Geld & Recht alle pijlers

BOL.com en Amazon - misbruiken hun platform ?

02-04-2020 11:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat laatst te snuffelen op Bol.com omdat ik zocht naar een product maar kon het daar niet vinden. Toen kwam ik op het idee om uit te zoeken wat het proces zou inhouden, mocht ik deze zelf willen aanbieden op een platform als Bol.com.
Het is op zich redelijk eenvoudig om uit te rekenen wat de vaste kosten zijn en welk deel daarvan naar Bol zou gaan. Het product waar ik naar keek is een product wat heel goedkoop is om in te kopen in het buitenland (denk max 1 euro per stuk). Nou, om winst te kunnen maken zou ik het artikel voor rond de 15 euro moeten verkopen op Bol. Het grootste deel van de kosten bestaat uit commissie aan Bol.com, en verzendkosten.
TER INFO: Elk verkoper is verplicht de verkoopprijzen te tonen inclusief verzendkosten. Dit betekent dus dat Bol.com óók commissie krijgt op de verzendkosten. :facepalm:

Ik zat ook even te lezen op een ander forum waar er veel ondernemers posten die hun artikelen op Bol.com aanbieden.
Wat ik heel schokkend vond om te lezen, is dat dat wanneer een verkoper veel succes heeft met het verkopen van een artikel op Bol.com, het geregeld voorkomt dat Bol dan zelf dit artikel gaat aanbieden, vaak tegen een wat lagere prijs en zelfs exclusief verzendkosten waardoor ze jou volledig uit de markt plaatsen. Ze nemen ook het verkoopblok over, wat betekent dus dat hun artikel als eerste zichtbaar is, en dat van de concurrent alleen zichtbaar is bij het doorklikken.
Het schijnt dat Amazon.com dit ook veelvuldig doet.
Ondernemers blijven toch hun artikelen op deze sites plaatsen met alle risico's van dien. Ze geven de concurrent gratis hun belangrijkste bedrijfsinfo die voor niemand anders inzichtelijk zijn. De meest voorkomende reden is dat ze geen andere keus hebben omdat Bol en Amazon een groot publiek bereiken wat voor kleine ondernemingen essentieel is om te kunnen overleven.

Al in al vind ik deze praktijken niet alleen onethisch, maar het geeft grote concerns als Bol en Amazon te veel macht in mijn ogen. Ik vind dat de regeringen bepaalde maatregelen zouden moeten implementeren om misbruik van data te voorkomen.

Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met Bol.com (of Amazon of anders). Wat zijn jullie ervaringen en waar lopen jullie tegenaan?

Bol en Amazon misbruiken hun platform om concurrente uit te schakelen?

Totaal aantal stemmen: 48

Ja (52%)
Nee (40%)
Anders (8%)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-04-2020 11:34
Ik vind die externe verkopers juist irritant en wou dat bol.com zelf die artikelen verkocht zodat ze tenminste een korte levertijd kunnen garanderen en dat kunnen veel van die externe niet.
Eens!
Vooral omdat ik steeds vaker van een externe iets blijk te moeten kopen en dan duurt het veel langer dan dat het bezorgd wordt, komt het met een onbekende verzender en er dan dus ook nog blijkbaar andere verkoopvoorwaarden gelden.

Overigens doen ze bij BOL klantenservice wel enorm hun best om het te regelen. Ik had een ereader die na twee jaar stuk ging. Hij was gewoon ontploft (zonder knal) terwijl hij al die tijd gewoon in de kast, in de oorspronkelijke doos lag.
Ik vond dat er nog consumentengarantie op zat omdat je mag verwachten dat ie het na twee jaar nog gewoon doet en niet zo gevaarlijk wordt. Bol.com heeft geprobeerd dit bij de externe verkoper te regelen maar ook zij kregen dat niet voor elkaar. Zeiden ze: ja als het een eigen ereader was hadden we dat wel geregeld.
Heb toen wel een dikke korting gekregen op een kobo en een reep chocola.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dan toch iets bij een externe moet kopen, dan koop ik het liever op de website van die externe zelf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Niets onethisch aan van Bol/Amazon noch is dat misbruik van hun platform.

Ze bieden je een service aan, jij kiest er voor om van die service gebruik te maken en je gaat akkoord met hun voorwaarden vooraleer je dat doet. Als je dat niet ziet zitten, dan staat het je vrij geen gebruik te maken van die service en zelf een distributieplatform op te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Interessant allemaal...

Het verbaasd me wel een beetje om te lezen hoeveel mensen het prima vinden dat grote multinationals zoals Bol en Amazon de ondernemers onder hen verpletteren en uitwringen.

Dit is in mijn ogen het gevolg van uit de hand gelopen kapitalisme zoals Lubach het zo mooi vertelt in dat filmpje op de eerste pagina. Het gebeurt nu ook op grote schaal met Uber en in mindere mate Zalando.
Alle reacties Link kopieren
Met name bedrijven als Amazon zijn heel slim in het uitbuiten van de triggers van de hedendaagse consument. Prijs op 1, daarna levertijd in combinatie met een goede service naar de klant. Dergelijke bedrijven zijn hard op weg om hele sectoren te monopoliseren. Daarmee vernietigen ze niet alleen de concurrentie, maar zetten ze ook de standaard voor zaken als arbeidsomstandigheden en bepalen ze zelfs voor een groot deel het aanbod van werkgelegenheid. In de VS kan Amazon op het moment zelfs eisen stellen aan overheden als ze zich ergens willen vestigen (vrijstelling van belastingen, bijvoorbeeld). De negatieve effecten hiervan gaan we zeker nog voelen met zijn allen. Maar goedkoop en snel, dus met medewerking en enthousiaste instemming van iedereen die er shopt. Ik ben zelf overigens een van die shoppers, ik ben bekend met de verleiding die ervan uitgaat. Maar ik vind het ook zorgelijk.
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 17:35
Interessant allemaal...

Het verbaasd me wel een beetje om te lezen hoeveel mensen het prima vinden dat grote multinationals zoals Bol en Amazon de ondernemers onder hen verpletteren en uitwringen.

Dit is in mijn ogen het gevolg van uit de hand gelopen kapitalisme zoals Lubach het zo mooi vertelt in dat filmpje op de eerste pagina. Het gebeurt nu ook op grote schaal met Uber en in mindere mate Zalando.
Heeft letterlijk geen barst met uit de hand gelopen kapitalisme te maken. Bol heeft in NL niet het monopolie op online shoppen (sterker nog, zeker niet nu Amazon zich ook in NL komt moeien). Iedereen kan een online shop uit de grond stampen en letterlijk niemand is daarvoor uniek afhankelijk van Bol noch Amazon. Letterlijk niemand heeft als enige optie dropshipping via die spelers. Letterlijk niemand heeft als enige optie om die spelers als logistieke providers te gebruiken. Letterlijk niemand is zelfs verplicht om welke logistieke provider dan ook te gebruiken. Ook letterlijk niemand verplicht je trouwens om als kleine speler een afzetmarkt te gaan aanspreken die verder gaat dan je eigen dorp. In essentie reduceert zich dat tot de wensen en voorkeuren van verkopers, en de wensen en voorkeuren van kopers. En in het geval van verkopers: de keuze om zich al dan niet vast te houden aan verouderde business modellen. Eigen verantwoordelijkheid dus.

Idem trouwens voor Uber; idem voor Air BNB. Al is het standaard eenvoudiger om naar externe zondebokken op zoek te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-04-2020 18:19
Heeft letterlijk geen barst met uit de hand gelopen kapitalisme te maken. Bol heeft in NL niet het monopolie op online shoppen (sterker nog, zeker niet nu Amazon zich ook in NL komt moeien). Iedereen kan een online shop uit de grond stampen en letterlijk niemand is daarvoor uniek afhankelijk van Bol noch Amazon. Letterlijk niemand heeft als enige optie dropshipping via die spelers. Letterlijk niemand heeft als enige optie om die spelers als logistieke providers te gebruiken. Letterlijk niemand is zelfs verplicht om welke logistieke provider dan ook te gebruiken. Ook letterlijk niemand verplicht je trouwens om als kleine speler een afzetmarkt te gaan aanspreken die verder gaat dan je eigen dorp. In essentie reduceert zich dat tot de wensen en voorkeuren van verkopers, en de wensen en voorkeuren van kopers. En in het geval van verkopers: de keuze om zich al dan niet vast te houden aan verouderde business modellen. Eigen verantwoordelijkheid dus.

Idem trouwens voor Uber; idem voor Air BNB. Al is het standaard eenvoudiger om naar externe zondebokken op zoek te gaan.
Als jij denkt dat het allemaal zo vrijblijvend is snap je er zelf helemaal geen barst van. Verdiep je er eerst ff in.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je dat ervoor nodig is om het draaiende te houden? Als externe verkoper hoef je geen servers te beveiligen en al het gedoe wat erbij komt kijken. Je hoeft geen publiek te trekken.
Dat doet de grote webshop allemaal voor je. Ik vind het nogal logisch dat je daar een gedeelte voor betaald. Het is ook een extra risico dat het meebrengt voor de webshop namelijk dat de externe verkoper jou naam in diskrediet brengt.
De meeste verkopers zullen dan toch echt gaan mopperen of de naam van (bol of amazon) ipv de externe verkoper.

En even uit nieuwsgierigheid, hoe stel jij het voor dan hoe het moet zijn?
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 18:30
Als jij denkt dat het allemaal zo vrijblijvend is snap je er zelf helemaal geen barst van. Verdiep je er eerst ff in.
:biggrin:

Ik doe dergelijke zaken al mijn hele professionele carrière, inclusief op C-level. Ik denk niet dat ik je raad nog echt au serieux moet nemen :D

Het is wel degelijk zo vrijblijvend; dat je dat ideologisch niet wil snappen, is jouw probleem, geen probleem van de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Zellithyia schreef:
02-04-2020 18:34
Wat denk je dat ervoor nodig is om het draaiende te houden? Als externe verkoper hoef je geen servers te beveiligen en al het gedoe wat erbij komt kijken. Je hoeft geen publiek te trekken.
Dat doet de grote webshop allemaal voor je. Ik vind het nogal logisch dat je daar een gedeelte voor betaald. Het is ook een extra risico dat het meebrengt voor de webshop namelijk dat de externe verkoper jou naam in diskrediet brengt.
De meeste verkopers zullen dan toch echt gaan mopperen of de naam van (bol of amazon) ipv de externe verkoper.

En even uit nieuwsgierigheid, hoe stel jij het voor dan hoe het moet zijn?
Ik heb nergens beweerd dat externe verkopers niet zouden moeten meebetalen. Ze maken gebruik van een service en daar staat dan een prijs tegenover. Waar ik het vooral niet mee eens ben is de oneerlijke concurrentie. Ze gebruiken de verkoopcijfers van ondernemers die gebruik maken van hun platform, om ze vervolgens te verpletteren.

Amazon én Bol zijn zo groot dat je er bijna niet omheen kan.
Ook zijn alle verkopers verplicht om aan de verkoopvoorwaarden te voldoen die Bol zelf opstelt en ze mogen op een eigen site of winkel niet hetzelfde product aanbieden voor minder.
En natuurlijk besluiten ze zelf om in zee te gaan met dit soort organisaties, maar ik vrees dat de meeste kleinere ondernemingen gewoonweg niet kunnen concurreren met een Bol of Amazon. Dit weet Bol ook heel goed en daarom durven ze ook hetgeen te doen wat ze nu dus aan het doen zijn.

Zelfde met Uber. Die buit hun chauffeurs uit. Ik ben blij dat hier naar gekeken word door sommige regeringen want het is echt niet normaal.
Ik heb gehoord dat de overheid hier in Nederland ook van plan is om een minimum tarief in te stellen voor ZZP-ers om uitbuiting te voorkomen van bedrijven als post.nl en ook Uber. Een hele goede zaak, soms moet je de kleinere jongens beschermen ipv te laten zinken omdat het “een eigen keus” is.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-04-2020 18:42
:biggrin:

Ik doe dergelijke zaken al mijn hele professionele carrière, inclusief op C-level. Ik denk niet dat ik je raad nog echt au serieux moet nemen :D

Het is wel degelijk zo vrijblijvend; dat je dat ideologisch niet wil snappen, is jouw probleem, geen probleem van de maatschappij.
Ja hoor. :roll:
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 19:12
Ja hoor. :roll:
Awww, vind je het niet leuk dat mensen je niet volgen in je simplismen? :biggrin:

Eens zien, de feitelijke onjuistheden in je betoog:
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 19:12
Ik heb nergens beweerd dat externe verkopers niet zouden moeten meebetalen. Ze maken gebruik van een service en daar staat dan een prijs tegenover. Waar ik het vooral niet mee eens ben is de oneerlijke concurrentie. Ze gebruiken de verkoopcijfers van ondernemers die gebruik maken van hun platform, om ze vervolgens te verpletteren.
Nee dat is niet de standaard policy (moest dat wel zo zijn, dan zou er in de eerste plaats geen enkele succesvolle verkoper op die marktplaatsen zijn), als verkoper geef je daar expliciet je goedkeuring voor wanneer je met hen in zee gaat, en het is bovendien goed voor de consument aangezien een overbodige schakel in de keten die winst moet maken (jij mocht je dat doen) verwijderd wordt.
En het is op een heel simpele manier af te blokken: breng een origineel product ipv te dropshippen. Easy as that.

Amazon én Bol zijn zo groot dat je er bijna niet omheen kan.
Je kan er wel degelijk omheen en er zijn massa's bedrijven die dat doen. Sterker nog, er zijn massa's bedrijven die dat niet alleen met Bol doen, maar die dat ook met Amazon doen, op wereldschaal. Het is gewoon kwestie van de keuze te maken.
Ook zijn alle verkopers verplicht om aan de verkoopvoorwaarden te voldoen die Bol zelf opstelt en ze mogen op een eigen site of winkel niet hetzelfde product aanbieden voor minder.
Logisch. En dat zijn voorwaarden die je ondertekend hebt wanneer je met hun diensten in zee gaat. Wil je die voorwaarden niet, zet dan je eigen distributie op. Geen enkel probleem.
En natuurlijk besluiten ze zelf om in zee te gaan met dit soort organisaties, maar ik vrees dat de meeste kleinere ondernemingen gewoonweg niet kunnen concurreren met een Bol of Amazon. Dit weet Bol ook heel goed en daarom durven ze ook hetgeen te doen wat ze nu dus aan het doen zijn.
Ze kunnen dat wel degelijk en er zijn er ook die dat doen.
Ze willen dat niet doen, en dat is een heel ander verhaal.
Zelfde met Uber. Die buit hun chauffeurs uit. Ik ben blij dat hier naar gekeken word door sommige regeringen want het is echt niet normaal.
Ik heb gehoord dat de overheid hier in Nederland ook van plan is om een minimum tarief in te stellen voor ZZP-ers om uitbuiting te voorkomen van bedrijven als post.nl en ook Uber. Een hele goede zaak, soms moet je de kleinere jongens beschermen ipv te laten zinken omdat het “een eigen keus” is.
Uber kan hun chauffeurs niet uitbuiten; Uber heeft geen chauffeurs.
anoniem_65340bc703a11 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 20:29
0.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
02-04-2020 13:01
Ik vind dat bol.com en amazon juist beter moet optreden tegen externe verkopers die bol.com/amazon gebruiken om lekker makkelijk te kunnen dropshippen. Gelukkig hebben ze wel al een hoop mondkapjes en andere dingen tegen corona offline gehaald.
Precies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven