Geld & Recht alle pijlers

BBL opleiding en alimentatie

18-06-2018 11:57 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag advies en vooral ervaringen in volgende kwestie. Kind is geslaagd en gaat waarschijnlijk een BBL opleiding doen. Zal 4 dagen werken en 1 dag naar school gaan. Niet lang erna wordt kind 18. Vader met wie al jaren geen contact meer is heeft per brief laten weten dan te stoppen met alimentatiebetaling. We weten nog niet wat kind gaat verdienen maar stopt bij een BBL opleiding de alimentatie omdat kind zelf een (waarschijnlijk klein) inkomen heeft? Kind blijft thuis wonen, wat is dan een inkomen waarvan kind zich zou moeten kunnen redden zonder dat ouders nog mee moeten voorzien in levensonderhoud?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit bespreken met het juridisch loket.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij stopt alimentatie omdat je kind 18 wordt, ongeacht welke opleiding / studie / werk hij of zij gaat doen. Je kind kan eventueel zelf om een bijdrage vragen. Zo hebben mijn ouders dat ik elk geval geregeld. Vanaf mijn 18e kreeg ik elke maand van beide een bedrag (gebasseerd op de NUFFIC), ipv dat mijn vader alimentatie betaalde.
Wat hebben jullie afgesproken over alimentatie vanaf 18 tot 21 jaar? Die afspraak is leidend en dat document moet je er nu op naslaan.
Alle reacties Link kopieren
In principe geldt er een onderhoudsplicht tot het kind 21 jaar is. De rechter kan de hoogte van de alimentatie opnieuw vaststellen. Die heeft allerlei rekenmodellen. En ja, ook de draagkracht/behoefte van het kind zelf zal hierin meegenomen worden. De alimentatie kan verminderd of zelfs gestopt worden.

Vader mag niet op eigen houtje stoppen met betalen.
https://www.lbio.nl/alimentatie/veelges ... ind-werkt/
LBIO bellen.
En de link/tekst van 8102 kopieren en terug sturen naar de vader.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties. Ik weet dat kind vanaf 18 jaar zelf de alimentatie krijgt. Dat is ook geen probleem. Het gaat vooral om dat als kind gaat verdienen vanaf welk inkomen kind geacht wordt zich te kunnen redden financieel.
Dan laat je het op terugwerkende kracht berekenen zoals in de link staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven