Geld & Recht alle pijlers

Alleenstaande moeder en dakloos?

30-06-2012 01:29 306 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lange tijd heb ik getwijfeld een account aan te maken. Ik lees al jaren mee, maar erger me soms kapot aan de afkrakerij op bijvoorbeeld spelling of het afzeiken van mensen. Aan de andere kant is er niets meer te verliezen voor mij en heb ik gewoon advies nodig, dus let´s give it a shot. Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden.

Begin vorig jaar ben ik na huiselijk geweld bij mijn man weggegaan. Onze koopwoning ging in de verkoop (nog steeds niet verkocht) en hij is hier blijven wonen. Ik kon in het huis van een vriendin van mij. Voor de kids spraken we een co-ouderschap af. Ondanks alle spanningen bleef ik doorwerken, maar helaas raakte ik mijn baan kwijt wegens ‘tekort presteren’. Daarop volgden een periode van ellende. Met mijn uitkering kon ik financieel absoluut niet meer rondkomen. Met én de huur van mijn nieuwe woning, én de vele kosten voor de koopwoning met mijn ex bleef er geen geld over voor andere dingen. Maanden heb ik op het randje geleefd, waarbij ik er altijd wel voor zorgde dat mijn kinderen het goed hadden.

Na keihard knokken voor mezelf heb ik gelukkig wel weer een tijdelijke baan, maar het mag niet meer baten. Het huis waar ik nu in woon wordt binnenkort verkocht en ik moet eruit. Ik kan met geen mogelijkheid een vervangende woning krijgen. De wachtlijst voor huurwoningen via de woningbouw is gemiddeld 8 jaar. Een urgentieverklaring krijg ik niet, daarvoor moet ik blijkbaar uit de gevangenis komen ofzo. Huren via een makelaar kan niet, daarvoor heb ik een vast inkomen nodig. Anti-kraak kan ook niet, dat mag niet met kinderen. Ik heb verder geen familie waar ik terecht kan, en ook bij mijn vrienden is onmogelijk, met name omdat ik twee kinderen heb en al mijn vrienden klein behuisd zijn. Ik heb sinds kort een nieuwe relatie, maar mijn huidige vriend is er ook nog niet aan toe om mij met mijn kids in huis te nemen, en daar heb ik eerlijk gezegd gewoon alle begrip voor.

De wanhoop staat me nabij. Het kan toch niet zo zijn dat ik op straat kom te staan met mijn kids? Er moet toch een mogelijkheid zijn in dit land? Ik heb toch niet zo hard geknokt om op straat te gaan leven?

Wie heeft er goede raad? Ik zit niet te wachten op kritiek op de door mij gemaakte keuzes (zoals bijvoorbeeld nog meebetalen aan de woning van mijn ex). De dingen zijn zoals ze zijn. Ik schreeuw nu gewoon om hulp…
Alle reacties Link kopieren
Je zou in iedergeval dit voor kunnen leggen aan de gemeente. Misschien dat zij je kunnen helpen. Ik zou je echt niet melden bij een dakloze opvang! Dan neemt jeugdzorg gelijk je kinderen af.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Wordt/is je belastingaangifte goed ingevuld?



Je hebt namelijk recht op:

- aftrek van hypotheekrente nog 2 jaar (36 maanden) nadat je bent uitgeschreven bij je oude woning. Van de totale hypotheekrente dus 50% als je dat heb betaald en je 50% eigenaar van de woning bent.

- dezelfde betaalde hypotheekrente kan je aftrekken als betaalde alimentatie aan je ex

- plus je geeft dan 50% van het eigenwoningforfait aan

- datzelfde bedrag aan eigenwoningforfait trek je vervolgens ook weer af als betaalde alimentatie.

- je hebt recht op alleenstaande ouderkorting

- eventueel recht op zorg-, huurtoeslag en kindgebonden budget.



Daarnaast zou ik zeggen als je alles echt niet meer kan betalen om de betaalde hypotheekrente van je oude huis te verminderen. Is dat echt geen optie? En zo nee, waarom niet??



Veel sterkte verder.
Alle reacties Link kopieren
En je ex op kamers, en jij het huis in?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je hebt co ouderschap met je ex. Blijkbaar is er dan toch nog een stukje gezond contact? Is t geen optie om je kinderen vast in t koophuis te laten wonen en dat je ex en jij wisselen van woonruimte? Dat jullie ieder een goedkope kamer oid huren maar dat de kinderen iig eennaste en veilige basis hebben. Misschien kun.jij de tijd dat je kinderen dan niet bij je zijn, bij je vriend verblijven, bedenk ik net?
Alle reacties Link kopieren
quote:feestvarken schreef op 30 juni 2012 @ 06:41:

Je hebt co ouderschap met je ex. Blijkbaar is er dan toch nog een stukje gezond contact? Is t geen optie om je kinderen vast in t koophuis te laten wonen en dat je ex en jij wisselen van woonruimte? Dat jullie ieder een goedkope kamer oid huren maar dat de kinderen iig eennaste en veilige basis hebben. Misschien kun.jij de tijd dat je kinderen dan niet bij je zijn, bij je vriend verblijven, bedenk ik net?Niet doen, zie de kinderen dan nog maar eens terug te krijgen. Ex kan misschien situatie misbruiken en dat jij eerst straks uitgebreid moet bewijzen dat je wel voor ze kunt zorgen.
Alle reacties Link kopieren
-Stuur een mail aan alle vrienden en kennissen die je kent. Zeg dat je heel urgent woning zoekt enz. Geef je situatie aan, wat je kan betalen enz.



Vraag hen of ze het aan iedereen die ze kennen door willen sturen. Op die manier kan je heel veel mensen bereiken, veel meer dan normaal, en iemand heeft misschien dan net gouden tip.



-inderdaad maatschappelijk werk inschakelen. Ze kan misschien toch wat betekenen bij woningbouwverenigingen.

-advertentie in supermarkten ophangen. Zijn gratis

-in iedere woonplaats heb je wel van die gratis huis-aan-huis blaadjes. Kleine advertenties van paar regels zijn dan gratis. Ook daar plaatsen.



Sterkte. Lijkt me hele nare situatie met al die onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:feestvarken schreef op 30 juni 2012 @ 06:41:

Je hebt co ouderschap met je ex. Blijkbaar is er dan toch nog een stukje gezond contact? Is t geen optie om je kinderen vast in t koophuis te laten wonen en dat je ex en jij wisselen van woonruimte? Dat jullie ieder een goedkope kamer oid huren maar dat de kinderen iig eennaste en veilige basis hebben. Misschien kun.jij de tijd dat je kinderen dan niet bij je zijn, bij je vriend verblijven, bedenk ik net?



Ik had het niet helemaal goed gelezen, zie ik. Kinderen in woning en dan ouders om en om. Andere situatie.



Ik denk niet dat ex zijn woning gaat 'opgeven' en in kamer gaat zitten. Dat kan je ook bijna niet verwachten bij scheiding.
Wel als zij nog voor de helft van de kosten opdraait.
Alle reacties Link kopieren
TO, je hoeft met een co-ouderschap toch niet bij elkaar om de hoek te wonen? Waarom koop je geen goedkope auto zodat je ergens anders een huis kunt huren?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen je kinderen tijdelijk full time bij de vader wonen, totdat jij je leven weer op orde hebt.



Dreig je echt op straat te komen, neem ik aan dat je vriend jullie wel tijdelijk opvang biedt. Of laat hij je onder een brug slapen?



Kan je wel woonruimte betalen of ben je een (geregistreerd) wanbetaler? Wat is je budget?
Alle reacties Link kopieren
quote:natanja schreef op 30 juni 2012 @ 07:35:

TO, je hoeft met een co-ouderschap toch niet bij elkaar om de hoek te wonen? Waarom koop je geen goedkope auto zodat je ergens anders een huis kunt huren?Daar heeft TO vast geen geld voor. Zal al blij zijn als ze boodschappen kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Een auto kopen is geen slim advies voor iemand die geen geld/baan en bijna geen huis meer heeft.



In ieder geval z.s.m. een afspraak maken met een maatschappelijk werker.



Sterkte TO!!
Alle reacties Link kopieren
Andere regio zoeken wel. Als er zo'n lange wachttijd is, heb je het al gauw over een gewilde stad. Stel dat dat Amsterdam is, dan heb je uitwijkmogelijkheden, zoals Amere of onderhuur. Er staat zoveel te koop in de wat mindere wijken waar je wellicht tijdelijk in zou kunnen. Je zult hoe dan ook concessies moeten doen.
Kunnen de kinderen tijdelijk fulltime bij vader wonen? Ik neem aan dat hij zijn kinderen niet op straat wil hebben staan. Of kun je met ex afspreken dat jij tijdelijk niet meebetaald aan het huis en dat later inhaalt?



De nieuwe vriend van TO begrijp ik wel. Je gaat geen prille relatie en haar hele gezin in huis halen. Zo werkt dat gewoon niet.
Zou je niet een vakantiebungalow kunnen huren, ik geloof dat sinds kort de regels versoepelt zijn zodat je daar ook in de winter kunt blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles gelezen en vind de tips over woningruil met ex de beste. Wil jouw ex toelaten dat jullie kinderen op straat komen te staan? Als jij ook lasten voor het huis betaalt heb jij toch net zo goed recht om daar te wonen? Of jullie huren samen een kamer en wisselen steeds van plek om bij de kinderen te zijn.

TO, als je in het oosten van het land woont weet ik nog een heeel goedkoop autootje, geen wegenbelasting meer, alleen een verzekering erbij. Doet t helemaal goed.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat Adhoc wel eens uitzonderingen maakt wat betreft kinderen. Zou ze gewoon eens bellen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog is de nood TO? Ik lees nog aardig wat 'kan ik niet' en 'wil ik niet'.



Veel woningbedrijven hebben, ivm het afschaffen van urgentie voor scheidingsgevallen, woningen die verloot worden. Altijd mee doen, ook al zou dat betekwnen dat je kinderen verder van je huishoudelijk-geweld-ex komen te wonen. Een dak boven jullie hoofd lijkt me belangrijker.



En ik neem aan dat jij minder aan het koophuis vetaald dan je ex, omdat hij daar nog woont?

Hoeveel moeite wordt er fedaan om get te verkopen? De prijs al verlaagd zodat je in ieder geval geen dubbele lasten hebt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tip: ga niet naar een andere stad, de gemeente trekt zijn handen dan van je af. Neem een evt. Aanbod van de gemeente om over de stadsgrens te "kamperen" niet aan, ze trekken hun handen van je af.

Elke gemeente heeft beleid, kinderen mogen niet op straat komen te staan. Trek daarom aan de bel bij jou gemeente! Wel kunnen ze jou tijdelijk onderdak aanbieden in bijv. Een leger des heils, neem dat dan aan. Zo laat je ook je urgentie blijken.



Hoe oud zijn je kinderen TO?
Kijk even op marktplaats bij woningen staan altijd heel veel appartementjes kamers en van alles te huur misschien zit er iets voor jou tussen waar je redelijk gelijk in kan en nog betalen kan ook!
Alle reacties Link kopieren
Als je echt je huis uit gezet wordt, ga kamperen naast dat huis en bel de krant.



Ik heb het allemaal meegemaakt met een overbuurman. Vrouw (verdiener) liep weg naar Egypte, liet man en 3 kinderen achter. Hij is uit protest gaan kamperen naast zijn huis. De buurt vind zijn kinderen op in de nacht en met eten.



Daklozen opvang heeft zich hart gemaakt en met de gemeente gesproken dat kinderen niet in dergelijke opvang thuis horen.

Hij had binnen 3 weken een flat!
Alle reacties Link kopieren
TO, je wilt niet het hele verhaal schrijven dus ik ga af op wat je hier schrijft. Je dreigt met je kinderen binnenkort op straat te belanden en zoekt wanhopig naar een oplossing. Tegelijkertijd denk je heel erg in beperkingen. Ik zet ze eens voor je op een rijtje, zodat je ze als prioriteit kunt afzetten tegen de optie "op straat leven":



- dicht bij de school blijven wonen (15 km fietsen is lastig)

- blijven meebetalen aan koophuis

- geen partner/kinderalimentatie eisen van ex

- je principieel houden aan ooit gemaakte keuzes.



Ik vind het opvallend dat je na huiselijk geweld hebt ingestemd met co-ouderschap. Ook heb je erin toegestemd dat je ex in het huis bleef wonen en zelfs daaraan mee te betalen. Zijn jouw "principes" niet gewoon angst om de confrontatie met hem aan te gaan? Durf je de afspraken met hem weer ter discussie te stellen? Of is je angst voor hem groter dan je angst met je kinderen op straat te belanden?



Besef wel wat je nu doet. Je krijgt een uitkering: een vangnet van de staat om te zorgen dat je een dak boven je hoofd en andere basisbenidigdheden kan betalen. Jij betaalt van dat geld woonruimte voor je ex en houdt daardoor niet meer genoeg over voor woonruimte voor jezelf en je kinderen. Als dat een principiële keuze is, dan denk ik dat je op grote problemen afstevent, inclusief instanties op je dak. Je zegt dat je alles voor je kinderen doet, maar wilt niet je principes opzij zetten.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Spijker op zn kop dubio. Ik heb het vermoeden dat TO dit allemaal niet wil horen. Daarbij hebben we zo weinig informatie, hoe kun je dan ook goed meedenken...
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet waar je woont maar hier in Rotterdam heb je het woonhotel waar je een x aantal maanden kan verblijven in urgente situaties. Anders een caravan huren of een tuinhuisje of via marktplaats kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven