Geld & Recht alle pijlers

Bezwaar maken strafbeschikking

13-12-2019 11:47 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen met het bezwaar indienen? Ik heb een bekeuring gekregen omdat mijn hond op straat liep. Recht voor mijn eigen voordeur overigens.

De hond is in een onbewaakt moment ontsnapt. De poort van de achterom was niet goed gesloten. Handhaving belde mij op. Hond heeft mijn nr op haar penning staan. En gaf aan een bekeuring uit te schrijven.

Enkele minuten later is dit aan de voordeur ook gebeurd. €95 excl administratie kosten. Ik kreeg nog de complimenten dat ik het sportief oppakte. Wat moet je anders vroeg ik mij af. Een waarschuwing kon er niet vanaf. Het moest echt een bekeuring zijn. Het is een klein schattig hondje dus geen agressief ogend type.

Ik wil bezwaar maken omdat het geen opzet was. Dit gebeurt iedereen toch wel eens.
Wie kan dit beter juridisch verwoorden zodat ik wellicht een kans maak?
Daar maak je geen kans mee. Je hond liep op straat. Dat mag niet. Oorzaken en redenen doen er niet echt toe. Jouw verantwoordelijkheid en ik zou me de moeite van bezwaar maken besparen.

Heel lullig, dat zeker.
Maar het gaat om de feiten lijkt me: hond mag niet op straat, hond liep op straat.
En waarop zou je bezwaar dan gebaseerd moeten zijn? Dat je geen bekeuring verdient, omdat het een klein schattig hondje is?
Alle reacties Link kopieren
Alhoewel het wat mij betreft een hoge mate van flauwheid heeft, denk ik niet dat je een poot om op te staan hebt.
Het is 2x gebeurd binnen enkele minuten en je kreeg dus 2 bekeuringen? Dat is wel heel erg flauw.
Alle reacties Link kopieren
Wat overdreven zeg.
Maar ja, het mag niet. Ik denk dus niet dat je je gelijk kunt onderbouwen. Je kunt het natuurlijk wel proberen en hopen op coulance.

Succes!
Marana schreef:
13-12-2019 11:53
Het is 2x gebeurd binnen enkele minuten en je kreeg dus 2 bekeuringen? Dat is wel heel erg flauw.
Nee. Ze werd gebeld dat ze een bekeuring kreeg, deze is later aan de voordeur uitgeschreven.
Je hebt gewoon pech gehad. Je hond liep los op straat, en dat t geen gevaarlijke hond is, maakt voor de wet niet uit. Iedereen fietst ook wel eens 5 meter over de stoep, of door rood of steekt over naast t zebrapad. En als je dan gesnapt wordt, kun je pech hebben.

En als jij de 4e persoon bent die begint met smoesjes, dan kan ik me ook voorstellen dat je er niet met een waarschuwing af komt.
Tenzij je zelf getuige was van het feit dat je buuf voor hetzelfde vergrijp bij dezelfde boa alleen een waarschuwing kreeg, zie ik niet direct een grond voor bezwaar.
Je kunt t proberen, ik ben benieuwd.
Het is wel lullig, maar de hond is blijkbaar lang genoeg weggeweest zonder dat je het door had, want handhaving heeft hem kunnen zien lopen, telefoonnummer kunnen checken en jou kunnen bellen, zonder dat je door had dat de hond weg was als ik het zo lees.

Als je gillend 'fikkie hier, fikkie hier' achter de loslopende hond had gelopen dan was de situatie heel anders geweest vermoed ik.
Het gaat niet om wat voor hond je hebt, ik zou er ook sacherijnig van worden maar ik vrees dat het je alleen maar veel tijd gaat kosten. Ik heb heel grote honden maar uiteindelijk zijn alle honden een gevaar voor de verkeersveiligheid als ze hem smeren.Pak die boete en voor de hond een week geen koekjes ( je moet soms keihard voor ze zijn ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat er in Nederland een organisatie bestaat, die de tijd heeft om loslopende honden te vangen en thuis te brengen. 95 Euro valt dan best mee toch?
julius schreef:
13-12-2019 12:00
Wat fijn dat er in Nederland een organisatie bestaat, die de tijd heeft om loslopende honden te vangen en thuis te brengen. 95 Euro valt dan best mee toch?
'voor 95,- wil ik wel dat ie eerst uitgelaten en gewassen wordt'.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
13-12-2019 11:57
Het is wel lullig, maar de hond is blijkbaar lang genoeg weggeweest zonder dat je het door had, want handhaving heeft hem kunnen zien lopen, telefoonnummer kunnen checken en jou kunnen bellen, zonder dat je door had dat de hond weg was als ik het zo lees.

Als je gillend 'fikkie hier, fikkie hier' achter de loslopende hond had gelopen dan was de situatie heel anders geweest vermoed ik.
Inderdaad, precies dit. Net zoals je als je ergens parkeert waar het niet mag je geen boete krijgt als je sneller bij je auto bent dan de parkeermeneer die de boete uitschrijft (als wel, dan mag je van mij terecht boos worden). Maar als je gebeld wordt dat je hond los rondloopt, dan is er toch echt sprake van een 'loslopende hond'.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
13-12-2019 11:57
Het is wel lullig, maar de hond is blijkbaar lang genoeg weggeweest zonder dat je het door had, want handhaving heeft hem kunnen zien lopen, telefoonnummer kunnen checken en jou kunnen bellen, zonder dat je door had dat de hond weg was als ik het zo lees.

Als je gillend 'fikkie hier, fikkie hier' achter de loslopende hond had gelopen dan was de situatie heel anders geweest vermoed ik.
Nou ja, dit dus. Ik geef je weinig kans. Zou ook niet weten hoe je dit zo kan draaien dat je onder de boete uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
13-12-2019 11:52
Alhoewel het wat mij betreft een hoge mate van flauwheid heeft, denk ik niet dat je een poot om op te staan hebt.

Inderdaad, geen poot om op te staan.. bespaar jezelf de moeite.
Ik heb een hermetisch afgesloten tuin, maar mijn doerak groef op een dag zichzelf als een dol konijn onder de schutting door.. ik was volledig aansprakelijk. Ookal viel mij eigenlijk niet veel te verwijten. Mijn hond, mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet uit dat het een klein hondje is. Als jouw hondje plotseling de weg oversteekt en een auto daar hard voor moet remmrn of uitwijken waardoor een andere verkeersdeelnemers er boven op klappen of aangereden worden dan kan er ernstig lichamelijk letsel ontstaan door jouw hondje.

Je hondje hoort gewoon niet los op straat. Zeker niet zonder toezicht.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk. Ik ga mij de moeite van een bezwaar besparen. Dank je voor alle snelle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Net als met door roodlicht rijden, het maakt niet uit of dat je met spoed naar het ziekenhuis moest, of wat dan ook. Een overtreding is een overtreding.

De hond liep los op straat omdat jij (of familielid) de poort niet goed dicht gedaan hebt.

je kan altijd proberen om bezwaar in te dienen, maar ik geef je weinig kans. Een uitgeschreven boete kunnen ze niet zomaar terug draaien.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
13-12-2019 11:59
Het gaat niet om wat voor hond je hebt, ik zou er ook sacherijnig van worden maar ik vrees dat het je alleen maar veel tijd gaat kosten. Ik heb heel grote honden maar uiteindelijk zijn alle honden een gevaar voor de verkeersveiligheid als ze hem smeren.Pak die boete en voor de hond een week geen koekjes ( je moet soms keihard voor ze zijn ;-) )
Toch raar dat katten geen enkel gevaar voor de verkeersveiligheid vormen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is je hond niet gevaarlijk? Omdat hij klein en schattig is? Als hij de straat oversteekt en een fietser plotseling op de rem moet en daarbij verkeerd valt..

Wees blij dat ze hem levend bij je terug kwamen brengen en neem de boete voor lief..
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
13-12-2019 12:01
Net zoals je als je ergens parkeert waar het niet mag je geen boete krijgt als je sneller bij je auto bent dan de parkeermeneer die de boete uitschrijft (als wel, dan mag je van mij terecht boos worden).
Huh? Als je foutparkeert dan neem je toch zelf het risico van een boete? Een wedstrijdje sprinten met parkeerbeheer maakt dat toch niet minder fout?

Als ik te hard rij en een bekeuring krijg, dan baal ik ook, maar dan ga ik toch echt niet boos worden (op iemand anders dan mezelf), want ik neem toch echt zelf bewust het risico.
Alle reacties Link kopieren
Kansloze zaak.

Je kunt bezwaar maken, maar dit soort bezwaarschriften worden zowat automatisch ongegrond verklaard.

Volgende stap zou dan zijn om in beroep te gaan, maar wederom kansloos. Hooguit dat je op basis van moeilijke persoonlijke omstandigheden en zware financiele situatie een lagere boete kunt krijgen ofzo of omzetting naar waarschuwing/ voorwaardelijk. Naar ik aanneem is een dergelijke situatie niet van toepassing.
koko67 schreef:
13-12-2019 12:15
Toch raar dat katten geen enkel gevaar voor de verkeersveiligheid vormen.
Daar remt niemand voor en is dus minder gevaarlijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
13-12-2019 12:25
Huh? Als je foutparkeert dan neem je toch zelf het risico van een boete? Een wedstrijdje sprinten met parkeerbeheer maakt dat toch niet minder fout?
Ik bedoelde een situatie waarin je kunt twijfelen tussen of iets 'laden en lossen' is of niet. Even een brief op de bus doen aan de overkant? Even een pakketje afgeven binnen? 'Zo lang je eerder terug bent dan parkeerbeheer er over doet om een boete uit te schrijven' vind ik een mooie vuistregel voor wat nog acceptabel is (al mag je volgens de letter van de wet alleen echt uitladen).
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
13-12-2019 12:29
Daar remt niemand voor en is dus minder gevaarlijk ;-)
Ja, dat heb ik wel eens gezien. Word nog steeds boos en onwel als ik eraan denk.
Ben blij dat wij nu alleen maar binnenkatten hebben.
¡Apagando las luces!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven