Geld & Recht alle pijlers

Belastingdienst: te laat aangifte M-formulier

31-07-2012 15:33 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand bekend met te laat aangifte doen bij de belastingdienst?

De situatie: ik ben in 2011 naar Canada geemigreerd, en heb me in Nederland laten uitschrijven bij de GBA. Ik heb in Nederland gewerkt voordat ik naar Canada vertrok, en in het jaar van emigratie moet je aangifte doen door middel van een M-formulier. Ik was van plan dit te doen, omdat ik eigenlijk altijd geld terug krijg van de belastingdienst.

Vorige week kreeg ik ineens een brief van de belastingdienst dat ik nog geen aangifte heb gedaan, en dat voor 12 augustus moet doen. Ik heb behalve een bevestiging van mijn adreswijziging nooit andere brieven van de belastingdienst gehad.

Helaas is het M-formulier niet online beschikbaar en ik heb dus de belastingdienst gebeld. Daar geven ze een verzendtijd van 8 weken aan voor het M-formulier naar Canada. Met deze verzendtijd is het dus voor mij onmogelijk om nog op tijd aangifte te doen.

Ik baal hier erg van, omdat ik denk dat ik nu een verzuimboete ga krijgen. Heeft er iemand advies voor deze situatie? Het voelt vooral oneerlijk aan, omdat ik geen aangifte heb ontvangen en dus geen weet van de aangiftedatum had. Ik heb gelijk actie ondernomen nadat ik de brief van de belastingdienst heb gekregen, maar door de 8 weken verzendtermijn kan ik het nooit op tijd invullen.

Op de website van de belastingdienst staat het volgende over het M-formulier:

Als u geen M-formulier van de Belastingdienst hebt ontvangen en u wilt over 2011 aangifte doen, dan kunt u zelf een M-formulier aanvragen.

Op de site van de Overheid staat dat je niet altjid een M-formulier krijgt:

Bent u in het jaar van immigratie in Nederland belasting, premie volksverzekeringen of de inkomensafhankelijke bijdrage verschuldigd? Dan ontvangt u na afloop van het kalenderjaar meestal het M-biljet. Op basis van uw aangifte bepaalt de Belastingdienst uw aanslag.

Als u geen M-biljet ontvangen heeft, maar wel een teruggaaf over het jaar van immigratie verwacht, dan kunt u na afloop van het kalenderjaar bij de Belastingdienst een M-biljet aanvragen.
Uitstel vragen voor het doen van de aangifte, kun je via de BelastingTelefoon aanvragen.
Kun je niet uitstel aanvragen? Ik weet niet hoe het met M-biljetten zit, maar in veel andere gevallen kun je dat via de belastingtelefoon regelen.
Ja, uitstel vragen was ook mijn eerste gedachte. Helaas staat in de brief van de belastingdienst ook dat er geen uitstel meer gevraagd kan worden.

Ik vermoed dat ik uitstel van aangifte had moeten vragen voordat de eerste aangifte datum verlopen was.
Hebben wij ook gehad bij onze emigratie. Ze namen toen die deadline niet zo nauw. Je kunt toch nog tot 3 (of was het 5?) jaar terug belastingaangifte doen. Wij hebben volgens mij ook pas na de zomer van het jaar erop aangifte gedaan via een M-biljet. Geen problemen mee gehad. Jouw belastingkantoor, dat van de gemeente waar je het laatst ingeschreven stond, kan zien dat je een M-biljet hebt aangevraagd, en die weten ook wel hoe lang dit soort dingen duren. Maar als je je er echt zorgen om maakt kun je eventueel een brief sturen om uitstel aan te vragen, met uitleg.
Als je er echt snel achteraan wilt, moet je het volgende doen:

-je wijzigt je postadres bij je belastingkantoor naar een adres in NL (familie ofzo).

-dan betsel je opnieuw een M-formulier, maar dan wordt dat naar dit adres gestuurd.

-dan laat je je familie het formulier voor jou invullen, of eventueel inscannen, zodat je het zelf in kunt vullen,

-voor de ondertekening kun je ook die pagina scannen, of iemand in NL machtigen voor jou te tekenen.
Bedankt voor je antwoord gember999!

Ik was ook uitgegaan van de 5 jaarstermijn van de belastingdienst. Ik heb maar een gedeelte van het jaar gewerkt, en verwacht geld terug te krijgen.

De aangifte via mijn ouders doen is inderdaad een optie, maar we gaan volgende week op vakantie dus ik denk niet dat ik het red voor 12 augustus.

Ik denk dat ik morgen nog even bel met de belastingdienst om te vragen wat het beste vervolg is. Hopelijk is er wat speling mogelijk met de deadline. Acht weken om een formulier naar Canada te verzenden is ook wel echt ambtelijk lang.
Nevy uitstel moet je voor 1 april aangevraagd hebben. Dan krijg je het altijd, tenzij je eerder te laat hebt ingeleverd. Geen tips voor de TO verder helaas. Behalve je situatie uitleggen aan de BD en hopen op coulantie
Het hangt er van af of je verplicht bent aangifte te doen. Indien je niet verplicht bent, kun je dit tot (volgens mij) 5 jaar na aangiftejaar indienen.

Gewoon even belastingdienst bellen, je kunt sowieso gemakkelijk uitstel krijgen!

Ik begrijp zelf ook niet helemaal hoe het zit met zo'n M-Biljet. Ik heb zelf ook alle gegevens van inkomen uit buitenland moeten doorgeven. Daarvoor was ik nooit verplicht aangifte te doen en ik stond tijdens mijn verblijf in het buitenland ook niet in Nederland ingeschreven. Heb in het buitenland ook gewoon belasting betaald.

Vond het heel vervelend allemaal. Heb van het eerste jaar mijn jaaropgaaf laten vertalen en gemiddelde koers genomen maar heb het jaar daarop verzuimt aangifte te doen. Heb 1 keer een herinnering gekregen maar daarna niets meer gehoord. Beter zo.
quote:gember999 schreef op 31 juli 2012 @ 15:59:

Als je er echt snel achteraan wilt, moet je het volgende doen:

-je wijzigt je postadres bij je belastingkantoor naar een adres in NL (familie ofzo).

-dan betsel je opnieuw een M-formulier, maar dan wordt dat naar dit adres gestuurd.

-dan laat je je familie het formulier voor jou invullen, of eventueel inscannen, zodat je het zelf in kunt vullen,

-voor de ondertekening kun je ook die pagina scannen, of iemand in NL machtigen voor jou te tekenen.

Ik ben blij dat ik dat familielid niet ben die even gevraagd wordt het M-fomulier in te vullen. Bijna 100 bladzijden papier en eveneens bijna 100 bladzijden toelichting.

Natuurlijk kan je de meeste vragen overslaan, maar als je de M-aangifte nooit gedaan hebt, is het invullen ervan toch een hele klus - met kans op fouten. Met name het invullen bij de vragen die gesteld worden over de sociale premies. Niet voor niets wordt heel vaak geadviseerd om voor de M-aangifte een belastingadviseur of belastingconsulent te raadplegen.

Wat betreft het vragen van uitstel. Misschien is dat mogelijk door de situatie uit te leggen. Maar het kan ook anders. Mijn ervaring is dat er in eerste instantie een herinnering wordt verstuurd als men 'vergeten' is het M-biljet in te leveren. En pas 6 weken na dagtekening herinnering hoeft de M-aangifte ingestuurd te worden. Geen boete, slechts een voorzichtig getoonzette vriendelijke herinneringsbrief van de Belastingdienst.
Dan had je of uitstel moeten vragen of een Nederlands postadres moeten doorgeven aan de Belastingdienst.

Eerst ontvang je een aanmaning en daarna een herinnering. Boete na herinnering wegens te laat indienen zal 226 euro bedragen.

En wat fisbel zegt: een m-biljet vul je niet 'eventjes' in. Igg s6 ermee! Deze biljetten zijn #++^%}}^% formulieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven