Geld & Recht alle pijlers

Alleen een huis kopen

24-02-2010 11:43 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



sinds kort ben ik me aan het orienteren op de woningmarkt. Ik ben 27 en mijn jaarsalaris is ongeveer 33.000. Ik heb geen partner en geen eigen geld. Verschillende hypotheekadviseurs noemen hele verschillende bedragen qua wat ik kan lenen... Naar welke prijscategorie qua huizen zouden jullie in mijn situatie kijken?

Als ik aanvullende informatie moet geven hoor ik het ook graag.



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ik val over de zin, geen eigen geld...... Kun je niet sparen, wil je niet sparen of ligt hier een andere reden aan te grondslag? Hoe is je woonsituatie nu?



Heb je een vast contract, heb je verder nog vaste lasten?
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Het ligt er natuurlijk aan of je nog veel in het huis moet opknappen. Maar mocht het huis helemaal naar je zin zijn zou ik kijken naar max 130.000 want er komt ook nog kk bij natuurlijk...
Nou Dahlia er zijn genoeg mensen zonder eigen geld die een woning kopen hoor....
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatje_85 schreef op 24 februari 2010 @ 11:52:

Nou Dahlia er zijn genoeg mensen zonder eigen geld die een woning kopen hoor....Ik schrijf het denk wat krom, maar ik bedoel dus dat je alles alleenstaande, starter bent en weet dat je een huis wilt gaan kopen, je vast kunt gaan beginnen met sparen. Daarom vraag ik me dus af wat de reden is dat dat nog niet gebeurd is. Als je een eigen huis hebt zul je toch ook wat achter de hand moeten hebben voor onverwachte uitgaven. Maar zo denk ik erover, vele anderen financieren liever alles.
Ik heb ook wel een paar duizend euro spaargeld, maar dat is niet boeiend genoeg om als ''eigen geld'' te worden aangemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nu een huurhuis? Wat betaal je daar voor en kom je nu gemakkelijk rond?



Inderdaad max 4,5 x je inkomen, dat is ¤ 148.500. Kosten koper eraf zou ik maximaal ¤ 130.000 doen. Maar belangrijker is om je maandlasten voor te laten rekenen en te kijken of je dat kan betalen.

Volgens mij is je salaris te hoog voor koopsubsidie (als ik me niet vergis) maar misschien verstrekt jou gemeente startersleningen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde salaris als jij en ik heb pas een huis gekocht. Hypotheek samen met bouw depot 163.500



Veel plezier met je huizenjacht!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je een eigen huis gaat kopen!



Voor jezelf is het heel belangrijk om te bekijken hoe hoog je maandlasten kunnen zijn. Je wilt immers ook nog leven. Ofwel: wat is het maximumbedrag dat je maandelijks wilt uitgeven aan je hypotheek? Reken ook op extra kosten zoals bijvoorbeeld servicekosten (als je een appartement koopt) en onderhoudskosten aan je nieuwe woning.



Als je een bestaande woning van rond de 135.000 euro koopt, heb je een hypotheek nodig van rond de 148.500. Dat is met jouw salaris reeel (4,5 keer je jaarinkomen).



De soort hypotheek die je kiest bepaalt voor een groot deel je maandlasten. Zelf heb ik gekozen voor een volledig aflossingsvrije hypotheek (zo laag mogelijke maandlasten). Sparen voor aflossing doe ik in eigen beheer en niet in een hypotheekconstructie. Dat biedt vrijheid.



Veel succes bij de zoektocht naar een fijn huis!
Alle reacties Link kopieren
Denk trouwens ook aan de startersleningen die je kunt krijgen! Een kennis van ons kon daardoor net wat meer krijgen en doen qua huis.



Zij heeft een huis gekocht van ca. Euro 135.000. Ze wilde niet sky high zitten qua onkosten de eerste jaren.
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is om te kijken wat je per maand wilt en kunt besteden, dus andersom redeneren. Een hypotheek adviseur kan dan berekenen welke koopprijs daarbij pas en wat voor soort hypotheek mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
De landelijke pot voor de starterslening is bijna leeg, vorige week was er op het nieuws dat tot mei de aanvragen nog gehonnereerd konden worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 februari 2010 @ 12:34:

De landelijke pot voor de starterslening is bijna leeg, vorige week was er op het nieuws dat tot mei de aanvragen nog gehonnereerd konden worden.



Dat is koopsubsidie, dat is een landelijke regeling. Maar denk dat ze daarvoor teveel verdient.



Startersleningen worden verstrekt door de gemeente, maar niet elke gemeente doet dat.
Alle reacties Link kopieren
De enige tip die ik wil meegeven is dat een huis kopen netto voordeliger is dan huren na een jaar of 5-7 (afhankelijk van het soort woning, de woonplaats, de economie, enz). Bedenk dus dat áls je een woning koopt, het niet gunstig is om die komende jaren samen te gaan wonen.

Je zegt al dat je vrijgezel bent, maar ik wil alleen zeggen: daar gaat wat tijd in zitten.
Alle reacties Link kopieren
Tirza, ik zou als uitgangspunt nemen wat je maximaal aan woonlasten kwijt wilt/kunt zijn per maand. Maak een overzicht van je overige vaste lasten (gas, water, licht, zorgverzekering, abonnementen, schadeverzekeringen, telefoon, internet, etc) en wat je verwacht uit te geven aan boodschappen. Zo kun je bepalen wat je redelijkerwijs kunt betalen aan woonlasten.



Het is raar dat de berekeningen van verschillende adviseurs zo uit elkaar liggen. Dit zou niet zo moeten zijn. Hanteer maximaal de NHG-norm, dan heb je over het algemeen een verantwoorde financiering. Maar denk je adhv bovenstaande optelsom dat je minder kunt missen voor woonlasten, hou dit dan aan. De NHG is ook maar een norm. Jij moet het betalen iedere maand.



Koopsubsidie kom je op zich wel voor in aanmerking. volgens de NHG-norm kun je obv inkomen ca 150.000,- lenen. Met koopsubsidie kun je net wat meer lenen (kan een adviseur je voorrekening, maar je kunt op senternovem.nl/koopsubsidie ook zelf een proefberekening maken. hou er wel rekening mee dat je daar de leningsom invult en dus niet de koopsom van de woning.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een soortgelijke situatie, ongeveer hetzelfde salaris, wel een vriend, maar ik wil toch alleen kopen. En dan kan ik met starterslening ook bij een woning tussen de 160 en 170000 kopen

Ik heb al wel een huurwoning, dus op dit moment zijn mijn vaste lasten wel vergelijkbaar, op wat extra belastingen na.



Ik ben trouwens bij de Hypotheker geweest en bij een andere onafhankelijke hypotheekadviseur en kwam rond hetzelfde bedrag uit wat ik kon lenen. Ik ben alleen meer tevreden over de uitleg van de andere hypotheekadviseur, dus ga met hem in zee.
Het ligt natuurlijk een beetje aan je woonplaats en je baan, maar koop ook niet te klein of in een mindere buurt als je iets groters of op een betere locatie kunt betalen. Misschien wil je de komende jaren wel gaan samenwonen en dan kan het handig zijn een huis te hebben waarin dat kán, of een huis dat courant genoeg is om altijd te verkopen omdat het in een gewilde wijk ligt.



Ik heb 3 jaar geleden (was toen 28) een huis alleen gekocht voor 210.000. Hypo is ook 210.000 want had wat eigen geld. Ik verdiende toen 45.000 per jaar. Dit huis is groot genoeg voor 2 personen (al bevalt samenwonen mij momenteel vrij matig, maar goed dat is niet de schuld van het huis) en kan dus ook voor een stel interessant zijn om te kopen wanneer ik wil verkopen. Verder vooral veeel succes en plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je met 150 000 een heel eind komt, hangt er ook vanaf waar je wil wonen. Volgens mij moet een hypotheek van ¤150 000 nog wel te krijgen zijn, en ook nog betaalbaar zijn.
Heb twee jaar geleden in ongeveer dezelfde situatie gezeten maar kon niet genoeg hypotheek krijgen voor een huis. Heb toen bij mijn ouders nog bij moeten lenen en me vreselijk zorgen gemaakt of ik alles wel kon betalen.

Uiteindelijk kan ik zeggen dat mijn moeder met haar advies wel gelijk heeft gehad: koop een huis dat nét iets te duur voor je is, want binnen een jaar ben je a. aan de lasten gewend, heb je b. een salarisverhoging gehad (terwijl je hypotheek gelijk blijft) en c... eh, nou dat weet ik niet meer, maar voor mij heeft het wel gewerkt.



Overigens staat mijn huis nu weer te koop en houd ik een restschuld over, omdat ik zo nodig de man van mijn levne moest ontmoeten en ga trouwen....
Alle reacties Link kopieren
Hou ook rekening met een overlijdensrisicoverzekering.

Als je alleen koopt en je financiert de kosten koper mee, dan willen veel banken dat je zo'n verzekering afsluit.

vaak bieden hypotheekverstrekkers een combinatie aan, maar dat is meestal een relatief dure verzekering. Ga dus shoppen en vergelijken op internet, zowel voor je hypotheek als voor je overlijdensrisicoverzekering.



Denk vantevoren na over wat je per maand aan je hypotheek wil en kunt besteden, en bedenk ook dat er een trade-off is tussen maandlasten, rentepercentages en risico's die je loopt.

En ook over je toekomst: verwacht je de komende jaren nog fors in inkomen te stijgen, of wil je misschien juist minder gaan werken omdat je een kinderwens hebt, of juist een opleiding wilt gaan volgen. Heb je een vaste aanstelling? Plannen om op korte of middellange termijn een eigen bedrijfje te starten?



Kopen is vaak pas goedkoper dan sociaal huren als je een jaar of 5 blijft zitten, dus koop een huis waar je denkt minimaal 5 jaar te willen blijven. Alleen als je andere optie is vrije sector huren, is kopen waarschijnlijk sowieso goedkoper, vanwege rente-aftrek.



Ik zou in deze tijd trouwens geen huis kopen dat net te duur is, zeker niet als je kosten koper moet meefinancieren. Elke kleine financiële tegenslag kan je dan enorm in de problemen brengen en zeker als alleenstaande heb je dan weinig buffer.



Vaak bieden banken je ook verzekeringen aan voor als je in inkomen achteruit gaat doordat je je baan verliets of arbeidsongeschikt wordt. deze verzekringen zijn vaak duur en hebben zoveel kleine lettertjes dat je er eigenlijk zelden aanspraak op kunt doen, dus ook daar moet je heel kritisch lezen en je niet bang laten maken door graag provisievangenden verzekeringsagenten
Alle reacties Link kopieren
hey wat zijn jullie snel met je reacties.



Mijn antwoorden:



Dahlia, ja ik heb wel spaargeld natuurlijk, maar ik bedoelde meer dat ik geen geld heb om zelf te investeren in een huis. at kaatje zegt dus.



Diedietje ik heb nu inderdaad een huurwoning en betaal kaal ongeveer 430 euro.



Overigens kan ik wel meer maandlasten dragen dan nu, want nu spaar ik ook flink. Ik wil echter wel ook blijven sparen, want dat juist als husieigenaard lijkt t me belangrijk om nog iets achter de hand te hebben.



Lilaemme, ik zou ook het liefst aflossingsvrije hypotheek hebben, juist omdat ik verwacht qua inkomsten nog te gaan groeien. Ik wil niet nu heel krap gaan zitten, terwijl ik straks veelmeer te besteden heb. Ik heb echter begrepen dat dat niet verstandig is. Is jouw hypotheek helemaal aflossingsvrij, of alleen voor een gedeelte?



Koopsubsidie en starterslening zijn dingen die ik nog eens wat beter zal gaan bekijken.....



Lindaatje hoe bedoel je dat het niet voordelig is om eventueel samen te gaan wonen? Misschien lees ik verkeerd, maar ik begrijp je post niet helemaal.



Alvast iedereen bedankt voor de tips!!
Alle reacties Link kopieren
haha kastanjez voor de man van je leven moet je iets over hebben toch?
Alle reacties Link kopieren
Return of the Kreng, wat bedoel je met een tradeoff tussen rentepercentage en maandlasten?



Ik ga er overigens vanuit dat ik de komende tijd alleen maar zal stijgen qua inkomsten. Ik verwacht in mijn baan te groeien (en ja heb een vaste aanstelling) en verder is het enige dat in mijn situatiekan veranderen dat ik een partner krijg. Dat lijkt me ook alleen maar voordelig.



Overigens denk ik erover om kosten koper van mijn moeder te lenen. Dit heeft zij aangeboden, maar heb ik nog niet serieus besproken.
Alle reacties Link kopieren
Een partner is natuurlijk voordelig als je gaat samenwonen.

Maar wat als hij ook een koophuis heeft?



Dan moet je bijvoorbeeld jou huis binnen 2/3/4 jaar verkopen en heb je de kosten koper er nog niet uit. Dan blijf je met een restschuld zitten of je kan niet gaan samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 februari 2010 @ 11:50:

Ik val over de zin, geen eigen geld...... Kun je niet sparen, wil je niet sparen of ligt hier een andere reden aan te grondslag?Waarschijnlijk zoals to zegt, ze heeft geen buffer opgebouwd, dus geen eigen geld in te brengen. Wie weet werkt zo nog niet zolang? Of heeft ze eerst een studieschuld van 15000 afbetaald. Doet er verder toch ook niet toe? En al helemaal niet om daarover te vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven