Geld & Recht alle pijlers

Bijstand....ervaringen?

04-05-2021 18:08 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die nu in de bijstand zitten/recent hebben gezeten? Ik moet vanwege persoonlijke omstandigheden straks waarschijnlijk een tijdje in de bijstand zitten (heb geen recht meer op WW) om een periode te overbruggen voordat ik een baan vind....ik vroeg me af hoe het allemaal werkt? Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
04-05-2021 21:56
Ik bedoel eigenlijk vooral te zeggen dat je het zelf niet zou moeten willen; ofwel, proberen te voorkomen dat je naar zo'n project/traject wordt doorgestuurd.
Lijkt mij ook..... en toch ken ik 1 persoon die een bachelor rechten heeft van de Erasmus Universiteit. Die in dat traject heeft gezeten, hij is nog jong ook begin 30. Lijkt me dat je beter kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:55
"Annet" was er toch om je te helpen met de technische kennis :facepalm:

Toen ik er zat waren mobiel en thuis nog apart, maar die zijn net toen ik weg was samengevoegd. De mensen die nog enige technische kennis hadden bij thuis (daar zat ik) gingen allemaal weg vanwege het salen. Bij thuis was belangrijk om ook mobiel te salen (verlengen en nieuwe abo's), ik hoefde toen gelukkig niet te vragen naar gezinsleden (wat nu wel moet) maar er werden altijd extra trainingen tussendoor gegeven voor het salen, ipv technische kennis :facepalm:

Maar echt de dag dat ik iemand mee liet lusiteren, en ik ging de lijn uitmeten en "Annet" hoestte "UNSTABLE" uit. De persoon die meeluisterde wees dat woord aan en zei "Wat betekent uunstaabel?" Ik dacht toen echt dit kun je gewoon niet maken naar klanten toe :frusty: ze is nog aangenomen en werkt er nog steeds. Want ze saled als een malle, en het is haar gegund hoor daar niet van :)
Ja klopt, heb dat het laatste jaar ofzo meegemaakt.
Daarvoor gebruikte ik andere systemen.

Ik heb een keer klanten gehad die geen facturen kregen. Had een collega als e-mailadres geen @xs4all.nl ingevuld maar @accesforall :rofl:
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
04-05-2021 21:46


Ik zie nu je aanvulling: ja, er heerste sowieso wel een kinderachtige sfeer.
Vrouwen van middelbare leeftijd die er al 20 jaar werkten, alleen middelbare school afgemaakt hadden en toevallig doorgegroeid waren en zichzelf toen 'manager' noemden en alleen maar zaten te chatten op Hyves (bestond toen nog).
Ik reageer nu op jou aanvulling ;-D maar die hele oude garde is er stuk voor stuk uitgewerkt kan ik je vertellen. Toen hoofdkantoor naar Rotterdam ging is er echt goed gerorganiseerd.
pizzavreter wijzigde dit bericht op 04-05-2021 22:03
6.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:57
"Annet" is het systeem van kpn, als jij belt met een internetprobleem. Dan haalt zo een medewerker "Annet" erbij en stelt je vragen waarvan ze de antwoorden aanvinkt in "Annet" . Dat moet dan leiden tot een stappenplan wat dan het probleem moet oplossen :facepalm:
Ja lachen, zaten wij daar als factuurservicemedewerkers zonder technische kennis. Stappenplan in Annet volgen en aan het einde had je dan klanten waarbij het nog steeds niet werkte. En dan? Tja ...
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
04-05-2021 22:03
Ja lachen, zaten wij daar als factuurservicemedewerkers zonder technische kennis. Stappenplan in Annet volgen en aan het einde had je dan klanten waarbij het nog steeds niet werkte. En dan? Tja ...
Monteur sturen en die dan vergoend omdat je 50 euro per klant kado mag geven zonder dat KPN er wat van zegt :biggrin:
pizzavreter wijzigde dit bericht op 04-05-2021 22:05
1.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 22:02
Ik reageer nu op jou aanvulling ;-D maar die hele oude garde is er stuk voor stuk uitgewerkt kan ik je vertellen. Toen hoofdkantoor naar Rotterdam ging is er echt goed gerorganiseerd.
Ja weet ik. Dat gebeurde nadat ik daar weg ging. Er zijn ook hele kantoren weggegaan. Kreeg ik ineens allemaal Linkedin verzoeken van oud-collega's die me nooit aankeken :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
04-05-2021 21:56
Ik bedoel eigenlijk vooral te zeggen dat je het zelf niet zou moeten willen; ofwel, proberen te voorkomen dat je naar zo'n project/traject wordt doorgestuurd.
Het enige dat dat kan voorkomen is geen bijstandsuitkering aan te vragen maar zelf voor een (tijdelijke) baan te zorgen.
Zodra je een uitkering aanvraagd ben je overgeleverd aan de grillen van de gemeente en je case (dat woord alleen zegt al genoeg) manager.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
04-05-2021 22:13
Het enige dat dat kan voorkomen is geen bijstandsuitkering aan te vragen maar zelf voor een (tijdelijke) baan te zorgen.
Zodra je een uitkering aanvraagd ben je overgeleverd aan de grillen van de gemeente en je case (dat woord alleen zegt al genoeg) manager.
Heb ff navraag gedaan, als je bijstand wil aanvragen in Rotterdam dan dien je je aanvraag in. Maar je moet eerst vier weken solliciteren, na die vier weken neemt men pas je aanvraag in verdere behandeling. Dat sollicteren ga je doen met medewerkers van Gemeente Rotterdam ("Buro Werk"), voornamelijk voormalige intercedenten van een uitzenburo's. En die gaan vacatures voor je zoeken en daar kan je niet zomaar nee op zeggen, en het zijn in Rotterdam zeker in deze tijden voornamelijk callcenter vacatures. En je moet ook een plan van aanpak invullen en ondertekenen, kom jij afspraken niet na met "Buro Werk" dan heb je dus een probleem.

De bedoeling in Rotterdam, is zeker voor dat die vier weken voorbij zijn dat je aan het werk bent. Lukt dat niet dan ga je na die vier weken het "Werk Loont" traject in en dan ga je dus bij Roteb aan de slag achter met zo een prikker en een vuilniszak, maar hey je hebt wel je bijstandsuitkering! Dit is de ervaring van iemand in 2019.

Dus een maandje uitrusten en een baan op nivo vinden zit er niet in.....
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de gemeente moeten mensen met een bijstandsuitkering een paar uur in de week "vrijwilligerswerk" doen.

In principe vind ik dat werk gewoon betaald worden moet (en van mij mogen die inkosmten dan op de uitkering gekort worden) maar ik denk dat gemeente geen onredelijke eis stelt.

Het wordt een ander verhaal als mensen 40 uur per week werk doen dat gewoon geen minimumloon waard is, of met gevaarlijke stoffen moeten werken zonder bescherming.
Dat is gewoon misbruik.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
04-05-2021 22:35
Bij mij in de gemeente moeten mensen met een bijstandsuitkering een paar uur in de week "vrijwilligerswerk" doen.

In principe vind ik dat werk gewoon betaald worden moet (en van mij mogen die inkosmten dan op de uitkering gekort worden) maar ik denk dat gemeente geen onredelijke eis stelt.

Het wordt een ander verhaal als mensen 40 uur per week werk doen dat gewoon geen minimumloon waard is, of met gevaarlijke stoffen moeten werken zonder bescherming.
Dat is gewoon misbruik.
Ik persoonlijk vind het moeten werken bij Roteb 20 uur per week in het kader van "Werk Loont" al misbruik als ik heel eerlijk moet zijn. Laat die mensen lekker solliciteren als ze dat kunnen, kunnen ze dat niet laat ze lekker in de bijstand die wat mij betreft hoger mag.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
04-05-2021 21:21
Hoi to.



Zo zie je maar, het is niet altijd kommer en kwel.
Ik heb je quote even aangepast, want sommigen hier reageren een beetje raar op bijstand.

Wat fijn te lezen, zo hoort het ook. Ik heb in mijn naaste omgeving iemand die in een hele nare scheiding zat. Die heeft toen ze er echt doorheen zat gratis kinderopvang aangeboden gekregen.iemand die meedacht.
Dat heeft haar zo geholpen. Ik vind het goed te lezen dat er nog steeds mensen werken die op langere termijn denken.
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 22:38
Ik persoonlijk vind het moeten werken bij Roteb 20 uur per week in het kader van "Werk Loont" al misbruik als ik heel eerlijk moet zijn. Laat die mensen lekker solliciteren als ze dat kunnen, kunnen ze dat niet laat ze lekker in de bijstand die wat mij betreft hoger mag.
Ik moet even erbij zeggen dat het "vrijwilligerswerk" in mijn gemeente ("Teylingen", dat wil zeggen Sassenheim, Voorhout enz.) meer koffieschenken in bejaardenhuizen is enzo.

Waarschijnlijk zou mijn hoofd er niet naar staan als ik solliciteren moest, maar op zich geen nare klussen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
04-05-2021 22:48
Ik moet even erbij zeggen dat het "vrijwilligerswerk" in mijn gemeente ("Teylingen", dat wil zeggen Sassenheim, Voorhout enz.) meer koffieschenken in bejaardenhuizen is enzo.

Waarschijnlijk zou mijn hoofd er niet naar staan als ik solliciteren moest, maar op zich geen nare klussen.
Dat is nog enigszing leuk, maar dat Roteb gebeuren lijkt mij toch wel erg op vernedering gericht te zijn hoor. Heb gehoord van een voormalige trambestuurder in Rotterdam, die dat traject in moest. Nou als hij op straat aan het prikken was en er reed een tram voorbij dook hij weg, hij wilde niet dat ex collega's hem zo zagen. En dat moet je dan kennelijk 20 uur in de week doen, zum kotsen echt waar...
Alle reacties Link kopieren
Er is niks mis met schoonmaakwerk ook niet op straat. Nederlwnders laten een teringbende achter overal (wat hoog beboet zou mogen worden). Dank baar dat er prikkers zijn!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus studeerde in de crisis af van een studie waar sowieso de banen al niet voor het oprapen liggen. Die kon in no time in een callcenter aan de slag (en is van daaruit doorgegroeid binnen het bedrijf).
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
05-05-2021 08:12
Mijn zus studeerde in de crisis af van een studie waar sowieso de banen al niet voor het oprapen liggen. Die kon in no time in een callcenter aan de slag (en is van daaruit doorgegroeid binnen het bedrijf).
Precies. Dit heb ik na mijn studie ook gedaan. Ik heb er uiteindelijk 2 jaar gewerkt (in diverse functies). Was het mijn droombaan? Absoluut niet maar ik heb er onwijs veel geleerd, zoals zakelijk Engels (emails), gesprekstechnieken, multitasken, leiding geven etc.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
05-05-2021 06:16
Er is niks mis met schoonmaakwerk ook niet op straat. Nederlwnders laten een teringbende achter overal (wat hoog beboet zou mogen worden). Dank baar dat er prikkers zijn!!
Laat dat dan een gewoon betalende baan zijn en geen straf a la bureau Halt omdat je even niet zelf in je inkomen kan voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Bij veel GGDs zijn er nog vacatures voor in de vaccinatiestraat te werken. Heel zeker nu in juni de productie flink omhoog moet. Daarvoor hoef je echt niet medisch geschoold te zijn want veel vacatures zijn voor de administratieve functies. Je hebt hier veel meer mensen voor nodig dan om te prikken. Op 1 prikker heb je ongeveer 3-4 administratiemedewerkers nodig. Je werkt via een uitzendbureau.
absor schreef:
05-05-2021 06:16
Er is niks mis met schoonmaakwerk ook niet op straat. Nederlwnders laten een teringbende achter overal (wat hoog beboet zou mogen worden). Dank baar dat er prikkers zijn!!
Dat is ook zo. Zelf zou ik veel liever op straat gaan prikken (lekker vrij en buiten) dan de hele dag op zo;n callcentrum zitten of in een fabriek staan in het lawaai van machines en constant op dezelfde plek en je wordt nog in de gaten gehouden ook of je wel genoeg doet/ een bepaald aantal haalt.
Nee, dan lekker naar buiten, de vrijheid in. Veel beter, lekker rustig aan doen, lekker in beweging. Klinkt zo gek nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
05-05-2021 10:19
Bij veel GGDs zijn er nog vacatures voor in de vaccinatiestraat te werken. Heel zeker nu in juni de productie flink omhoog moet. Daarvoor hoef je echt niet medisch geschoold te zijn want veel vacatures zijn voor de administratieve functies. Je hebt hier veel meer mensen voor nodig dan om te prikken. Op 1 prikker heb je ongeveer 3-4 administratiemedewerkers nodig. Je werkt via een uitzendbureau.
Je kan daar zo beginnen en het is ook nog tijdelijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu alvast reageert op uitzendbanen en aangeeft per 1 juni beschikbaar te zijn dan is de kans groot dat je aansluitend op je afstuderen al werk hebt!

Via een uitzendbureau duurt het ca 2 weken voor je aan de slag kunt. Soms nog sneller!

Kijk eens op : uitzendbureau.nl, indeed.nl

Randstad, Young Capital en Olympia zijn dringend op zoek naar callcentermedewerkers voor de GGD vaccinatielijn. Dit is thuiswerk, 10 euro per uur.

Hier kun je vaak binnen 2 weken aan het werk:
https://jobs.teleperformance.nl
Ook zoeken ze vaak technische helpdeskmedewerkers voor Samsung of Ziggo. Als je in de ict zit is dat misschien leuker voor je.
Teleperformance geeft contracten van 16-24 uur, 24-32 uur of 32 -40 uur per week.

Als je nu meteen actie onderneemt dan kan de bijstand je bespaard blijven!
Veel succes!
Het zit me toch niet lekker dat sommige hier doen of het een schande is om in de bijstand te zitten voor eventjes.
Daarom hieronder in het kort mijn verhaal.

Ik ben bij mijn toenmalige partner weggegaan, hij mishandelde mij. Mijn ouders wilde mij niet terug in huis nemen omdat dat gezichtsverlies voor ze betekende (wat dat ook mag inhouden). Doordat ik dyslectisch ben heb ik nooit echt goed mijn schoolcariere doorlopen. Ik ben gelukkig goed opgevangen door een vriendin en mocht bij haar komen wonen, om mijn leven weer op de rails te krijgen heb ik toen een jaartje in de bijstand gezeten.
Dit heeft voor mij heel veel betekent, en daardoor heb ik moeite om te lezen hoe negatief sommige mensen staan tegenover de bijstand.
Inmiddels werk ik gewoon en heb ik de bijstand niet meer nodig.

Ik ben dankbaar dat er bijstand is, sommige mensen hebben het nodig, eventjes of in sommige gevallen langer. Wees zacht in je oordeel, het is niet altijd wat het lijkt. Niemand zit voor zijn/haar lol in de bijstand.
moeras schreef:
05-05-2021 21:44
Ik ben dankbaar dat er bijstand is, sommige mensen hebben het nodig, eventjes of in sommige gevallen langer. Wees zacht in je oordeel, het is niet altijd wat het lijkt. Niemand zit voor zijn/haar lol in de bijstand.

Helemaal mee eens.
anoniem_64fd7e8a070df wijzigde dit bericht op 05-05-2021 23:26
25.24% gewijzigd
viva-amber schreef:
04-05-2021 18:15
Eerlijk gezegd: ik zou nog liever alle websites van uitzendbureau's afstruinen en productie of schoonmaakwerk accepteren dan bijstand aanvragen. Al is het maar om een paar weken of maanden te overbruggen en om verder te solliciteren naar iets voor de lange termijn.

In de horeca en zorg is er ook veel vraag. Ik dat echt 100x liever willen dan dat één of ander ambtenaar in mijn bank zaken zit, een huisbezoek doet om te kijken of niet samenwoont of een buurtonderzoek doet.

Ik vind het echt het laatste vangnet van de samenleving en ik zou er denk alleen in gaan wanneer ik ziek en onverzekerd was of wanneer ik klein kind had onder de 5 om alleen voor te zorgen, maar anders echt niet.
Soms kom je in een situatie wat even niet anders kan.
Dit is heel makkelijk gezegd.
TO,
Ik heb goede ervaringen met bijstand aanvragen.
Ik zat in een nare situatie, en kon niet anders.
Solliciteerde mij suf, maar kreeg geen baan.

Kon kiezen wel brood vreten of geen brood vreten.
Bijstand is er niet voor niks, we dragen genoeg bij in een werksituatie aan de belasting etc, nu kan de gemeente jou eens helpen.

Ik heb een zeer welwillende contactpersoon, en ze helpen mij hier met alles.
Maar ik sta ook wel open voor medewerking en draag zelf ook bij waar nodig.
Ik heb nergens gezeur in gehad.
En bankzaken is 1 malig, en ook daar geen gezeur over gehad.

Ik snap de issues hier niet, en schande waarom?
Omdat je even geen werk hebt?

Ik vond gelukkig snel een job, wat nog wel aangevuld moest worden door de uitkeringsinstantie, en wat ben ik blij dat ze mij hebben kunnen helpen.
Ook even voor de rust na een nare periode.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven