Geld & Recht alle pijlers

Bij hoeveel spaargeld belasting betalen?

07-11-2009 11:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoeveel spaargeld je mag hebben zonder dat je er belasting over moet betalen?? Ik heb weinig verstand van belastingen (en er een grote hekel aan) maar ik meen ooit gehoord te hebben dat je vanaf een bepaald bedrag belasting moet gaan betalen. En hoeveel moet je dan betalen?



Thnx!
Alle reacties Link kopieren
quote:bergamot schreef op 07 november 2009 @ 13:17:

4,700 * 4% = 188 * 30% = 56.40Oooohhhh Keeee! Dat is een stuk beter!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad ook dat Zespri79 al meerderjarig is.. en ze heeft het niet over haar broertje maar kleine neefje, dus het kleinkind van haar ouders.

Overigens moet je rekening houden met het volgende;

Als ouder mag je een x bedrag per jaar belastingvrij aan je (klein)kind schenken. Als je ouders geld naar jou overmaken om zo te voorkomen dat zij hier belasting over moeten betalen dan zal de belastingdienst dit waarschijnlijk zien als een schenking.

De schenker betaald daarover belasting, dit is afhankelijk van het bedrag en de relatie tussen schenker en ontvanger.

Op de site van de belastingdienst staat een rekenhulp.

Bij ouder-kind gaat het overigens wel om fikse bedragen i.v.m. eerste vrijstelling.
Alle reacties Link kopieren
.. nog bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Beroepsafwijking Courage, is de Amerikaanse notering .
Alle reacties Link kopieren
quote:Zespri79 schreef op 07 november 2009 @ 13:15:

20 duizend euro .. daardoor hebben zusje en ik (en zelfs kleine neefje van 8 weken) geld op onze rekeningen staan zodat ouders geen belasting hoeven te betalen..En als jullie nu van dat geld gaan feesten dan zijn je ouders die spaarcentjes kwijt. Het lijkt me een stuk veiliger voor je ouders om dat geld op hun eigen rekening te laten staan & er gewoon die 1,2 % vermogensbelasting over te betalen!
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
Zespri, zijn een hoop toeren voor die 1.2%......



Weet je zus (neem aan dat je neefje haar zoon is) dat het tegoed van minderjarige kinderen wordt opgeteld bij dat van de ouders? Straks kan zij nog belasting gaan betalen over het geld dat hij in 'bewaring' heeft voor je ouders.
En nogmaals de vraag Zespri; hoe gaat dat in geval van overlijden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven