Geld & Recht alle pijlers

Alleenstaande ouder, wat krijg je aan bijstand e.d.

02-02-2009 23:27 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Regelmatig kijk ik op viva forum en haal er veel nuttige informatie en adviezen van anderen af.



Helaas heb ik nu zelf een x bericht



Mijn man en ik gaan scheiden, hij 32 ik 22.

Zoontje van 17 maanden. De verschillen zijn bij ons te groot geworden, i.p.v. naar elkaar toe te groeien, groeien we juist uit elkaar.

Op veel vlakken botsen we en we hebben geen hekel aan elkaar, het zou me allerliefste vriend of broer kunnen zijn maar als man/vrouw relatie ontbreekt er teveel.



Het is heel jammer, maar mijn liefde voor hem is over.

We kunnen het dan wel m.b.v. relatietherapie gaan proberen het goed te krijgen maar we kunnen normaal praten, normaal door een deur, dus waarom dan hulp inschakelen?

Als de een niet meer wil houdt het op dat kan je niet dwingen..



Maar nu mijn vraag, ik ben 22 bijna 23...

Ik werk 2 dagen in de week en krijg als ik geluk heb een een x extra werk 550 euro netto in de maand.

Zoontje zit op kinderdagverblijf, hoef zelf maar 70 euro te betalen, krijg dus kinderopvangtoeslag, kindgebondenbudget, kinderbijslag en zorgtoeslag.



Wat kan ik aan bijstand/alimentatie of andere dingen van de gemeente krijgen?
quote:labrador28 schreef op 03 februari 2009 @ 07:59:

mocht je het niet zien zitten om meer te gaan werken.....

kan je er ook voor kiezen om full-time moeder te zijn...



Ja, de gemeente is gek, die gaan jou van inkomen voorzien terwijl jij thuis op je kont zit.

Jij vloeit echt over van de zinnige bijdragen hè?
Alle reacties Link kopieren
quote:hanZie schreef op 02 februari 2009 @ 23:38:

Wat kan ik allemaal krijgen? Met 2 dagen werk heb je tijd zat om dat zelf op te zoeken. Succes en sterkte met de scheiding!



Wel een beetje sneue reactie hoor!

Ik vind het juist heel knap dat TO hulp vraagt, dat is toch heel sterk hoor.

Sommige mensen vinden het juist heel prettig als ze hulp krijgen en weten misschien niet altijd de juiste weg te bewandelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schilderspalet schreef op 03 februari 2009 @ 09:32:

[...]





Ik vind het juist heel knap dat TO hulp vraagt, dat is toch heel sterk hoor.

.Waarom vind je dat - in dit geval - sterk en knap ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat mij opvalt is dat TO de beslissing om te scheiden wel heel makkelijk lijkt te nemen.

Ik zou mezelf niet in de ogen hebben kunnen kijken, en mijn kind al helemaal niet, als ik niet zeker had geweten dat ik er alles aan gedaan had om het te redden en mijn kind een compleet gezin te bieden.
Alle reacties Link kopieren
En met een kind van 17 maanden gaan álle punten op die BGB noemt. Het is druk, je moet nog wennen.

Wat kan er in die 17 maanden zó veranderd zijn qua persoonlijkheid van je partner?
Alle reacties Link kopieren
quote:flower86 schreef op 02 februari 2009 @ 23:41:

Poezewoes, bedankt voor je reactie lijkt me zeker interessant!



Hanzie, spijt me hoor als je nou niks weet te vertellen ga iemand anders lastig vallen.

We zijn net een week uit elkaar geweest omdat het thuis ff niet meer ging.

We hebben het vandaag pas besloten, dus niet zo gek dat ik er net pas mee bezig ben.Heel vervelend een scheiding en daarom wens ik je sterkte en succes. Ik kan me voorstellen dat dit heel moeilijk is. Je reactie: ' wat krijg ik nu' stuit mij tegen de borst omdat het nogal lui en makkelijk overkomt. Nederland is geen verzorgingsstaat die iedereen maar even geld toeschuift door de keuzes die je maakt. Want om 2 dagen te gaan werken en voor de rest geld te vragen is een keuze en is niet nodig. Dus het lijkt me niet: wat krijg ik nu? Maar wat kan ik doen om mij en mijn kind een goed leven te bieden?
Alle reacties Link kopieren
eowynn, bij het lezen van dit topic moest ik aan je denken, nav een discussie van gister over scheiden. Vind dit ook zo'n voorbeeld. Ik wil niet wonen waar hij woont, hij wil niet wonen waar ik woon, dus we gaan scheiden, had je dit niet kunnen bedenken voor je een kind kreeg? Vind dit echt tenenkrommend. Natuurlijk is het druk en niet altijd leuk en eerlijk gezegd, ik zou ook echt liever ergens anders wonen dan waar we nu wonen, maar heee, het echte leven is niet alleen maar leuk. Vind het ook onbegrijpelijk dat je niet eens in therapie wil.
Er wordt nu wel erg geoordeeld wordt over TO. Wie zijn wij om te beoordelen aan de hand van één post of zij gemakkelijk gaat scheiden?



Vragen of je er niet nog eens over na kan denken, is iets anders dan het tenenkrommend vinden.



Je kan niet in andermans schoenen gaan staan en weten hoe het is. We kunnen wel vraagtekens plaatsen en haar vragen er nog eens over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:flower86 schreef op 02 februari 2009 @ 23:27:

Maar nu mijn vraag, ik ben 22 bijna 23...

Ik werk 2 dagen in de week en krijg als ik geluk heb een een x extra werk 550 euro netto in de maand.

Zoontje zit op kinderdagverblijf, hoef zelf maar 70 euro te betalen, krijg dus kinderopvangtoeslag, kindgebondenbudget, kinderbijslag en zorgtoeslag.



Wat kan ik aan bijstand/alimentatie of andere dingen van de gemeente krijgen?



Alimentatie krijg je (uiteraard) van je ex. Hoeveel dat is, hangt af van zijn inkomen. (en jouw inkomen). Er is wel een minimumbedrag om voor belastingaftrek (voor je ex dus) in aanmerking te komen. (meen 140 euro ongeveer). Dat is dus de kinderalimentatie. Of je daarnaast nog partneralimentatie krijgt hangt af van meerdere dingen af (oa of je het wil, of je ex genoeg verdient)



Bijstand krijg je alleen als je inkomen onder het bijstandsnivo zit.



Verder heb je recht op toeslagen. Oa alleenstaande oudertoeslag en de kindertoeslag. Kijk even op site van belastingdienst, dan kun je zo bekijken waar je allemaal recht op hebt.



Oh, en als je een erg laag inkomen hebt je meestal recht op vrijstelling van gemeentelijke belastingen.
Sterkte Flower. Misschien heb jij er wel voor gekozen om 'maar' 2 dagen te werken en de rest van de tijd van je kind te genieten. De gemeente zal je opjagen om meer te gaan werken reken daar maar op .

Ik hoop dat jij en je partner samen tot een oplossing zullen komen.
Alle reacties Link kopieren
is prima om 2 dagen te werken en de rest van de tijd van je kind te genieten, maar vraag de gemeente dan ook niet om geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:labrador28 schreef op 03 februari 2009 @ 07:59:

mocht je het niet zien zitten om meer te gaan werken.....

kan je er ook voor kiezen om full-time moeder te zijn...



Als de scheiding er daadwerkelijk door komt, is het voor je kind van groot belang dat hij bij jou kan zijn en niet in een opvang..



Ben zelf een kind van gescheiden ouders...... geeft opzich al verdriet genoeg....

Als je ouders er dan ook nog niet voor je zijn, voel je je echt verloren en alleen als kind.



Bijstand leverd meer op , dan dat je parttime zou gaan werken...



misschien iets om over na te denken...





Als je voor je kind zou kiezen, om thuis te blijven, iedereen denkt daar anders over... maar je kind heeft er zeker baad bij!!



heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd!

Take good care of yourself!!



Wat een gelul. Het is mij trouwens al eerder opgevallen dat jij nogal een voorstander van de bijstand bent. Het is als vangnet bedoeld hoor.



TO, ik zou jou ook aanraden om het nog te proberen met jouw man.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Als eerste: onmiddellijk de creche bellen en meer dagen aanvragen. Giga wachtlijsten, je kent het wel dus hoe sneller je belt, hoe beter. Formuliertje invullen, klaar. Een zorg minder. Wat de uitkomst ook is, je hebt dan sneller de mogelijkheid weer meer te gaan werken.



Als tweede: Ik krijg het idee, en ja, dat is alleen maar een idee want ik moet ook alleen maar oordelen op wat je hier schrijft, dat je ongelukkig bent met de omstandigheden waarin jullie leven maar niet zozeer met je man. Hij schijnt niet het probleem te zijn maar het komt over alsof jullie in deze omstandigheden gewoon er even niet uitkomen wat het beste is. En nu de uitweg: we weten het niet dus we gaan maar uit elkaar kiezen. Dat is natuurlijk niet erg constructief. Als je nou zou zeggen, joh, er speelt meer, ik hou niet van hem, hij is een slechte vader, hij behandelt me minderwaardig, weet ik het, dan wordt het een ander verhaal. Maar ongeveer het eerste argument waar je mee komt is: we komen er niet uit waar te wonen. Dit is geen relatieprobleem, dit is een probleem over hoe je concreet dingen aan moet pakken. Een praktisch probleem niet meer, niet minder.



Misschien kan je wat meer toelichten (als je dat wil) want ik kan me echt niet voorstellen dat je je relatie opgeeft, zeker met een kindje niet, omdat je niet uit de praktische problemen komt?
Alle reacties Link kopieren
quote:arwen173 schreef op 03 februari 2009 @ 11:32:

is prima om 2 dagen te werken en de rest van de tijd van je kind te genieten, maar vraag de gemeente dan ook niet om geld.



Tjezus, dit vind ik wel hard hoor. Mag ze misschien de scheiding ook nog even verwerken? De bijstand is een (tijdelijk) vangnet, in mijn ogen júist voor dit soort situaties.

En wie zegt dat ze de gemeente om geld wil vragen? Ze wil gewoon weten waar ze recht op heeft, en terecht vind ik.
Alle reacties Link kopieren
was een reactie op lammy. Die heeft het over 2 dagen werken en de andere dagen van je kind genieten. Prima als je daarvoor kiest, maar betaal dat dan ook zelf. Ik vind de bijstand dus geen vangnet als je dingen moet verwerken. Ik vind de bijstand een vangnet voor als je je uiterste best doet om je eigen geld te verdienen en dat lukt niet. Niet omdat je dingen moet verwerken die een gevolg zijn van je eigen keuze. Misschien wel erg hard, maar ja, zo zie ik dat. Ik vind de bijstand ook geen recht zoals bijv kinderopvangtoeslag of zorgtoeslag of dergelijke dingen.
Alle reacties Link kopieren
TO zegt dat het egoistisch is om bij elkaar te blijven omdat je een broer/zus verhouding hebt. Zo'n verhouding is prima voor een huwelijk, zie de vriendschap maar eens te bewaren de rest van je leven dat is al moeilijk genoeg. Alle verliefdheid verdwijnt TO en zeker als je een jong kind hebt. Als je nu uit elkaar gaat, vind je misschien weer een nieuwe partner en zal je met hem ook weer kinderen krijgen en ja inderdaad dat ga je ditzelfde gevoel weer tegenkomen. Ook weer scheiden dan? Denk even aan je kind. Hij heeft er niet voor gekozen om geboren te worden, het is juist egoistisch om uit elkaar te gaan als de enige reden is "dat het gevoel wat minder is" en dat "je er geen zin meer in hebt". Je kan in therapie als stel, je kan in therapie individueel, elke relatie ken uppers en downers.

Belachelijke reactie van labrador, genieten van je kind als thuisblijfmoeder kan alleen als je partner genoeg in het laatje brengt, en zelfs dan is het bijzonder onverstandig. Zorg ervoor dat je je eigen broekriem op kanhouden en dat je je eigen kind kan onderhouden.
quote:labrador28 schreef op 03 februari 2009 @ 07:59:

mocht je het niet zien zitten om meer te gaan werken.....

kan je er ook voor kiezen om full-time moeder te zijn...



Als de scheiding er daadwerkelijk door komt, is het voor je kind van groot belang dat hij bij jou kan zijn en niet in een opvang..



Ben zelf een kind van gescheiden ouders...... geeft opzich al verdriet genoeg....

Als je ouders er dan ook nog niet voor je zijn, voel je je echt verloren en alleen als kind.



Bijstand leverd meer op , dan dat je parttime zou gaan werken...



misschien iets om over na te denken...





Als je voor je kind zou kiezen, om thuis te blijven, iedereen denkt daar anders over... maar je kind heeft er zeker baad bij!!



heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd!

Take good care of yourself!!Oneens,zo makkelijk gaat dat nou ook weer niet.De gemeente zal eerder van mensen verwachten dat ze meer gaan werken dan dat ze er helemaal me stoppen.Het is goed dat er zoiets als bijstand bestaat maar bijstand is een (tijdelijk) vangnet.Als je er alles aan hebt gedaan om meer te kunnen werken en het echt niet lukt dan heb je recht op bijstand.Bijstand krijg je niet zomaar hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal



We hebben het samen besloten al maanden geef ik het aan dat het niet werkt.Al maanden wordt er niks aan gedaan, de koek is op...



Ik heb heel veel meegemaakt in mijn leven en gooii echt niet zo maar de handdoek in de ring. Bij ons is de basis verkeerd geweset, hij heeft te snel ja gezegd toen we het over kinderen hadden.

Hij leeft in een eigen wereld en wil zijn ding doen, het idee dat hij gebonden is beangstigd hem.

Verder schelen we op vele vlakken, ook in de opvoeding van ons zoontje, wat leid tot irritatie.



Als broer en zus zouden we echt prima zijn maar in een relatie zijn er te veel botsingen, ook door onze karakters.



Maar ik ga me hiet niet verdedigen, is een keus die mijn man en ik gemaakt hebben en er allebei vrede mee hebben.

Voor ons zoontje wordt uiteraard alles prima geregeld en zal niks tekort komen.



Mijn vraag was uiteindelijk:

Wat krijg je als toeslagen of inkomsten e.d.?
Alle reacties Link kopieren
Je zegt 'ik geef het al maanden aan, en al maanden wordt er niets aan gedaan'. Dat klinkt niet alsof je hard aan het werk bent om je relatie te werken, maar hard aan het klagen bent dat je kerel niet genoeg zijn best doet.



Wat heb je concreet gedaan om te zorgen dat de relatie beter wordt? Zélf?



Je zoontje zal wel degelijk iets tekort komen: twee ouders die een relatie met elkaar hebben. Dat hoeft niet altijd erg te zijn, maar hij komt dus wél iets tekort.
www.rechtopbijstand.nl

Daar kun je vanalles vinden dus kijk maar eens. Hoeven wij hier ook niet alles dubbel op te gaan noemen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]labrador28 schreef op 03 februari 2009 @ 07:59:

mocht je het niet zien zitten om meer te gaan werken.....

kan je er ook voor kiezen om full-time moeder te zijn...



Tuurlijk....en lekker op kosten van de samenleving leven. Sinds mijn moeder overleden is zie ik het eigenlijk ook niet meer zo zitten om te werken....denk dat ik ook mijn baan maar opzeg en een uitkering ga aanvragen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
.
ach, in de groenvoorziening zijn de blij met iedereen, elianne69, daar hoef je geen werkervaring voor te hebben
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan is het een kwestie van even door blijven baren zodat er altijd een kind onder de vijf is, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven