Geld & Recht alle pijlers

Bijstand aanvragen

23-03-2020 16:41 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af, wanneer je bijstand wil aanvragen bij de gemeente, hoe ver ze terug kijken in je bankafschriften en uitgaves. Weet iemand dit?

Ik kan geen concreet antwoord vinden op internet.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
23-03-2020 17:44
Ja Burrito, over welke soort meubel hebben we het dan en hoe duur was die?
Het gaat om een eettafel van +/- 500 en raamdecoratie (wat momenteel echt noodzakelijk is).

Ik vraag dit omdat ze nu geen inkomen meer heeft door de crisis en ze er rekening mee houdt dat ze over een paar maanden in de bijstand terecht komt (ze leeft nu van haar spaargeld).
Alle reacties Link kopieren
Je kan het altijd aanvragen. De gemeente geeft een oordeel over je aanvraag. Mensen vinden zoveel maar misschien gaat het om een bedrag dat je gewoon als spaargeld mag hebben naast WWB. Elke gemeente heeft eigen regels dus er valt niet zoveel over te zeggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
de meningen schelen onderling, dus vraag die bijstand gewoon aan als je moeder die nodig heeft. Ze nagelen haar heus niet openbaar aan het kruis als ze hem onterecht aanvroeg.
Kijk ook even op berekenuwrecht.nl (of berekenjerecht, weet niet precies welke) om te zien of er nog andere toeslagen gelden voor je moeder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Luci_Morgenster schreef:
23-03-2020 17:18
Hier vind je best wat info, ook over de tijd voor de aanvraag en hoe er toen geleefd is, waar al het geld heen is gegaan of hoe je moeder tot dan aan geld is gekomen... ect.

https://www.sociaalverhaal.com/inlichti ... uitkering/
Daar staat ook tussen: Bankafschriften van familie en kennissen.
Dat gaat toch wel heel ver hoor.
Hou er ook rekening mee dat een eventuele auto ook bij vermogen mee word gerekend, ik geloof dat je rond de 6000,- aan vermogen mag hebben.
Als je inteert op je spaargeld mag je 130% van de bijstandsnorm rekenen. Dat is volgens mij overal wel hetzelfde. Mijn eettafel was geen € 500. Ik had de goedkoopste van de Ikea, volgens mij rond de € 150. Raambekleding kan ook betaalbaar, luxaflex van de Xenos of zo.
Burrito25 schreef:
23-03-2020 17:50
Het gaat om een eettafel van +/- 500 en raamdecoratie (wat momenteel echt noodzakelijk is).

Ik vraag dit omdat ze nu geen inkomen meer heeft door de crisis en ze er rekening mee houdt dat ze over een paar maanden in de bijstand terecht komt (ze leeft nu van haar spaargeld).
Dan zegt ze maar dat het eettafel incl. stoelen was ;)
Kijk even her en der op internet, er is echt veel info te vinden. Wat je op je rekening mag hebben staan e.d.
MinkeDeWit schreef:
23-03-2020 17:56
Als je inteert op je spaargeld mag je 130% van de bijstandsnorm rekenen. Dat is volgens mij overal wel hetzelfde. Mijn eettafel was geen € 500. Ik had de goedkoopste van de Ikea, volgens mij rond de € 150. Raambekleding kan ook betaalbaar, luxaflex van de Xenos of zo.
Bij ons is het 150% per maand
Alle reacties Link kopieren
Burrito25 schreef:
23-03-2020 17:50


Ik vraag dit omdat ze nu geen inkomen meer heeft door de crisis en ze er rekening mee houdt dat ze over een paar maanden in de bijstand terecht komt (ze leeft nu van haar spaargeld).
Heeft je moeder geen recht op ww dan?

Zo nee dan inderdaad bijstand aanvragen en dat zo snel mogelijk doen want je mag best wat spaargeld hebben als je de bijstand ingaat. Hoeveel weer ik even niet.
En het kan vrij lang duren voor het wordt toegekend..
Niq schreef:
23-03-2020 17:55
Daar staat ook tussen: Bankafschriften van familie en kennissen.
Dat gaat toch wel heel ver hoor.
Als je in de bijstand zit dan heb je geen privacy meer, ik heb zelf jammer genoeg jaren geleden in die situatie gezeten (Tijdens de crisis in de zorg 2012). Ik hoop daar nooit meer in te komen. Wel goed dat het bestaat hoor,maar wat een omschakeling van onafhankelijk naar afhankelijk..
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 23-03-2020 18:00
7.80% gewijzigd
Kijk hier Eens

https://www.antwoordop.nl/bijstand/begr ... en-interen
Someonenew schreef:
23-03-2020 17:58
Als je in de bijstand zit dan heb je geen privacy meer, ik heb zelf jammer genoeg jaren geleden in die situatie gezeten (Tijdens de crisis in de zorg 2012). Ik hoop daar nooit meer in te komen, wel goed dat het bestaat hoor.
Ja maar hallo, bankafschriften van je kennissen en familie.
Als je er een huis mee deelt, natuurlijk. Maar anders hoef je echt geen afschriften te laten zien van een kennis van je.
Niq schreef:
23-03-2020 18:00
Ja maar hallo, bankafschriften van je kennissen en familie.
Als je er een huis mee deelt, natuurlijk. Maar anders hoef je echt geen afschriften te laten zien van een kennis van je.
Dat heb ik inderdaad zelf nooit meegemaakt, maar wel van horen zeggen dat ze tijdens een (rechtsmatigheids)onderzoek zulke dingen wel gebeuren of naar gevraagd wordt als ze vermoeden dat diegene daar geld van ontvangt oid.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
23-03-2020 18:05
Dat heb ik inderdaad zelf nooit meegemaakt, maar wel van horen zeggen dat ze tijdens een (rechtsmatigheids)onderzoek zulke dingen wel gebeuren of naar gevraagd wordt als ze vermoeden dat diegene daar geld van ontvangt oid.

Echt onzin. Dat kunnen ze gewoon op de eigen bankafschriften zien.
Alle reacties Link kopieren
To.

Normaliter vraagt men bankafschriften op van 3-6 maanden. Als men fraude vermoedt kan het tot jaren terug gaan.
Je moeder mag best meubelen kopen. Echter als er een grote kans bestaat dat ze in de bijstand belandt, moet ze op haar uitgaven letten. Dit verwacht de gemeente dan ook van haar.
Op het moment dat er een tv, laptop, tablet en een vakantie wordt gekocht 2 maanden voor aanvang van de bijstand komen er natuurlijk wat vragen.
En neem van mij aan dit komt voor.

Normale uitgaven zoals een keer een eettafel wordt niet moeilijk over gedaan. Zolang het redelijke prijzen zijn (en geen eettafel van € 2.000 euro).
sugarmiss schreef:
23-03-2020 17:46
Ben ik niet helemaal met je eens. Als je na je scheiding uit je huis moet en je komt in een sociale huurwoning terecht waar alle wanden opnieuw geschilderd of behangen moeten worden en er moet een nieuwe vloer in en je moet het helemaal inrichten dan kan daar best wat geld in gaan zitten.

Dan kan je beter kwaliteitsspullen kopen die lang meegaan en die je echt mooi vindt.

Dat is de gemeente dan niet met mij eens vrees ik. Die vinden dat je maar goedkope spullen had moeten kopen zodat ze zich een half jaar of een jaar bijstand kunnen besparen.

Vervolgens zit je 5 haar latet in de ellende omdat je goedkope vloer er niet meer uitziet. Je goedkope wasmachine het begeven heeft en je tweede hands bank nu echt vreselijk is doorgezakt en je ger geld meer hebt voor nieuwe.

Maar ik heb natuurlijk gee idee wat de situatie van de moeder van to is.
Kan maar zo hele andere situatie zijn.
Je kan het niet met me eens zijn maar zo is het hoe het bij de meeste gemeentes werkt.
Ik snap dat je lever mooie goede spullen wil maar als je geen inkomsten hebt zul je prioriteiten moeten stellen. Het kan niet zo zijn dat je je huis inricht met luxe spullen en daarna gaat teren op de maatschappij.
Burrito25 schreef:
23-03-2020 17:35
Dit zeg ik toch nergens? Het gaat om bezorgdheid omtrent ‘onnodige’ uitgaves, bv. meubel voor in huis, of je dan afgekeurd wordt bij de aanvraag of echt alleen geld mag uitgeven aan eerste levensbehoeftes zoals eten.
Dat is toch al gebeurt. Als je moeder bijstand wil aanvragen komt ze er gedurende de aanvraag vanzelf achter wat ze wel en niet willen weten. Het heeft echt geen nut om dit van te voren te willen weten.
Alle reacties Link kopieren
Burrito25 schreef:
23-03-2020 17:35
Dit zeg ik toch nergens? Het gaat om bezorgdheid omtrent ‘onnodige’ uitgaves, bv. meubel voor in huis, of je dan afgekeurd wordt bij de aanvraag of echt alleen geld mag uitgeven aan eerste levensbehoeftes zoals eten.

De vraag is hoe nodig was het (en hoe nodig dat het dat bedrag was) en hoezeer had ze kunnen voorzien dat ze dit bedrag binnenkort voor levensonderhoud nodig zou hebben?
Ja, daar kijken ze naar TO. Het kan zijn dat ze haar dan de eerste maand korten wegens te veel geld uitgegeven terwijl ze wist dat ze daarna mogelijk bijstand zou gaan aanvragen.

In een situatie als die nu gaande is kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ze dat gaan doen. Het uitgangspunt van bijstand is juist dat iedereen recht heeft op dat sociaal minimuminkomen in Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven