Geld & Recht alle pijlers

Belastingpapieren invullen met exman

31-03-2020 08:56 39 berichten
Dag allemaal.

Vorig jaar ben ik, na een heftige scheiding, gescheiden van mijn man.
Nu is het zo dat we tot aan de scheiding de belasting gezamenlijk invullen (zo hebben we dit eerder afgesproken in het convenant). Echt is mijn exman niet altijd eerlijk over de financiën (hij heeft bijvoorbeeld een flinke schenking gekregen van zijn moeder om een ander huis te kopen, duurde even voordat dochter ingeschreven stond bij hem, geen kgb aanvragen, vragen of hij kinderopvang wil betalen e.d.). Met financieen is mijn exman nooit altijd eerlijk en zuiver geweest (al ging het om kleine bedragen) alleen moeten we tot juni de belasting gezamenlijk doen.

Ik heb een adviseur die de belasting voor mij invult (juist omdat de kans op fouten groot is na scheiding) maar ik heb geen behoefte dat hij mijn gegevens voor het hele jaar inziet. Hoe kan ik dit op een goede manier doen zodat we wel de belastingaangifte gezamenlijk kunnen doen zonder teveel informatie te geven?
Niet. Want het is zijn recht je gegevens te zien als het samen moet. Net zoals het jou recht is de zijne te zien als het samen moet.
Dat gaat niet. Je hebt het erover dat je ex niet eerlijk is. Maar wat heb jij te verbergen dat hij jouw gegevens niet mag zien?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een adviseur die de belasting voor mij invult (juist omdat de kans op fouten groot is na scheiding) maar ik heb geen behoefte dat hij mijn gegevens voor het hele jaar inziet. Hoe kan ik dit op een goede manier doen zodat we wel de belastingaangifte gezamenlijk kunnen doen zonder teveel informatie te geven?

1. Dat is de consequentie van je eigen afspraak toch?
2. Je zou kunnen afspreken het beiden bij een adviseur aan te leveren die de aangifte doet, maar dan nog is alles naderhand online in te zien denk ik?
Oké, dank je Maria. Daarvan was ik niet op de hoogte.

Ik heb niks te verbergen alleen dat hij zicht heeft op mijn financiën en het aan anderen laat zien of verteld hoeveel ik verdien, dat vind ik onprettig. Het gaat bij mij niet om de handeling op zich om dingen gezamenlijk in te vullen maar wel dat het in vertrouwen wordt gedaan en dat gebeurt niet.
Dat is ook lastig maar helaas is dat de consequentie van samen aangifte doen: je kunt beiden de aangifte inzien.
Ja, ik denk dat het achteraf online wel te zien is.
Ik ga nogmaals onderzoeken of hij het met mijn (dus toekomstig) gezamenlijk adviseur de belastingpapieren wil invullen
Dank je allemaal voor de informatie.
Ik heb namelijk geen behoefte aan een flinke naheffingsslag wegens verkeerd invullen van de belastingpapieren (en mijn kwaliteit liggen niet bij de cijfers) :-D
Samen of apart belastingaangifte doen?
Voorheen hebt u waarschijnlijk samen met uw ex-partner belastingaangifte gedaan. Dit mag als u getrouwd bent, of een geregistreerd partnerschap hebt. U bent dan fiscale partners en kunt in uw belastingaangifte inkomsten en aftrekposten gunstig verdelen.

Maar een huwelijk, geregistreerd partnerschap of het samenwonen stopt vaak in de loop van een jaar. Hoe zit het dan?

U kunt ervoor kiezen om nog samen aangifte te doen. Dit heeft als voordeel dat u uw inkomsten en aftrekposten dat jaar nog gunstig kunt verdelen.

Hebt u recht op toeslagen? Hou er dan rekening mee dat de verdeling van inkomsten en aftrekposten invloed kan hebben op de hoogte van uw toeslagen.

Wanneer mag u nog samen aangifte doen?

Fiscaal partnerschap stopt zodra u het scheidingsverzoek of het verzoek om het geregistreerd partnerschap te ontbinden, indient én niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven. In dat jaar kunt u er nog voor kiezen om samen uw belastingaangifte in te vullen. In het jaar daarna mag dat niet meer.

Woont u samen en bent u fiscale partners? Dan stopt het fiscaal partnerschap zodra u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven. Ook daarvoor geldt dat u in dat jaar nog kunt kiezen om samen aangifte te doen.

Moeten we als fiscale partners 1 belastingaangifte invullen, of kan dat apart?

Het makkelijkst is om samen digitaal aangifte te doen. Maar het kan ook apart van elkaar.

U moet als fiscale partners wel overleggen hoe u de aangifte invult. Sommige inkomsten en aftrekposten mag u gunstig verdelen. Iedere verdeling mag, maar zorg ervoor dat de totale verdeling niet meer is dan 100%. Inkomsten zijn bijvoorbeeld: de gezamenlijke grondslag sparen en beleggen (box 3) en inkomsten uit de eigen woning.

Wij willen niet meer samen aangifte doen

Dan doet u allebei voor uzelf aangifte. Ook over de periode dat u nog wél fiscale partners was.

U geeft in uw eigen aangifte alleen uw eigen inkomsten en aftrekposten op. De inkomsten en aftrekposten van u en uw ex kunt u niet meer verdelen.

Hebt u bijvoorbeeld samen een eigen woning? Dan geeft u in uw aangifte aan dat u voor 50% eigenaar bent. Betaalt ieder de helft van de rente? Dan geeft u de helft van de betaalde rente aan.


bron:rijksoverheid.nl


Het hoeft dus niet. Misschien alleen even je adviseur laten overleggen over het verdelen van de aftrekposten etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het niet rijmen.

Eerst een heel rookgordijn over de oneerlijke ex. :blabla:

En dan de vraag; hoe kan ik MIJN gegevens voor ex verborgen houden? :sarcastic:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
31-03-2020 09:38
Het hoeft dus niet. Misschien alleen even je adviseur laten overleggen over het verdelen van de aftrekposten etc.

Het hoeft niet, maar ze hebben dit nou eenmaal afgesproken. TO kan daar niet eenzijdig onderuit dus als ze het niet meer wil dan zal haar ex daarmee akkoord moeten gaan. Maar dan kun je natuurlijk niet de aftrekposten verdelen, het is het een of het ander.
Sportschoen schreef:
31-03-2020 09:21
Oké, dank je Maria. Daarvan was ik niet op de hoogte.

Ik heb niks te verbergen alleen dat hij zicht heeft op mijn financiën en het aan anderen laat zien of verteld hoeveel ik verdien, dat vind ik onprettig. Het gaat bij mij niet om de handeling op zich om dingen gezamenlijk in te vullen maar wel dat het in vertrouwen wordt gedaan en dat gebeurt niet.
Maar is er na de scheiding dan ziveel veranderd in jouw financiële situatie?
Anders weet hij dit toch al lang. Daarnaast heeft hij alle gegevens al aangezien er vast ook een alimentatie berekening gemaakt is.
Tess1981 schreef:
31-03-2020 09:48
Maar is er na de scheiding dan ziveel veranderd in jouw financiële situatie?
Anders weet hij dit toch al lang. Daarnaast heeft hij alle gegevens al aangezien er vast ook een alimentatie berekening gemaakt is.
Heeft het niet hier mee te maken,misschien meer gaan verdienen.

Dat je ex anderen vertelt wat je verdient is niet waarschijnlijk en als het al gebeurt, wat kan jou dat schelen?
S-Groot schreef:
31-03-2020 09:47
Het hoeft niet, maar ze hebben dit nou eenmaal afgesproken. TO kan daar niet eenzijdig onderuit dus als ze het niet meer wil dan zal haar ex daarmee akkoord moeten gaan. Maar dan kun je natuurlijk niet de aftrekposten verdelen, het is het een of het ander.
Juist wel als je geen gezamenlijk aangifte wilt doen. Dan moet je de gezamenlijke eigendommen verdelen. Huis dus 50%.

Ik zou het voorstellen TO. Dan hoef je er alleen voor te zorgen dat jouw deel klopt.
anoniem_366925 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 10:05
4.04% gewijzigd
RocketScienceFiction schreef:
31-03-2020 09:56
Heeft het niet hier mee te maken,misschien meer gaan verdienen.

Dat je ex anderen vertelt wat je verdient is niet waarschijnlijk en als het al gebeurt, wat kan jou dat schelen?
Maar als ze meer is gaan verdienen, dan had ze dat ivm alimentatie ook moeten delen. Hoe dan ook partner zou van haar financiële situatie op de hoogte moeten zijn.

Ik denk dat het hier een beetje in zit en dat TO daarom opziet in openheid van zaken te geven. Maar ga dan niet eerst een heel verhaal vertellen over hoe onbetrouwbaar ex is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet helemaal waar jou ex nou perse oneerlijk geweest is in financieeen. Maar dat is verder ook niet relevant. Met t kgb snijt hij zichzelf in de vingers. Wees blij dat hij zn huisvesting op orde kon krijgen, dat is ook goed voor je kinderen en kinderopvangtoeslag kan je individueel aanvragen (bij coouderschap en als je een weekendregeling voor hem ligt het meer bij jou lijkt me)

Jullie moeten beide eerlijk aangifte doen. Kan een adviseur niet gewoon van beide de spullen verzamelen en de boel invullen?

En ja van dit jaar zal hij het kunnen zien. Waarom wil je dat niet? Afgelopen jaren weet hij het toch ook van. Bang dat je minder alimentatie krijgt?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
31-03-2020 09:21
Oké, dank je Maria. Daarvan was ik niet op de hoogte.

Ik heb niks te verbergen alleen dat hij zicht heeft op mijn financiën en het aan anderen laat zien of verteld hoeveel ik verdien, dat vind ik onprettig. Het gaat bij mij niet om de handeling op zich om dingen gezamenlijk in te vullen maar wel dat het in vertrouwen wordt gedaan en dat gebeurt niet.

Aan de andere kant jij krijgt dus ook inzichten in zijn financien. Het is een twe-way-street.

Gewoon alles nu goed afronden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een goede belastingadviser kan trouwens ook uitzoeken wat gunstiger is, apart of samen aangifte doen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Tess1981 schreef:
31-03-2020 10:04
Maar als ze meer is gaan verdienen, dan had ze dat ivm alimentatie ook moeten delen. Hoe dan ook partner zou van haar financiële situatie op de hoogte moeten zijn.

Ik denk dat het hier een beetje in zit en dat TO daarom opziet in openheid van zaken te geven. Maar ga dan niet eerst een heel verhaal vertellen over hoe onbetrouwbaar ex is.
Wat een aanname. Ik krijg geen alimentatie juist omdat ik meer ben gaan werken. Je gedachte is hierin onjuist.

Ik zie ertegen op omdat ik geen behoefte heb dat mijn financiële situatie met anderen wordt besproken.
Kleinezon schreef:
31-03-2020 09:47
Ik kan het niet rijmen.

Eerst een heel rookgordijn over de oneerlijke ex. :blabla:

En dan de vraag; hoe kan ik MIJN gegevens voor ex verborgen houden? :sarcastic:
Niet voor het hele jaar Kleine zon. Alleen vanaf moment van stoppen als fiscaal partners
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
31-03-2020 11:12
Niet voor het hele jaar Kleine zon. Alleen vanaf moment van stoppen als fiscaal partners
Maar waarom dan die hele eerste alinea? Dit is totaal irrelevant voor je vraag.

Gevalletje zoals de waard is... Je doet zelf wat je je ex verwijt; roddelen over de financiële situatie van ex gecombineerd met de nodige zwartmakerij.

Dit even als spiegel.

Daarnaast vraag ik mij af; wat kan er zo veranderd zijn in dat laatste half jaar dat je absoluut niet wilt dat het naar buiten komt? Ik kan mij bijna geen scenario bedenken dat zwaarder telt dan het gemak om met zo min mogelijk gedoe dit laatste staartje scheiding af te ronden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
De eerste alinea is het uitleggen van casus, mijn probleemsituaties.
Ik roddel niet over mijn ex, ik leg de situatie voor zoals ik hem zie met achtergrondinformatie waar ik eerder tegenaan ben gelopen met mijn exman en dat het niet een op alleen staand iets is. Ik uit mijn zorgen omdat ik geen behoefte heb dat anderen mijn financiële situatie kennen. Als ik dat wil, als ik wil dat mensen dat weten dan vertel ik zulke informatie zelf wel.

Voor mij is er niet veel veranderd, ja ik ben meer gaan werken omdat ik het belangrijk vind om niet afhankelijk te zijn van een expartner. Dat er eerder een schenking was gedaan voor de scheiding datum (op verzoek van mij teruggedraaid)
En dat ik mijn privacy belangrijk vindt.
En ja, ik ben heel blij als dit stuk van de scheiding is afgerond
Sportschoen schreef:
31-03-2020 11:09
Wat een aanname. Ik krijg geen alimentatie juist omdat ik meer ben gaan werken. Je gedachte is hierin onjuist.

Ik zie ertegen op omdat ik geen behoefte heb dat mijn financiële situatie met anderen wordt besproken.

Draagt vader dan niet bij in de kosten voor kind (eren)?
Ik had het niet over partneralimentatie.

Maar als jouw ex dit met andere zou bespreken, dan heeft hij dit al lang gedaan.

Je hebt zelf de afspraak gemaakt dit samen te doen. Ook als jullie beide je spullen inleveren bij een adviseur kan hij he gegevens inzien als hij met zijn DigiD inlogt. Je ontkomt er echt niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
31-03-2020 11:40
De eerste alinea is het uitleggen van casus, mijn probleemsituaties.
Ik roddel niet over mijn ex, ik leg de situatie voor zoals ik hem zie met achtergrondinformatie waar ik eerder tegenaan ben gelopen met mijn exman en dat het niet een op alleen staand iets is. Ik uit mijn zorgen omdat ik geen behoefte heb dat anderen mijn financiële situatie kennen. Als ik dat wil, als ik wil dat mensen dat weten dan vertel ik zulke informatie zelf wel.

Voor mij is er niet veel veranderd, ja ik ben meer gaan werken omdat ik het belangrijk vind om niet afhankelijk te zijn van een expartner. Dat er eerder een schenking was gedaan voor de scheiding datum (op verzoek van mij teruggedraaid)
En dat ik mijn privacy belangrijk vindt.
Maar het staat wel op zichzelf toch? Of heb jij eerder je gegevens voor hem verborgen?
Ik zie echt geen enkele link tussen zijn 'financieel niet helemaal wit' en jouw 'ik wil mijn financiën niet laten zien'.

Jouw financiële gegevens niet delen gaat niet helpen om je ex met terugwerkende kracht eerlijk te laten zijn over zijn financiën. In tegendeel: Het gaat allemaal munitie geven om zijn gegevens ook verborgen te houden. Is dat wat je wilt?

Waar ben je precies zo bang voor?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven