Geld & Recht alle pijlers

Belastingpapieren invullen met exman

31-03-2020 08:56 39 berichten
Dag allemaal.

Vorig jaar ben ik, na een heftige scheiding, gescheiden van mijn man.
Nu is het zo dat we tot aan de scheiding de belasting gezamenlijk invullen (zo hebben we dit eerder afgesproken in het convenant). Echt is mijn exman niet altijd eerlijk over de financiën (hij heeft bijvoorbeeld een flinke schenking gekregen van zijn moeder om een ander huis te kopen, duurde even voordat dochter ingeschreven stond bij hem, geen kgb aanvragen, vragen of hij kinderopvang wil betalen e.d.). Met financieen is mijn exman nooit altijd eerlijk en zuiver geweest (al ging het om kleine bedragen) alleen moeten we tot juni de belasting gezamenlijk doen.

Ik heb een adviseur die de belasting voor mij invult (juist omdat de kans op fouten groot is na scheiding) maar ik heb geen behoefte dat hij mijn gegevens voor het hele jaar inziet. Hoe kan ik dit op een goede manier doen zodat we wel de belastingaangifte gezamenlijk kunnen doen zonder teveel informatie te geven?
Ja hij draagt bij aan kinderalimentatie.

En ik kreeg van verschillende anderen te horen dat hij over mijn financiën praat. Daarbij heb ik gevraagd om dit niet meer te doen omdat ik het onprettig vind.

Ik wil het nog steeds volgens afspraak doen zoals we die hebben vastgelegd in het convenant.

Dank je voor de input.
Sportschoen schreef:
31-03-2020 12:00
Ja hij draagt bij aan kinderalimentatie.

En ik kreeg van verschillende anderen te horen dat hij over mijn financiën praat. Daarbij heb ik gevraagd om dit niet meer te doen omdat ik het onprettig vind.

Ik wil het nog steeds volgens afspraak doen zoals we die hebben vastgelegd in het convenant.

Dank je voor de input.
Dan zijn jouw gegevens toch al bij hem bekend? Op basis van jouw inkomsten is toch deze alimentatie vastgesteld?

Dan snap ik niet waar je bang voor bent. Want het delen met anderen heeft ie ook al gedaan.
Ja dat klopt Tess1981, zo had ik het niet bekeken. Dit geeft (vreemd genoeg) rust. Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
31-03-2020 10:04
Juist wel als je geen gezamenlijk aangifte wilt doen. Dan moet je de gezamenlijke eigendommen verdelen. Huis dus 50%.

Ik zou het voorstellen TO. Dan hoef je er alleen voor te zorgen dat jouw deel klopt.
Maar 50/50 het huis verdelen als aftrekpost is bijna nooit de meest voordelige situatie.
Het voordeel van fiscaal partnerschap is dat de verdeling belastingtechnisch zo voordelig mogelijk gemaakt kan worden.

Maar als je bang bent dat je ex bewust verkeerde gegevens aan gaat leveren dan is voor de correctheid van jouw aangifte het wellicht wel beter om te kiezen voor geen fiscaal partnerschap, mits ex daar akkoord mee gaat, aangezien de afspraak die jullie gemaakt hebben anders is.

Wat ook nog een optie zou zijn is om jou/jullie adviseur te vragen een VIA (vooraf ingevulde aangifte) aan te vragen. Dan ontvangt de adviseur een overzicht van alle gegevens die al bij de Belastingdienst bekend zijn, dan is de kans kleiner dat jouw ex bewust onjuiste gegevens mee kan laten nemen in de aangifte (aangezien de adviseur de aangeleverde gegevens vergelijkt met de VIA en bij afwijkingen dit uit dient te zoeken). Het nadeel daarvan is wel dat jouw ex mee moet werken aan het verstrekken van die VIA, hij ontvangt daarvan namelijk een brief van de Belastingdienst met een code die doorgegeven moet worden aan de adviseur.
Dank je koffiepot!
Exman wil niet gezamenlijk de belastingpapieren invullen en zijn eigen adviseur.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
31-03-2020 11:09
Wat een aanname. Ik krijg geen alimentatie juist omdat ik meer ben gaan werken. Je gedachte is hierin onjuist.

Ik zie ertegen op omdat ik geen behoefte heb dat mijn financiële situatie met anderen wordt besproken.
Je hebt sowieso geen invloed op wat jouw ex allemaal wel en niet over jou vertelt aan anderen. Laat het gewoon los.
Wat kan jou het schelen als hij of anderen weten wat je verdient? Is dat nou echt zo’n groot geheim? Ik snap dat nooit dat dat zo’n taboe is en vind praten over geld wel interessant.

En hij wist wat je verdiende en nu ben je meer gaan werken, dus hij zal er toch wel een schatting van kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
31-03-2020 11:09
Wat een aanname. Ik krijg geen alimentatie juist omdat ik meer ben gaan werken. Je gedachte is hierin onjuist.

Ik zie ertegen op omdat ik geen behoefte heb dat mijn financiële situatie met anderen wordt besproken.
Ben je bang dat je alimentatie moet gaan betalen aan ex?

Wat maakt het nou uit als hij weet hoeveel jij verdient. Ook al zou hij het aan anderen vertellen wat maakt het uit?

Mensen kunnen hoogstens denken nou zij verdient een stuk meer /minder dan ik.

Of dat werk betaald best goed /slecht.

Als je er zo'n probleem van maakt heb je kennelijk wat te verbergen.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
31-03-2020 09:21
Oké, dank je Maria. Daarvan was ik niet op de hoogte.

Ik heb niks te verbergen alleen dat hij zicht heeft op mijn financiën en het aan anderen laat zien of verteld hoeveel ik verdien, dat vind ik onprettig. Het gaat bij mij niet om de handeling op zich om dingen gezamenlijk in te vullen maar wel dat het in vertrouwen wordt gedaan en dat gebeurt niet.
Het klinkt alsof jullie nog niet lang of niet volledig gescheiden zijn. Weet hij niet al hoeveel je verdiend van de tijd dat jullie wel nog samen waren?
Je bent iets meer gaan werken, maar dat kan hij natuurlijk omrekenen.
Sportschoen schreef:
31-03-2020 11:40
Dat er eerder een schenking was gedaan voor de scheiding datum (op verzoek van mij teruggedraaid)
En dat ik mijn privacy belangrijk vindt.
Heb jij die schenking laten terugdraaien zodat dit na de scheiding opnieuw bij je binnenkomt? Is dat het?
Meprim schreef:
01-04-2020 19:40
Het klinkt alsof jullie nog niet lang of niet volledig gescheiden zijn. Weet hij niet al hoeveel je verdiend van de tijd dat jullie wel nog samen waren?
Je bent iets meer gaan werken, maar dat kan hij natuurlijk omrekenen.



Heb jij die schenking laten terugdraaien zodat dit na de scheiding opnieuw bij je binnenkomt? Is dat het?
Ja, hij kan goed rekenen dus dit zou dan ook niet ingewikkeld zijn.

Ik heb de schenking teruggedraaid op verzoek omdat dit geld bedoeld was voor hem na de scheiding. Alleen op dat moment was de scheiding nog niet afgerond. Het verzoek was ook om de schenking te doen nadat de scheiding was uitgesproken zodat het geld, wat bedoeld was voor exman ook alleen naar exman zou gaan.
sugarmiss schreef:
01-04-2020 15:43
Ben je bang dat je alimentatie moet gaan betalen aan ex?

Als je er zo'n probleem van maakt heb je kennelijk wat te verbergen.
Nee hoor, ik ben niet bang dat ik alimentatieplichtig ga worden naar mijn exman ook al dreigde hij er wel mee.

En het enige wat ik wil verbergen is mijn eigen gevoel van privacy. Ik denk niet dat jij het prettig vindt dat anderen jouw financiële situatie kennen doordat iemand anders de informatie verspreid.
Echter is dat al gedaan en dat voelt zeer onprettig.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
03-04-2020 07:58
En het enige wat ik wil verbergen is mijn eigen gevoel van privacy. Ik denk niet dat jij het prettig vindt dat anderen jouw financiële situatie kennen doordat iemand anders de informatie verspreid.
Echter is dat al gedaan en dat voelt zeer onprettig.

Dat snap ik goed hoor, zou ik ook geen zin in hebben. Maar voor dit jaar heb je er bewust voor gekozen dat hij die gegevens in kan zien. Daar kun je lang bij stilstaan, van balen en zoeken naar omwegen die er niet zijn, maar wat heeft het voor zin? Laat het los. Het is je keuze geweest en duidelijk sta je daar in je eigen financieel belang nog steeds achter, accepteer dan ook de consequenties. Straks ben je er helemaal vanaf!
Ja, zo kijk ik er ook naar S-Groot.
En gisteravond is hij gelukkig akkoord gegaan met een gezamenlijke belastingadviseur dus er zit beweging in.
Fijn om dit ook af te ronden.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
03-04-2020 07:58
Nee hoor, ik ben niet bang dat ik alimentatieplichtig ga worden naar mijn exman ook al dreigde hij er wel mee.

En het enige wat ik wil verbergen is mijn eigen gevoel van privacy. Ik denk niet dat jij het prettig vindt dat anderen jouw financiële situatie kennen doordat iemand anders de informatie verspreid.
Echter is dat al gedaan en dat voelt zeer onprettig.
Dat lijkt mij ook geen fijne situatie, maar anderen weten je financiële situatie al dus wat wil je nog meer verbergen?

De schenking kwam van jou? Was dat geld niet al van jullie beiden? Ligt er natuurlijk aan hoe jullie het in de voorwaarden hadden vastgelegd.
Nee, de schenking kwam van zijn moeder. Superlief en dat was ook echt bedoeld voor mijn exman alleen was nog niet alles rond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven