Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
iris1969 schreef:
01-07-2018 18:29
Ze mag sowieso morele steun meenemen. Dat helpt vaak om rustig te blijven.
Lijkt me heel nuttig. Helemaal als het iemand is die niet emotioneel betrokken is.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-07-2018 18:44
Lijkt me heel nuttig. Helemaal als het iemand is die niet emotioneel betrokken is.
Ja, daarom had ze dan ook haar advocaat meegenomen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
02-07-2018 00:37
Ja, daarom had ze dan ook haar advocaat meegenomen.
Ja die mag er ook bij zijn en zelfs namens haar spreken. Hij mag haar helaas niet vervangen.

Ze mag zich wel door een ander laten vervangen, maar alleen als ze psychisch echt niet in staat is om zelf te spreken.

Volgens mij gaat ze zelf en brengt ze steun mee.
Alle reacties Link kopieren
Tjongejongejonge, de teneur is niet zoals ergens hierboven werd beweerd "dat iedere suggestie hoe PB haar eigen stress en ellende wat zou kunnen temperen los van wat de buurman doet of laat als een aanval word opgevat" maar het is wel behoorlijk vermoeiend als keer op keer maar weer dezelfde suggesties worden herhaald - ook als allang gebleken is dat die suggesties óf niet haalbaar óf niet wenselijk zijn.

Echt nieuwe suggesties, zoals dat het misschien mogelijk is voor Paardenbloempjes om zich zelfs door heel iemand anders te laten vertegenwoordigen, zijn natuurlijk nuttig. Maar herhalen van al honderd keer uitgekauwde tips die ook al honderd keer zijn weerlegd heeft toch weinig zin?

Paardenbloempjes heeft, samen met haar advocaat, een pad uitgestippeld dat ze nu stapje voor stapje bewandelt. Hopelijk met een goed resultaat tot gevolg.

Als dat resultaat niet is wat ze had gehoopt, of als ze zelf aangeeft van het pad te willen afwijken, kan ze alle tig keer herhaalde tips tot in den treure teruglezen in de >100 pagina's die dit topic lang is, en alsnog een nieuw pad uitstippelen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
02-07-2018 00:45
Ja die mag er ook bij zijn en zelfs namens haar spreken. Hij mag haar helaas niet vervangen.

Ze mag zich wel door een ander laten vervangen, maar alleen als ze psychisch echt niet in staat is om zelf te spreken.

Volgens mij gaat ze zelf en brengt ze steun mee.
Ja, klopt dat ze zelf gaat met steun. (Mijn vorige reactie zat ik te typen toen ik deze reactie van jou nog niet gelezen had, was dus geen reactie op deze post van jou. Ff ter verduidelijking. ;) )
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
02-07-2018 00:53
Ja, klopt dat ze zelf gaat met steun. (Mijn vorige reactie zat ik te typen toen ik deze reactie van jou nog niet gelezen had, was dus geen reactie op deze post van jou. Ff ter verduidelijking. ;) )
Zo las ik um ook niet hoor. No worries :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me eigenlijk niet mengen in de discussie wat TO wel of niet zou moeten doen, maar bij het volgen van dit topic dringen zich bij mij steeds meer de volgende vragen op : je woont nu een dik jaar in dit -door jou zo gewenste- huis Paardebloempjes. Hoe vaak heb jij, sinds je er woont, genoten van je huis en je tuin? En de andere kant: hoeveel stress, frustratie en angst heeft het wonen je gegeven? Weegt dat laatste tegen de jouw gewenste woonsituatie op? Heb je enig idee wanneer je eindelijk toe zult komen aan iets van woongenot? En is de prijs daarvoor acceptabel en realistisch? Zeker met een baby op komst.

Natuurlijk weet ik niet wat er buiten mijn forumzichtveld speelt en in werking gesteld is, maar ik krijg steeds meer de indruk dat je niet op je plek bent in dit huis Paardebloempjes. Niet alleen vanwege de aanhoudende overlast van de buurman, maar ook omdat ik gaandeweg dit topic het gevoel krijg dat de buurt je niet ‘moet’. Ik ben dan ook wat bezorgd dat, mocht de buurman het veld moeten ruimen, je problemen niet voorbij zijn. Ik weet iets van de dynamiek van dorpsgemeenschappen en ook hoe je collectief ‘uitgekotst’ kunt worden als de gemeenschap ‘bepaalt’ dat jij niet tussen hen past. Daar is niets rechtvaardigs aan en is vaak ook niet te beredeneren, maar helaas gaat het soms wel zo en mij bekruipt het gevoel dat dit ook bij jou speelt.

Ik hoop van harte dat ik het mis heb en dat jouw woonproblemen eindig zijn en er een moment komt dat je, met je baby, rust en genot krijgt van je huis en tuin. Maar tegelijk wil ik ook onder je aandacht brengen dat de problemen wellicht complexer en weerbarstiger zijn dan ze nu lijken en je mogelijk van de regen in de drup kunt belanden. Ik wil je op het hart drukken om je niet alleen te focussen op één uitkomst en doel, maar je blik ook te richten op alternatieve oplossingen (die je nu wellicht afwijst), een ‘plan B’ en eventuele noodscenario’s. Want ik ben er niet gerust op.

Maar nogmaals, ik hoop dat ik ernaast zit.
Heel veel sterkte en wijsheid.
anoniem_255433 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 18:54
0.15% gewijzigd
Goede post.
Een vergelijkbare situatie:

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vrouw-we ... sche-buren

Wat schandalig dat de politie in dit soort gevallen niet adequaat optreedt tegen de pesters/bedreigend/aanvallers. Absurd. Is de politie afkomstig uit hetzelfde dorp?
Nederland is ook te soft. Er moet eerst wat ergs gebeuren, dan wordt er pas gehandeld. Natuurlijk te laat. En zelfs van al die vorige situaties wordt er niet geleerd. Zoals in het artikel wordt beschreven had ik ook de politie hoog zitten, maar nu allang niet meer.

Ik zag laatst het tv programma : bonje met de buren. Een allochtoonse vrouw was ook niet welkom. Waarom? Haar hond blafte als mensen langs liepen en haar tuin was niet zo mooi..ongelooflijk. Mensen zijn gestoord. De tv kwam erbij en ja hoor iedereen kon in ene aardig doen en mee bbqen. Die vrouw reageerde zo chill en rustig. Ik kan schijnheiligheid echt niet teren en vooral niet op zo'n manier. Had veel respect voor haar!
Alle reacties Link kopieren
Interessant. Volgens mij doen we er beter aan dit topic even te laten rusten.
Such fun!1
MarindaH schreef:
05-07-2018 18:33
Interessant. Volgens mij doen we er beter aan dit topic even te laten rusten.
Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe het met je gaat. Ik moest aan je denken met het warme weer en hoe het in de tuin is gegaan. Misschien heb je in de mediation opgedragen gekregen om te stoppen met hier reageren. Ik hoop hoe dan ook dat er snel verbetering komt in deze vreselijke situatie.

En nee, verhuizen is op dit moment geen optie in het proces. Ik zeg het maar even voor de usual suspects die vast na mij gaan reageren.

Hamer, als jij wel iets kunt zeggen, kun je dan een update plaatsen?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook veel aan je denken, Paardenbloem. Maar voel je niet verplicht te reageren als dat niet goed voelt. Mocht je hier wel lezen, weet dan dat er veel forummers aan je denken en achter je staan. Je bent goed bezig! Zet 'm op! :-)
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Nee, zeker geen verplichting! Zie het als interesse en een hart onder de riem.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Hoop dat je toch een beetje van het mooie weer kunt genieten!
Ik denk aan je :smooch:

Voor juridisch advies of gewoon een kletspraatje weet je me te vinden hoop ik....
:rose:
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieverds,
Bedankt voor alle steun.

Ik mis het ontzettend om in dit topic van me af te kunnen schrijven.
Ik heb zoveel gehad aan alle tips, steun en zowel juridische als praktische adviezen..

Helaas ben ik niet meer anoniem.

Ik ga niet zomaar verdwijnen, want dat zou zijn alsof ik een stel lieve vrienden opeens niets meer van me laat horen en dat voelt niet goed. Ik vind dat ik het jullie verplicht ben om jullie dit wel te laten weten: Ik teken vandaag een mediationcontract waarin staat dat 'we elkaar niet meer zwart zullen maken bij buurtbewoners of op social media'

Dit forum valt dus onder social media. Omdat ik niet wil dat hier schrijven geintepreteerd wordt als de afspraak verbreken, heb ik besloten hier voor nu niet meer te schrijven.

Ik hoop dat deze en andere afspraken die zijn gemaakt gaan zorgen voor rust.

Ik ga jullie vreselijk missen. Via pb en prive zal ik hopelijk wel in contact blijven met sommigen van jullie.
anoniem_351747 wijzigde dit bericht op 27-07-2018 12:44
6.24% gewijzigd
Si vis pacem, para bellum
Sterkte!
Heel begrijpelijk.
Ik zou niet willen dat je ermee in de problemen zou komen. Ik hoop oprecht en met heel mijn hart dat ook de buurman zich daaraan houdt en dat je nu gewoon naast hem kunt wonen.

:smooch:
Sterkte paardenbloem. Ik hoop dat je rust gaat krijgen :rose:
Begrijpelijk Paardenbloem! Heel veel sterkte en alle goeds!
Succes paardenbloempjes!
Alle reacties Link kopieren
Succes Paardenbloem, ik hoop dat jullie in vrede naast elkaar kunnen leven.

Vraag de Moderator om dit topic te verwijderen, dan kan het zeker niet tegen je gebruikt worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven