Geld & Recht alle pijlers

Beslag laten leggen op rekeningen van schuldenaar én partne

23-12-2019 20:13 224 berichten
Dag allemaal,

Een ondernemersvraag. Als ondernemer heb ik recentelijk een klant gedagvaard die niet betaalde. Door de rechtbank volledig in het gelijk gesteld. Het vonnis is betekend, maar de schuldenaar geeft niet meer thuis. Dus beslag laten leggen... Hij heeft alleen geen huis, auto of andere zaken die geld opleveren, maar ik weet wel dat hij al bijna 18 jaar getrouwd is en 3 minderjarige kinderen (2 op de basisschool, 1 op de middelbare school) heeft. Dus er zit niets anders op dan beslag te laten leggen op het moment dat de kinderbijslag binnenkomt.

Er bestaat natuurlijk een mogelijkheid dat dit geld op de rekening van de vrouw binnenkomt. Aangezien de debiteur een eenmanszaak heeft is de vrouw ook aansprakelijk wanneer ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Ik wil dus kijken of ik naast beslag op zijn bankrekeningen ook beslag kan leggen op haar bankrekeningen. Een en ander wordt op dit moment uitgezocht.

Ik vroeg me af of er forummers zijn die ervaring hebben met beslag laten leggen en in het bijzonder beslag laten leggen op bankrekeningen van partners van. In de meeste gevallen dat ik beslag liet leggen werd er meestal een regeling getroffen, maar de huidige schuldenaar steekt volledig zijn kop in het zand. En het gaat om een aardig openstaand bedrag. Dus zit er niets anders op dan beslag leggen op al dat wat vindbaar is. En... om hem onder druk te zetten met de kosten die hij moet betalen iedere keer wanneer er beslag wordt gelegd.

(Sorry voor de titel waar nu een r wegvalt).
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 20:19
8.22% gewijzigd
Ik zou even een advocaat of een jurist contacteren, want volgens mij mag je niet zomaar beslag leggen op de kinderbijslag.

http://www.schuldengids.nl/schulden/bes ... erbijslag/
Marnamai schreef:
23-12-2019 20:16
Ik zou even een advocaat of een jurist contacteren, want volgens mij mag je niet zomaar beslag leggen op de kinderbijslag.

http://www.schuldengids.nl/schulden/bes ... erbijslag/
Ja dat snap ik. Alleen kun je wel beslag leggen op de bekende rekeningen een dag nadat de kinderbijslag is gestort.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je zegt is de partner aansprakelijk, tenzij ze huwelijkse voorwaarden hebben. En anders faillissement?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
23-12-2019 20:19
Ja dat snap ik. Alleen kun je wel beslag leggen op de bekende rekeningen een dag nadat de kinderbijslag is gestort.
Dus m.a.w. je wil de dag daarna beslag laten leggen op onder andere het bedrag aan kinderbijslag?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
23-12-2019 20:21
Dus m.a.w. je wil de dag daarna beslag laten leggen op onder andere het bedrag aan kinderbijslag?
Ja dat mag. Je mag niet rechtstreeks op de kinderbijslag bij de SVB beslag leggen. Maar zodra het op de rekening staat, is het niet meer dan een geldbedrag op de rekening en maakt het niet uit waar het vandaan kwam.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ja ervaring. Als kind in zo’n gezin. Tot de executie verkoop van de woning aan toe. Dat wens je geen enkel kind toe. En nee, ik weet het, het was mijn vaders schuld en ik kon er als kind niets aan doen.

Wat ik hiermee wil zeggen? Geen idee. Ik snap je wel. Maar probeer te bedenken hoe ver je wil gaan. Want als ik dit zo lees ben je zeer waarschijnlijk niet de enige schuldeiser.
Van een kale kip valt niet te plukken.
Eerst uitzoeken of schuldenaar in gemeenschap van goederen getrouwd is, anders heb je geen recht op het geld van de partner.

Als ik de link in de post hierboven lees, dan denk ik dat jij geen beslag mag leggen op de kinderbijslag.
louti schreef:
23-12-2019 20:19
Zoals je zegt is de partner aansprakelijk, tenzij ze huwelijkse voorwaarden hebben. En anders faillissement?
Faillissement heb je een tweede schuldeiser bij nodig. Een mogelijkheid is dat ik dusdanig veel beslag op zijn rekeningen laat leggen (hij moet iedere keer tussen de €100 en €150 aan de bank betalen per rekening waarop beslag is gelegd) dat hij op die manier gedwongen wordt om te betalen of dat het zijn faillissement betekent (dan wordt zijn vrouw natuurlijk ook aangesproken). Maar daar heb ik ook geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
23-12-2019 20:22
Ja dat mag. Je mag niet rechtstreeks op de kinderbijslag bij de SVB beslag leggen. Maar zodra het op de rekening staat, is het niet meer dan een geldbedrag op de rekening en maakt het niet uit waar het vandaan kwam.
Ah, op die manier. Mits het bedrag dat betaalt moet worden niet onder de beslagvrije voet valt?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Caramelfudge schreef:
23-12-2019 20:22
Ja ervaring. Als kind in zo’n gezin. Tot de executie verkoop van de woning aan toe. Dat wens je geen enkel kind toe. En nee, ik weet het, het was mijn vaders schuld en ik kon er als kind niets aan doen.

Wat ik hiermee wil zeggen? Geen idee. Ik snap je wel. Maar probeer te bedenken hoe ver je wil gaan. Want als ik dit zo lees ben je zeer waarschijnlijk niet de enige schuldeiser.
Vervelend om te lezen. Ik vind het ook niet leuk, maar het feit dat iemand doodleuk zegt van: "ik ga je niet betalen" nadat je een hoop werk hebt afgeleverd is ook niet echt leuk. Meerdere keren heb ik betalingsregelingen voorgesteld. Hoever moet ik gaan in mij coulance? Meneer pocht ondertussen wel met de nieuwste iWatch, iPhone en dure kleren. En zijn zaak draait ook gewoon door.
Het lijkt mij sowieso advocaten-/juristen-voer om uit te zoeken hoe het huwelijksstelsel van die 2 ineen zit.

En of ze uberhaupt getrouwd / nog getrouwd zijn.


Als hij er al in is geslaagd om zelfs geen auto op zijn eigen naam te hebben gok ik een beetje dat de rest ook wel "clean" en geregeld zal zijn. Helaas voor jou.
louti schreef:
23-12-2019 20:24
Ah, op die manier. Mits het bedrag dat betaalt moet worden niet onder de beslagvrije voet valt?
.
Er is hier sprake van een bankbeslag, niet van loonbeslag.
forumfossiel schreef:
23-12-2019 20:23
Eerst uitzoeken of schuldenaar in gemeenschap van goederen getrouwd is, anders heb je geen recht op het geld van de partner.

Als ik de link in de post hierboven lees, dan denk ik dat jij geen beslag mag leggen op de kinderbijslag.
Klopt. Ik denk het wel, want simpel figuur. Tot voor kort was trouwen in gemeenschap van goederen de standaard. Vandaar.

Op kinderbijslag als zodanig mag je geen beslag leggen. Er wordt verwezen naar een zaak die de SVB had aangespannen. Maar je kunt wel de datum van beslagname zo plannen dat je dat op het moment doet wanneer de kinderbijslag binnenkomt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Caramelfudge schreef:
23-12-2019 20:22
Ja ervaring. Als kind in zo’n gezin. Tot de executie verkoop van de woning aan toe. Dat wens je geen enkel kind toe. En nee, ik weet het, het was mijn vaders schuld en ik kon er als kind niets aan doen.

Wat ik hiermee wil zeggen? Geen idee. Ik snap je wel. Maar probeer te bedenken hoe ver je wil gaan. Want als ik dit zo lees ben je zeer waarschijnlijk niet de enige schuldeiser.
Dat is heel naar, dat je ouders schulden hadden.

Maar TO heeft wellicht ook kinderen die ergens van moeten eten en wonen. Zijzelf ook trouwens. Daar werkt ze dus voor. en niet voor nop.
Emoties zijn zelden constructief in dit soort discussies.
Dan kun je toch beslag laten leggen op al die appeltjes?
Zolang je je aan de wet houdt mbt beslagvrije voet, hoef je niet coulant te zijn. Maar als ze koude uitsluiting hebben opgenomen in hun hv en de spulletjes zijn op papier van zijn vrouw, vis jij achter het net. Snap dat dat zuur is.
Is hij gekend in de regio?

Als hij over een half jaar nog altijd niets betaald heeft en er niets te rapen valt zou ik niet schromen om af en toe eens wat collega's en familie en vrienden in te lichten over deze kerel en zijn praktijken.

Niet op internet natuurlijk - want dan kan ie zelf nog een rechtszaak starten wegens smaad en dergelijke - maar gewoon face to face.
puntillita schreef:
23-12-2019 20:28
.
Er is hier sprake van een bankbeslag, niet van loonbeslag.
Ook bij beslag op een bankrekening. Moet rekening gehouden worden met de beslag vrije voet, achteraf in te roepen door schuldenaar.
Marnamai schreef:
23-12-2019 20:28
Het lijkt mij sowieso advocaten-/juristen-voer om uit te zoeken hoe het huwelijksstelsel van die 2 ineen zit.

En of ze uberhaupt getrouwd / nog getrouwd zijn.

Als hij er al in is geslaagd om zelfs geen auto op zijn eigen naam te hebben gok ik een beetje dat de rest ook wel "clean" en geregeld zal zijn. Helaas voor jou.
Ja ze zijn nog getrouwd. Dat weet ik 100% zeker.

Zodra ik weet dat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd zorg ik dat ze beslag laten leggen op alle banktegoeden die ze kunnen vinden. Als ik dat iedere maand bij meerdere rekeningen doe zijn ze uiteindelijk een fors bedrag kwijt aan de bank. Op die manier kan ik wellicht een faillissement afdwingen. Zijn zaak loopt op dit moment nog gewoon door...
patchouli_ schreef:
23-12-2019 20:30
Dat is heel naar, dat je ouders schulden hadden.

Maar TO heeft wellicht ook kinderen die ergens van moeten eten en wonen. Zijzelf ook trouwens. Daar werkt ze dus voor. en niet voor nop.
Emoties zijn zelden constructief in dit soort discussies.
Eens. Al vond ik het niet een storende reactie. Als ik heel eerlijk ben zou ik de deurwaarder een brief meegeven voor die kinderen waarin ik uitleg waarom ik moet doen wat ik doe. Alleen zit er een advocaat en een deurwaarder tussen en is het niet de bedoeling dat het contact via mij verloopt.
Wat heerlijk om zo de feestdagen in te gaan.
Marnamai schreef:
23-12-2019 20:33
Is hij gekend in de regio?

Als hij over een half jaar nog altijd niets betaald heeft en er niets te rapen valt zou ik niet schromen om af en toe eens wat collega's en familie en vrienden in te lichten over deze kerel en zijn praktijken.

Niet op internet natuurlijk - want dan kan ie zelf nog een rechtszaak starten wegens smaad en dergelijke - maar gewoon face to face.
Hij is van... hoe zeg ik dat correct... niet-Westerse origine! Ik ken hem via een andere klant. Die heb ik natuurlijk wel ingeseind, want haar broer wilde ook met hem in zee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-12-2019 20:39
Wat heerlijk om zo de feestdagen in te gaan.
Het beslag gaat dan ook pas op 2 januari in. Als de kinderbijslag wordt gestort.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel; gewoon beslag leggen waar je kan!

Jij bent niet verantwoordelijk voor de zorg voor de kinderen en of ze wel te eten hebben etc! Go for it!
(hier overigens ook ondernemers)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven