Geld & Recht alle pijlers

Alvast iets huren voordat we gaan scheiden

17-06-2019 20:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,
ik wil gaan scheiden en ben op zoek gegaan naar woonruimte.
Waarschijnlijk lukt het op korte termijn een flat huren. Kan ik alvast huren ondanks dat we nog getrouwd zijn en een koophuis hebben?
Ik wil namelijk woonruimte achter de hand hebben mocht hij agressief worden als ik hem vertel dat ik bij hem weg wil.

Hebben jullie verder nog (financiële) tips bij een scheiding?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.

Allereerst, ik ben in gvg getrouwd. Al meer dan 25 jaar.
De flat die ik kan gaan huren (ga deze week kijken) is via via en is niet van een woningbouw oid.
Omdat ik inmiddels een fulltime job heb kan ik die betalen gelukkig.
Heb een eigen rekening geopend; ik krijg geld van mijn ouders (geven ze jaarlijks aan alle kinderen) en dat wil ik opzij zetten voor de inrichting van het flatje.

Fijn dat jullie ook tips geven ten aanzien van veiligheid. Mijn huisarts weet van mijn plannen. Het geeft mij een veilig gevoel als ik woonruimte achter de hand heb waar ik naar toe kan. Er zijn geen (kleine) kinderen meer.
Hoe ik het mijn man moet gaan vertellen weet ik echt nog niet.
De hulpverleners van 1 van mijn volwassen kinderen heeft aangeraden om eerst woonruimte te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie zeg, veel sterkte hierbij..

Wel een tip: zorg dat het geld dat je van je ouders hebt gekregen op een rekening op naam van je ouders blijft, anders valt het onder de boedel bij gvg en heeft je toekomstige ex recht op de helft.
Inderdaad, alles wat op jouw eigen rekening staat, is in principe van jullie samen. Het enige voordeel van een rekening op je eigen naam is dat hij er niet bij kan.

Overigens is de datum van de scheiding niet relevant voor de verdeling van spullen/geld. De peildatum is in principe de datum van het indienen van het verzoek tot echtscheiding. Wat erna op jouw rekening terecht komt, is dus alleen van jou.

Maar ik raad je aan om hiervoor met een advocaat om de tafel te gaan zitten. Als ik het zo lees, ga je sowieso een advocaat nodig hebben. Ik weet niet hoe hoog je inkomen is en of je recht op toevoeging hebt? Anders is de kans groot dat het geld van je ouders op zal gaan aan een advocaat in plaats van aan de inrichting.
Ja ik zou eerst juridisch kijken of je meer rechten heb als je weg wil uit een ongezond huwelijk . En hoe je jezelf juridisch kan beschermen ook.

Of op een neutrale plek afspreken. En het aan hem ook niet melden waar je woont.
Alle reacties Link kopieren
Wbt huursubsidie: de belastingdienst ziet je (dan) ex-man niet meer als toeslagpartner op de datum van indienen van het scheidingsverzoek bij de rechtbank én bij inschrijven op eigen adres.
Alle reacties Link kopieren
martje55 schreef:
21-06-2019 18:45
Wbt huursubsidie: de belastingdienst ziet je (dan) ex-man niet meer als toeslagpartner op de datum van indienen van het scheidingsverzoek bij de rechtbank én bij inschrijven op eigen adres.
Ik verdien nét teveel (€100) om huurtoeslag te krijgen.
Weet je toevallig ook of je recht op huurtoeslag hebt als je inkomen daalt door bijv. ziekte of baanverlies?
Alle reacties Link kopieren
Ja als je inkomen daalt, kun je wel recht krijgen op huurtoeslag. Maar er wordt wel gekeken naar je jaarinkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Martje! :)
Alle reacties Link kopieren
Het is verstandig als jouw ouders op papier zetten dat hun schenkingen buiten de goederengemeenschap vallen. Dat is heel gebruikelijk. Maar misschien hebben ze dit ook gedaan, dit is namelijk vrij standaard om dit zo te doen.

Als je inkomen daalt, heb je inderdaad recht op huurtoeslag. Je zou een proefberekening kunnen maken.

Misschien kun je het gesprek met je a.s. ex samen met een derde voeren.

Ga naar een advocaat, vraag om een kostenloos advies en laat deze eventueel zo snel mogelijk voorlopige voorzieningen aanvragen waarbij peildatum datum uit huis is, zodat je daarna niet meer voor schulden etc. opdraait. Misschien heb je recht op toevoeging, dat kun je op de site van Rechtspraak.nl terugvinden. Vergeet het pensioengedeelte niet. Maar dit is van latere zorg.

Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je tips Angelica.
Begin volgende week ga ik naar een flatje kijken. Superspannend.
Alle reacties Link kopieren
Toen ex en ik uit elkaar gingen zo'n 3 1/2 jaar geleden heb ik een echtscheidingsconvenant moeten overleggen. en een inkomensverklaring.
Dit ging wel over een sociale huurwoning, en ik kreeg ook huurkostentoeslag.
Ik kon gewoon huren.

Heel veel succes, een echtscheiding is niet gemakkelijk!
Alle reacties Link kopieren
Kijk je uit dat er geen post over huurwoning bij je thuis wordt bezorgd? Stel je voor dat je man dat onder ogen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met je, Katie22? Hoe was het huisje?
Alle reacties Link kopieren
Post ging bij mij via de mail, een nieuw mailadres.
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het huis was.
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
25-06-2019 19:05
Hoe gaat het nu met je, Katie22? Hoe was het huisje?
Ha die Loes,
flatje nog niet gezien helaas. De huidige huurders zijn druk met verhuizen en hebben nog tot 1 juli gehuurd. Moeten dus wachten tot ze de sleutel inleveren.
Was wel even een domper maar huurbaas belt als we kunnen bezichtigen.

Wordt vervolgd dus....
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
25-06-2019 18:18
Kijk je uit dat er geen post over huurwoning bij je thuis wordt bezorgd? Stel je voor dat je man dat onder ogen krijgt.
Dank voor de tip Lila. Ben zeer op mijn hoede. Eén fout en we hebben de poppen aan het dansen :roll:
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik telkens even kijk of er al nieuws is. Het klinkt alsof je in een hele nare situatie zit en ik wil je veel sterkte wensen..
Je krijgt toeslag als je inkomen onder de grens zit. Dus als je inkomen (let op: jaarinkomen, dus incl vakantiegeld en 13e maand en bonus) daalt naar onder de grens krijg je toeslag. Ook als je bijvoorbeeld zelf kiest om een halve dag per week minder te werken zodat je net onder die grens geraakt.
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
28-06-2019 00:58
Ik merk dat ik telkens even kijk of er al nieuws is. Het klinkt alsof je in een hele nare situatie zit en ik wil je veel sterkte wensen..
Lief van je Ladida. Situatie is lastig maar loop geen gevaar. Gaat goedkomen! :smooch:
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
28-06-2019 01:09
Je krijgt toeslag als je inkomen onder de grens zit. Dus als je inkomen (let op: jaarinkomen, dus incl vakantiegeld en 13e maand en bonus) daalt naar onder de grens krijg je toeslag. Ook als je bijvoorbeeld zelf kiest om een halve dag per week minder te werken zodat je net onder die grens geraakt.
Dank, ik ga eens rekenen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven