Geld & Recht alle pijlers

Belasting betalen over alimentatie?

20-09-2010 21:28 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,



Ik heb een vriendin die zich afvraagt of zij belasting moet betalen over de alimentatie die zij van haar exman ontvangt. Ze waren dus getrouwd.



Weet iemand hoe dat zit? MOet dit ingevuld worden bij de aangifte?
Alle reacties Link kopieren
Ja wel over partnerallimentatie; niet over kinder allimentatie

.
Voor dit soort info is de site van de belastingdienst echt heel erg handig.



Over partneralimentatie moet belasting betaald worden, over kinderalimentatie niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is partneralimentatie. Haar kind is namelijk al 36... En zij ontvangt de alimentatie sinds 7 jaar. Neem aan dat het dan partneralimentatie is? TOch?
Ja, daar kun je dan wel vanuit gaan. Het is alleen wel een beetje laat om je na 7 jr pas te verdiepen in de fiscale gevolgen...
Alle reacties Link kopieren
Yep, I know. Bij het invullen van haar aangifte zag ik dat alimentatie moet worden aangegeven. Zij was hier niet van op de hoogte...
Als ze dat niet eerder heeft opgegeven, dan kan ze haar borst nat maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik wou het net zeggen, nummerzoveel! Zeven jaar! Ik weet niet hoeveel ze ontvangt, maar ongeveer moet je iets van 1/3 -1/4de terugbetalen.



Hoe komt het dat ze nooit eerder een aanslag heeft gehad? Haar exman moet namelijk ook bij zijn aangifte opgeven dat hij alimentatie betaalt.

Ik hoop dat ze een hoop spaargeld heeft, of dat ze een regeling met de belasting kan treffen, maar de ervaring is dat dat niet kan. Ik krijg ook alimentatie, en moet er belasting over betalen. Ik wist dat de eerste keer ook niet (lang verhaal - ik had een vriend die een puinzooi maakte van mijn aangifte) en het kwam helemaal niet uit om dat in 1 keer op te hoesten. Maar ik mocht geen regeling, ik moet dan echt aantonen geen cent te hebben en geen bezit. De auto moest ik dan verkopen enzo. Uiteindelijk heb ik het dan maar van mijn lening gedaan en sindsdien zet ik een bedrag elke maand weg zodat ik in 1 klap de belasting weer kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
De fiscus gaat 5 jaar terug!

reken ca. 40% van de ontvangen ali, dat zal ze moeten afdragen.
Alle reacties Link kopieren
Idd zonenmaan, dan hoeft ze die twee jaar dus niet meer terug te betalen. Kinderallimentatie is maar verplicht t/m 20 jaar
Alle reacties Link kopieren
Maar voor partneralimentatie kunnen andere redenen gelden. TO geeft aan dat het kind al 36 is. Dat zou betekenen dat de vriendin van TO rond de 56 is. Dat zij al 7 jaar PA krijgt is uniek: meestal is PA 5 jaar als het kind boven de 21 is, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het op te hogen naar de gebruikelijke 12. In dit geval zou het kunnen zijn dat de vriendin van TO dusdanig weinig opleiding en ervaring heeft dat het die 12 jaar rechtvaardigt.



Volgens de site van de BD is de bewaarplicht iig. 7 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Bewaarplicht is iets anders. Dwz dat je je administratie 7 jaar moet bewaren, maar de fiscus kan 5 jaar terug om naheffingen op te leggen.

Partnerali is idd iets vrijer met afspraken omdat dat afspraken zijn tussen volwassenen. Kinderalimentatie niet, veel strenger geregeld (nou ja streng...). Volgens de wet kan je max 12 jaar partnerali vorderen, maar volwassenen kunnen ook andere afspraken maken, korter, langer en over het bedrag.



Op zich is partneralimentatie erg fraudegevoelig. Er zijn weinig exen die keurig hun expartner laten weten de partnerali niet meer nodig te hebben ivm samenwoning of meer inkomsten uit arbeid. Wanneer dat tot een zaak leidt moet de (meestal) ex man alles uit de kast trekken om aan te tonen dat zijn ex vrouw samenwoont wat gewoon erg lastig is.
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,



De vrouw in kwestie is bijna 60 jaar en heeft lage inkomsten. Maakt dat uit in deze kwestie? Ik ben erg benieuwd. Dank voor jullie input!
Alle reacties Link kopieren
quote:bollo schreef op 24 september 2010 @ 18:53:

Ha allen,



De vrouw in kwestie is bijna 60 jaar en heeft lage inkomsten. Maakt dat uit in deze kwestie? Ik ben erg benieuwd. Dank voor jullie input!Nee, dat maakt niet uit. Zij ontvangt parneralimentatie en dat zijn inkomsten. Daar moet inkomstenbelasting over betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Lila heeft - helaas - gelijk. Het geld is ten onrechte niet aan de belastingdienst betaald. Ze kan vragen om in termijnen te betalen, maar dan word je wel echt uitgekleed door de BD. Zoals ik al zei, ik vroeg het ooit en er werd doodleuk gezegd, alles waar maar geld mee te verkrijgen viel, kon eerst verkocht worden, zoals de auto. Pas als ik nou echt niets meer had, zelfs geen computer meer, dan was het wellicht mogelijk....

Maar dan moest er ook niks meer te verkopen zijn uit mijn huis of overige bezittingen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn de gevolgen als mevrouw alleen nu de partneralimentatie opgeeft aan de belasting en de vorige aangiftes verzwijgt? Zou de belastingdienst er dan zelf achter komen? Of bestaat er een kans dat ze de dans ontspringt?
Alle reacties Link kopieren
quote:abcdefg2009 schreef op 26 september 2010 @ 11:32:

Wat zijn de gevolgen als mevrouw alleen nu de partneralimentatie opgeeft aan de belasting en de vorige aangiftes verzwijgt? Zou de belastingdienst er dan zelf achter komen? Of bestaat er een kans dat ze de dans ontspringt?Nee, de belastingdienst kan er gemakkelijk achter komen. Haar ex-man kan namelijk een deel van de alimentatie aftrekken bij zijn aangifte (hij betaalt immers) en moet daarbij de naam en het adres van de ontvanger invullen. Als het goed is heeft hij dit al die jaren netjes gedaan, dus is het ook bij de belasting bekend.
Alle reacties Link kopieren
Dit is belastingontduiking, abc, ook al is het tot nu toe onbewust geweest. Het lijkt me niet handig nu aangifte te doen en open kaart te spelen over de voorgaande jaren. Dan maakt zij de meeste kans op een welwillende houding van de Belastingdienst.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:abcdefg2009 schreef op 26 september 2010 @ 11:32:

Wat zijn de gevolgen als mevrouw alleen nu de partneralimentatie opgeeft aan de belasting en de vorige aangiftes verzwijgt? Zou de belastingdienst er dan zelf achter komen? Of bestaat er een kans dat ze de dans ontspringt?



Als ze het nu opgeeft dan kan de BD het nakijken of haar exman het ook opgegeven heeft. Ik weet niet of ze het regulier nakijken, maar mochten ze het controleren dan is ze goed zuur. Wat deze vrouw naar mijn idee het beste kan doen is naar een goeie boekhouder gaan en dit voorleggen. Mogeiljk kan er dan een betalingsregeling gedaan worden. Als ze niets doet, en de BD komt er achter, moet ze niet alleen in 1 klap het bedrag van 7 jaar ophoesten, maar krijgt ze er een hele forse boete achter aan die probleemloos in de duizenden kan lopen.



Een vroegere vriend van mij had mijn aangiftes gedaan over 2 jaar en daar echt een enorme pleurisbende van gemaakt. Fout op fout op fout. Hij weigerde ook mij de stukken toe te sturen. En ondertussen kreeg ik de ene kutbrief van de BD na de andere. Ik was letterlijk de wanhoop nabij. Godzijdank vond ik toen een boekhouder die bereid was om naar alles te kijken. Gewapend met mijn klapper met alle info die ik wel had heeft hij de aangiftes weten te construeren. Uiteindelijk heeft hij die vriend van mij om kopietjes gevraagd die na lang aarzelen werden gegeven. Toen bleek dat er nog meer fouten in zaten.

Mijn boekhouder heeft toen de BD opgebeld en de hele zaak uitgelegd. Daarna heeft de BD mij ook gebeld en begrepen ze dat ik echt ter goeder trouw heb gehandeld.



Ik had een boete van 20.000 euro kunnen krijgen.



De vroegere vriend werkte bij een assurantiekantoor, het liep ook via daar, maar dan tegen een vriendenprijs, zeg maar. ZIjn baas heeft hem, op grond van wat hij bij mij allemaal verkloot had, ook (mede) daarom ontslagen.



Sindsdien laat ik het door een boekhouder doen. Ik heb drie inkomstenbronnen (baan, alimentatie, eigen bedrijfje) en dat is me echt te ingewikkeld. Kost 500 euro per jaar, maar ik slaap een heel stuk geruster.



Moraal van dit verhaal: ze moet het echt aangeven, en hopen dat de BD haar een betalingsregeling aanbiedt. Ik acht die kans wel klein. Ik denk dat deze mevrouw héél blij mag zijn als ze geen boete krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Het vervelende is namelijk dat de BD niet vraagt naar of je verstand van zaken hebt of niet. Als jij je administratie uitbesteedt aan firma X en die verkloot het, dan blijf JIJ verantwoordelijk. Afschuiven dat je boekhouder het heeft gedaan, werkt niet. Jij blijft te allen tijde verantwoordelijk voor je aangifte.



Wat Duub zegt, nu open kaart spelen en dan komt ze er wellicht nog genadig af.
Alle reacties Link kopieren
quote:bollo schreef op 24 september 2010 @ 18:53:

Ha allen,



De vrouw in kwestie is bijna 60 jaar en heeft lage inkomsten. Maakt dat uit in deze kwestie? Ik ben erg benieuwd. Dank voor jullie input!Mevrouw zou gewoon aan het werk moeten en belasting betalen, net als alle andere mensen. Een blik op de site van de belastingdienst en je weet wat je moet weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven