Geld & Recht alle pijlers

Benzine betalen

01-11-2019 15:35 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als onze kinderen onze auto willen gebruiken voor iets (sport, werk, uitje) dan is de afspraak dat dat alleen kan als wij hem niet nodig hebben en dat ze de benzine betalen. Gewoon een bedrag per gereden kilometer.
Kinderen vinden dat prima want het is nog altijd goedkoper dan zelf een auto te hebben. Ook hebben ze nog altijd hun OV studentenkaart waar ze evt. mee kunnen reizen.
Nu krijg ik van meerdere kanten de reactie dat mensen dit onzin vinden. Het is toch normaal dat wij als ouders voor hun zorgen en dat ze gewoon de auto moeten kunnen pakken wanneer dat ze hem nodig hebben zonder te betalen.
Als ik zeg dat ik het een gewone financiële opvoeding vind dat bepaalde zaken nu eenmaal geld kosten. Dan word gezegd ja maar dat weten de kinderen wel en jullie kunnen het toch missen. Dat kunnen wij ook, maar ik vind het gewoon een verschil dat kinderen weten dat iets geld kost of dat ze het ook merken ( geld verdwijnt van hun bankrekening of uit hun beurs). Ik denk dat ze daar echt wel meer van leren.
Hoe doen andere ouders dat, zijn wij nu echt zo streng of knieperig? Betalen zij gewoon alles of betalen ze misschien zelfs een auto voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Tja, hier wordt de auto betaald door ons. Benzine moet Lon zelf betalen.
Is in onze omgeving ook gebruikelijk. Is dan wel weer heel afgelegen, nauwelijks OV en nu ze met stage ook nog in een drie-ploegendienst werkt (vergeet het ov dan maar helemaal) is het gewoon geen doen zonder auto.
Voordat ze 18 werd kon ze uiteraard veel per fiets af maar we hebben ook heel wat kilometers afgelegd als taxi.
Daar komt bij dat Man de auto al helemaal niet kan missen, ik regelmatig wel, maar ik heb een enorme bak en de verzekering daarvan verhogen zodat Lon ermee kan rijden, daarvan kan ik de verzekering van haar autootje ook betalen. Wegenbelasting stelt hier niet zoveel voor (80 euro per jaar).

Maar goed, eigenlijk komt het op hetzelfde neer als bij jullie: jullie betalen de auto, de kinderen zelf de benzine.

Het ligt er ook wel een beetje aan waar ze de auto voor gebruiken. Gaan ze de stad in en vraag je om meteen dit of dat even mee te nemen, vind ik dat iets anders dan wanneer ze met vrienden op stap gaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht de auto voor korte ritjes ook kosteloos gebruiken, als mijn mijn moeder op vakantie was mocht ik in die weken de auto lenen, en kreeg ik hem volgetankt van haar en leverde ik hem ook weer volgetankt af.
Wel hielden ze hier altijd rekening met de reden van de rit of ik de auto uberhaupt mee kon krijgen. Dat ik hem kosteloos voor korte ritjes kon gebruiken, betekende zeker niet dat ik alles zo met de auto mocht rijden. Meestal moest ik toch gewoon met OV en/of fiets.
Als ze hem helemaal leeg rijden zeg ik ok, maar een bedrag per km berekenen dat vind ik schandalig. Ik ben pertinent tegen het verdienen aan je kinderen.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 15:59
Waarom wel? Ik zie echt geen reden om de auto aan mijn ouders te vragen. Ik had toch gewoon een ov in die tijd? En als ik ergens heen wilde deed ik dat gewoon met ov. Ik had geen sportwedstrijden ver weg maar dat lijkt me ook niet logisch want ik sportte zelf niet meer bij mijn ouders in de buurt vanaf dat ik ging studeren en ken eerlijk gezegd ook niemand die dat wel deed.

Ik ga dat later ook niet doen. Ik spaar geld voor mijnzoon dat hij kan studeren wel
Maar kinderen die er wel een reden voor zien kunnen dat gewoon vragen.

Dat jij iets niet deed, wil niet zeggen dat dat normaal was.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
01-11-2019 15:51
Echt? Ik werk op 3u met OV, maar ik ben toch om 9u op mijn werk. Hoe vroeg moeten ze wel niet ergens zijn dan?
Een voorbeeld is de sporttraining. Thuis uit school om 17.30. Met de auto is het 20 minuten. Met OV is het 58 minuten reistijd maar sluit niet aan met trainingstijden en thuiskom tijd. Training begint om 18.30. met de auto kun je dus trainen met het OV niet. Hij hoeft wel niet elke keer te rijden want neemt clubgenoten mee en ze rijden dus om de beurt.
Ik coach een sportteam met meiden tussen 18 en 20 en niemand die naar de training fietst, hoor. Wedstrijden verder dan 5 km van huis? Hop, weer in die auto. En het liefst rijden ze ook nog allemaal zelf, want naar elkaar toe komen is zo onhandig...

Kan dus helemaal geen kwaad om kinderen te leren hoe duur het is om voor iedere scheet de auto te nemen.
Voor hun 18e konden ze ook gewoon fietsen (of hadden zotten van ouders die vaste taxi waren, maar dat is een ander punt)
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 16:07
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 15:59
Waarom wel? Ik zie echt geen reden om de auto aan mijn ouders te vragen. Ik had toch gewoon een ov in die tijd? En als ik ergens heen wilde deed ik dat gewoon met ov. Ik had geen sportwedstrijden ver weg maar dat lijkt me ook niet logisch want ik sportte zelf niet meer bij mijn ouders in de buurt vanaf dat ik ging studeren en ken eerlijk gezegd ook niemand die dat wel deed.

Ik ga dat later ook niet doen. Ik spaar geld voor mijnzoon dat hij kan studeren wel
Je rijbewijs kan je al gaan halen met 16,5 jaar. Ik leende ook geregeld de 1 van de auto’s van mijn ouders.
Mijn zoon mag dat later ook, ik denk niet dat ik hem dan laat betalen. Gaat er ook aan liggen hoe hij de komende jaren met geld om gaat.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 15:43
Ik zou de auto juist niet meegeven. Mijn ouders deden dat ook nooit (betaalden wel mijn rijbewijs) maar ik had een ov Mijn vader haalde en bracht me wel af en toe ergens heen

Pas heel veel later kon ik zelf een auto betalen.

Ik had het raar gevonden als ik de auto van mijn ouders had kunnen pakken al dan niet tegen betalling van benzine. Ga dat later ook echt niet doen.
Dus als ik het goed begrijp mocht je jouw rijbewijs halen maar mocht je niet de auto meenemen en jouw vader bracht je? Mocht je dan op zijn minst wel zelf de auto besturen? Wat moet je anders met een rijbewijs? Het is toch juist goed ervaring op te doen?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
01-11-2019 16:04
Maar kinderen die er wel een reden voor zien kunnen dat gewoon vragen.

Dat jij iets niet deed, wil niet zeggen dat dat normaal was.
Niet voeren! Dan wordt het topic helemaal gekaapt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vast gruwelijk verwend, maar mijn ouders hebben mijn rijbewijs betaald en als ze zelf de auto niet nodig hadden mocht ik hem gratis meenemen. Ik moest hun ook weleens ergens ophalen of wegbrengen zodat ze samen wat konden drinken.
Ik hoefde nooit te tanken, maar de auto met lege tank neerzetten was echt not-done. Er liep een rekening bij het pompstation op het dorp, dus ik moest wel tanken.
Het is trouwens helemaal goed gekomen met mijn financiële opvoeding. Nooit boven mijn stand geleefd, en de enige schuld die ik heb is een hypotheek.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Blauwbloemetje schreef:
01-11-2019 16:04
Een voorbeeld is de sporttraining. Thuis uit school om 17.30. Met de auto is het 20 minuten. Met OV is het 58 minuten reistijd maar sluit niet aan met trainingstijden en thuiskom tijd. Training begint om 18.30. met de auto kun je dus trainen met het OV niet. Hij hoeft wel niet elke keer te rijden want neemt clubgenoten mee en ze rijden dus om de beurt.
Ook dit lijkt me een keuze die kind maakt.
Hij kan namelijk ook kiezen om vanuit school naar sport te gaan (spullen mee of van te voren afleveren bij teamgenoot) en onderweg te eten. Daar heeft hij dan dus mooi 58 minuten de tijd voor.
Legio studenten die zo hun afspraken aan elkaar rijgen.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
01-11-2019 16:04
Als ze hem helemaal leeg rijden zeg ik ok, maar een bedrag per km berekenen dat vind ik schandalig. Ik ben pertinent tegen het verdienen aan je kinderen.
Wauw dus die paar cent per kilometer is verdienen aan mijn kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 15:47
Ik ben dan wel eigenljk benieuwd waar jullie de auto voor meenemen wat je niet met het ov kan doen
Wat voor een naïef wereldbeeld heb jij, dat je denkt dat er in heel Nederland fatsoenlijk openbaar vervoer is?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Doreia* schreef:
01-11-2019 16:10
Niet voeren! Dan wordt het topic helemaal gekaapt.
*gaatophandenzitten*
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
01-11-2019 16:04
Een voorbeeld is de sporttraining. Thuis uit school om 17.30. Met de auto is het 20 minuten. Met OV is het 58 minuten reistijd maar sluit niet aan met trainingstijden en thuiskom tijd. Training begint om 18.30. met de auto kun je dus trainen met het OV niet. Hij hoeft wel niet elke keer te rijden want neemt clubgenoten mee en ze rijden dus om de beurt.

Ah. Ik zie de noodzaak niet, en zou aan dat soort zaken zeker mijn auto niet lenen (auto rijden om te sporten vind ik een enigszins verwerpelijke combinatie), maar ieder zijn ding :) Ik zou er in ieder geval niet aan mee betalen, dus wat dat betreft, kan ik het met je eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 50 en mijn moeder maakt nog steeds geld over voor benzine of OV als ik op bezoek geweest ben... O_O
Toen mijn zoon zelf nog geen auto had mocht hij de mijne gebruiken wanneer hij maar wilde en hij hoefde geen benzinegeld te betalen.
Kinderen rijden gewoon in de auto als het kan. Daar ga ik niets voor laten betalen. Moet ik dan een Excel gaan bijhouden hoeveel er door wie is gereden en dan maandelijks afrekenen? Haha nee dat vind ik niks.

Ze weten heus wel dat het geld kost en zo niet komen ze daar nog wel achter.

Ik reed vroeger ook in de auto en tankte dan ook nooit. Had je wel eens ruzie als pa weer eens instapte en de tank was leeg. Nu kunnen we er om lachen en hopelijk de volgende generatie ook weer:-).
Blauwbloemetje schreef:
01-11-2019 16:11
Wauw dus die paar cent per kilometer is verdienen aan mijn kinderen?
Welnee. Laat je niet opnaaien.

Gewoon onderdeel van de financiële opvoeding in jullie geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruikte de auto van mijn ouders maar heel af en toe, zeg max 1 keer per maand/twee maanden Dan hoefde ik niet te betalen, maar als een kind hem elk weekend leent, snap ik dat wel.

Ik heb overigens jaren zonder rijbewijs gedaan, en ja, je komt een heel eind met ov. Maar soms is het gewoon echt heel lastig (een collega van me woonde bv in een dorp waar de bus allee door de week reed). Ik sportte inderdaad in de plaats waar ik studeerde, maar uitwedstrijden waren rustig 30-40 km verderop op vrijdagavond. Dat is nogal ver fietsen (en weer terug om half twaalf s avonds). De laatste bus ging dan om zeven uur, dus als we nog naar huis wilden, moest er toch echt een auto (of taxi, maar dan huur je feitelijk gewoon een auto). Ik kon dus wel zonder eigen auto, maar dat was bij de gratie van de auto van een teamgenoot.

En nu bv mijn werk: ik moet eerst nog een baby wegbrengen. Met het ov: een uur en 10 minuten naar de crèche (exclusief de ‘je gaat op tijd weg ivm rode stoplichten) en dik een half uur van crèche naar werk. Met de auto: 12 minuten naar crèche, 7 minuten naar werk.
Kan het, ja, als het echt moet wel. Maar ik vind een uur en 40 minuten onderweg (zonder enige vertraging, en daar zitten 4 overstappen in) versus 19 minuten wel een heel groot verschil.
Maar wat maakt het uit wat anderen vinden of doen? Jullie willen dit zo, kinderen zijn blijkbaar ook akkoord, prima toch. Lijkt mij overigens een prima regeling.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 15:47
Ik ben dan wel eigenljk benieuwd waar jullie de auto voor meenemen wat je niet met het ov kan doen
Ik moet voor werk soms op meerdere locaties zijn, waaronder ook in wat kleinere dorpen. Je kunt er met het OV heen, maar dat kost je dan gerust een uur, terwijl ik het met de auto in de helft van de tijd kan doen. Sowieso scheelt met de auto gaan me de helft van mijn reistijd, dus zeker als het OV staakt of werkzaamheden heeft, neem ik graag de auto mee. Zware boodschappen, met mijn katten naar de dierenarts, dat soort dingen. Maar soms ook gewoon omdat het allemaal net wat sneller/praktischer gaat met de auto dan met het OV. Mijn broer werkt onregelmatig, ook geregeld 's nachts en dan is thuiskomen met het OV best lastig, hij gebruikt de auto ook voor sport.
Maar again, mijn ouders doen totaal niet moeilijk over de auto, we mogen hem eigenlijk altijd gebruiken mits we het overleggen. Dat is hun keuze, eentje waar ik erg blij mee ben :) Overigens doe ik nagenoeg alles op de fiets of met het OV, maar als het nodig is leen ik de auto.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
Als ik een kind heb, dan zou ik me voor kunnen stellen dat als mijn eigen auto het niet doet en we moeten opeens naar het ziekenhuis dat ik dan die van mijn ouders zou vragen en die zou ik ook wel krijgen. Maar ik zou verder gewoon zelf voor een auto zorgen in het geval van moederschap.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we nog niet zo ver. Ik vind het wel belangrijk dat na het halen van het rijbewijs er regelmatig gereden wordt. Dat voorop. We hebben 2 auto's. Ik hoop niet dat er nog een 3e bij komt. Dus dan zullen ze een van onze auto's nemen.

Ik ga geen bedrag per gereden km vragen. Ik hoop dat ik ze wel zo opgevoed heb dat ze zelf op het idee komen om ook eens een keer de tank vol te gooien, zeker wanneer ze ver weg zijn geweest.
ninanoname schreef:
01-11-2019 16:10
Ik ben vast gruwelijk verwend, maar mijn ouders hebben mijn rijbewijs betaald en als ze zelf de auto niet nodig hadden mocht ik hem gratis meenemen. Ik moest hun ook weleens ergens ophalen of wegbrengen zodat ze samen wat konden drinken.
Ik hoefde nooit te tanken, maar de auto met lege tank neerzetten was echt not-done. Er liep een rekening bij het pompstation op het dorp, dus ik moest wel tanken.
Het is trouwens helemaal goed gekomen met mijn financiële opvoeding. Nooit boven mijn stand geleefd, en de enige schuld die ik heb is een hypotheek.
Bij mij precies hetzelfde. Ik mag altijd de auto gebruiken als mijn ouders ‘m niet nodig hebben. Alleen voor grote afstanden +400 km betaal ik wel een deel zelf. Heel soms zegt mijn moeder; gooi er even 25 euro in.

Daarnaast wordt het wel van mij verwacht dat ik soms mijn ouders haal en/of weg breng. En maak wel eens de binnenkant van de auto schoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven