Geld & Recht alle pijlers

Bijverdienen in de uitkering... Hoe gaat dat?

23-04-2019 14:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ontvang momenteel een WW uitkering die over 2 maanden afloopt maar zou graag willen bijverdienen met affiliate marketing, dus door me aan te sluiten bij enkele partnerprogramma's (ook Amerikaanse bijv. Amazon). Ik weet niet of sommigen hier bekend zijn met affiliate marketing, maar dat is een vorm van bijverdienen waar je vaak niet direct resultaat van ziet. Ik moet dan eerst nog een website of een blog oprichten, content schrijven hiervoor, websitebezoekes aantrekken etc. Eventueel een webshop opbouwen voordat ik uberhaupt mijn eerste cent binnen krijg door middel van affiliate links en advertenties. Dat is veel werk en hier kan makkelijk weken of maanden nog overheen gaan en dan gaat er vaak zelfs nog een tijdje overheen voordat je je affiliate inkomsten kan laten uitcashen. Vaak gaat het in het begin ook om vrijwel kleine verdiensten.

Omdat er waarschijnlijk een flinke tijd overheen zal gaan voordat ik iets van inkomsten zal zien en zelfs bij mijn inkomsten kan, bijv door het te laten uitcashen op mijn bankrekening, vroeg ik me af of ik mijn plannen (plannen dus nog geen daadwerkelijke inkomsten!) om deze vorm van bijverdienen te willen uitoefenen nu meteen al als wijziging in mijn situatie moet doorgeven of dit pas moet doen als er daadwerkelijk inkomsten binnenkomen? En moet ik mijn inkomsten via de inkomstenopgave doorgeven pas als ik al geld op mijn affiliate account heb staan of pas als ik deze laat uitcashen? Je mag namelijk vaak pas uitcashen bij een bepaald bedrag. Verschilt ook per partnerprogramma. Omdat dit een vrij onbekend manier van bijverdienen is... Gelukkig tegenwoordig iets bekender dan een aantal jaren geleden maar toch kan ik er nog niet veel over vinden wil ik liever eerst mijn vraag hier voorleggen voordat ik naar het uwv stap. Daarbij twijfel ik of dat kleine beetje bijverdienste wel echt loont aangezien dit of verrekend wordt of je mag er maar 30% van houden? Klopt dit? Ik neem aan dat ik er daarna ook nog inkomstenbelasting over moet afdragen? Houd ik dan uberhaupt nog wat over?

Nu weet ik natuurlijk niet wat ik daadwerkelijk ga verdienen nog, maar zit toch met veel vragen en twijfels of dit wel een slimme zet is om hiermee vanuit een uitkering mee te beginnen. En wat als ik na 2 maanden in de bijstand kom? Kan ik niet beter wachten tot ik eerst een baan vind voordat ik dit ga uitproberen? Aan de andere kant heb ik een job hopper verleden en vaak tijdelijke contracten die niet verlengd worden en kom dan vaak eens in de zoveel tijd in de uitkering terecht. Ik ben er dus vrij vaak afhankelijk van aangezien ik nooit veel zekerheid heb met banen. Graag hoor ik jullie mening. Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft?
TO, als je uitkering toch al over 2 maanden afloopt, waarom wacht je er dan niet even mee, scheelt een hoop gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-04-2019 22:46
Euh, hallo! 2019 hier! Alle bloggers, instagrammers, YouTubers of andere influencers die ook maar enigszins succesvol zijn verdienen een groot deel van hun inkomsten door affiliate marketing. En dat kan om flink veel geld gaan.

TO heeft nog niks, dus zo’n vaart zal het nog niet lopen, maar onderschat deze vorm van geld verdienen niet!
Natuurlijk, maar die hebben al een succesvol blog en tienduizenden volgers. Vervolgens zijn ze affiliate marketing gaan doen om te verdienen. Onze to wil het andersom. Omdat ze succes ziet in AM, wil ze gaan bloggen. Dat is verkeerd om. Denk ik. :)

Rambam heeft over het hele fenomeen weleens een aflevering gemaakt. Als je googled op rambam influencers kom je hem tegen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-04-2019 22:46
Euh, hallo! 2019 hier! Alle bloggers, instagrammers, YouTubers of andere influencers die ook maar enigszins succesvol zijn verdienen een groot deel van hun inkomsten door affiliate marketing. En dat kan om flink veel geld gaan.

TO heeft nog niks, dus zo’n vaart zal het nog niet lopen, maar onderschat deze vorm van geld verdienen niet!
Ja, duh. Commerciele televisie verdient al zijn geld aan het verkopen van advertenties. Het gemiddelde theater verdient zijn geld met het verkopen van tickets. En Willem Alexander verdient zijn geld door alleen maar te zijn wie hij is. Maar als jij daarom denkt dat je advertenties of tickets kunt gaan verkopen, of gewoon zijn wie je bent, en dat dat een werkende strategie is, dan heb je het mis.

Als je tienduizenden volgers weet te verzamelen, of dat nu op social media, youtube, televisie, op papier of in een zaaltje is, dan valt daar geld mee te verdienen. Dat kan op heel veel manieren, en inderdaad is affiliate marketing een van die manieren. Maar je kunt ook via youtube gewoon advertentieinkomsten krijgen, je kunt tickets verkopen, je kunt via patreon je laten sponsoren, dat hangt allemaal nogal af van je opzet en doelgroep. Maar het werk zit daar in het verzamelen van die volgers, het creeren van waardevolle content. Of die content nu een blog, youtube-kanaal, tv-programma, een theathershow of een roman is. Maar je kunt geen advertenties verkopen als er geen volgers zijn. Geen boeken verkopen als er niks instaat, en geen tickets verkopen als er niks in de zaal te zien is. Tenzij je Willem Alexander bent.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
25-04-2019 11:25
Ja, duh. Commerciele televisie verdient al zijn geld aan het verkopen van advertenties. Het gemiddelde theater verdient zijn geld met het verkopen van tickets. En Willem Alexander verdient zijn geld door alleen maar te zijn wie hij is. Maar als jij daarom denkt dat je advertenties of tickets kunt gaan verkopen, of gewoon zijn wie je bent, en dat dat een werkende strategie is, dan heb je het mis.

Als je tienduizenden volgers weet te verzamelen, of dat nu op social media, youtube, televisie, op papier of in een zaaltje is, dan valt daar geld mee te verdienen. Dat kan op heel veel manieren, en inderdaad is affiliate marketing een van die manieren. Maar je kunt ook via youtube gewoon advertentieinkomsten krijgen, je kunt tickets verkopen, je kunt via patreon je laten sponsoren, dat hangt allemaal nogal af van je opzet en doelgroep. Maar het werk zit daar in het verzamelen van die volgers, het creeren van waardevolle content. Of die content nu een blog, youtube-kanaal, tv-programma, een theathershow of een roman is. Maar je kunt geen advertenties verkopen als er geen volgers zijn. Geen boeken verkopen als er niks instaat, en geen tickets verkopen als er niks in de zaal te zien is. Tenzij je Willem Alexander bent.
Ik reageerder op de opmerking dat UWV affiliate marketing niet serieus zou nemen en of er mensen zo bij de kvk ingeschreven zouden staan:
[Ik heb eens even gegoogled op affiliate marketing en ik kan me niet voorstellen dat het uwv dat serieus neemt en ik geloof niet dat er bij de kvk iemand staat ingeschreven die zijn geld verdient met deze ondernemingsvorm. Tenminste niet in de manier waarop to het voor zich ziet.


Natuurlijk zal het voor TO zo’n vaart niet lopen en kan ze zich beter op content en het opbouwen van een publiek richten. Maar dat het niet serieus genomen zou worden is echt onzin.
ninanoname schreef:
25-04-2019 11:13
Natuurlijk, maar die hebben al een succesvol blog en tienduizenden volgers. Vervolgens zijn ze affiliate marketing gaan doen om te verdienen. Onze to wil het andersom. Omdat ze succes ziet in AM, wil ze gaan bloggen. Dat is verkeerd om. Denk ik. :)

Rambam heeft over het hele fenomeen weleens een aflevering gemaakt. Als je googled op rambam influencers kom je hem tegen.
Heel veel mensen doen het andersom/synchroon aan het opbouwen van hun publiek. Lekker nonchalant bloggen doen weinigen nog. Affiliate marketing kan iedereen doen. Je verdient alleen niks als niemand op jouw links klikt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
25-04-2019 12:33
Ik reageerder op de opmerking dat UWV affiliate marketing niet serieus zou nemen en of er mensen zo bij de kvk ingeschreven zouden staan:
Nee. Je verdient je geld niet met affiliate marketing. Nioemand doet dat. Net zoals een theater niet ingeschreven staat als 'kaartjesverkoop', of een tv-zender als 'advertentieverkoop'. Je verdient je geld met een blog, een youtube-kanaal, een instagram-account, met content en volgers. Maar je moet het doel niet met de middelen verwarren. Niemand staat als zodanig ingeschreven bij de KvK, en de UWV zal je inderdaad niet serieus nemen als je aankomt met dat je daar je geld mee wil verdienen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Nitflex schreef:
25-04-2019 12:37
Heel veel mensen doen het andersom/synchroon aan het opbouwen van hun publiek. Lekker nonchalant bloggen doen weinigen nog. Affiliate marketing kan iedereen doen. Je verdient alleen niks als niemand op jouw links klikt.
Maar het werkt alleen maar als je content ook daadwerkelijk aanslaat bij het publiek. Content creëeren, alleen maar voor de content en alleen maar in de hoop dat je daardoor wat kunt verdienen met affiliate marketing, gaat over het algemeen niet werken.
lise1985 schreef:
25-04-2019 12:45
Maar het werkt alleen maar als je content ook daadwerkelijk aanslaat bij het publiek. Content creëeren, alleen maar voor de content en alleen maar in de hoop dat je daardoor wat kunt verdienen met affiliate marketing, gaat over het algemeen niet werken.
Natuurlijk, dat voelt een publiek haarfijn aan. Maar ik bedoelde alleen te zeggen dat het niet raar is meteen een affiliate account aan te maken.
handigmetgeld schreef:
25-04-2019 12:43
Nee. Je verdient je geld niet met affiliate marketing. Nioemand doet dat. Net zoals een theater niet ingeschreven staat als 'kaartjesverkoop', of een tv-zender als 'advertentieverkoop'. Je verdient je geld met een blog, een youtube-kanaal, een instagram-account, met content en volgers. Maar je moet het doel niet met de middelen verwarren. Niemand staat als zodanig ingeschreven bij de KvK, en de UWV zal je inderdaad niet serieus nemen als je aankomt met dat je daar je geld mee wil verdienen.
Dat snap ik. Maar je zult je wel bij de kvk in moeten schrijven en affiliate marketing is dan een van je inkomstenbronnen. Niemand is “Affiliate Marketeer”.
Nitflex schreef:
25-04-2019 12:49
Dat snap ik. Maar je zult je wel bij de kvk in moeten schrijven en affiliate marketing is dan een van je inkomstenbronnen. Niemand is “Affiliate Marketeer”.
In geval van TO zou ze blogger zijn o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik zal dan inderdaad blogger zijn en daarnaast een eigen webwinkel willen oprichten maar verdienmodel zal dus affiliate marketing zijn en aan het begin zal dit een vorm van bijverdienen zijn aangezien er nog geen sprake zal zijn van ondernemerschap. Wel wil ik er natuurlijk serieus flink wat tijd in gaan stoppen ook al zal dat misschien aan het begin weinig opleveren. Ik sta natuurlijk altijd open voor een deeltijd baan terwijl ik voorheen fulltime werkte, zou ik nu liefst 32 uur willen werken.

Wat ik me nu afvraag is is het bloggen zelf, dus het schrijven van content en opbouwen van volgers, nog zonder enige vorm van banners of affiliate links op mijn site, wordt dit dan gezien als werken of voorbereidende werk? Mag dit wel of is hier ook toestemming voor nodig? Moet dit doorgeven worden als er zelfs nog geen inkomsten binnenkomen?
Alle reacties Link kopieren
nachtvlindertje85 schreef:
25-04-2019 16:56


Wat ik me nu afvraag is is het bloggen zelf, dus het schrijven van content en opbouwen van volgers, nog zonder enige vorm van banners of affiliate links op mijn site, wordt dit dan gezien als werken of voorbereidende werk? Mag dit wel of is hier ook toestemming voor nodig? Moet dit doorgeven worden als er zelfs nog geen inkomsten binnenkomen?
Natuurlijk hoef je dat niet door te geven, je hebt dan gewoon een blog. Je geeft je insta account toch ook niet door aan het UWV?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven