Geld & Recht alle pijlers

Benzine betalen

01-11-2019 15:35 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als onze kinderen onze auto willen gebruiken voor iets (sport, werk, uitje) dan is de afspraak dat dat alleen kan als wij hem niet nodig hebben en dat ze de benzine betalen. Gewoon een bedrag per gereden kilometer.
Kinderen vinden dat prima want het is nog altijd goedkoper dan zelf een auto te hebben. Ook hebben ze nog altijd hun OV studentenkaart waar ze evt. mee kunnen reizen.
Nu krijg ik van meerdere kanten de reactie dat mensen dit onzin vinden. Het is toch normaal dat wij als ouders voor hun zorgen en dat ze gewoon de auto moeten kunnen pakken wanneer dat ze hem nodig hebben zonder te betalen.
Als ik zeg dat ik het een gewone financiële opvoeding vind dat bepaalde zaken nu eenmaal geld kosten. Dan word gezegd ja maar dat weten de kinderen wel en jullie kunnen het toch missen. Dat kunnen wij ook, maar ik vind het gewoon een verschil dat kinderen weten dat iets geld kost of dat ze het ook merken ( geld verdwijnt van hun bankrekening of uit hun beurs). Ik denk dat ze daar echt wel meer van leren.
Hoe doen andere ouders dat, zijn wij nu echt zo streng of knieperig? Betalen zij gewoon alles of betalen ze misschien zelfs een auto voor de kinderen?
Madeliefjees schreef:
01-11-2019 16:36
Dat zijn dezelfde kinderen die ook kostgeld moeten betalen. Stel je voor dat je ze gewoon eens wat geeft, gewoon omdat het kan, gewoon omdat we niet hoeven te verdienen aan onze kinderen, gewoon dat ze dan wat meer geld overhouden

Bla, bl, bla, ja dan weten ze dat alles geld kost!
Nou dat weten ze heus wel hoor.

Tja, het is in mijn ogen een beetje raar om nog geld toe te leggen op een kind dat thuis woont en een fulltime salaris binnenharkt.
COtweepuntnul schreef:
01-11-2019 16:19
Welnee. Laat je niet opnaaien.

Gewoon onderdeel van de financiële opvoeding in jullie geval.

Die opmerking van Gatekeeper is echt geen opnaaien hoor, niet alles is opnaaien. Ze staat er gewoon anders in. En dat mag, TO vraagt toch hoe anderen het doen?
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, tegenwoordig is het niet zo normaal meer om op je 18e uit huis te gaan. Ik woon al jaren op mezelf maar ik heb geen auto. Mijn ouders hadden altijd 2 auto's maar eentje werd echt bijna nooit gebruikt. Die gebruikte ik dan wel vaak. Als ik em terug bracht zorgde ik er altijd voor dat de tank vol was maar dat interesseerde mijn ouders verder niet zo. Ze waren al lang blij dat er tenminste nog iemand af en toe in reed. Mijn vader deed er alleen 1x per week de boodschappen mee: 2 km heen en 2 km terug.

Maar goed, ik weet dat mijn ouders altijd heel makkelijk waren. Zoals ik al aangaf, zelfs nu krijg ik een reiskostenvergoeding. Ik heb zo vaak gezegd dat dat niet nodig is, ik verdien genoeg maar ja... mijn moeder wil dit graag geven, daar wordt ze blij van. Na haar dood komt het toch bij mij en dan kan ze er niet meer van genieten. Ach ja, ik ga niet meer in discussie hierover en bedank haar maar. Ik vind het wel heel lief.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-11-2019 16:36
Dat zijn dezelfde kinderen die ook kostgeld moeten betalen. Stel je voor dat je ze gewoon eens wat geeft, gewoon omdat het kan, gewoon omdat we niet hoeven te verdienen aan onze kinderen, gewoon dat ze dan wat meer geld overhouden

Bla, bl, bla, ja dan weten ze dat alles geld kost!
Nou dat weten ze heus wel hoor.
Ik weet niet of je met je opmerking mijn kinderen bedoeld, maar mijn kinderen betalen geen kostgeld.
Mijn ouders hebben het ook zo gedaan wat jij deed. Ook boetes die gemaakt zijn op het moment dat jij de auto mee had zijn voor jou. Meer dan logisch en dit gaan we later denk ik ook bij onze kinderen doen mochten we kids krijgen. :)

Maar in mijn geval geen km-vergoeding in de meeste gevallen, tenzij de auto al half leeg was. Dan bood ik aan eerst te tanken en gaven mijn ouders aan dit terug te betalen als ik daarna nog een keer de auto vol terugbreng, die kosten zijn dan wel voor mij. :)
anoniem_64248bde2b73b wijzigde dit bericht op 01-11-2019 16:56
36.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ken geen mensen die 18 zijn, een rijbewijs hebben en nog thuiswonen en studeren.

De mensen die ik kende destijds die hadden een ov en als ze echt een keer naar een ziekenhuis moesten ofzo reed een vader of een moeder. Maar niemand in mijn omgeving woonde thuis, studeerde, werkte nog bij de ouders en leende de auto van de ouders. Echt niemand.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
01-11-2019 16:44
Steek je het in je eigen zak of in een potje bestemd voor de kids? In het eerst geval dan verdien je er op.
Van het geld word benzine getankt. Benzine die zij door ermee te rijden opgemaakt hebben dus hoezo verdien ik eraan?
Gatekeeper* schreef:
01-11-2019 16:44
Steek je het in je eigen zak of in een potje bestemd voor de kids? In het eerst geval dan verdien je er op.
Benzine kost toch geld?
Star² schreef:
01-11-2019 16:49
Die opmerking van Gatekeeper is echt geen opnaaien hoor, niet alles is opnaaien. Ze staat er gewoon anders in. En dat mag, TO vraagt toch hoe anderen het doen?
Vind ik wel. Aardig ferme taal ook.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
01-11-2019 16:44
Steek je het in je eigen zak of in een potje bestemd voor de kids? In het eerst geval dan verdien je er op.
Nee, het dekt hooguit de kosten/benzine die het kind dan verbruikt. Als kind de auto niet had meegenomen had ze die kosten ook niet gehad. Ze verdient er dus niet aan maar betaald niet voor de keuze van haar volwassen kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik had toch echt 2 kinderen die studeerden, thuis woonden, en de auto leenden.
ik geef mn bek ook maar een douw
COtweepuntnul schreef:
01-11-2019 16:56
Benzine kost toch geld?

Andere vaste lasten toch ook en daar vraag je toch ook geen bijdrage voor?
Pandax schreef:
01-11-2019 16:45
Ik vind geld absoluut de overweging niet. Ik vind het onverantwoord om auto te rijden om een onhandige planning te compenseren, een overvloed aan activiteiten in korte tijd te stoppen of om daarna te gaan sporten.

Als student maak je die planning natuurlijk niet altijd zelf.

In geval van onze zoon, is dat training geven onderdeel van zijn stage voor school......
Star² schreef:
01-11-2019 16:58
Andere vaste lasten toch ook en daar vraag je toch ook geen bijdrage voor?
Nou ja, op een gegeven moment zou ik dat wel doen ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal vrienden met studerende kinderen. Die wonen 'thuis' want op kamers is gewoon knetterduur. Het valt mij wel op dat ze allemaal hun rijbewijs al hebben. In mijn vriendengroep was het minder normaal om op je 18e meteen je rijbewijs te halen.
Ik kreeg op mijn 18e de oude auto van m'n vader en had een stel betalende meerijders naar mijn opleiding en daar betaalde ik de benzine van.
Onze kinderen zouden dat niet hoeven te betalen, ik hoefde het zelf vroeger ook niet. Met mijn financiele opvoeding is het goed gekomen.
Lady_Day schreef:
01-11-2019 17:00
Ik heb een aantal vrienden met studerende kinderen. Die wonen 'thuis' want op kamers is gewoon knetterduur. Het valt mij wel op dat ze allemaal hun rijbewijs al hebben. In mijn vriendengroep was het minder normaal om op je 18e meteen je rijbewijs te halen.
Dat was hier op het dorp juist wel heel normaal. En denk dat dat het nu nog is, want ik zie op facebookpagina's van leeftijdgenoten uit de buurt telkens trotse berichtjes dat hun 18-jarige het rijbewijs gehaald heeft.
Benzine zie ik niet als “ vaste last”. Autorijden is een keuze, dus als je fietst of gebruik maakt van je ov-kaart , is dat gratis. Kies je ervoor om met de auto te gaan , dan kost dat geld. Vind het niet raar om van je volwassen kinderen dan een vergoeding te vragen.
Het is prima zoals je het doet hoor.

Ik wil graag mijn kinderen steunen zolang ze nog niet volledig voor zichzelf kunnen zorgen. Ze doen financieel geen rare dingen en ze krijgen het straks al zwaar genoeg, als jongeren van deze tijd. Waar ik ze kan helpen, zal ik dat doen. Waar ik het leven gemakkelijker kan maken, zal ik dat doen.

Opvoeden doe ik verder niet, maar op één of andere manier zijn ze desalniettemin beschaafd, aangenaam, doen geen rare dingen en ze kunnen ook nog eens met mes en vork eten. Kennelijk doet 'het goede voorbeeld geven' ook nog iets. Dus als jij financieel geen gekke dingen doet en netjes afweegt wat je je wel en niet wilt veroorloven, dan leren de kinderen daar ook van.

En mochten jouw kinderen dan in hun gedrag heel duidelijk laten zien dat ze helemaal niet snappen wat de waarde van geld is, dan kun je inderdaad veel beter overgaan tot zaken zoals kostgeld heffen, kilometervergoeding vragen en er zijn daarnaast nog heel veel andere mogelijkheden (wasvergoeding, dat ding draait ook niet gratis en ze moeten toch ooit ook leren dat élke keer dat je je kleren in de was gooit, dat dat geld kost - of stookvergoeding; de verwarming is ook niet gratis. Of vaatwasservergoeding! Het kan ook met de hand en je kunt ook een bordje twee keer gebruiken. Nou ja, mogelijkheden te over als je je kinderen pas écht goed wilt opvoeden).
Alle reacties Link kopieren
toen ik studeerde haalde je pas je rijbewijs als je ook echt beschikking over een auto kon hebben en dat was NIET de auto van papa en mama.

En de meeste ouders betaalden ook genoeg mee aan de studie/kamers dat het ook wel een soort van raar was als er ook nog even een rijbewijs betaald zou worden ook al zouden de kinderen dat zelf betalen. Dat was echt een stukje luxe die nog niet aan de orde was. Eerst studeren, diploma halen en met het ov en als je dan verder ben ga je eens richting een auto denken was het toen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie kinderen hun rijbewijs zelf moeten betalen of krijgen ze dat cadeau op hun 18de (17de)?
Ik heb mijn rijbewijs zelf betaald. Op mijn 22e gehaald want toen had ik het geld bij elkaar gespaard. Maar het varieerde in mijn omgeving.

Toen ik 18 werd kreeg ik 1000 euro geloof ik, vrij te besteden.
Gatekeeper* schreef:
01-11-2019 16:46
Nou dit inderdaad en dan verschuilen onder het mom van financiële opvoeding. Kom nou toch.
Ligt aan de situatie, maar als mijn kind straks op haar 25e nog thuis woont en wel gewoon eigen inkomen heeft ga ik haar niet lopen sponsoren, hoor.
forumfossiel schreef:
01-11-2019 17:03
Benzine zie ik niet als “ vaste last”. Autorijden is een keuze, dus als je fietst of gebruik maakt van je ov-kaart , is dat gratis. Kies je ervoor om met de auto te gaan , dan kost dat geld. Vind het niet raar om van je volwassen kinderen dan een vergoeding te vragen.
Ja dit, idd geen vaste last.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven