Geld & Recht alle pijlers

Aftrekpost belasting..

21-01-2021 16:50 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik erachter kwam dat ik dit niet wist vroeg ik mezelf echt af waarom we dit soort dingen niet op de middelbare school leren :-o En ik voel me best een beetje dom. Aan de andere kant, ik heb hier nog nooit mee te maken gehad.


Ik heb een hele interessante studie op het oog. Het klinkt als helemaal iets voor mij naast mijn huidige studie + werk. Echter houden de kosten mij tegen. Nu kan het mij een flink voordeel opleveren als ik deze studiekosten van de belasting aftrek.

Nu snap ik helemaal niets van alle termen, is echt abracadabra. Is het nu zo dat als ik het bedrag van de belasting af haal mijn bruto- en dus ook netto salaris minder wordt?


Wie kan deze belasting dummie een handje helpen?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
21-01-2021 20:16
Een van de voorwaarden is dat de studie moet zijn voor je (toekomstige) beroep:

"Verder moet de studie of opleiding voor uw (toekomstige) beroep zijn. En het moet gaan om een leertraject. Dat wil zeggen dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht van bijvoorbeeld een leraar."

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ering-hebt

Daar moet dus ook even op letten.
Dank voor de tip, deze had ik al gelezen. Gelukkig is NLP goedgekeurd om af te laten trekken door de belasting ;-). Uiteindelijk heb je er zowel zakelijk als privé veel aan.
Alle reacties Link kopieren
Zijn de kosten van een cursus NLP (je kent het nog wel van Emil Ratelband) echt aftrekbaar van de belastingen? Kun je hard maken dat je hiermee geld gaat verdienen? Is het een opleiding om coach te worden, of is het coaching voor jezelf? In dat laatste geval lijkt het me twijfelachtig of het aftrekbaar is, maar ik ben geen fiscaal expert.
NB: dat een cursusaanbieder zelf beweert dat iets aftrekbaar is, geeft natuurlijk geen enkele garantie.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-01-2021 19:20
Meen je... lekker dan...
Komt andere regeling voor terug, zie link die ik eerder plaatste.
Alle reacties Link kopieren
De belastinginspecteur schrapte begin deze eeuw dezelfde aftrekpost (NLP-studie) Maar de rechter floot hem terug. Lees hier
Alle reacties Link kopieren
Fisbel, jouw voorbeeld gaat om een opleiding tot NLP-practicioner. Dus wel een soortement beroep. De training die ik heb gegoogled voor de prijs die TO noemt is gaat om NLP met betrekking tot jezelf, een soort coaching-traject dus.
Dat het eerste aftrekbaar is lijkt me prima, het tweede zou ik heel vreemd vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik haak even aan met twee vragen over aftrekpost;
- loopbaancoaching, weet iemand of kan iemand terugvinden of dat aftrekbaar is?

Wordt mij niet helemaal duidelijk.

Edit: antwoord op onderstaande vraag toch op belastingdienst.nl gevonden; je mag opvoeren in jaar dat het betaald is.
- en een opleiding/cursus begin sept en eind zomer. Wel in een keer betaald in 2020; mag je dit in een keer opvoeren of in twee delen opvoeren (2020/2021) pas als je je certificaat hebt gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Het jaar van betalen telt. Dus als er in 1 keer is betaald in 2020 mag de volledige betaling in de aangifte van 2020 worden opgenomen.

Gespreid betalen bijvoorbeeld per maand of per kwartaal / half jaar is daarom belastingtechnisch vanwege de drempel van € 250 niet aan te bevelen. Bovendien lijkt het erop dat in 2022 de aftrek vanwege studiekosten niet meer in de huidige vorm zal bestaan.
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval is NLP wel zeker werk gerelateerd, maar daar ga ik hier verder niet op in.
Dank voor alle reacties. Belastingtechnisch zit het er niet in, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Daar ga ik wel uitkomen.
Bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
fisbel schreef:
24-01-2021 13:52
Het jaar van betalen telt. Dus als er in 1 keer is betaald in 2020 mag de volledige betaling in de aangifte van 2020 worden opgenomen.

Gespreid betalen bijvoorbeeld per maand of per kwartaal / half jaar is daarom belastingtechnisch vanwege de drempel van € 250 niet aan te bevelen. Bovendien lijkt het erop dat in 2022 de aftrek vanwege studiekosten niet meer in de huidige vorm zal bestaan.
Helder, dank je.

Enig idee of loopbaancoaching ook aftrekbaar is?

Dit is oa opgenomen op de sote van belastingdienst:
“de studie of opleiding is voor uw (toekomstig) beroep en is een leertraject
Dat laatste betekent dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht”

Loopbaancoaching klinkt voor mij als ‘kennis opdoen onder begeleiding’. Of ben ik dan te subjectief?
Alle reacties Link kopieren
Loopbaancoaching is in het algemeen aftrekbaar als studiekostenaftrek. Het doel moet zijn: het op peil houden of verbeteren van kennis en het verwerven van inkomen. Of: inkomen met mogelijkheden tot (ander) werk

U volgt de studie niet om er uitsluitend persoonlijk uw voordeel mee te doen. Het verschil tussen hobby en studie ter verbetering van de mogelijkheden tot werk wordt met volgend klassiek voorbeeld vaak duidelijk gemaakt:
Een studie Frans - doel is om in bijvoorbeeld vakantie beter een gesprek te kunnen voeren met de mensen in Frankrijk, Of beter de Franse cultuur te begrijpen.
Maar als de studie gevolgd wordt om later lerares Frans te kunnen worden zijn de kosten van deze (onderwijs) studie natuurlijk wél aftrekbaar. Ook als u tot nu toe heel ander werk deed, bijvoorbeeld consultant.
Alle reacties Link kopieren
Mooie uitgebreide reactie Fisbel met een duidelijk voorbeeld, dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven