Geld & Recht alle pijlers

Aflossen op spaardeel of aflossingsvrijdeel

04-08-2026 23:43 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een fiks geldbedrag gewonnen, een ton. Het verstandigste wat ik ermee kan doen is in de hypotheek stoppen en dat ga ik ook doen.
Hypotheek is 4,5 ton, de helft banksparen en de helft aflossingsvrij. De rente op beide delen is 1,75%. Ik heb hem 17 jaar terug afgesloten. Over 4 jaar moet ik de rente oversluiten.

Mijn eerste ingeving is om het in het aflossingsvrije deel te stoppen, dat klinkt goed, want mijn schuld vermindert significant. Maar het scheelt maar heel weinig geld, €1750,- per jaar met de huidige rente. Is het niet verstandiger om het in het bankspaardeel te stoppen? Hoe reken ik uit wat verstandiger is?

Ik hoef het niet in 1 jaar te storten, ik kan dat verdelen om boeterente te vermijden. Ik kan ook een deel aflossen en een deel in banksparen te stoppen. Maar bij banksparen moet je dan weer rekening houden met ‘bandbreedte’?

Ik kan het aan mijn financieel adviseur vragen, maar die ligt er om gezondheidsredenen langdurig uit. Vroeger besprak ik dit met mijn ma, maar die is aan het dementeren, dus mijn beide experts zijn niet bij machte om te helpen. Wie hier heeft deze kennis in huis?
Ik zou de ton de komende 4 jaar op de bank zetten, beleggen, etc. Je kan altijd meer krijgen dan die 1,75% die je nu voor de hypotheek betaalt.

Met beleggen wel heel voorzichtig zijn, want het kan ook minder worden. Maar je er zijn ook andere manieren om je geld te laten werken.

Over 4 jaar kan je verder kijken. Wat doet de rente dan? Wat doet de economie.

Laat je goed voorlichten, lees je in (Blondjes beleggen beter, de hangmatbelegger, etc) Kijk op Raisin waar je het meeste rente kan krijgen. Wees voorzichtig, en gebruik de komende weken om je goed te oriënteren.
Gefeliciteerd met je gewonnen prijs!
Een ton , dat is een mooi bedrag
Aflossen is niet het verstandigste wat je kan doen, er zijn mogelijkheden om meer uit je geld te halen dan die 1,75 %.
Dat gezegd hebbende , wij hebben ook eerst afgelost en dat voelt geweldig goed
Door extra aflossen hebben wij onze hypotheek verlaagt van 1800 naar 100 euro in de maand en dit jaar lossen we t laatste restje versneld af.
Ik zou voor het aflossingsvrije deel gaan, de rest lost zich uiteindelijk vanzelf wel af en de rente op beide leningsdelen is gelijk.
Maar ik zou t ws eerst voor een hogere rente 3 jaar vast zetten, je kan ws het dubbele aan rente krijgen dan je nu betaalt en dat is mooi meegenomen (zo hebben wij t gedaan, t laatste beetje hadden we ook 5 jaar geleden kunnen doen, maar hebben we tegen een hoge rente weg kunnen zetten,en nu de rentevaste periode afloopt lossen we t laatste af)
Maar een ton, wat een rijkdom, van harte!
Ik wil het echt in de hypotheek stoppen. We hebben genoeg vrij te besteden spaargeld, we hebben geen exorbitante wensen die we nu niet kunnen betalen, en die hypotheek, daar moeten we op termijn vanaf.

ik twijfel zelf heel erg tussen de beide mogelijkheden. Daarom vind ik de uitweg om het de komende 4 jaar weg te zetten waar het beter rendeert een goede tip. Het geeft me een uitweg om nu nog niet te hoeven beslissen en ondertussen groeit het nog een beetje aan. Over 4 jaar is de rente waarschijnlijk hoger dan nu en dan kan ik de maandlasten dempen door dan die ton in de hypotheek te stoppen.

Bedankt voor alle advies! En zeker dat ik ook nog profi advies in ga winnen, maar een beetje beslagen ten ijs komen en andere meningen horen is nooit verkeerd.
Goed idee! Via Raisin kun je bv al spaargeld vastzetten voor 1 jaar vast 3% bij Klarna bijvoorbeeld. (Zweedse bank).
Ik hecht nogal aan het Nederlandse garantiestelsel. Dus liever bij een bank die onder toezicht van DNB staat.
ladadieladieda schreef:
05-08-2026 13:52
Ik hecht nogal aan het Nederlandse garantiestelsel. Dus liever bij een bank die onder toezicht van DNB staat.
Er is een Europees garantiestelsel, niet een specifiek Nederlands stelsel?

Per bank ben je tot €100.000 garant gesteld. Dus als je geld over paar banken spreidt, is er geen probleem?

En Nederlandse banken geven gewoon weinig rente. Er is amper concurrentie, Nederlanders zijn heel trouw aan huisbank. Pa en ma zitten bij Rabo en dus ook en ik blijf daar tot het einde dee tijden. Daarom komen ze er mee weg om 1,3% rente te geven. Is in Duitsland bijvoorbeeld al heel anders.
Het aflossen op je hypotheek, is m.i. geen slecht idee, dit scheelt meteen in je vaste lasten. Verder en is er geen rendementsheffing van toepassing op waardestijging van onroerend goed waar je zelf in woont en is er wel rendementsheffing op rendement uit sparen of beleggen.
Love is the meaning of life
ladadieladieda schreef:
05-08-2026 13:52
Het klinkt een beetje alsof je financiele beslissingen spannend vindt. In dat geval zou ik het voor 6 maanden of een jaar vastzetten totdat je financieel adviseur weer hopelijk hersteld is en het gewoon met hem overleggen.
Kom je boven de belastingvrije drempel voor box 3 uit met je spaargeld en eventuele beleggingen? Die is ongeveer 59k voor singles en 118k voor stellen. Als je al spaargeld had en nu een ton hebt gewonnen, kan ik me zo voorstellen dat je erboven zit.

De belasting over spaargeld is niet heel erg hoog, maar het drukt wel je rendement. Je kunt overwegen om het deel wat je boven de vrijstelling zit alvast wel te gaan aflossen.

Als je toch naar een financieel adviseur gaat, vraag dan ook hoe je pensioen eruit ziet. Wie weet kun je je jaarruimte en reserveringsruimte in 1x storten in een geblokkeerde rekening voor je pensioen. Dan krijg je een flinke belastingteruggave op je inkomstenbelasting en kun je de rest aflossen op de hypotheek.

Persoonlijk zou ik aflossingsvrij aflossen…. Dat moet toch ooit eens.
elfjetwaalfje schreef:
05-08-2026 16:03
Het aflossen op je hypotheek, is m.i. geen slecht idee, dit scheelt meteen in je vaste lasten. Verder en is er geen rendementsheffing van toepassing op waardestijging van onroerend goed waar je zelf in woont en is er wel rendementsheffing op rendement uit sparen of beleggen.
De vraag was op welk deel van de hypotheek.

En er is geen sprake van rendementsheffing, maar van vermogensheffing.
En je betaalt dit slechts over het deel boven de drempel. Maar stel die hele ton is boven de drempel, dan betaal je slechts 0,46% belasting = 460 euro.
Ze betaalt een netto hypotheekrente van 1,1%. Alles wat ze boven de 1,6% krijgt, is voordeliger.
Ik ben alleen ervaringsdeskundige dus geen financieel advies, maar als je op de bankspaar hypotheek gaat aflossen moet je - gesteld dat er nog een flinke hypotheek overblijft - volgens mij hiermee rekening houden:

De 10:1 regeling (de bandbreedte-eis van 1:10) houdt in dat de hoogste jaarlijkse inleg op je bankspaarrekening niet meer mag zijn dan 10 keer de laagste jaarlijkse inleg. Dit is een fiscale eis van de Belastingdienst om de vrijstelling voor de eigen woning te behouden.
TiumPerfectum schreef:
05-08-2026 11:52
Ik zou persoonlijk het geld sparen tegen een hogere rente en dan over 4 jaar als je rente herzien wordt kijken of het slim is om af te lossen. Die 1,75% is bruto nog voor HRA?
Ze zou ook nog kunnen kijken of je renteopslag eraf kan omdat de waarde van je woning gestegen is (als je renteopslag hebt).

Dit zou ik ook zeggen, zolang je rente zo laag is en je af kan trekken van de belasting, dan zou ik het geld voor 4 jaar in deposito zetten totdat je de rente over moet sluiten. Ik zou zelf aflossingsvrije deel doen, die wil je toch een keer gaan aflossen neem ik aan? Als je dat niet van plan bent, en dat deel ook na 30 jaar wil laten bestaan, dan zou ik het spaardeel doen.

Oh en aangezien de huidige rente hoger is dan jouw vastgestelde rente, mag je zoveel aflossen als je wil, dan krijg je geen boete bij meer dan 10% aflossen
WitteStip schreef:
05-08-2026 17:16
Kom je boven de belastingvrije drempel voor box 3 uit met je spaargeld en eventuele beleggingen? Die is ongeveer 59k voor singles en 118k voor stellen. Als je al spaargeld had en nu een ton hebt gewonnen, kan ik me zo voorstellen dat je erboven zit.

De belasting over spaargeld is niet heel erg hoog, maar het drukt wel je rendement. Je kunt overwegen om het deel wat je boven de vrijstelling zit alvast wel te gaan aflossen.

Als je toch naar een financieel adviseur gaat, vraag dan ook hoe je pensioen eruit ziet. Wie weet kun je je jaarruimte en reserveringsruimte in 1x storten in een geblokkeerde rekening voor je pensioen. Dan krijg je een flinke belastingteruggave op je inkomstenbelasting en kun je de rest aflossen op de hypotheek.

Persoonlijk zou ik aflossingsvrij aflossen…. Dat moet toch ooit eens.
Goede tips!
diedietje schreef:
05-08-2026 19:40
Dit zou ik ook zeggen, zolang je rente zo laag is en je af kan trekken van de belasting, dan zou ik het geld voor 4 jaar in deposito zetten totdat je de rente over moet sluiten. Ik zou zelf aflossingsvrije deel doen, die wil je toch een keer gaan aflossen neem ik aan? Als je dat niet van plan bent, en dat deel ook na 30 jaar wil laten bestaan, dan zou ik het spaardeel doen.

Oh en aangezien de huidige rente hoger is dan jouw vastgestelde rente, mag je zoveel aflossen als je wil, dan krijg je geen boete bij meer dan 10% aflossen
Oh, dat is de bandbreedte-eis! Logisch uitgelegd.
Gefeliciteerd, wat een mooie prijs!
Wij hebben net als jij een deel bankspaar en een deel aflossingsvrij. Ik zou geneigd zijn het in te zetten voor het aflossen van de aflossingsvrije hypotheek, zeker als je verder voldoende spaargeld hebt. De banken willen daar vanaf. Mogelijk kun je ook iets leuks uitonderhandelen met je bank; ING bijv geeft nu een deel cashback (max 3000 euro) als je aflost op je aflossingsvrije hypotheek. Succes!
De tips zijn allemaal al gegeven, ik ben vooral verbaasd over de combi 17 jaar en 1.75% rente. In die tijd was de rente toch veel hoger? Wij hadden 14 jaar geleden 5% en pas daarna ging het dalen: onze tweede hypotheek uit 2020 zit wel rond die 1.75%.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
ladadieladieda schreef:
05-08-2026 21:26
Oh, dat is de bandbreedte-eis! Logisch uitgelegd.
Nee dat is niet de bandbreedte eis. Dat is wat vlierbesje schrijft, de verhouding tussen hoogste en laagste inleg
Wij hebben ook die combi met nog een annuïteitenhypotheek. Wij hadden bij aanvang van de bankspaar al met overwaarde van het vorige huis die hoge inleg gedaan, dus wij kunnen niks meer extra bij de bankspaar aflossen. Wij zijn de aflossingsvrije en annuïteiten gaan aflossen, we kozen iedere keer voor lagere maandlasten. Wat we minder gingen betalen ging gelijk weer het aflossen in. Op een gegeven moment konden we een bepaalde verzekering stoppen, en hop nog meer geld voor aflossen. Het gaat steeds sneller zo.
Ik zou het nu in de aflossingsvrije stoppen, die moet je immers ook aflossen aan het eind van de looptijd. En bij die hypotheek heb je wel een flinke stijging van kosten bij stijgende rente.
Sfinx schreef:
06-08-2026 01:04
De tips zijn allemaal al gegeven, ik ben vooral verbaasd over de combi 17 jaar en 1.75% rente. In die tijd was de rente toch veel hoger? Wij hadden 14 jaar geleden 5% en pas daarna ging het dalen: onze tweede hypotheek uit 2020 zit wel rond die 1.75%.
De looptijd van een hypotheek (vaak 30 jaar) en de rentevaste periode zijn twee verschillende zaken.
Zonnedauw schreef:
06-08-2026 07:17
Nee dat is niet de bandbreedte eis. Dat is wat vlierbesje schrijft, de verhouding tussen hoogste en laagste inleg
En die verhouding noemt de belastingdienst de brandbreedte.
Ik ben met hetzelfde onderwerp bezig. Mijn oude huis is net verkocht en een deel is naar de overbruggingshypotheek gegaan. Van de rest wil ik nog een deel extra aflossen. Mijn partner en ik hebben het zo geregeld dat hij het aflossingsvrije deel betaalt en ik de annuïteiten. Ik ga dus op die laatste aflossen, denk ik, hoewel die rente lager is (4,0 vs 3,8%). Ben dan alsnog duurder uit dan met mijn oude hypotheek waar ik nog 1,4% had. Dat is wel jammer.
Een deel houd ik overigens ook zelf, om mijn spaarrekening weer wat aan te vullen. Daar ben ik dus nog niet uit hoeveel ik wil houden. Te weinig is onzeker, maar over teveel betaal ik nodeloos belasting.
margreetder schreef:
06-08-2026 07:39
De looptijd van een hypotheek (vaak 30 jaar) en de rentevaste periode zijn twee verschillende zaken.
O ja dat is waar, ik ging eigenlijk uit van 20 jaar vast, zeker bij een spaarhypotheek, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven