Geld & Recht alle pijlers

Boete voor rijden met telefoon

19-12-2025 15:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontving net een boete van 439 en toen ik de foto checkte via DigiD snap ik helemaal de verwarring. Ik houd 1 vinger omhoog en net daarboven zit de knoop van mijn jas (donkere wollen schippersjas). De knoop lijkt een camera. Het lijkt dus net of ik een zwarte telefoon vast houd. Ik heb alleen geen zwarte telefoon, maar een witte. Met een hoesje met kleurtjes. Mijn zoon zat naast mij en weet ook 100% zeker dat ik niet op de telefoon zat. Want als hij naast mij zit, en ik moet ff iets met maps of spotify doet hij dat. Ik wil wel in bezwaar gaan, omdat het écht een optische illusie is. Maar hoe toon ik dat aan :|

Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas :nooo:
Stressed is just desserts spelled backwards
Vanielje schreef:
20-12-2025 17:12
Gewoon de wet aanpassen. Alleen nog in een speciaal autorijpak in de auto, met twee handen permanent op 10 voor drie en het hoofd dient recht te blijven en mag maximaal 90 graden links of rechts draaien. Praten, eten en drinken in de auto verbieden.
Ik snap dat het leuker is om het in het absurde te trekken, maar sommige regels zijn ook in je eigen belang he. Autogordel om, niet op je telefoon zitten. Is niet om je te pesten of om lekker dwars te zitten. Dat er ongelukken gebeuren met auto's weten we, neem ik aan, allemaal. Het dragen van een dikke jas kan voor zwaardere verwondingen zorgen bij een ongeluk. 99,99% van de autoritjes zal je denken, boeien. Maar het zou maar net dat ene ritje zijn. En ja wat een moeite was het dan he, die jas uitdoen.

Niemand zegt dat het hier per direct verplicht moet worden. Men zegt dat het in sommige landen verplicht is (feit) en dat het gevaarlijker is op het moment dat je een ongeluk hebt (feit). Het vermindert immers de effectiviteit van de gordel. Kun jij allemaal dikke onzin vinden, misschien vind je dat van die gordel dan ook, maar een ander kan denken: weet je ik doe voortaan toch die jas even uit.
De betweterige reacties hier dat iemand niet even met één hand aan het stuur mag zitten of met een dikkere jas aan vind ik eigenlijk even absurd.
Attraverso schreef:
20-12-2025 09:02
Je hebt toch altijd één hand aan het stuur? De tijd dat je 2 handen nodig had om aan een stuurwiel te kunnen draaien is voorbij.
En het hangt ook af van de omstandigheden, ik ben vaak met cliënten onderweg en soms vraag ik zelfs om niet tegen me te praten, bij hevige regen of drukte. Dan heb ik ook 2 handen aan het stuur... Maar in een landelijke omgeving of in de file kan je best eens van je koffie drinken of je boterham eten onderweg. Je verstand gebruiken.
In landelijke omgevingen gebeuren de meeste ongevallen. Dan weten we eindelijk de reden waarom dat zo is.... ;-)
Appletje schreef:
20-12-2025 18:17
In landelijke omgevingen gebeuren de meeste ongevallen. Dan weten we eindelijk de reden waarom dat zo is.... ;-)
Ja vanwege de koffie en broodjes die mensen wel eens consumeren tijdens het rijden. Niet vanwege het feit dat veel mensen op die wegen zich niet aan de snelheid houden :lol:
Ik zie niet zo in waarom een dikke jas gevaarlijk is? Ik hou mijn winterjas meestal wel aan in de auto, voor die van mij op temperatuur is duurt wel even, dan ga ik niet zitten koukleumen al die tijd. Ook vind ik het prettiger als de jas nog onder de gordel zit, voelt als een extra beschermlaagje voor mocht die gordel nodig zijn.
Ik dacht dat ik een heel zorgvuldige chauffeur ben, maar blijkbaar niet want ik rijd ook vaak met één hand aan het stuur realiseer ik me nu, wel alleen als ik rustig rechtuit kan rijden op de snelweg.
Ik zie hier een paar keer 'handen op tien voor drie', dat lijkt me raar want dan is je rechterhand lager dan de linker. En ik dacht trouwens dat regenwoordig kwart voor drie/kwart over negen het advies is?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
20-12-2025 21:03
Ik zie niet zo in waarom een dikke jas gevaarlijk is? Ik hou mijn winterjas meestal wel aan in de auto, voor die van mij op temperatuur is duurt wel even, dan ga ik niet zitten koukleumen al die tijd. Ook vind ik het prettiger als de jas nog onder de gordel zit, voelt als een extra beschermlaagje voor mocht die gordel nodig zijn.
Ik dacht dat ik een heel zorgvuldige chauffeur ben, maar blijkbaar niet want ik rijd ook vaak met één hand aan het stuur realiseer ik me nu, wel alleen als ik rustig rechtuit kan rijden op de snelweg.
Ik zie hier een paar keer 'handen op tien voor drie', dat lijkt me raar want dan is je rechterhand lager dan de linker. En ik dacht trouwens dat regenwoordig kwart voor drie/kwart over negen het advies is?
De gordel sluit niet goed aan als je een dikke jas aanhebt en als je dan een ongeluk krijgt heb je kans dat het losschiet.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Yella78 schreef:
20-12-2025 21:03
Even puur als uitleg, niet omdat ik vind dat je die jas uit móet doen:

Die dikke jas met dat voor jouw gevoel extra beschermlaagje, zorgt er juist voor de je gordel minder efficiënt werkt. Dat extra laagje is dus juist het probleem, niet een beschermlaagje. Het creëert namelijk ruimte en een laag lucht tussen gordel, de jas en het lichaam, waardoor de gordel geen direct contact maakt met het lichaam en niet direct blokkeert. Wat juist wel de bedoeling is. Ook wordt de lucht naar je lichaam geperst met kans op verwondingen en interne bloedingen. Uit crashtests blijkt dat al bij een snelheid van 16 kilometer per uur de gevolgen van het dragen van een winterjas groot zijn.
Aha, goed om te weten. Toch voelt het voor mij juist als veiliger. Wellicht maakt het ook uit hóe dik de jas is? Ik heb niet zo'n jas die eruitziet als een gewatteerde slaapzak, maar gewoon een gevoerde parka.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
21-12-2025 12:01
Aha, goed om te weten. Toch voelt het voor mij juist als veiliger. Wellicht maakt het ook uit hóe dik de jas is? Ik heb niet zo'n jas die eruitziet als een gewatteerde slaapzak, maar gewoon een gevoerde parka.
Ik heb mijn winterjas wel vaak aan als ik rijd, maar heb de jas los. De gordel over de heupen ligt dan wel strak tegen mij aan en de deel over schouder zit een klein beetje over de jas (maar ik heb geen dikke gewatteerde jas met veel "gebakken lucht" er in.
Op lange ritten vervang ik de jas door een fleecevest, omdat ik dat dan prettiger vind zitten.
Vanielje schreef:
20-12-2025 17:15
En auto's aanpassen, als de bestuurder zich niet aan de regels houdt komt er in plaats van een airbag een speer uit het stuur ;-)
:-D
Dat van die jas wist ik dus helemaal niet!
En TO, sterkte met bezwaar maken en hoop dat het snel opgelost wordt.
Vervelend, zulke dingen.
TO vraagt hoe ze kan aantonen dat ze niet met haar telefoon in de hand achter het stuur zat, en er komt een hele discussie over winterjassen in de auto op gang 😂
Koffiezetapparaat schreef:
21-12-2025 14:50
TO vraagt hoe ze kan aantonen dat ze niet met haar telefoon in de hand achter het stuur zat, en er komt een hele discussie over winterjassen in de auto op gang 😂
En hoe ze deze boetes kan voorkomen. En dat kan dus door de jas uit te doen. Wat ook nog eens beter is voor jezelf als je betrokken raakt bij een ongeval.
Phlox24 schreef:
21-12-2025 14:57
En hoe ze deze boetes kan voorkomen. En dat kan dus door de jas uit te doen. Wat ook nog eens beter is voor jezelf als je betrokken raakt bij een ongeval.
TO heeft het over een wollen schippersjas, dat is normaliter geen jas met dikke vulling, dus dat zal wel loslopen.
Where is my mind?
Afbeelding

ik heb even mijn gezicht geblurt zodat jullie het ook kunnen zien.
morgen is mijn 1e vrije werkdag dus dan ga ik er mee aan de slag

Maar goed, ik vind echt niet dat ik iets in mijn hand heb, ik heb gewoon beide handen aan het stuur en je ziet de knoop van mijn jas
Ik snap de verwarring want ik vind het idd lijken dat je een mobiel in je hand hebt. Knap staaltje optische bedrog.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Quinnepin schreef:
22-12-2025 21:37
Ik snap de verwarring want ik vind het idd lijken dat je een mobiel in je hand hebt. Knap staaltje optische bedrog.
als ik een zwarte telefoon had gehad, dan had ik zelf ook gedacht, he, verdorie, wat stom van me. Bizar is het he?
Maar ik denk dat als de foto een betere kwaliteit had gehad dat het dan echt niet zo had geleken.
Oh, leuk dat je de moeite neemt om de foto te uploaden.

Het is dat je het uitgelegd hebt, en ik nu ook de knoop/wijs variant erin kan zien.
Anders zou ik idd gedacht hebben dat je een telefoon vast had.
Maleficent schreef:
22-12-2025 21:45
Maar ik denk dat als de foto een betere kwaliteit had gehad dat het dan echt niet zo had geleken.
Dan zou de knoop gewoon duidelijk een knoop moeten zijn lijkt me.
Blackstarr schreef:
19-12-2025 18:03
Ik zou het werkelijk waar niet weten. Bij mij hádden ze niet eens een foto én geen staandehouding, maar ik moest mooi betalen omdat 1 agent zich waarschijnlijk vergist heeft in een letter van het kenteken. Dus ja…
Ik herinner me jouw topic van een poos terug!!
Heb me nog weleens afgevraagd of dat nog opgelost is. Maar ik begrijp uit deze reactie dat dat niet zo is? Wat stom zeg. En wat zul je balen van zo gruwelijk veel geld!!
Ah ik zie foto. Lijkt inderdaad dat je een telefoon in je hand hebt. De vinger lijkt een duim en het lijkt niet alsof je je hand aan het stuur hebt omdat die vinger er dan een beetje raar uit zou zien aan het stuur.
Kikkertje schreef:
22-12-2025 22:55
Ah ik zie foto. Lijkt inderdaad dat je een telefoon in je hand hebt. De vinger lijkt een duim en het lijkt niet alsof je je hand aan het stuur hebt omdat die vinger er dan een beetje raar uit zou zien aan het stuur.
Ja ik vind dat het er ook echt lelijk voor me uit ziet. Terwijl ik er toch 100% zeker van ben dat het niet zo is.
Toch, als je het weet, dan zie je wel dat je wijsvinger naar buiten de auto wijst. Anders zou die gebroken moeten zijn.
Ik zou zeker bezwaar maken, met foto van je jas erbij.
Ik zie geen duidelijke telefoon en ik geloof je dus ik denk zij ook wel, als je in bezwaar gaat
Het lijkt inderdaad op het eerste gezicht wel op een telefoon, maar de telefoon zou dan ook veel te groot zijn toch? Het zou dan echt een soort minitablet zijn.

Wel leuk dat je de foto hier post!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven