Geld & Recht alle pijlers

Bank komt premieaanbod niet na...

29-01-2020 20:18 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Willen jullie eens meedenken? Is mijn gedachtegang in de volgende kwestie nou zo gek?

In december heb ik onze hyptheekverstrekker gevraagd wat de gevolgen op de premie van een extra storting in onze spaarhypotheek zou zijn. Per mail zijn nieuwe premiebedragen genoemd, waar ik akkoord mee gegaan ben. De bevestigingsbrief vermeldde echter een hogere premie. Hierop de bank gevraagd dit te herstellen. Reactie: rekenfoutje, kunnen we niet veranderen.

Zelf ben ik van mening dat ik als consument moet kunnen vertrouwen op de expertise en juistheid van de informatie die de bank verschaft. Mijn standpunt is of de gecommuniceerde premie hanteren of het verschil compenseren. Helaas houdt de bank vast aan de hogere premie en is compensatie niet aan de orde. Volgens de bank is er geen financiële schade ontstaan door hun handelen.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in de kleine lettertjes van de mail over fouten in die betreffende mail en / of onjuiste informatie?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Klacht indienen kifid.
ik zeg ook kifid. Je hebt op mail waar je mee akkoord bent gegaan toch?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
29-01-2020 20:20
Wat staat er in de kleine lettertjes van de mail over fouten in die betreffende mail en / of onjuiste informatie?
Vandaag met de afdeling klachtenmanagement gesproken, zij gaven al toe dat er geen disclaimer in de mail stond :)
Dit lijkt mij in mijn voordeel.

Ze wilden mij ook laten geloven dat eerst hun procedure (eerst gesprek lokale vestiging, dan klacht, dan beroep) gevolgd moet worden voor voor kifid in beeld komt...

Jullie zouden direct naar kifid stappen?
ongeduld2 schreef:
29-01-2020 20:57
Vandaag met de afdeling klachtenmanagement gesproken, zij gaven al toe dat er geen disclaimer in de mail stond :)
Dit lijkt mij in mijn voordeel.

Ze wilden mij ook laten geloven dat eerst hun procedure (eerst gesprek lokale vestiging, dan klacht, dan beroep) gevolgd moet worden voor voor kifid in beeld komt...

Jullie zouden direct naar kifid stappen?
Volgens mij moet je wel eerst intern hebben geklaagd. Op de site van het kifid staat de procedure prima uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Voordat Kifid je klacht in behandeling neemt moet je eerst een officiële klacht indienen bij de bank en hen de kans geven er met jou uit te komen.

Op basis van wat je hier schetst is het heel moeilijk om te bepalen in hoeverre je in je gelijk staat. Mocht je geen (of in jouw ogen onvoldoende) gelijk krijgen van de bank, kan je naar kifid stappen.
ongeduld2 schreef:
29-01-2020 20:57
Vandaag met de afdeling klachtenmanagement gesproken, zij gaven al toe dat er geen disclaimer in de mail stond :)
Dit lijkt mij in mijn voordeel.

Ze wilden mij ook laten geloven dat eerst hun procedure (eerst gesprek lokale vestiging, dan klacht, dan beroep) gevolgd moet worden voor voor kifid in beeld komt...

Jullie zouden direct naar kifid stappen?
Ze legden je de procedure uit.
Weet niet om hoeveel geld het gaat, maar een klacht indienen bij de bank en daarna Kifid is niet zoveel werk, dus meestal de moeite waard. Ik zou overigens niet met een bindend advies akkoord gaan, meestal niet handig. Zie ook laatste uitzending van Radar, waarin Kifid 'een voortschrijdend inzicht had', nu ja, beter geformuleerd gewoon een foute uitspraak had gedaan maar het foute bindende advies dus wel bindend wordt geacht.
Alle reacties Link kopieren
Let me guess: ABN Amro...?

Dit is in elk geval klachtwaardig.
Helaas is Kifid ook geen fijne club (zie inderdaad laatste uitzending van Radar). Maar wie weet.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet de ABN AMRO :)
Intern klachtenproces eerst volgen lijkt me niet meer dan logisch. Ik kreeg door de eerste reacties de indruk dat kifid al eerder in beeld zou komen, vandaar mijn vertwijfeling.

Het is meer een principe ding. Dit is niet de eerste keer dat er een fout gemaakt wordt rondom onze hypotheek. Het is vooral de houding die me stoort. En ik vind het niet passend dat ik voor hun rekenfoutje moet "opdraaien".
Kon je ervan uitgaan dat het een foutje was? Bv ipv 600 euro maandlast dat en 60 staat of ipv 2.1 staat er 0.21%. Of is er echt opeens iets anders dua ipv 1.2% nu 1.4% ofzo?
Maar wat is de schade dan?

Wat is een premiebedrag in deze? Is dat je maandelijkse verplichte inleg? Die iets minder zakt dan verwacht?

Als het om maandlasten gaat is er toch helemaal geen sprake van een aanbod? Dan is het gewoon een berekening van wat je nog moet sparen om straks je hypotheek af te betalen. Logisch dat de bank je klacht afwijst. Je moet gewoon je hypotheek aflossen. Dat is de afspraak. Lullig dat in het proces een rekenfout is gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat inderdaad om de maandelijks verplichte inleg. Deze is zo’n €10 hoger dan de bank per mail heeft aangegeven. Geen wereldbedragen, maar reken het door over de resterende looptijd, dan is het toch de moeite waard.

Uiteraard is het logisch dat de hypotheek afgelost moet worden. We storten ieder jaar een x bedrag extra in het spaardeel, waarbij we het behaalde voordeel het jaar daarop er ook weer instoppen.
ongeduld2 schreef:
29-01-2020 23:40
Het gaat inderdaad om de maandelijks verplichte inleg. Deze is zo’n €10 hoger dan de bank per mail heeft aangegeven. Geen wereldbedragen, maar reken het door over de resterende looptijd, dan is het toch de moeite waard.
Maar dat toch gewoon opgeteld het af te lossen bedrag? Je doet net alsof je ineens meer moet betalen maar dat is toch helemaal niet zo? Meer dan is voorgerekend ja, maar je leidt geen schade.

Je bank zal waarschijnlijk aanvoeren dat die mail ter informatie was. En geen aanbod waar je akkoord mee bent gegaan door er samen een krabbel onder te zetten. Je leidt geen schade. Ik geef je weinig kans bij de klachtenafdeling of kifid.

Maar als je toch vasthoudt aan je klacht, wat verwacht je nu als oplossing? Dat de bank zegt: “Ok, sorry, dan los je gewoon niet je hele hypotheek af. Wij zetten een streep door 10 euro x maanden resterende looptijd.”?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk zal de hypotheek afgelost worden, dat is niet het punt.
Ik heb de verwachting dat wanneer een bank vertelt dat de nieuwe inleg X zal worden, ik daarop mag rekenen en niet X +10 moet betalen.
Daar ben ik het mee eens. Dat mag je zeker verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Jouw stelling dat ik geen schade leidt, hanteert de bank ook. Formeel zal dit zo zijn, ik voel dit anders. Ik ging immers uit van lagere maandlasten. Nu weet ik ook dat ik niets koop voor dat gevoel ;)
Maar je leidt feitelijk dus geen schade.
Alle reacties Link kopieren
De nieuwe berekening van de premie neem je mee in je afweging om wel of niet bij te storten ('is het de moeite?'). Dus zuur als dat dan niet blijkt te kloppen.

Wij hebben na indienen klacht (er waren veel dingen mis gegaan...) een restaurantbon gekregen. :biggrin:
De erkenning waa belangrijker.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
ongeduld2 schreef:
30-01-2020 00:32
Jouw stelling dat ik geen schade leidt, hanteert de bank ook. Formeel zal dit zo zijn, ik voel dit anders. Ik ging immers uit van lagere maandlasten. Nu weet ik ook dat ik niets koop voor dat gevoel ;)

En dat klopt inderdaad ook. Ik begrijp wel dat je het fijner zou vinden als de bank zou zeggen 'sorry, we hadden een rekenfout gemaakt. Hebben ze dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Als je de hogere premie had geweten had je dan de storting niet gedaan?
Dan kan je de bank altijd vragen of ze de extra storting ongedaan willen maken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het om een spaarhypotheek waarbij je een bepaald doelbedrag moet halen om uiteindelijk de hypotheek mee af te lossen. Feitelijk zie je dat geld dus weer terug. Dus waar maak je nu precies een probleem van.

Een bank gaat nu heus niet die 10 euro extra voor jou sparen/inleggen omdat zij een rekenfout hebben gemaakt.
Denk ook niet dat je enig kans maakt om hier een klacht over gaan in te dienen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven