Geld & Recht alle pijlers

Bankafschrift van 16 jaar geleden opvragen

14-01-2026 11:29 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen

Ivm een bewijslast die bij mij ligt, moet ik een afschrift hebben met mijn saldo erop van 16 jaar geleden van mijn bank, maar ik lees dat ze maar tot 10 jaar terug kunnen gaan

Heeft iemand ervaring met een bankafschrift opvragen van langer dan 10 jaar geleden?
Je bank?
BrutaImmaculata schreef:
14-01-2026 11:30
Je bank?
Ik heb gebeld maar de medewerker zei tot max tien jaar terug.
Ik hoop dat er alsnog andere mogelijkheden zijn?
Maar een saldo van een willekeurige datum? Wat bewijst dat?
Een dag eerder of later kan het saldo weer anders zijn.
elinas schreef:
14-01-2026 11:34
Als de bank het niet heeft, hebben ze die gegevens vernietigd, lijkt me. Ik zou niet weten wat voor andere mogelijkheden er zouden zijn als de bron niet meer bestaat.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
elinas schreef:
14-01-2026 11:34

Dan houdt het op, denk ik. Op je aangifte IB staat het saldo op 1 januari, misschien heb je daar nog iets aan.
I'm finally old enough to don't give a fuck
16 jaar geleden? Wat voor nut heeft dat nog? Kon men daar niet eerder om vragen? Is het niet verjaard?
Pelle schreef:
14-01-2026 11:36
Maar een saldo van een willekeurige datum? Wat bewijst dat?
Een dag eerder of later kan het saldo weer anders zijn.
Saldo van die maand en bewijs van bepaalde aankopen (zaak is helaas failliet gegaan)
elinas schreef:
14-01-2026 11:40
Saldo van die maand en bewijs van bepaalde aankopen (zaak is helaas failliet gegaan)
Heb je de bon van die aankoop niet ergens in een mapje zitten?
Wat een onmogelijke vraag. De bewaartermijn van bankafschriften voor ondernemers is 7 jaar. Die aankopen zullen vast ook al lang afgeschreven zijn.

Ik weet niet of je al die jaren dezelfde accountant had, misschien kan die nog iets?
elinas schreef:
14-01-2026 11:40
Het saldo bewijst natuurlijk niet dat je die betreffende aankopen hebt gedaan.
Dan moet je dus de betreffende bankafschriften hebben. Dat is onmogelijk.
Ja het gaat dus om saldo en bewijs van de aankopen
Met mijn stomme kop destijds niet bewaard, nooit gedacht dat ik het later nog nodig zou kunnen hebben
Ik heb ook geen afschriften van 16 jaar terug, dus zo stom vind ik dat niet.
Alleen als de bank ze niet heeft, houdt het op.
elinas schreef:
14-01-2026 11:56
Ja het gaat dus om saldo en bewijs van de aankopen
Met mijn stomme kop destijds niet bewaard, nooit gedacht dat ik het later nog nodig zou kunnen hebben
Het is helemaal niet stom, bewaartermijn administratie zakelijk is 7 jaar. En aankoopbonnen van zaken die al lang zijn afgeschreven hoef je ook niet levenslang te bewaren. Banken moeten afschriften 10 jaar bewaren. Het is gewoon een onmogelijk verzoek.
Van wie moet je dat aanleveren? En waarom ook het saldo destijds?
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
14-01-2026 12:05
Je saldo moeten aanleveren is bijzonder en zou het nog kunnen voorstellen bij een overheidsinstantie. Maar na16 jaar, dan lopen de molens wel erg traag en ook nog in combinatie met een aankoop.
Misschien eerder iets in de privé sfeer, aantonen dat jij echt zelf die keuken hebt betaald, of dat je geen geld van vader of moeder hebt gekregen?

Het precieze gaat me niet aan natuurlijk, maar een beetje context zou wel helpen om outside the box mee te kunnen denken.
Volgens mij betreft het een zakelijk aankoop, TO schrijft immers zaak is failliet.
Grobbekuiken_ schreef:
14-01-2026 12:05
Dit gaat vermoedelijk om een zaak in het familierecht, bijvoorbeeld een echtscheiding.
Phlox24 schreef:
14-01-2026 13:57
Volgens mij betreft het een zakelijk aankoop, TO schrijft immers zaak is failliet.
Ik lees het zo dat TO iets gekocht heeft bij een zaak die nu failliet is. De curator bekijkt dan alle openstaande posten en blijkbaar staat er ergens dat TO nog niet betaald heeft.
Mugske schreef:
14-01-2026 14:20
Ik lees het zo dat TO iets gekocht heeft bij een zaak die nu failliet is. De curator bekijkt dan alle openstaande posten en blijkbaar staat er ergens dat TO nog niet betaald heeft.
Nee, dit denk ik niet 16 jaar later.
Ik denk dat TO bedoelt dat ze de winkel niet meer kan benaderen ivm faillissement.

Ik denk ook verdeling van spullen. Of bepalen van inbreng destijds.
TO is al tijden met advocaten bezig, maar die topics zijn verwijderd vanwege privacy. Deze wellicht ook weer.
Laura1992 schreef:
14-01-2026 14:05
Dit gaat vermoedelijk om een zaak in het familierecht, bijvoorbeeld een echtscheiding.
Dan nog zie ik nog niet waarom je een bankafschrift van 16 jaar geleden wilt hebben. Als het is om de boedel te verdelen kan je de boel laten taxeren maar iets van 16 jaar oud heeft niet veel financiële waarde meer. Of als het een kunstwerk betreft dan moet je het sowieso laten taxeren.
Appletje schreef:
14-01-2026 14:41
Dan nog zie ik nog niet waarom je een bankafschrift van 16 jaar geleden wilt hebben. Als het is om de boedel te verdelen kan je de boel laten taxeren maar iets van 16 jaar oud heeft niet veel financiële waarde meer. Of als het een kunstwerk betreft dan moet je het sowieso laten taxeren.

Dat dacht ik ook, maar het kan ook iets met emotionele waarde zijn. En het hoeft niet eens per se over de aankoop te gaan. Het kan ook zijn dat de ex-partner van TO probeert dwars te liggen (of TO zelf). Ik heb zijdelings met een echtscheidingsadvocaat te maken gehad en ik heb ruim volwassen mensen via de advocaten ruzie zien maken over een kastje. Geen erfstuk, geen hoge waarde, maar niemand wilde toegeven.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Laura1992 schreef:
14-01-2026 14:05
Zou goed kunnen hoor, heb er geen verstand van.
Iets met een langslepende kwestie waar nu pas iets mee gebeurt of zo dan?
There is always something happening, and it's usually right now

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven