Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie regelen

04-03-2026 17:44 202 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is het zo dat de mondelinge afspraak niet meer nagekomen word betreffende de alimentatie voor mijn kind. Vader is woonachtig in het buitenland (europa) adres is onbekend.
Contact tussen kind (15) en vader is er niet, en dat is inmiddels voor kind prima.
Nu is het zo dat ik de alimentatie alsnog wil laten vastleggen aangezien er nu niets meer van onze afspraak over is gebleven.
Wij hebben alleen samengewoond, kind is erkend door vader, vader heeft geen gezag.
Ik werk, maar hou niet veel over, mijn inkomen is niet hoog.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie, wat moet ik regelen.
Er is dus geen rechterlijke uitspraak. Er is geen ouderschapsplan etc.
Carrie1980 schreef:
07-03-2026 00:06
. En wij waren altijd een gezin, dus het is ook niet alleen een verwekker geweest. Kind wil geen contact meer omdat vader het af laat weten in contact zoeken de afgelopen 3 jaar. Ik weet dat het heel lang anders is geweest want zij waren onafscheidelijk.
Wat ontzettend pijnlijk !

Naast dat het je recht is, is het voor jou ook een manier zodat hij - volgens jou - minimaal elke betaling aan zijn kind herinnert wordt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
07-03-2026 18:24
Hoezo niet ? Daar eet jij toch geen boterham minder om ?
Omdat het geen 6.000 gaat opleveren en waarschijnlijk zelfs niks.
Verder vraag ik me af of je het topic wel gelezen hebt.

Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik TO snap en ze helemaal gelijk heeft dat vader zijn financiële verplichtingen moet nakomen.
Maar de kans dat er geïnd kan worden, is heel heel erg klein.
feow schreef:
07-03-2026 16:03
Simpel. Ik lees met een andere bril.
Ik loep de TO en lees wat zíj́ schrijft. Niet wat anderen invullen. Wel haar reacties op de berichten die zij krijgt,
en die reacties ervaar ik als netjes en rustig en logisch.

En ik vind het inderdaad een voorbeeld van een instandhoudcultuur als er snel en meermaals bij herhaling gewezen wordt of het de energie wel waar is. Of het financieel wel genoeg oplevert. Er is meer dan geld waardevol. Hoe terecht die opmerkingen ook zijn, ik zie ze wel als onderdeel van de instandhouding van ‘verspil geen energie aan rechtvaardigheid’.

Ik vind TO gewoon écht niet raar reageren. Zelfs niet op best onaardige reacties. Ze doet (nog) niet wat hier geadviseerd wordt, maar zó heftig of gek of onbegrijpelijk of betweterig is dat toch niet? Eigenlijk vind ik dat zelfs best normaal en gezond.

En is verwacht en vrees dat TO zich er, zoals zo veel anderen, bij neer zal moeten leggen dat dit meer gaat kosten (qua energie en qua geld) dat het op gaat leveren. En dat het nog heel lang zal duren voordat daar écht verandering in komt en mensen dat niet meer enkel oneerlijk, maar iets onacceptabels uit het verleden zullen vinden. Waar wetgeving, Europese wetgeving, voor gekomen is dankzij steeds meer vaders, moeders en kinderen zich niet neerleggen bij de balans die doorslaat naar een onrechtvaardige kant in plaats van de zegeningen die ze wel hebben te tellen.
Je leest dus vooral heel veel berichten niet.
feow schreef:

Dat was me heel duidelijk hoor, dat je met een bijzondere bril leest en er je eigen verhaal van maakt. Zou toch maar eens een goede bril opzetten.

Ik loep de TO en lees wat zíj́ schrijft. Niet wat anderen invullen. Wel haar reacties op de berichten

:facepalm:

Hoe verzin je het. Je leest dus niet wat er geschreven is maar doet gewoon net alsof er dingen geschreven zijn omdat je dat uit TO's berichten denkt te lezen. News flash: TO is erg slecht in begrijpend lezen en verdraait de woorden van anderen. Echt héél handig om dan haar verdraaide versie over te gaan nemen, not.
Ik zie eigenlijk sowieso niet helemaal in hoe iemand op bepaalde feiten wijzen of nog sterker: eigen ervaringen delen, ook maar een bijdrage kan leveren aan de instandhouding van, wat jij noemt, het niet halen van hun recht door vrouwen? Het is niet dat die regels en wetten per definitie onrechtvaardig zijn voor vrouwen. Het gaat er om dat in dit specifieke geval, alles bij elkaar, het tamelijk onmogelijk lijkt het gewenste resultaat te behalen. En dat dan nog even los van het feit dat TO eigenlijk niet eens duidelijk is over wat het gewenste resultaat dan zou zijn.
Pelle schreef:
07-03-2026 18:43
Omdat het geen 6.000 gaat opleveren en waarschijnlijk zelfs niks. Ik denk dat TO haar kansen beter in kan schatten aangezien zij weet over welk land het gaat en welk beroep ex uitoefent en hoe lastig het zal zijn hem op te sporen en zo
Verder vraag ik me af of je het topic wel gelezen hebt. Ja , dat heb ik.

Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik TO snap en ze helemaal gelijk heeft dat vader zijn financiële verplichtingen moet nakomen.
Maar de kans dat er geïnd kan worden, is heel heel erg klein.
En misschien is het wel zo dat als er geïnd kan worden dat het dan om aardige bedragen gaat. Ik neem tenminste aan dat TO niet al die moeite er in wil stoppen en al dat geld voor een schijntje van dat bedrag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
07-03-2026 20:21
En misschien is het wel zo dat als er geïnd kan worden dat het dan om aardige bedragen gaat. Ik neem tenminste aan dat TO niet al die moeite er in wil stoppen en al dat geld voor een schijntje van dat bedrag.
Een deel van je reactie kan ik niet quoten. Maar TO heeft al aangegeven dat het om een EU land gaat.
TO komt hier zelf vragen wat ze moet regelen. Daar wordt uitgebreid op gereageerd. Ik heb allang geadviseerd om te informeren wat het kost om een rechterlijke uitspraak te krijgen. Dat is namelijk stap 1. En stap 1 is al heel uitdagend, aangezien hij zijn woonadres al 3 jaar geheim houdt.
TO komt hier om ervaringen vragen. Er heeft niemand gereageerd met een succesvolle ervaring.

TO gaat uit van 6 jaar alimentatie. Maar die rechterlijke uitspraak plus internationale erkenning gaat minimaal een jaar duren als vader niet meewerkt. Als kind niet gaat studeren, kan het stoppen als kind 18 wordt. Dan heb je het dus over max 2 jaar. Als kind wel gaat studeren, kan het gunstiger zijn als inkomen vader niet meetelt.

Maar wat is jouw inhoudelijke bijdrage dan? Volgens jou weet TO het zelf het best. Waarom komt ze hier dan om advies vragen?
Wat is jouw advies?
Ravintola schreef:
07-03-2026 14:03
TO is momenteel de “sponsor” voor beide ouders.

Je vriendin maakt een denkfout imho, alimentatie is niet een moeder die haar hand ophoudt. Het is geld voor het onderhoud van het kind (in de breedste zin van het woord, voordat er weer een discussie komt of alimentatie voor meer dan voeding en wat basic kleding is :roll: ).
Dat je zelf als vader zo labbekakkerig bent geweest om het gezag niet te regelen, maakt niet uit.

Zo’n man die niet voor zijn kind zorgt zou zich moeten doodschamen en er door zijn omgeving op moeten worden aangesproken. Helaas is de familie vaak veel minder kritisch op vaders dan moeders. Als een vrouw een weekendregeling heeft wordt ze al snel gezien als een ontaarde moeder, bij een vader vindt men er vaak veel minder van. Raar toch?
Dat ben ik helemaal met je eens.
feow schreef:
Ik loep de TO en lees wat zíj́ schrijft. Niet wat anderen invullen. Wel haar reacties op de berichten die zij krijgt, en die reacties ervaar ik als netjes en rustig en logisch.

En ik vind het inderdaad een voorbeeld van een instandhoudcultuur als er snel en meermaals bij herhaling gewezen wordt of het de energie wel waar is. Of het financieel wel genoeg oplevert. Er is meer dan geld waardevol. Hoe terecht die opmerkingen ook zijn, ik zie ze wel als onderdeel van de instandhouding van ‘verspil geen energie aan rechtvaardigheid’.

Ik vind TO gewoon écht niet raar reageren. Zelfs niet op best onaardige reacties. Ze doet (nog) niet wat hier geadviseerd wordt, maar zó heftig of gek of onbegrijpelijk of betweterig is dat toch niet? Eigenlijk vind ik dat zelfs best normaal en gezond.

En is verwacht en vrees dat TO zich er, zoals zo veel anderen, bij neer zal moeten leggen dat dit meer gaat kosten (qua energie en qua geld) dat het op gaat leveren. En dat het nog heel lang zal duren voordat daar écht verandering in komt en mensen dat niet meer enkel oneerlijk, maar iets onacceptabels uit het verleden zullen vinden. Waar wetgeving, Europese wetgeving, voor gekomen is dankzij steeds meer vaders, moeders en kinderen zich niet neerleggen bij de balans die doorslaat naar een onrechtvaardige kant in plaats van de zegeningen die ze wel hebben te tellen.
Misschien is het slim voortaan ook de reacties van anderen te lezen voor je concludeert wat er allemaal in die reacties staat. Want werkelijk niemand heeft TO neergezet als labiel, inhalig of beweert dat ze haar kind verwaarloost. Daarnaast is het natuurlijk TO's recht om niet te doen wat haar wordt geadviseerd. Ze opende alleen dit TO omdat ze de ervaringen van anderen wilde horen. Die blijken dus allemaal negatief. Of het dan normaal en gezond is om toch het tegenovergestelde te doen, kan je je afvragen. Een kostbare en intensieve juridische procedure op potten zetten waar het resultaat straks nul van is, lijkt me niet per definitie een gezonde keuze.

Ja, het systeem is onrechtvaardig. Niemand die dat ontkent. Het is niet TO's verantwoordelijkheid om dat te veranderen, noch is er een reeele kans dat dat haar gaat lukken.
Inmiddels een superfijne advocaat, die de situatie helemaal begrijpt en de situatie veel minder lastig vind dan dat ik had verwacht dat het zo zijn. Ook de kosten zijn veel lager dan ik had ingeschat. De brieven zijn inmiddels onderweg nu even geduld wat daaruit gaat komen.
Wat goed dat je een update geeft. Heeft de advocaat nog iets gezegd over de kans van slagen?
Hoi Ushuaia, ze laat het een beetje in het midden. Maar het is al heel prettig dat er nu een begin is, ik zal het laten weten als er nieuws is. Dankjewel voor je reactie
Hij heeft tot midden Juli tijd om een reactie te geven. Tot nu toe nog niets vernomen, dus we wachten het af.
Maar waar zijn de brieven dan naartoe gestuurd? Ik dacht dat een groot deel van het probleem was dat zijn adres onbekend was?
Carrie1980 schreef:
12-04-2026 07:47
Inmiddels een superfijne advocaat, die de situatie helemaal begrijpt en de situatie veel minder lastig vind dan dat ik had verwacht dat het zo zijn. Ook de kosten zijn veel lager dan ik had ingeschat. De brieven zijn inmiddels onderweg nu even geduld wat daaruit gaat komen.

Waar naartoe eigenlijk? Je hebt toch geen adres van hem? Of maakt dat niet uit en is het laatst bekende adres goed genoeg om er enig recht uit te halen?
S-Groot schreef:
09-05-2026 10:18
Waar naartoe eigenlijk? Je hebt toch geen adres van hem? Of maakt dat niet uit en is het laatst bekende adres goed genoeg om er enig recht uit te halen?
Zij kan geen adres hebben maar ambassade pensioenfondsen etcetera natuurlijk wel.
Redhead70* schreef:
10-05-2026 17:49
Zij kan geen adres hebben maar ambassade pensioenfondsen etcetera natuurlijk wel.
Dat hoeft lang niet altijd. Genoeg mensen die met de noorderzon vertrekken, en niet telkens netjes laten weten waar ze naartoe gegaan zijn. En de ambassade weet alleen dat iemand in een land woont als die zich daar registreert. Dat doen al helemaal veel mensen niet, zeker niet in relatief veilige landen.
Maar wellicht was in dit geval inderdaad het laatst bekende adres ook goed genoeg, dat zou kunnen.
Redhead70* schreef:
10-05-2026 17:49
Als ze die al hebben, mogen ze die toch niet zomaar aan TO verstrekken?
Update, de alimentatie is toegekend. Nu wachten op de 1ste betaling en ik kan alsnog het Lbio inschakelenmocht het uitblijven. Het schijnt dat de instanties inderdaad zijn adres hebben, dat schijnt dus makkelijker te gaan dan dat ik verwacht had. Ik zal jullie op de hoogte houden als er verdere nieuwtjes zijn.
Ter aanvulling, er zijn brieven naar zijn laatste bekende adres gestuurd, naar die van zijn ouders en naar zijn mail adres.

Ik hoop dat ik met dit topic toch wat positviteit kan brengen, dat je dus niet moet opgeven en met relatief weinig moeite ben ik nu verder dan ik eerder gedacht had.
Leuk om je update te lezen en fijn dat het er hoopvol uitziet! Goed doorgezet!
Wat fijn Carrie1980!

Goed dat je weer een stap verder bent en dat je niet hebt opgegeven.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Carrie1980 schreef:
11-08-2026 15:43
Ter aanvulling, er zijn brieven naar zijn laatste bekende adres gestuurd, naar die van zijn ouders en naar zijn mail adres.

Ik hoop dat ik met dit topic toch wat positviteit kan brengen, dat je dus niet moet opgeven en met relatief weinig moeite ben ik nu verder dan ik eerder gedacht had.
Wat een fijn resultaat! Gefeliciteerd!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Carrie1980 schreef:
11-08-2026 15:35
Update, de alimentatie is toegekend. Nu wachten op de 1ste betaling en ik kan alsnog het Lbio inschakelenmocht het uitblijven. Het schijnt dat de instanties inderdaad zijn adres hebben, dat schijnt dus makkelijker te gaan dan dat ik verwacht had. Ik zal jullie op de hoogte houden als er verdere nieuwtjes zijn.
Maar wat als hij niet gaat betalen? Kan het lbio zoveel in het buitenland (lees beslag leggen).
evelien2010 schreef:
12-08-2026 21:57
Maar wat als hij niet gaat betalen? Kan het lbio zoveel in het buitenland (lees beslag leggen).
Inderdaad, niemand hier twijfelde of alimentatie op papier te regelen zou zijn, meer of het je in de praktijk ook iets oplevert. Dat gezien het lastige met afdwingen vanuit het buitenland, en eventueel later gedoe met stufi waardoor het jou (of eigenlijk kind) alleen maar meer geld kost ipv oplevert.
Alle ‘wat een mooie uitkomst!’ reacties zijn wat mij betreft dan ook nog voorbarig op dit moment.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven