Geld & Recht alle pijlers

Afnemers blokverwarming vergeten met energieplafond.

16-10-2022 00:48 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees nu in de media dat de afnemers van blokverwarming niet vallen onder het energieplafond en de "compensatie" van €190,-- in november en december.
Ik schrik daar wel van.

Met moeite en pijn is er op 11 oktober een motie van Omzigt aangenomen om er wel naar te kijken. Kaag wilde eerst niet meedoen, dat nare mens.

Ik hoop toch echt dat er iets gaat gebeuren want ik ga het financieel niet trekken als ik 400 of meer moet gaan betalen aan de blokverwarming en warmwater.

Mijn blokverwarming en warmwater worden wel individueel berekend door de metertjes op de verwarming. Ik betaal igg niet voor wat de buren doen. Het termijnbedrag betaal ik aan de woningbouw. Deze is nu 110,-- pm.

Wie heeft er nog meer blokverwarming en maakt zich zorgen?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees dat mensen met blokverwarming inderdaad niet profiteren van het prijsplafond. Maar ook dat er nog een voorstel komt. Over de compensatie lees ik niks. Je verbruikt toch ook elektra, loopt het dan niet via die rekening?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me er ook druk over. Ik heb blokverwarming voor de verwarming van mijn flat en het warme water. Voor het kookgas en elektra heb ik dan weer een eigen energieleverancier.
Ik hoop dat er nog wat geregeld wordt hiervoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dame boven mij; dan krijg je toch gewoon die 190 euro bij je eigen energieleverancier
geboluti schreef:
16-10-2022 07:54
Dame boven mij; dan krijg je toch gewoon die 190 euro bij je eigen energieleverancier
Dit ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij (ik heb zelf ook blokverwarming) worden we niet vergeten. Er is al een motie aangenomen dat er ook voor mensen met blokverwarming iets geregeld moer worden, alleen ee uitwerking kost iets meer tijd.
De 190 euro per maand voor november en december gaat via elektriciteitaansluiting dus die krijg je gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook blokverwarming en betaal via de VVE. Ze hebben nog geen nieuw contract per 1 januari 2023. Het is onduidelijk of het gasplafond word meegenomen voor het nieuwe jaar.

Verder is bij mij alles elektrisch en heb ik een warmwater boiler.

Idd, voor elektra heb ik een eigen contract
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, hier ook. En wordt niet individueel berekend, maar alles op een grote hoop en gedeeld door het aantal appartementen. Waarvan ook een aantal lui die al sinds september de verwarming vol aan hebben en de ramen open.

Je begrijpt dat ik momenteel flink in conflict ben met de woningcorporatie... Gaat echt een mega rekening worden voor het achterlijke gedrag van een ander, terwijl ik zelf zit te vernikkele. Fijn.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
geboluti schreef:
16-10-2022 07:54
Dame boven mij; dan krijg je toch gewoon die 190 euro bij je eigen energieleverancier
Ik dacht dat t probleem was voor mensen die dmv blok/stadsverwarming extra stroom verbruiken (ipv gas).

Die krijgen dus idd wel korting op de stroomrekening, maar niet op gas. En daarmee pakt gasloos leven dus erg onvoordelig uit. Logisch zou zijn om een aanvullende stroomcompensatie te introduceren.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
16-10-2022 08:41
Ik dacht dat t probleem was voor mensen die dmv blok/stadsverwarming extra stroom verbruiken (ipv gas).

Die krijgen dus idd wel korting op de stroomrekening, maar niet op gas. En daarmee pakt gasloos leven dus erg onvoordelig uit. Logisch zou zijn om een aanvullende stroomcompensatie te introduceren.
Dit geldt voor mensen met een warmtepomp, iets anders dus. Hier is al een beetje rekening gehouden door het het aantal kwh waarvoor het plafond geldig is, te verhogen
MadameJean schreef:
16-10-2022 08:41
Ik dacht dat t probleem was voor mensen die dmv blok/stadsverwarming extra stroom verbruiken (ipv gas).

Die krijgen dus idd wel korting op de stroomrekening, maar niet op gas. En daarmee pakt gasloos leven dus erg onvoordelig uit. Logisch zou zijn om een aanvullende stroomcompensatie te introduceren.
Blokverwarming kan gewoon op gas zijn. Wat je beschrijft is vooral een probleem voor mensen met een warmtepomp, die dus veel meer stroom verbruiken en geen gas.
Stadsverwarming hebben ze wel iets met plafond bedacht maar ook nog geen gebruikgrens. Ook nog steeds mee bezig. Ook gebruiken die meer elektra dan mensen met gas.

Net als mensen met blokverwarming ect. Hopelijk gaan ze daar toch nog meer aan sleutelen.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 16-10-2022 09:34
38.96% gewijzigd
mscoco schreef:
16-10-2022 08:47
Blokverwarming kan gewoon op gas zijn. Wat je beschrijft is vooral een probleem voor mensen met een warmtepomp, die dus veel meer stroom verbruiken en geen gas.
Wat ook een probleem is waar niet over nagedacht is. Of mensen die om andere redenen geheel niet op gas zitten en dus altijd meer elektra gebruiken dan de rest. Daar is dat gebruikmax ook vaak veel te laag voor.
Ik hoop toch echt dat er iets gaat gebeuren want ik ga het financieel niet trekken als ik 400 of meer moet gaan betalen aan de blokverwarming en warmwater.

Maar worden die hogere kosten op dit moment al aan je doorberekend dan? Want aanbieders van blokverwarming hebben meestal langlopende zakelijke contracten dus dat werkt allemaal net iets anders.
Je betaalt wel voor je verbruik maar ik neem aan nog met een oud tarief.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
16-10-2022 09:56

Je betaalt wel voor je verbruik maar ik neem aan nog met een oud tarief.
Ik heb ook blokverwarming, jaren 70 flat van de sociale woningbouw. Bijdrage voor de blokverwarming is eerder dit jaar verdubbeld.
Voor mij is een deel van het probleem dat ik geen enkele inzage heb in de financiën. Ik heb sinds een paar maanden zowaar een eigen meter. Maar geen idee van de tarieven. Ik heb het gevraagd en het enige antwoord dat ik kreeg was 'ja de prijzen stijgen wel'. Maar hoeveel kon niemand me vertellen. Woningbouw hier adviseert om je verbruik goed te monitoren om bijbetaling te voorkomen. Maar hoe?

Ik ga er overigens wel van uit dat er een oplossing komt. Als ik in deze flat kijk denk ik dat er hier veel mensen wonen die nu juist de doelgroep zijn van deze maatregelen. Lijkt me sterk dat ze daar niks voor regelen.
Zoals ik het lees geldt het prijsplafond voor stadsverwarming ook voor blokverwarming.

https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarm ... tetarieven
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
16-10-2022 09:33
Wat ook een probleem is waar niet over nagedacht is. Of mensen die om andere redenen geheel niet op gas zitten en dus altijd meer elektra gebruiken dan de rest. Daar is dat gebruikmax ook vaak veel te laag voor.
Daar is wel over nagedacht maar het is gewoon niet de bedoeling dat de overheid alles gaat compenseren. Met de warmtepomp of elektrische auto heb je al een flinke subsidie gehad, dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
16-10-2022 09:56
Maar worden die hogere kosten op dit moment al aan je doorberekend dan? Want aanbieders van blokverwarming hebben meestal langlopende zakelijke contracten dus dat werkt allemaal net iets anders.
Je betaalt wel voor je verbruik maar ik neem aan nog met een oud tarief.
Nee, dit is nog het tarief van het gas ingekocht in 2021. Maar ik vrees dat het volgend jaar veel duurder word omdat het tarief dan bepaald word door het ingekochte gas in 2022.

De meters zijn eind augustus uitgelezen vd stookperiode 2021-2022 en ik kan al zien dat ik minder warmte en warmwater heb verbruikt dan de stookperiode ervoor. De eindafrekening krijg ik pas in januari. Daar staat ook het nieuwe termijnbedrag op.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Het lijkt dat het er onder valt maar in praktijk werkt dat dus niet zo als bedacht, daar is dan weer nieuwe onzekerheid over.


https://nos.nl/artikel/2448429-politiek ... verwarming
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 16-10-2022 10:44
37.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
16-10-2022 09:33
Wat ook een probleem is waar niet over nagedacht is. Of mensen die om andere redenen geheel niet op gas zitten en dus altijd meer elektra gebruiken dan de rest. Daar is dat gebruikmax ook vaak veel te laag voor.
Veel mensen met een warmtepomp hebben ook zonnepanelen, waarmee (een deel van) de extra elektra wordt opgewekt.
Herfstweer schreef:
16-10-2022 10:44
Veel mensen met een warmtepomp hebben ook zonnepanelen, waarmee (een deel van) de extra elektra wordt opgewekt.
Maar niet iedereen. ;-) Dus daar vanuit gaan bij een regeling is raar.


En dan de blokverwarming, veel bij blokverwarming? Geloof er niets van, zijn vaak flats en oude wijken.
Net als niet iedereen met stadsverwarming, zelfde verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mutsje78 schreef:
16-10-2022 10:42
Nee, dit is nog het tarief van het gas ingekocht in 2021. Maar ik vrees dat het volgend jaar veel duurder word omdat het tarief dan bepaald word door het ingekochte gas in 2022.

De meters zijn eind augustus uitgelezen vd stookperiode 2021-2022 en ik kan al zien dat ik minder warmte en warmwater heb verbruikt dan de stookperiode ervoor. De eindafrekening krijg ik pas in januari. Daar staat ook het nieuwe termijnbedrag op.
Bij mij werkt het ook zo. In juli is het “uitgelezen” en Ik krijg december/januari de eind afrekening zonder overzicht of inzicht in verbruik. Alleen de mededeling of ik moet bij betalen of terug krijg. Bij ons komt er een nieuw contract voor de blokverwarming per 2023 maar geen idee hoe die eruit gaat zien en wat er in te verwachten is. Erg irritant.
Alle reacties Link kopieren Quote
@lucifee: Het is inderdaad niet vanzelfsprekend en een regeling zou ook geschikt moeten zijn voor deze vormen van verwarming. Ik denk dat het vaker een probleem is voor mensen met blok / stadsverwarming dan voor mensen met een warmtepomp. Warmtepompen worden vaak geïnstalleerd in nieuwbouw huizen die ook zonnepanelen hebben. Er zijn natuurlijk ook mensen die een warmtepomp hebben geïnstalleerd in een bestaand huis, maar dat is dan vaak uit duurzaamheid overwegingen en vaak worden er dan ook zonnepanelen geïnstalleerd, maar dat zal uiteraard niet voor iedereen gelden. Hopelijk komt er nog een aanvulling op de regeling voor deze groepen.
MEFunny schreef:
16-10-2022 11:03
Bij mij werkt het ook zo. In juli is het “uitgelezen” en Ik krijg december/januari de eind afrekening zonder overzicht of inzicht in verbruik. Alleen de mededeling of ik moet bij betalen of terug krijg. Bij ons komt er een nieuw contract voor de blokverwarming per 2023 maar geen idee hoe die eruit gaat zien en wat er in te verwachten is. Erg irritant.
Ja, vervelend is dat.

Hier ook met stadsverwarming, geen idee wat nieuwe tarieven worden, komen pas eind januari. Dat hoeft ook niet een maand van te voren bekend gemaakt te worden...

En er is geen verbruik max voor plafond bekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
16-10-2022 08:36
Ja, hier ook. En wordt niet individueel berekend, maar alles op een grote hoop en gedeeld door het aantal appartementen. Waarvan ook een aantal lui die al sinds september de verwarming vol aan hebben en de ramen open.

Je begrijpt dat ik momenteel flink in conflict ben met de woningcorporatie... Gaat echt een mega rekening worden voor het achterlijke gedrag van een ander, terwijl ik zelf zit te vernikkele. Fijn.
Dat is ook mijn situatie. Een aansluiting voor alle appartementen voor gas, elektra, tv en internet. Het is particuliere huur en dit werkte prima toen alles normaal was. Nu is het een groot probleem, omdat hier veel mensen wonen die duurder huren niet kunnen betalen en dus ook geen energierekening van honderden euro's kunnen ophoesten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven