Alimentatie regelen
woensdag 4 maart 2026 om 17:44
Helaas is het zo dat de mondelinge afspraak niet meer nagekomen word betreffende de alimentatie voor mijn kind. Vader is woonachtig in het buitenland (europa) adres is onbekend.
Contact tussen kind (15) en vader is er niet, en dat is inmiddels voor kind prima.
Nu is het zo dat ik de alimentatie alsnog wil laten vastleggen aangezien er nu niets meer van onze afspraak over is gebleven.
Wij hebben alleen samengewoond, kind is erkend door vader, vader heeft geen gezag.
Ik werk, maar hou niet veel over, mijn inkomen is niet hoog.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie, wat moet ik regelen.
Er is dus geen rechterlijke uitspraak. Er is geen ouderschapsplan etc.
Contact tussen kind (15) en vader is er niet, en dat is inmiddels voor kind prima.
Nu is het zo dat ik de alimentatie alsnog wil laten vastleggen aangezien er nu niets meer van onze afspraak over is gebleven.
Wij hebben alleen samengewoond, kind is erkend door vader, vader heeft geen gezag.
Ik werk, maar hou niet veel over, mijn inkomen is niet hoog.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie, wat moet ik regelen.
Er is dus geen rechterlijke uitspraak. Er is geen ouderschapsplan etc.
donderdag 5 maart 2026 om 21:34
Jammer dat je zo reageert. Ik lees niet wat jij leest.Carrie1980 schreef: ↑05-03-2026 21:23Bedankt voor alle reacties, sommige denken en laten ook duidelijk blijken dat ik knetter gek ben dat ik er ook maar over nadenk, en kennis wil opdoen.
Als je een andere mening hebt dan die van mij, mag dat ook iets aardiger geschreven worden wat mij betreft.
Vooral ook omdat ik er vanuit ga dat die mensen zich best kunnen indenken dat dit al een ingewikkelde kwestie is? Het betreft ook het welzijn van een kind, dus extra gevoelig en emotioneel, dus ja dat wilde ik even kwijt. Ik kan best wat hebben hoor, maar sommige reacties komen echt krengerig over en alsof ik dom ben en een geldwolf en niet aan mijn kind denk. Wees blij dat je niet in mijn schoenen staat en hierover na moet denken.
Niemand noemt je dom of een geldwolf. Iedereen snapt dat je hier over nadenkt, want het is ook bizar dat een vader zo makkelijk onder zijn verplichtingen uit kan komen.
Juist omdat jij er midden in zit, reageer je vooral uit emotie. Wij staan er verder vanaf, dus reageren vooral verstandelijk.
Nog 1 poging. Die 6 jaar ga je al niet halen. Want kind is al 15 en je hebt niet morgen een rechterlijke uitspraak. En dan nog de andere te zetten stappen. Dan ben je zo een jaar verder, als er überhaupt betaald gaat worden.
Haal daar nog de advocaatkosten af.
En verder ga je niet in op het gegeven dat het in het geval van een studie nadelig kan zijn voor een aanvullende beurs. En als kind niet gaat studeren en gaat werken, vervalt het recht op kinderalimentatie of wordt in ieder geval lager.
donderdag 5 maart 2026 om 21:54
Ik heb dit een paar keer gelezen, maar dit is serieus jouw reactie op het verhaal van C_est_elle, inclusief daar een nieuw account voor aangemaakt? Heel... bijzonder. En dan druk ik me zeer mild uit. Of je mag aan je empathisch vermogen werken, of je bent nog meer aan het struisvogelen dan ik al dacht.Carrie1980 schreef: ↑05-03-2026 12:12Bedankt voor je reactie, ik heb al eerder aangegeven dat een kind 2 ouders heeft. En het ouderschap is voor beide ouders dus ik vind dat vader wat dat betreft net zoveel recht heeft als dat ik heb.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 5 maart 2026 om 22:44
Canis-felis dit was niet een reactie op haar 1ste bericht, ik lees dat lange bericht nu net pas die andere had ik wel gelezen en begreep het bericht al niet helemaal maar nu begrijp ik haar beter na dat voorgaande bericht goed gelezen te hebben. Ik stel het op prijs dat mensen de moeite nemen om te reageren. Dat geef ik ook in verschillende berichten aan.
Ik ben zeker wel empatisch en vind het vreselijk dat vaders/ moeders en kinderen in deze situaties terecht komen dus zeker ook voor c_est_elle.
Ik ben zeker wel empatisch en vind het vreselijk dat vaders/ moeders en kinderen in deze situaties terecht komen dus zeker ook voor c_est_elle.
donderdag 5 maart 2026 om 22:48
Hier begrijp ik weinig van, maar het zal.Carrie1980 schreef: ↑05-03-2026 22:44Canis-felis dit was niet een reactie op haar 1ste bericht, ik lees dat lange bericht nu net pas die andere had ik wel gelezen en begreep het bericht al niet helemaal maar nu begrijp ik haar beter na dat voorgaande bericht goed gelezen te hebben. Ik stel het op prijs dat mensen de moeite nemen om te reageren. Dat geef ik ook in verschillende berichten aan.
donderdag 5 maart 2026 om 22:56
Ik reageerde op iemand die het had over dat vader ook zijn rechten en plichten naar mij toe kan opeisen. Ik zie dat bericht niet meer, wel dat er tekst is aangepast zo nu en dan dus misschien is het bericht gewijzigd waar dat stond.
Maar jouw reactie is ook wat ik bedoel in mijn vorige bericht, het komt gewoon niet zo aardig over maar goed. Soms lees je het anders dan dat iets bedoelt word.
Maar jouw reactie is ook wat ik bedoel in mijn vorige bericht, het komt gewoon niet zo aardig over maar goed. Soms lees je het anders dan dat iets bedoelt word.
donderdag 5 maart 2026 om 22:57
Dit. Het traject gaat je 35k kosten om daar vervolgens per maand €35 alimentatie voor terug te zien. En dan krijg je nog het DUO stufieverhaal zodra je zoon 18 wordt.LolplusLolisHiHi schreef: ↑05-03-2026 15:26Je werkt fulltime en doet een studie. En je houdt weinig van je inkomen over. En dan wil je tijd, geld en energie gaan steken in een principekwestie die - zoals meerdere ervaringsdeskundigen je hier al hebben laten weten - amper kans van slagen heeft? Ik snap echt niet waarom. En het leest alsof je vooral had gehoopt op succesverhalen, want je blijft nogal hangen in 'ja maar ik wil het toch'.
Zelf weten natuurlijk. Maar besef wel dat er ook een heel reeele kans is dat je aan het einde van de rit extra gefrustreerd en gedesillusioneerd bent.
Steek je geld in een beleggingsfonds voor je zoon.
donderdag 5 maart 2026 om 23:05
Ja, die iemand was zo te lezen C_est_elle, die met jou deelde hoe haar ex daar ineens vol op inzette. Dan komt het op mij op z'n minst merkwaardig over dat jouw reactie op haar verhaal is dat vader evenveel rechten heeft. Ik zie geen aangepaste posts, maar misschien kijk ik niet goed. Maar dan heb je dus in het geheel niet gereageerd op haar post terwijl je meermalen om ervaringen vroeg en nogal scherp bent op reacties die niet aan jouw wensen voldoenCarrie1980 schreef: ↑05-03-2026 22:56Ik reageerde op iemand die het had over dat vader ook zijn rechten en plichten naar mij toe kan opeisen. Ik zie dat bericht niet meer, wel dat er tekst is aangepast zo nu en dan dus misschien is het bericht gewijzigd waar dat stond.
donderdag 5 maart 2026 om 23:32
Ik heb het voor je teruggezocht: één post is voor 0,12% gewijzigd, één 0,13%, één 0,34% en één 0,40%. Dat zijn dus allemaal hooguit spelfoutjes.Carrie1980 schreef: ↑05-03-2026 22:56Ik reageerde op iemand die het had over dat vader ook zijn rechten en plichten naar mij toe kan opeisen. Ik zie dat bericht niet meer, wel dat er tekst is aangepast zo nu en dan dus misschien is het bericht gewijzigd waar dat stond.
Ik hoop dat je inmiddels lekker in bed ligt. En ik zou het je gunnen om rust te hebben met de situatie. Het ene moment schrijf je hier over je ex en dat hij ook rechten heeft, dat je hem een band gunt met kind en dat je er ontspannen in staat en gewoon rustig eens wil zien wat er kan. En het andere moment ben je woedend, op je ex, op de wereld, op het Viva forum, en wil je dat je ex zijn verantwoordelijkheid neemt. Ik denk, kortom, dat je jezelf een beetje voor de gek probeert te houden als je zegt dat je eraan toe bent om dit hoofdstuk te starten, zonder verwachtingen, zonder frustratie. En het ergste is nog dat je jezelf en je kind er waarschijnlijk nog financieel mee in de voet schiet ook.
Iedereen hier in dit topic probeert je te helpen, maar je hoort niet wat je hoopte te horen. Neem de tijd om dat op je in te laten werken. Het zou zomaar kunnen dat je verwachting niet strookt met de realiteit. Dat is de pijnlijke waarheid.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
vrijdag 6 maart 2026 om 00:00
Canis-felis ik heb ook niet op haar eerste bericht gereageerd. Ik heb het niet eens gelezen, lees net in sommige reacties dat ik het over een zoon heb bijv, waar heb ik dat geschreven? Ik heb eigenlijk bij iedere reactie de naam erbij geschreven juist om te voorkomen dat ik op iets verkeerds reageer.
Woonwens ik ben het type niet van woedend zijn, wel verbaasd over hoe sommige mensen zich uiten op dit forum, onaardig, kattig soms. Zal soms ook komen omdat het geen face to face gesprek is waardoor je iets anders kan opvatten dan de bedoeling is.
Dat je de tijd hebt en neemt om alle berichten na te kijken op de procenten vind ik bijv ook best bijzonder, ik schrijf dat ik reageer op iemand die het daarover had en helaas heb ik er geen naam bijgeschreven. En kan ik het ook niet terug vinden. Ben ook niet erg handig zoals jij dat misschien wel bent op dit forum. Ik schreef een vraag en niet meer dan dat.
Gefrustreerd en woedend zal je mij niet gauw krijgen zelfs de vader van mijn kind in deze situatie niet. Zie graag de mooie en goede dingen in mensen, ook in hem. Destijds was hij goed genoeg om een kind mee op de wereld te zetten en om mee samen te wonen, het is nu niet in ene een door en door slecht mens.
Ik schreef ook al ergens dat hij een betrokken en geliefde vader was en daardoor is deze situatie extra bijzonder te noemen.
Woonwens ik ben het type niet van woedend zijn, wel verbaasd over hoe sommige mensen zich uiten op dit forum, onaardig, kattig soms. Zal soms ook komen omdat het geen face to face gesprek is waardoor je iets anders kan opvatten dan de bedoeling is.
Dat je de tijd hebt en neemt om alle berichten na te kijken op de procenten vind ik bijv ook best bijzonder, ik schrijf dat ik reageer op iemand die het daarover had en helaas heb ik er geen naam bijgeschreven. En kan ik het ook niet terug vinden. Ben ook niet erg handig zoals jij dat misschien wel bent op dit forum. Ik schreef een vraag en niet meer dan dat.
Gefrustreerd en woedend zal je mij niet gauw krijgen zelfs de vader van mijn kind in deze situatie niet. Zie graag de mooie en goede dingen in mensen, ook in hem. Destijds was hij goed genoeg om een kind mee op de wereld te zetten en om mee samen te wonen, het is nu niet in ene een door en door slecht mens.
Ik schreef ook al ergens dat hij een betrokken en geliefde vader was en daardoor is deze situatie extra bijzonder te noemen.
vrijdag 6 maart 2026 om 01:24
Ik vind het moeilijk je te volgen en ik lees veel emotie en aannames - en daarin ben ik niet de enige . Ik denk, nogmaals, dat het beter is het forum even te laten rusten tot het wat bedaard is. En dan nog: het staat je vrij om het niet eens te zijn met wat ik schrijf, dat kan zonder mij intenties in de schoenen te schuiven. Je schrijft terecht dat het forum bedoeld is om vragen te kunnen voorleggen. Daar krijg je dan ook allerhande reacties op, dat hoort evengoed bij een forum. Haal eruit waar je wat mee kunt.
Ik vond het vreemd hoe je op C_est_elle leek te reageren. Ook dat moet je vooral zelf weten, maar ik kan me indenken - maar dat is een aanname van mijn kant - dat zij niet erg genegen is om nog meer ervaringen te delen later in dit topic en misschien geldt dat ook voor anderen die meelezen. Vandaar mijn observatie, maar je kunt er kennelijk weinig mee. Zelf weten, ,'t is niet mijn topic per slot van rekening.
Ik vond het vreemd hoe je op C_est_elle leek te reageren. Ook dat moet je vooral zelf weten, maar ik kan me indenken - maar dat is een aanname van mijn kant - dat zij niet erg genegen is om nog meer ervaringen te delen later in dit topic en misschien geldt dat ook voor anderen die meelezen. Vandaar mijn observatie, maar je kunt er kennelijk weinig mee. Zelf weten, ,'t is niet mijn topic per slot van rekening.
vrijdag 6 maart 2026 om 07:49
vrijdag 6 maart 2026 om 07:57
Waar noemt iemand haar dan een geldwolf of dom?dweedledee schreef: ↑06-03-2026 02:23Ik vind de emotie van TO wel meevallen. Ik vind ook dat ze netjes op de (soms ietwat kattige) reacties reageert. Ik denk dat jullie vooral lezen wat jullie wil lezen. Betekent niet dat die interpretatie de juiste is.
En werkelijk iedereen probeert TO in te laten zien dat het een zo goed als kansloze of in ieder geval een kostbare missie is, juist om TO nog meer verdriet en frustratie te besparen.
vrijdag 6 maart 2026 om 08:31
Dat werkt m.i. dus twee kanten op.dweedledee schreef: ↑06-03-2026 02:23Ik vind de emotie van TO wel meevallen. Ik vind ook dat ze netjes op de (soms ietwat kattige) reacties reageert. Ik denk dat jullie vooral lezen wat jullie wil lezen. Betekent niet dat die interpretatie de juiste is.
vrijdag 6 maart 2026 om 09:09
Mag ik hier op inhaken?Carrie1980 schreef: ↑06-03-2026 00:07Woonwens en Canis felis, waarom reageer ik op jouw reactie Woonwens, wel meelevend en op die van C_est_elle zo raar volgens jou Canis felis.
Je reageert helemaal niet op mijn post terwijl je vraagt om ervaringen.
Ik laat je zien dat het, ondanks dat alles op papier geregeld is, het niet makkelijk is om te zorgen dat vader betaald. Bij jou staat er niets op papier dus dan wordt het een stuk lastiger om het geregeld te krijgen. Is het jou die frustratie waard? Want het gaat een lang en frustrerend proces worden, dat kan ik je vertellen. Het heeft mij veel slapeloze nachten bezorgd.
En daarbij, een vader die nu niet betrokken is bij het leven van zijn kind, gaat dat echt niet in ene wel zijn.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:04
C_est_elle, klopt ik reageerde niet op jouw eerste bericht die had ik niet gezien, ik reageerde wel op je 2de bericht.
Dus als nog bedankt voor je bericht, en vind het voor jullie heel erg dat jullie dit hebben moeten meemaken en hoop dat het nu allemaal goed gaat!
Ik heb zelf het 1 en ander meegemaakt met mijn eigen vader, die was een paar jaar uit beeld en inmiddels al jaren terug en het contact is fijn. Gelukkig heb ik meer van dit soort verhalen, dat vaders bijv jong vader zijn geworden en zich later realiseerde dat ze anders hadden moeten handelen destijds en nu wel hun verantwoordelijkheid nemen.
Eigenlijk voel ik, misschien gek hoor voor anderen, op dit moment juist geen frustratie, woede, verdriet. Ik heb veel kunnen praten hierover en heb na echt wel een lange periode dat naast me kunnen leggen want natuurlijk waren die gevoelens er zeker wel. Ik wil nu ook niet zeggen dat mocht ik wel het proces starten, ik niet alsnog enige frustratie zou gaan kunnen voelen.
Dus als nog bedankt voor je bericht, en vind het voor jullie heel erg dat jullie dit hebben moeten meemaken en hoop dat het nu allemaal goed gaat!
Ik heb zelf het 1 en ander meegemaakt met mijn eigen vader, die was een paar jaar uit beeld en inmiddels al jaren terug en het contact is fijn. Gelukkig heb ik meer van dit soort verhalen, dat vaders bijv jong vader zijn geworden en zich later realiseerde dat ze anders hadden moeten handelen destijds en nu wel hun verantwoordelijkheid nemen.
Eigenlijk voel ik, misschien gek hoor voor anderen, op dit moment juist geen frustratie, woede, verdriet. Ik heb veel kunnen praten hierover en heb na echt wel een lange periode dat naast me kunnen leggen want natuurlijk waren die gevoelens er zeker wel. Ik wil nu ook niet zeggen dat mocht ik wel het proces starten, ik niet alsnog enige frustratie zou gaan kunnen voelen.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:08
Carrie1980 schreef: ↑06-03-2026 10:04C_est_elle, klopt ik reageerde niet op jouw eerste bericht die had ik niet gezien, ik reageerde wel op je 2de bericht.
Alimentatie afdwingen is echt niet de weg om contact met vader en kind weer te stimuleren, geloof me. Iemand voor de rechter slepen werkt zelden positief voor de verhoudingen. Dan zou ik eerder inzetten op een gesprek, mogelijk met hulp van zijn familie.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:10
To, je bent zelf degene die met het woord "geldwolf" op de proppen kwam, niemand heeft zoiets gezegd noch ook maar enigszins gesuggereerd. Zoals anderen al schreven, lijkt het inderdaad alsof je erg emotioneel reageert en zijn je berichten (daardoor?) ook wat moeilijk te volgen. Het maakt ons natuurlijk niet uit waarvoor je kiest, maar je vroeg om ervaringen en die heb je gekregen. Inclusief diverse reacties van mensen die je kansen objectief, zonder emotionele laag, inschatten als klein en je ook wijzen op de mogelijke extra gevolgen. Daar komt - wat mij betreft - ook bij dat je motieven toch nog steeds wat onduidelijk zijn, maar je wel wat fel reageert als wordt gevraagd waarom je dit nu precies zo graag wil. Terwijl daar volgens mij je antwoord zit op de vraag of dit een verstandig idee is of niet. Ik denk echt dat je er baat bij hebt als je naar een neutrale partij gaat, die je kan uitleggen hoe groot de kansen zijn, hoe lang dit kan duren en wat de kosten zullen zijn.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:23
Lilith, ik heb contact gehad, alleen kunnen of willen ze niet (dat lijkt mij eerder het geval) het adres geven. Wel hebben ze zoals ze beloofde er met hem over gesproken. Maar meer dan dat kunnen ze niet doen geven ze aan.
Ik zet de situatie natuurlijk op scherp, en heb lang getwijfeld en dat doe ik nog steeds wel, vandaar ook dat ik hier mijn vraag stel. Om mij heen zijn er namelijk een aantal mensen die mij hierin een beetje pushen om ervoor te gaan en na een aantal jaar ben ik er anders over gaan nadenken en om het dus wel misschien in werking te zetten.
Er is zoveel tijd verstreken en veel energie in gestoken om contact te houden op een fijne manier, en al 3 jaar geen enkele keer gevraagd hoe het met ons kind gaat. Heb ook wel een beetje de hoop verloren dat hij nu in ene er wel zou zijn. Als hij als excuse wil gaan gebruiken dat hij geen contact heeft door iets of iemand anders dan hem zelf, dan kan ik daar niks aan veranderen. De deur staat open, mijn nr heeft hij, hij heeft altijd goed contact gehad met mijn familie, dus genoeg wegen ook voor hem om het contact allang te verbeteren, zonder, als hij dat niet wil contact met mij te hoeven hebben.
Ik zet de situatie natuurlijk op scherp, en heb lang getwijfeld en dat doe ik nog steeds wel, vandaar ook dat ik hier mijn vraag stel. Om mij heen zijn er namelijk een aantal mensen die mij hierin een beetje pushen om ervoor te gaan en na een aantal jaar ben ik er anders over gaan nadenken en om het dus wel misschien in werking te zetten.
Er is zoveel tijd verstreken en veel energie in gestoken om contact te houden op een fijne manier, en al 3 jaar geen enkele keer gevraagd hoe het met ons kind gaat. Heb ook wel een beetje de hoop verloren dat hij nu in ene er wel zou zijn. Als hij als excuse wil gaan gebruiken dat hij geen contact heeft door iets of iemand anders dan hem zelf, dan kan ik daar niks aan veranderen. De deur staat open, mijn nr heeft hij, hij heeft altijd goed contact gehad met mijn familie, dus genoeg wegen ook voor hem om het contact allang te verbeteren, zonder, als hij dat niet wil contact met mij te hoeven hebben.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in