Geld & Recht alle pijlers

Auto economisch totall loss, gevolgen?

27-11-2020 19:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kortgeleden een 20 jaar oud, klein, simpel en goedkoop autootje gekocht.
Netjes onderhouden, weinig kilometers,
weinig eigenaren gehad.
Geen luxe of veel opties maar alles werkt en hij zag er netjes uit.

Meteen de 1e dag rijdt iemand anders er een flinke deuk in, ik dacht dat mijn vriend een flauwe grap maakte, maar nee dus, hij zag het gebeuren. :-o
Nouja, gegevens uitgewisseld dus...

Maar de offertes qua schadeherstel zijn hoger dan ik verwacht had.
Nu ben ik bang dat de auto te weinig waard is om te laten maken.
Er is nog geen expert bij geweest, als ik deze offerte toestuur gaat dat wel gebeuren.

Maar wat gebeurt er als de auto economisch totall loss verklaard wordt?
Ik wil hem namelijk graag houden, maar wil hem ook terug in de staat zoals ik hem kocht.

Ik heb deze via via voor een heel klein prijsje, zo'n mazzeltje heb je niet elke dag natuurlijk.
Dus als ze mij de dagwaarde gaan uitbetalen bijvoorbeeld, dan heb ik daar niet hetzelfde voor terug.

Mag ik zelf besluiten dat ik de auto wil houden bij een economisch totall loss verklaring?
Of moet ie dan van de weg?
Het is geen schade die de kwaliteit of veiligheid van het rijden beïnvloed.

Mensen ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan maandag de verzekering ook bellen, maar ik wil ook alvast wel wat info van anderen met ervaring/ kennis.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet betekent economisch total loss dat een reparatie (naar de oude staat) duurder is dan wat de dagwaarde van de auto is. Oftewel. Het heeft geen zin om hem helemaal wel te repareren.

Vraag is wat er precies stuk is natuurlijk. Is het alleen blikschade en kan je er wel gewoon veilig mee rijden?

Wellicht kan je een vergoeding ter hoogte van de dagwaarde krijgen en dan alleen laten repareren wat echt noodzakelijk is?
Dat ligt aan jouw verzekeringsvoorwaarden. Daarin kan staat dat als jouw auto meer dan x jaar oud is je niet verplicht bent deze over te dragen. Mits de auto, eventueel na herstel, veilig geacht wordt om de weg op te gaan natuurlijk.
Maar inderdaad, bij economisch total loss zul je normaal gesproken bij moeten leggen als je de auto in oude staat laat herstellen (beetje afhankelijk van of jij iemand kent die het voor een prikkie kan doen)

Edit: de auto is al 20 jaar oud dus is waarschijnlijk niet all risk verzekerd? Dan zit je uiteraard niet aan jouw eigen polisvoorwaarden vast, maar gaat het om de staat van de auto of je ‘m mag houden of niet.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 27-11-2020 19:46
19.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja alleen blikschade!
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
27-11-2020 19:44
Ja alleen blikschade!
Ik heb wel eens een vergoeding gekregen ter hoogte van de reparatie en er voor gekozen de reparatie niet uit te laten voeren (blikschade). Ik zou eens vragen of dat een optie is.
Ja hoor, je mag je auto gewoon houden en afhankelijk van de schade mag hij gewoon rijden. Een deuk in je deur is geen probleem. Als het jou meer kost om een nieuwe te kopen en hij is relatief goed kun je het natuurlijk ook laten repareren.
Zarah schreef:
27-11-2020 19:45
Ik heb wel eens een vergoeding gekregen ter hoogte van de reparatie en er voor gekozen de reparatie niet uit te laten voeren (blikschade). Ik zou eens vragen of dat een optie is.


Je mag zelf weten wat je doet met het bedrag dat ze uitkeren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle antwoorden alvast!
Ik ervaar altijd nogal wat stress van autoproblemen, en totall loss klonk mij in de oren alsof dat meteen totall afgeschreven is.
Maar ik denk dat het wel goedkomt als ik jullie reacties zo lees. En ja, heb ook wel handige mannetjes in de omgeving als het moet.
Autodeur van de sloop is een optie. Verder heb ik altijd een vergoeding gekregen bij schade aan mijn oude autos.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens een dealtje met de garage gemaakt. Door niet nieuwe onderdelen te gebruiken konden ze toch mijn auto nog repareren ongeveer voor het bedrag dat ik ervoor kreeg. Het is altijd balen als je auto economisch totall loss is, maar het is je eigen keuze of je hem wel of niet wilt houden.
Deuk autodeur is ca 750,00.
Economisch total loss is wat anders dan technisch total loss. De eerste is dat de herstelkosten hoger zijn dan de reparatiekosten.

In NL heb je geen reparatieplicht dus je mag het geld gewoon in eigen zak steken als je dat wilt.

Je kan er ook voor kiezen om het voertuig te laten repareren maar je zal niet meer uitgekeerd krijgen dan de dagwaarde. Dus dan zal je het restant erbij moeten leggen.
Oh en als je alleen wa verzekerd bent dan zal je zelf je schade bij de wam verzekeraar van het veroorzakende voertuig moeten verhalen, of als je rechtsbijstand hebt dan doen zij dat voor je.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-11-2020 19:57
Deuk autodeur is ca 750,00.
Niet elke deur of deuk of bedrijf is toch hetzelfde?
justagirly schreef:
27-11-2020 20:06
Niet elke deur of deuk of bedrijf is toch hetzelfde?
Zat je er ver boven dan?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor verzekering heb je?

Wat ontzettend balen trouwens, heb je net zo'n mooie deal gemaakt en leuke auto gebeurd dit.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-11-2020 19:57
Deuk autodeur is ca 750,00.
Wat een rare constatering. Een klein deukje in een oude golf kost minder qua reparatie (waarschijnlijk sloop-deur erin of zelfs deuk eruit ploppen met speciaal gereedschap) dan een forse deuk in een deur van een Porsche.
apiejapie schreef:
27-11-2020 20:31
Wat een rare constatering. Een klein deukje in een oude golf kost minder qua reparatie (waarschijnlijk sloop-deur erin of zelfs deuk eruit ploppen met speciaal gereedschap) dan een forse deuk in een deur van een Porsche.
Het is toch al wel duidelijk dat het geen Porsche is gezien de dagwaarde?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-11-2020 20:28
Zat je er ver boven dan?
Ja, het dubbele.
Maar dan heb je een nieuwe deur inclusief spuiten enzo. Ik denk dat het zoeken wordt naar een deur op een sloop in dezelfde kleur.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook een keer een nieuwe deur (helemaal nieuw) en dat was 2000 euro. Gelukkig wel voor verzekerd. In modernere autos moet er namelijk ook electra, deurvergrendeling etc weer opnieuw in.

In vorige auto flinke tijd met grote kras/deuk in de zijkant gereden. Zelf veroorzaakt, alleen blikschade.
justagirly schreef:
27-11-2020 20:48
Ja, het dubbele.
Maar dan heb je een nieuwe deur inclusief spuiten enzo. Ik denk dat het zoeken wordt naar een deur op een sloop in dezelfde kleur.
Gewoon uitdeuken en spuiten kan niet? In zelfde kleur sloop is mij nog nooit gelukt, moet je een beetje geluk mee hebben. Mijn beige auto rijdt daarom met een blauwe spoiler.
Als ik het alleen blikschade is, zou ik de deuk (mits je hele deur niet aan gort is) niet laten repareren. Zonde van het geld. Wel even blootliggende plekken laten bijlakken, anders krijg je roest.
Maar ik moet er bij zeggen dat mijn auto een gebruiksvoorwerp is en dat het uiterlijk mij weinig interesseert. Dat is niet voor iedereen zo. Wel balen, maar het risico van een oude auto.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
27-11-2020 19:44
Dat ligt aan jouw verzekeringsvoorwaarden. Daarin kan staat dat als jouw auto meer dan x jaar oud is je niet verplicht bent deze over te dragen. Mits de auto, eventueel na herstel, veilig geacht wordt om de weg op te gaan natuurlijk.
Maar inderdaad, bij economisch total loss zul je normaal gesproken bij moeten leggen als je de auto in oude staat laat herstellen (beetje afhankelijk van of jij iemand kent die het voor een prikkie kan doen)

Edit: de auto is al 20 jaar oud dus is waarschijnlijk niet all risk verzekerd? Dan zit je uiteraard niet aan jouw eigen polisvoorwaarden vast, maar gaat het om de staat van de auto of je ‘m mag houden of niet.
.
Dit maakt allemaal niet uit. TO geeft aan dat iemand anders de deuk heeft veroorzaakt. Die is dus aansprakelijk en diens verzekeraar moet de schade vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
27-11-2020 19:40
Ik kan maandag de verzekering ook bellen, maar ik wil ook alvast wel wat info van anderen met ervaring/ kennis.
.
Bel dan de verzekeraar van de tegenpartij. Ja dat mag, je hebt wettelijk verhaalrecht. Als je niet All Risk verzekerd bent, kan je eigen verzekeraar er niets mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven