Geld & Recht alle pijlers

Belasting over verdiensten als huishoudelijke hulp

17-01-2018 11:19 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds een half jaar werk ik via de website Lekkerleven als huishoudelijke hulp bij een aantal adressen. Hier verdien ik 12,75 per uur. (De mensen betalen 15 euro voor maar, blijft dus best veel aan de strijkstok hangen bij Lekkerleven, maar daar gaat het hier niet om.) Nu moet ik zelf alles regelen omtrent de belasting die ik hierover moet betalen. Het is me totaal niet duidelijk hoeveel belasting ik zal moeten afdragen. Het enige wat ik kon vinden was meer dan 30%. Dat lijkt me zoveel dan blijft er bijna niets over. Weet iemand hier meer over of heeft iemand ervaring met het werken via Lekkerleven?
Ja bel eens met de belastingdienst, die kunnen je ook vertellen hoeveel je belasting moet betalen.
loisnvt schreef:
17-01-2018 12:52
https://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisba ... reelancer/

Deze link n.a.v. reactie van Pluisi


he ik wou haar net gaan vragen wat volgens haar het verschil is :proud:
Je zal zeker een te betalen aanslag krijgen, als je het eerste deel van het jaar in loondienst hebt gewerkt. Houdt rekening met 30% van je inkomsten uit deze baan.
licht-blauw schreef:
17-01-2018 11:40
Oke bedankt. De mevrouw aan de telefoon van Lekkerleven zei namelijk wel dat ik belasting moest afdragen. Wel dat het waarshijnlijk weinig zou zijn aangezien ik student ben en maar een paar uurtjes per week werk. In maart moet de aangifte weer gedaan worden en ik wil niet voor een verassing staan natuurlijk. :/

Ik krijg niet doorbetaald bij ziekte. Als de klant weigert te betalen krijg ik ook mijn geld niet. Wel ben ik via Lekkerleven verzekerd. En ze regelen zelf alle facturen en dergelijke. Ik kon geen andere (bij)baantjes vinden helaas. Dus ben ik hier maar voor gegaan. Wat me verder prima bevalt, alleen dus bang dat ik zodalijk heel veel belasting moet gaan betalen.
Je moet het opgeven. En zolang je onder die grens blijft betaal je dus niet. Daarna wel.

Ik zou anders sowieso een deel apart houden en eenmalig laten invullen door een belastingconsulent.

Dat kost je 75-100 euro maar die kan het samen met je doen. En kan je dingen uitleggen. Ik zou daar niet de belastingdienst zelf voor bellen eerlijk gezegd.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 17:30
13.21% gewijzigd
Neoflux schreef:
17-01-2018 15:45
Reiskosten reken je normaal door aan je opdrachtgever, maar niet als je fietst. Je mag wel de aanschaf en het onderhoud van een fiets aftrekken. Denk dat je beter op de site van de belastingdienst kan kijken of even bellen.
Nee joh, dat moet je niet doen. Dan zou je namelijk ook privé gebruik voor de fiets moeten rekenen etc. Geen goed advies.

Gewoon kilometers x € 0,19 per km opvoeren. Deze € 0,19 is een bedrag wat algemeen geaccepteerd is door de belastingdienst en daar zul je dus niet snel vragen over krijgen. En het maakt natuurlijk niet uit of je die kilometers loopt, fietst of met een zeppelin maakt...
anoniem_359830 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 17:31
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een deel van het jaar 4 dagen gewerkt hebt, bestaat de kans inderdaad dat je in de 30-40% regio uitkomt. Dat lijkt inderdaad veel, maar dat is nou eenmaal wat we in Nederland aan belasting betalen. Over een andere baan betaal je dat ook, waarom zou het voor schoonmaken ineens minder zijn?
Peritau schreef:
17-01-2018 17:30
Nee joh, dat moet je niet doen. Dan zou je namelijk ook privé gebruik voor de fiets moeten rekenen etc. Geen goed advies.

Gewoon kilometers x € 0,19 per km opvoeren. Deze € 0,19 is een bedrag wat algemeen geaccepteerd is door de belastingdienst en daar zul je dus nooit vagen over krijgen. En het maakt natuurlijk niet uit of je die kilometers loopt, fietst of met een zeppelin maakt...
En dit idd.

Echt zoek een belastingconsulent/boekhouder die je kan helpen eenmalig.
licht-blauw schreef:
17-01-2018 11:40
Oke bedankt. De mevrouw aan de telefoon van Lekkerleven zei namelijk wel dat ik belasting moest afdragen. Wel dat het waarshijnlijk weinig zou zijn aangezien ik student ben en maar een paar uurtjes per week werk. In maart moet de aangifte weer gedaan worden en ik wil niet voor een verassing staan natuurlijk. :/
Let op, die mevrouw weet natuurlijk niet dat jij al eerder in het jaar salaris hebt opgebouwd met je vorige baan.
Marana-- schreef:
17-01-2018 16:34
he ik wou haar net gaan vragen wat volgens haar het verschil is :proud:
Misschien wil Plausi dat alsnog wel even uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
17-01-2018 17:31
En dit idd.

Echt zoek een belastingconsulent/boekhouder die je kan helpen eenmalig.
Dat is niet echt te doen. Ik ben namelijk student heb geen 100 euro om dat te laten nakijken. Lijkt me ook wat overdreven aangezien ik echt maar 3-5 uur per week heb gewerkt. Kan eens vragen of de belastingconsulent van mijn ouders wat vragen kan beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
17-01-2018 17:31
Als je een deel van het jaar 4 dagen gewerkt hebt, bestaat de kans inderdaad dat je in de 30-40% regio uitkomt. Dat lijkt inderdaad veel, maar dat is nou eenmaal wat we in Nederland aan belasting betalen. Over een andere baan betaal je dat ook, waarom zou het voor schoonmaken ineens minder zijn?
Nouja vroeger werkte ik in de horeca en dan verdiende je toch al snel netto 9 tot 10 euro per uur (en dan nog eventueel fooi erbij). Bovendien kunnen ze je daar veel meer uren bieden. Daarna had ik een kantoor baan. Verdiende ik ook maar 8 euro per ofzo, maarja wel ziekte regeling en dat soort dingen. Nu fiets ik meerdere keren per week de halve stad door en dan zou ik nog niet eens 8 euro per uur overhouden. Als ik ziek ben krijg ik niets, ik heb geen betaalde vakantiedagen en kan geen betaald verlof aanvragen. Daar zit voor mij echt het verschil dat ik dan amper 8 euro per uur wel heel erg weinig vind. Ik vind niks mis met de hoogte van de belasting in ons land verder en ik zal het ook gewoon netjes betalen.
anoniem_355891 wijzigde dit bericht op 18-01-2018 14:59
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
18-01-2018 14:59
Het is toch niet zooo verbazingwekkend dat schoonmaakwerk niet veel meer betaalt dan minimumloon?
Nee dat is het zeker niet. Dame van het bedrijf had er wel iets duidelijker over mogen zijn. Ze verdienen daar 2,50 per uur aan en mij kunnen dan niet eens duidelijk antwoord geven op mijn vragen.
Alle reacties Link kopieren
Betaalt lekkerleven ook deels je premie volksverzekering en bijdrage zorgverzekeringswet? Ik vermoed zomaar van niet en dan moet je dat dus ook betalen. Aangezien je qua uren niet als zzp'er aangemerkt kan worden, heb je dus ook geen kwijtscheldingen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
kopjekoffie70 schreef:
18-01-2018 15:04
Betaalt lekkerleven ook deels je premie volksverzekering en bijdrage zorgverzekeringswet? Ik vermoed zomaar van niet en dan moet je dat dus ook betalen. Aangezien je qua uren niet als zzp'er aangemerkt kan worden, heb je dus ook geen kwijtscheldingen.
Zij betalen niets voor mij. Dus ook dat moet ik dan waarschijnlijk betalen. Geen idee ook verder wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Wil je hier misschien je bedragen van het verdiende loon van het eerste half jaar neerzetten (bruto loon en ingehouden loonheffing) en wat je nu maandelijks ongeveer verdient, bruto.
Dan kan ik het zo voor je uitrekenen.
Alle reacties Link kopieren
licht-blauw schreef:
18-01-2018 15:03
Nee dat is het zeker niet. Dame van het bedrijf had er wel iets duidelijker over mogen zijn. Ze verdienen daar 2,50 per uur aan en mij kunnen dan niet eens duidelijk antwoord geven op mijn vragen.
Maar Lekkerleven weet toch niet wat jij van te voren hebt verdiend in 2017 of wat je eventueel nog verdient naast je schoonmaakbaan? Zo gek vind ik dat dus niet. Ik zou je ook geen toezeggingen doen en je doorverwijzen naar een belastingman.

Overigens klinkt dat Lekkerleven nou niet echt ideaal. Kun je niet ergens zwart gaan schoonmaken? Of een callcenterbaan zoeken? In welke stad woon je?
Ik heb het werk ook een poos gedaan en kreeg elk jaar van de belasting een rekening zvw. Dit was geloof ik 5,1%. Daarnaast werd er 33% gekort op mijn heffingskorting. Ik verdiende 12 euro nog wat en hield er netto ongeveer 9 euro aan over per uur.
Het is niet zo ingewikkeld. Je kunt het aangifteprogramma downloaden van belastingdienst.nl en de gegevens invullen. Dan krijg je vanzelf te zien hoeveel belasting je moet betalen. Daar hoef je echt geen boekhouder voor te hebben, en als je er niet uitkomt heb je vast wel een handige kennis die zelf zijn aangifte doet en je kan helpen.
MinkeDeWit schreef:
22-01-2018 09:06
Het is niet zo ingewikkeld. Je kunt het aangifteprogramma downloaden van belastingdienst.nl en de gegevens invullen. Dan krijg je vanzelf te zien hoeveel belasting je moet betalen. Daar hoef je echt geen boekhouder voor te hebben, en als je er niet uitkomt heb je vast wel een handige kennis die zelf zijn aangifte doet en je kan helpen.
Je hoeft niet eens meer dat aangifteprogramma te downloaden. Mijn Belastingdienst en inloggen met je DigiD of de app zijn veel makkelijker om snel even te kijken wat je kunt verwachten.
Alle reacties Link kopieren
licht-blauw schreef:
18-01-2018 15:03
Nee dat is het zeker niet. Dame van het bedrijf had er wel iets duidelijker over mogen zijn. Ze verdienen daar 2,50 per uur aan en mij kunnen dan niet eens duidelijk antwoord geven op mijn vragen.
Dat kunnen ze wel, maar alleen op vragen die over dit werk gaan. Als jij de eerste helft van 2017 4 dagen pw hebt gewerkt, heeft dat invloed op hoeveel belasting je over deze inkomsten moet afdragen. Maar dat is jouw pakkie-aan, daar heeft de dame van het bedrijf niks mee te maken.

Je belastingaangifte gaat over alle inkomsten van 2017. Jij hebt een deel van het jaar 32 uur pw gewerkt en daar ook voor betaald gekregen, dus dan is het logisch dat je daar belasting over moet afdragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven