (al heb je al wel een tijd gebruik gemaakt van het pauzeren), ik gok maar zo dat je nog in het oude aflosregime zit en dan hoef je het inkomen van je partner nooit mee te nemen in berekeningen en dan zullen er altijd mogelijkheden moeten zijn om je lasten te verminderen (mocht de nood aan de man komen).
Alle reacties Link kopieren
Heel kort door de bocht
€1.000 hypotheek kost je €31 per jaar of €2,58 per maand

€1.000 studieschuld kost je €0,10 per jaar of €0,008 per maand.

Dit lijken kleine bedragen, maar wanneer je dit met 10 of 20 jaar vermenigvuldigd dan worden de verschillen groter.

Jij vindt gevoelsmatig een studieschuld erger dan een hypotheek schuld. Maar kijk het ook eens zakelijk zonder emotie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
De hypotheek is voordeliger om af te lossen maar mentaal is het vaak makkelijker om eerst de kleinste schuld af te lossen. Dan heb je een psychologische winst die maakt dat het makkelijker is vol te houden om te blijven af lossen.

Het hangt ook van je eigen discipline af wat voor jou werkt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Op de hypotheekdelen betaald je nu 3,1% stel dat je 50% via belasting terigkrijgt, dan betaal je per saldo ongeveer 1,5% en dat is meer dan op de studieschuld. Gunstigste volgorde
1) inleggen spaardeel (indien mogelijk) je krijgt dan rente op de inleg, terwijl hra blijft
2) aflossen op aflossingsvrije deel
3) aflossen op annuiteit. Dan kun je kiezen om maandbedrag te verlagen of maandbedrag gelijk te houden en so iedere maand ongezien extra af te lossen.
4) studieschuld aflossen.

Je kunt natuurlijk ook combineren of switchen als bijv rente op studieschuld hoger wordt.

Kleine schuld eerst aflossen wordt vaak aangeraden omdat dat meer overzicht geeft en een succes dat een schuld is afgelost (psychologisch)
Is het niet mogelijk met jullie salaris om de hypotheek over te sluiten naar volledig aflossen? Dan is 1 "schuld" gedekt in je hypotheek (Wat anders zal aanvoelen) en kun je je focussen op afbetalen van de studieschuld.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam nog even terug om te zeggen wat Viva amber zegt. Dave Ramsey zegt kleinste schuld eerst omdat je dan het gevoel van geluk en acomplishment hebt dat je een schuld heb weggewerkt. Dat is vooral in Amerika waar heel veel mensen heel veel consumptief krediet hebben naast hypotheken en studieschuld erg belangrijk, want voor heel veel mensen is het een heel lange weg, met heel veel verschillende schulden die je moet aflossen. Mensen hebben daar ook vaak wel ergens een credit card waar 1000 euro schuld op staat, heel handig die kun jij in 1,5 maand aflossen en dan heb je je eerste schuld afgelost. Je hypotheek en je studischuld zullen beiden nog wel even bij je zijn, dus ik zou op zoek gaan naar een andere manier om dat gevoel van acomplishment te krijgen.

Wij hebben een A2 aan de binnenkant van de meterkast hangen, daarop heel veel vakjes, en elk vakje is een portie van de hypotheekschuld. Alle reguliere aflossingen maken we grijs, alle extra aflossingen maken we rood. En ik spaar elke maand het verschil tussen onze oorspronlijke incassse tbv hypotheek en dat wat het nu is (en los dat later ook weer af), dan zie je dat het toch wel aantikt wat je elke maand niet meer uit MOET geven aan de hypotheek maar wat je uit wilt geven.
Alle reacties Link kopieren
Ook weer emotie: ik wil het liefst niet tot mijn 50e studieschuld afbetalen.

Qua hypotheek zit er minder lading op gelukkig, maar ik vind het wel fijn om lagere maandlasten te hebben omdat je nu kiest extra af te lossen. En als het over een paar jaar krapper is door wat dan ook, dat je vaste kosten lager zijn.

Op zich maak ik me dan weer niet druk over terugbetalen aflossingsvrij deel, want woning is veel meer waard en mijn inkomen stijgt nog.

Maar ik ga het eens proberen te berekenen, ga zelf op zoek naar tools hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
02-04-2020 17:25
Ik kwam nog even terug om te zeggen wat Viva amber zegt. Dave Ramsey zegt kleinste schuld eerst omdat je dan het gevoel van geluk en acomplishment hebt dat je een schuld heb weggewerkt. Dat is vooral in Amerika waar heel veel mensen heel veel consumptief krediet hebben naast hypotheken en studieschuld erg belangrijk, want voor heel veel mensen is het een heel lange weg, met heel veel verschillende schulden die je moet aflossen. Mensen hebben daar ook vaak wel ergens een credit card waar 1000 euro schuld op staat, heel handig die kun jij in 1,5 maand aflossen en dan heb je je eerste schuld afgelost. Je hypotheek en je studischuld zullen beiden nog wel even bij je zijn, dus ik zou op zoek gaan naar een andere manier om dat gevoel van acomplishment te krijgen.

Wij hebben een A2 aan de binnenkant van de meterkast hangen, daarop heel veel vakjes, en elk vakje is een portie van de hypotheekschuld. Alle reguliere aflossingen maken we grijs, alle extra aflossingen maken we rood. En ik spaar elke maand het verschil tussen onze oorspronlijke incassse tbv hypotheek en dat wat het nu is (en los dat later ook weer af), dan zie je dat het toch wel aantikt wat je elke maand niet meer uit MOET geven aan de hypotheek maar wat je uit wilt geven.
Ja, dat is inderdaad zo bij dave ramsey, het is een andere situatie en de schulden die ik heb zijn zo beroerd nog niet.
Ik vind je schuld zo visueel maken tof! Maar ook beetje bang dat het me ontmoedigt als er nog zoveel moet... Eens kijken hoe zon lijst er voor ons uit zou zien
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
02-04-2020 17:24
Op de hypotheekdelen betaald je nu 3,1% stel dat je 50% via belasting terigkrijgt, dan betaal je per saldo ongeveer 1,5% en dat is meer dan op de studieschuld. Gunstigste volgorde
1) inleggen spaardeel (indien mogelijk) je krijgt dan rente op de inleg, terwijl hra blijft
2) aflossen op aflossingsvrije deel
3) aflossen op annuiteit. Dan kun je kiezen om maandbedrag te verlagen of maandbedrag gelijk te houden en so iedere maand ongezien extra af te lossen.
4) studieschuld aflossen.

Je kunt natuurlijk ook combineren of switchen als bijv rente op studieschuld hoger wordt.

Kleine schuld eerst aflossen wordt vaak aangeraden omdat dat meer overzicht geeft en een succes dat een schuld is afgelost (psychologisch)
Duh, zo simpel is het eigenlijk. Inderdaad 3.1% verminderd met je belastingspercentage.... dat ik daar niet zelf opkwam ;-D
Fijne volgorde ook zo! Ik ga eens kijken hoe extra inleggen in spaardeel werkt en hoe evt oversluiten werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het toch fijner vinden dat het aflossingsvrije deel ook afgelost wordt binnen de 30 jaar dat de hypotheek loopt. Het inkomen na stoppen met werken is vaak een stuk lager dan tijdens de werktijd. Als je dan nog steeds een aflossingsvrij deel hebt moet je een nieuwe hypotheek afsluiten en alsnog gaan aflossen.

Je kan ook lineair gaan aflossen op je annuitaire hypotheek. Zo heb je op het eind in totaal minder betaald dan als je annuitair aflost.

Je kan ook extra aflossen en het bedrag wat je maandelijks al betaalde zo laten. Op die manier ben je eerder klaar met aflossen. (En dus heb je in totaal minder aan rente betaald).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou focussen op de hypotheek. In Nederland heeft het amper meerwaarde om versneld je studieschuld af te lossen, en al helemaal niet met de huidige rente. Dave Ramsey komt uit de VS. Een studielening in de VS is op geen enkele manier te vergelijken met een studieschuld hier - daar zijn dat gewoon leningen met hoge rentepercentages die agressief geind worden, dat is hier gewoon niet aan de orde. Zijn advies om schulden zoveel mogelijk af te lossen is natuurlijk helemaal prima, maar zijn advies is vaak ook ontzettend Amerikaans, en wat hij adviseert is hier in NL vaak helemaal niet van toepassing. Staar je vooral niet blind op die studieschuld. Die is in NL echt vrij onschuldig. En helemaal als je niet van plan bent om te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
02-04-2020 17:24
Op de hypotheekdelen betaald je nu 3,1% stel dat je 50% via belasting terigkrijgt, dan betaal je per saldo ongeveer 1,5% en dat is meer dan op de studieschuld. Gunstigste volgorde
1) inleggen spaardeel (indien mogelijk) je krijgt dan rente op de inleg, terwijl hra blijft
2) aflossen op aflossingsvrije deel
3) aflossen op annuiteit. Dan kun je kiezen om maandbedrag te verlagen of maandbedrag gelijk te houden en so iedere maand ongezien extra af te lossen.
4) studieschuld aflossen.

Je kunt natuurlijk ook combineren of switchen als bijv rente op studieschuld hoger wordt.

Kleine schuld eerst aflossen wordt vaak aangeraden omdat dat meer overzicht geeft en een succes dat een schuld is afgelost (psychologisch)
Goede post. Wel een vraag, waarom kies je voor eerst;
2) aflossen op aflossingsvrije deel
En dan
3) aflossen op annuiteit.
?

Ik zou zeggen, dat is smaak. Persoonlijk zou ik gaan voor eerst 3 en dan verlaging van de maandlasten. Die verlaging wel ook weer gebruiken om af te lossen. Wat je hiermee wint is lagere maandlasten, waardoor je flexibeler bent bij inkomenstenverlaging. Dit als je discipline hebt natuurlijk.

Gelet op de bedragen die tot noemt zou mijn voorkeur hebben;
1) inleggen spaardeel (indien mogelijk) je krijgt dan rente op de inleg, terwijl hra blijft. Kan voor een beperkt bedrag, een laag bedrag over een aantal jaar is vaak het meest gunstig.
http://geld-is-tijd.blogspot.com/p/spaa ... 3.html?m=1
Kies voor verlaging van het maandbedrag en leg de besparing apart voor een van onderstaande stappen.
2) start met beleggen.
3) spaar nog een vast bedrag maandelijks

Stap 2&3 geven je mogelijkheden;
- je hebt geld om te verhuizen en een huis op te knappen als de woningmarkt in elkaar klapt
- je hebt geld om je studieschuld in één klap te voldoen als de rente oploopt
- je verzamelt geld om die aflossingsvrije hypotheek te voldoen aan het einde van de looptijd
- ... insert meer onheil hier

Dan heb je onderstaande stappen eigenlijk niet meer nodig;
4) aflossen op annuiteit. Dan kun je kiezen om maandbedrag te verlagen of maandbedrag gelijk te houden en so iedere maand ongezien extra af te lossen.
5) aflossen op aflossingsvrije deel
6) studieschuld aflossen (boven minimaal)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling, wij hebben het zo aangepakt als ik heb opgeschreven. Nu hebben we ongeveer de kosten koper van een eventueel volgende huis op de spaarrekening en de studieschuld in beleggingen. Niet dat we van plan zijn om te verhuizen of de studieschuld snel af te lossen, maar het geeft een heerlijk comfortabel gevoel. Vergelijkbaar met aflossen denk ik.

Wij zijn 5 jaar verder dan jullie zijn.

Owja; vergeet maatregelen als isolatie en zonnepanelen niet. Geeft comfort en rendement!
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder kiezen voor aflossen op aflossingsvrij dan op annuiteit omdat aflossingsvrij aan einde looptijd afgelost moet worden en annuiteit automatisch afgelost wordt.

Ik heb destijds bij annuiteit gekozen voor looptijdverkorting omdat ik dan in de maandbetalingen meer aflostte en daarnaast maximaal extra kon aflossen. Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je eigen financiele situatie : zit je ruim / krap, wat is je buffer, hoe flexibel ben je bijv bij baanverlies etc.

In ons geval was er voldoende ruimte en kwam de extra aflossing uit overwaarde oude woning. Hypotheek nieuwe woning rekening gehouden met dubbele lasten (markt was slecht op dat moment). Na 3 jaar oude woning verkocht (markt was heel goed op dat moment). Dus maandbedrag londen we makkelijk aanhouden.
Ik zou zeker niet gaan oversluiten TO. Je hebt een spaarhypotheek waar je mooi in kunt sparen, en je hebt een aflossingsvrije hypotheek waarbij je helemaal zelf kunt bepalen wanneer je die gaat aflossen. Je hebt maximale vrijheid om te kiezen wat je doet met je geld. Zonde om veel geld uit te geven om jezelf vast te leggen in verplicht af te lossen. Als je nu start met maandelijks bijv die 800 euro ergens in gooien, dan bouw je vanzelf genoeg discipline op om die aflossingsvrije hypotheek af te lossen op het moment dat jij dat wilt.


Ik mis nog wel wat info: hoe lang staat je hypotheekrente nog vast? Is dat voor alle hypotheekdelen even lang?
Alle reacties Link kopieren
Zeg ik iets heel doms dat, als ik 800 tot 1000 per maand zou kunnen aflossen, dat ik dan 50/50 zou doen op beide schulden? Zou daar een valkuil in zitten? Oprechte vraag!
TO. Kijk naar de rente die je betaald...
Dat is het schuldbedrag wat hij namelijk kwijt bent aan de schuldeiser en hetgeen dat jou daadwerkelijk geld kost.

Niet de kleinste schuld dus, maar de schuld met het laagste rente percentage.

Ik zou je hypotheek die je tegen 3.1% hebt staan versneld aflossen en je studieschuld het minimaal mogelijke aflossen. Die schuld zal namelijk geen grote rente percentages opleveren! :-)

En hoogstwaarschijnlijk is je reëele studieschuld (werk/loon ten opzichte van de schuld) al hard gedaald ten opzichte van vroeger. Dit komt door inflatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven