Geld & Recht alle pijlers

Bedrag enveloppe kado bruiloft

21-02-2019 14:56 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het al : welk bedrag doet men in de enveloppe -> uitgenodigd voor avondfeest bruiloft van nichtje waar ik 1x per jaar contact mee heb ( Geen ruzie of zo, door grote familie weinig contact, zijn erg leuke mensen).

40? 50? 100?
.....
Alle reacties Link kopieren
Voor leuke mensen die ik weinig spreek: € 40,00
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-02-2019 13:28
Van mij mogen ze ook zonder komen hoor. En zo’n plichtmatig envelopje waar minimaal een bepaald bedrag in moet, wat een gezeur.
Ik ben op een aantal bruiloften gefeest waar er geen kado's worden gevraagd, maar om een donatie naar een goed doel.
Ik wist in het begin helemaal niet wat "de bedoeling" was. Dacht dat je een envelop altijd anoniem gaf. Dus toen een van mijn eerste vrienden trouwden deed ik een blanco envelop in zo'n busje en gaf het stel de felicitatiekaart. Pas op ons eigen feest merkte ik dat mensen het geld gewoon bij de felicitatiekaart stopten. Geen blanco envelop gezien. Nu hoop ik niet dat mijn vrienden destijds dachten dat mijn enige kado die felicitatiekaart was. :rofl:
ghostly41 schreef:
22-02-2019 13:28
Waarom niet? Waarom hebben ze recht op meer/veel geld als ze gaan trouwen?

Serieus? :facepalm:

Mensen zijn elk jaar jarig, trouwen doe je niet elk jaar.
En voor een verjaardag huur je geen feestzaal met diner ect.
Om maar gewoon iets te noemen...

Het geeft iemand niet meer "recht" maar het is wel echt totaal iets anders dan een verjaardag.
Kom op zeg mensen. :-?
ghostly41 schreef:
22-02-2019 13:30
Ik ben op een aantal bruiloften gefeest waar er geen kado's worden gevraagd, maar om een donatie naar een goed doel.

Dat kan natuurlijk, dat is dan de keuze van het bruidspaar.
Dan zou ik hetzelfde bedrag als ik normaal aan hen zou geven doneren.
NYC schreef:
22-02-2019 13:34
Ik wist in het begin helemaal niet wat "de bedoeling" was. Dacht dat je een envelop altijd anoniem gaf. Dus toen een van mijn eerste vrienden trouwden deed ik een blanco envelop in zo'n busje en gaf het stel de felicitatiekaart. Pas op ons eigen feest merkte ik dat mensen het geld gewoon bij de felicitatiekaart stopten. Geen blanco envelop gezien. Nu hoop ik niet dat mijn vrienden destijds dachten dat mijn enige kado die felicitatiekaart was. :rofl:

:rofl:
Heb je ze dat nooit verteld dan als blooper? :proud:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
22-02-2019 13:38
Serieus? :facepalm:

Mensen zijn elk jaar jarig, trouwen doe je niet elk jaar.
En voor een verjaardag huur je geen feestzaal met diner ect.
Om maar gewoon iets te noemen...

Het geeft iemand niet meer "recht" maar het is wel echt totaal iets anders dan een verjaardag.
Kom op zeg mensen. :-?
Dus omdat ze het maar 1x doen, en omdat ze een zaaltje huren, moeten ze maar veel geld krijgen?

Ik zie het nog steeds niet.

Volgens mij geef je een kado (ik iig) omdat je iemand heel leuk vindt, of waardeert wat ze doen.
LAgirl82 schreef:
22-02-2019 13:38
Serieus? :facepalm:

Mensen zijn elk jaar jarig, trouwen doe je niet elk jaar.
En voor een verjaardag huur je geen feestzaal met diner ect.
Om maar gewoon iets te noemen...

Het geeft iemand niet meer "recht" maar het is wel echt totaal iets anders dan een verjaardag.
Kom op zeg mensen. :-?
Ze kiezen er toch zelf voor? Mijn broer is 3 keer getrouwd binnen 7 jaar.
Denk je dat ik hem 3 keer 100 euro heb gegeven?
pipootje schreef:
22-02-2019 13:40
Ze kiezen er toch zelf voor? Mijn broer is 3 keer getrouwd binnen 7 jaar.
Denk je dat ik hem 3 keer 100 euro heb gegeven?

Dat is wel iets anders ja.
Zeker bij een derde huwelijk zou ik zo'n bruiloft al totaal niet meer geloofwaardig vinden.
Maar goed het is en blijft wel je broer.
lilalinda schreef:
22-02-2019 13:14
als ik iemand vraag om (bijvoorbeeld) foto's te maken, dan krijgt iemand daar iets voor. Ook dat vind ik raar knieperig, als dat niet gebeurt.
Het waren niet ‘de foto’s’, maar foto’s van de gasten bij binnenkomst.
Fout topic
Alle reacties Link kopieren
Mij is ook geleerd dat je geeft wat ongeveer je aanwezigheid kost. Maar wel wat je aanwezigheid zou kosten bij een basic/normaal feest, alles daarboven is voor het bruidspaar. Als je weinig te besteden hebt zal er ook echt wel begrip voor zijn als je dan minder geeft. Het is een vuistregel, geen verplichting.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
22-02-2019 13:01
Zou ik ook zo doen.
Voor avondfeest minstens 50 euro p.p. en als daggast minstens 75 euro p.p.
Voor familie dichtbij zou ik meer geven.
Dat vind ik echt wel veel. Toen wij een bruiloft van vrienden hadden gaven we echt geen 150 euro. Vind dat nogal een bedrag. Je hebt dan ook al een vrijgezellenfeest gehad waarschijnlijk.
Als avondgast (vanaf 20 uur, zonder diner) gaven wij altijd 40euro per stel. Deed iedereen in de vriendengroep. Is inmiddels wel bijna 10 jr terug...
Rosanna1985 schreef:
22-02-2019 19:53
Mij is ook geleerd dat je geeft wat ongeveer je aanwezigheid kost. Maar wel wat je aanwezigheid zou kosten bij een basic/normaal feest, alles daarboven is voor het bruidspaar. Als je weinig te besteden hebt zal er ook echt wel begrip voor zijn als je dan minder geeft. Het is een vuistregel, geen verplichting.
Never of my life. Gewoon niet. Nog los of ik het te besteden heb of niet. Ik ga naar een bruiloft om de liefde van het bruidspaar te vieren, niet om hun feest te faciliteren.
Alle reacties Link kopieren
Het is mij gewoon zo geleerd en het lijkt ook wel gebruikelijk te zijn in mijn omgeving. Maar ik vind het argument dat je niet het feest hoeft te faciliteren ook wel steek houden eigenlijk. Ik zou zo kunnen een feest geven voor een niet-speciale verjaardag met een diner van 60 euro per persoon, en dan verwachten dat elke gast 60 euro cadeau gaat geven. Dat zou inderdaad ook niet erg logisch zijn.
Als daggast is 150 euro per koppel toch niet zoveel?
Je krijgt ook een drie-gangen diner, soms een lunch, bruidstaart, avondfeest ect.
Daarbij, als je daggast bent dan beteken je blijkbaar veel voor het bruidspaar en zij voor jou en dan is 150 toch niet teveel.

Niet dat je het feest moet financieren of je aanwezig moet kopen, maar je wil ze toch ook gewoon op weg helpen en een goede gast zijn.

Daarbij zijn al die richtlijnen en etiquette niet voor niets.
LAgirl82 schreef:
23-02-2019 14:26
Als daggast is 150 euro per koppel toch niet zoveel?
Je krijgt ook een drie-gangen diner, soms een lunch, bruidstaart, avondfeest ect.
Daarbij, als je daggast bent dan beteken je blijkbaar veel voor het bruidspaar en zij voor jou en dan is 150 toch niet teveel.

Niet dat je het feest moet financieren of je aanwezig moet kopen, maar je wil ze toch ook gewoon op weg helpen en een goede gast zijn.

Daarbij zijn al die richtlijnen en etiquette niet voor niets.
Waarmee moeten ze op weg geholpen worden dan?
eva-luna schreef:
23-02-2019 14:46
Waarmee moeten ze op weg geholpen worden dan?

Financieel.

Meestal heb je dan een huis gekocht, wil je een gezin gaan stichten en dan vind ik het gewoon fijn om hen genoeg te geven
En de meeste mensen zijn blijkbaar niet zo vrijgevig als ik dat hier lees.
LAgirl82 schreef:
23-02-2019 14:55
Financieel.

Meestal heb je dan een huis gekocht, wil je een gezin gaan stichten en dan vind ik het gewoon fijn om hen genoeg te geven
En de meeste mensen zijn blijkbaar niet zo vrijgevig als ik dat hier lees.
De meeste mensen die trouwen wonen al tig jaar samen. En als ze het geld goed kunnen gebruiken moeten ze het niet over de balk gooien aan een eenmalig feest. Voor t geld wat ze stukslaan op een bruiloft kunnen ze een hele nieuwe keuken laten installeren bijv.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-02-2019 14:26
Als daggast is 150 euro per koppel toch niet zoveel?
Je krijgt ook een drie-gangen diner, soms een lunch, bruidstaart, avondfeest ect.
Daarbij, als je daggast bent dan beteken je blijkbaar veel voor het bruidspaar en zij voor jou en dan is 150 toch niet teveel.

Niet dat je het feest moet financieren of je aanwezig moet kopen, maar je wil ze toch ook gewoon op weg helpen en een goede gast zijn.

Daarbij zijn al die richtlijnen en etiquette niet voor niets.
Welke richtlijnen en etiquette?
redbulletje schreef:
23-02-2019 14:59
De meeste mensen die trouwen wonen al tig jaar samen. En als ze het geld goed kunnen gebruiken moeten ze het niet over de balk gooien aan een eenmalig feest. Voor t geld wat ze stukslaan op een bruiloft kunnen ze een hele nieuwe keuken laten installeren bijv.

Wij woonde ook al een paar jaar samen toen we gingen trouwen.
Maar toen hadden we samen bouwgrond gekocht, gingen we een huis (laten) bouwen en wilde we graag kinderen.
En toen zijn we gaan trouwen, omdat dat voor ons zo juist voelt.
Veel mensen die ik ken doen dat net zo.

En waarom zou je dan niet iemand iets willen geven daarvoor omdat je weet dat ze het best kunnen gebruiken?
Waarom zo krenterig doen?
Nah, dat op weg helpen slaat in deze tijd niet echt meer ergens op. Maar ik herinner mij nog wel dat ik als tiener mee ging naar de eerste bruiloften van neven en nichten (10 jaar ouder dan ik) en dat we die altijd wat mochten geven van een kadotafel. En dat vond ik zo leuk! Er was een winkel in ons dorp met serviesgoed, tafellinnen, bestek, allerhande dingen voor het huishouden etc. En dat wat zij mooi vonden stond dan uitgestald op zo'n lange tafel. Van dingen van enkele guldens tot dure dingen. En dan kon je daar wat van kopen en dat gaf je op die bruiloft. Na midden jaren negentig niet vaak meer gezien. Begrijpelijk. Maar vond dat wel altijd wat hebben.

Nu geef ik altijd gewoon geld als felicitatie. Omdat geld een heel gebruikelijk/geaccepteerd felicitatiemiddel is bij een huwelijk. Ook omdat ik niet goed weet wat voor tastbaar kado ik anders zou geven en ik een kadobon meer iets voor een verjaardag vind.
LAgirl82 schreef:
23-02-2019 15:09
Wij woonde ook al een paar jaar samen toen we gingen trouwen.
Maar toen hadden we samen bouwgrond gekocht, gingen we een huis (laten) bouwen en wilde we graag kinderen.
En toen zijn we gaan trouwen, omdat dat voor ons zo juist voelt.
Veel mensen die ik ken doen dat net zo.

En waarom zou je dan niet iemand iets willen geven daarvoor omdat je weet dat ze het best kunnen gebruiken?
Waarom zo krenterig doen?
Je kunt ook trouwen zonder mensen op kosten te jagen met zo'n sociaal verplicht nummertje.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-02-2019 14:26
Als daggast is 150 euro per koppel toch niet zoveel?
Je krijgt ook een drie-gangen diner, soms een lunch, bruidstaart, avondfeest ect.
Daarbij, als je daggast bent dan beteken je blijkbaar veel voor het bruidspaar en zij voor jou en dan is 150 toch niet teveel.

Niet dat je het feest moet financieren of je aanwezig moet kopen, maar je wil ze toch ook gewoon op weg helpen en een goede gast zijn.

Daarbij zijn al die richtlijnen en etiquette niet voor niets.
Ik vind 150 euro wel veel geld om te geven en wij hebben het financieel niet eens slecht.
Ik zou zo'n bedrag wel aan een broer of een zus ofzo geven, maar niet aan een nicht die ik maar 1 keer per jaar zie. En dan maakt het niet uit of ik daggast ben of niet.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-02-2019 14:55
Financieel.

Meestal heb je dan een huis gekocht, wil je een gezin gaan stichten en dan vind ik het gewoon fijn om hen genoeg te geven
En de meeste mensen zijn blijkbaar niet zo vrijgevig als ik dat hier lees.
Tuurlijk is het leuk om iets te krijgen, maar 'op weg helpen' is echt ouderwets.
De generatie van mijn ouders (getrouwd in 1980) gingen vaak van huis uit trouwen. Dan moest er inderdaad nog deels een uitzet worden gekocht en dan hielp je zo'n stel 'op weg'. Nu toch niet meer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven