Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Alle reacties Link kopieren
Wow die agent, is toch niet te geloven zeg. Lijkt wel of hij bang voor je buurman is. Wat een kloothommel :mad:
Alle reacties Link kopieren
Elfquest, jammer dat ik er vandaag niet was anders had ik die wijkagent en de woningbouw wel eens even een lesje Nederlands recht geleerd.


Ik ben trots op je dat je het argument van de zorgplicht hebt onthouden. Hoe vaker je dat woord noemt, hoe meer je politie en woningbouw onder druk zet.

Er is geen enkele grond om jou te arresteren want je hebt geen strafbaar feit gepleegd. Allemaal bluf en ik had die agent dat wel eens willen vertellen. Volgende keer gewoon naar de juridische grond vragen. Diefstal gaat niet op want er is niets weggehaald, alleen toegevoegd.

Je bent nog vergeten dat de buurman zijn toestemming tegenover mij (en zijn broer) heeft herhaald. Misschien moet ik oom agent maandag even bellen om hem dat mede te delen.

Het is nu niet verstandig om alsnog de aan de rasterdelen aanpalende schuttingdelen alsnog te vervangen. Beter is het om de bamboematten door te trekken en iets anders te verzinnen voor de kattenren.
Allereerst Elf, wat goed dat je voor jezelf opgekomen bent,je word steeds sterker :rose:

Wat erg dat je met zulke randdebiellen te maken hebt, de wijkagent en de woningbouw zijn net zo erg als die buurman van je,laat je niet intimideren maar blijf bij jezelf .
Fijn dat je zulk goed advies van Hamer krijgt waar je iets mee kunt zoals je zowel de wijkagent als ook de woningbouw om de oren hebt kunnen slaan.
Complimenten meid :hug:
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, tenzij een clausule in jullie huurovereenkomsten anders zegt, is de schutting via natrekking van de woningbouwvereniging. Die mag je niet weghalen zonder toestemming, maar wel vervangen. Helaas is dit nu praktisch onmogelijk.

Ik zou maandag niet de wijkagent zelf gaan bellen. Als hij al gebeld moet worden, daarover zullen we nog overleggen, dan zal ik dat doen.

Ik overleg morgen even met een andere jurist en kom nog terug op een vervolgplan. Het best is op dit moment even niets te doen behalve die ruitjes afdichten. Laat de leugens van de buurman over het weghalen van de schutting maar even tegen hem (door)werken.
hamer wijzigde dit bericht op 20-07-2017 23:22
Reden: Tikfouten
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De ruitjes afdichten: frosted glas folie of spray! Dat laat gewoon licht door dus heeft buurman weer wat minder te zeiken..

En deze :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ps: als je het op termijn toch weer weg moet halen kan dat met verfverwijderaar. Wel een rottig werkje maar het kan.
Folie is sneller verwijderen, misschien dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Hee, als ik dit goed begrijp, kan je nu dus gewoon je oorspronkelijke plan doorvoeren en scheelt het je een hoop geld omdat je geen nieuwe schuttingen hoeft te kopen!

Ik zou een klacht indienen tegen die wijkagent. Zelf heb ik ook eens een akkefietje gehad met een agent die duidelijk zijn boekje te buiten ging. Om dezelfde reden als jij aarzelde ik met het indienen van een klacht, maar ik heb het toch gedaan en wat bleek: het bureau was mega-blij met die klacht! Ze waren al een tijdje bezig een dossier op te bouwen tegen de bewuste agent omdat het hen ook al lang duidelijk was dat hij niet functioneerde en dit zetje hadden ze precies nog nodig om hem er uit te kunnen werken.
Spreuken 18:2
Doreia schreef:
20-07-2017 17:07
Die agent kwam dus in de veronderstelling dat jij de hele schutting eruit had gehaald. Die sukkel snapt niets van hoor en wederhoor. Begint meteen te dreigen op een halve waarheid. Wat een oetlul van een agent. Daar hoef je weinig van te verwachten. Die luistert naar de grootste schreeuwerd. Kun je geen aangifte doen van laster en smaad? Klacht indienen tegen deze wijkagent nav dit verhaal? Ik zou deze instanties niet langer vertrouwen, ze doen geen zak.
Behalve als Hamer heel anders adviseert zou ik zeker een klacht indienen bij de politie. Ik werk zelf bij de politie en word altijd niet goed van verhalen van mensen waarbij collega's van mij zo duidelijk dom, onrechtvaardig en met onheus machtsvertoon gehandeld hebben. Klacht indienen dus, daar wordt namelijk heel serieus naar gekeken!
Ik vind Elfquest de sterkere. De buurman is een zielige schreeuwlelijk, een enorme loser. Een triest geval.
Maar de politie en de woningbouw hebben de taak mensen tegen dergelijke psycho's te beschermen. Ik vind hun schijterige houding weerzinwekkend...
Pff ik heb de hele nacht nachtmerries gehad over opgepakt worden terwijl de hele buurt staat te kijken en in de cel gegooid worden.

@ doreia: ik heb inderdaad niets weggehaald

@ Suze: bedankt voor de tip! En de knuffel!

@ Vlinder: Dank je wel. Fijn dat jullie me steeds sterker vinden worden. Dat voel ik me nu even niet.

@ Gelderka: Ik begin ook te denken dat dat hun gedachtengang is. En het werkt nog ook, want ik heb me ook aangepast.. ik heb lang gewacht met die schutting dichtmaken en de camera plaatsen....

Dank je Satchel en Kastanjez. Er moet even een goed plan zijn voor ik verdere stappen onderneem.

@ Hamer: ik wou ook dat jij erbij geweest was. Ik stond in eerste instantie met mijn bek vol tanden.. gelukkig had jij het woord 'zorgplicht' er wel 'ingehamerd' ;)

Ik heb geen nummer van wijkagent. Je moet voor contact met hem het algemene nr van de politie bellen en om een terugbelverzoek vragen. Ze vragen dan ook om een reden.

Agent heeft wel gezegd dat ik planken tegen de schutting aan mag spijkeren, mits onder de 2 meter hoog, of een eigen schutting ernaast zetten en dat ze dat ook aan buurman gingen doorgeven.

Ik snap er niks van. Dat is juist niet wat hij wou!

maar ik doe even een pas op de plaats en zorg dat er eerst een camera hangt hier bij de deur, voor het geval dat..
Dank je wel voor het meedenken!
anoniem_206632 wijzigde dit bericht op 21-07-2017 10:57
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over die raampjes: kan je daar iets tegenaan zetten? Een keukentrapje (met een dweil erover die 'even te drogen' hangt), of een ligbed of stretcher of zo? Je kan het er ook een klein stukje voor zetten en dan elke dag een stukje verder opschuiven.
Spreuken 18:2
Je wordt niet in de cel gegooid.

Je wordt niet in de cel gegooid.

Hij heet geen Artsen Baydar en jullie wonen niet in Meerdijk.
Doreia schreef:
21-07-2017 11:20
Je wordt niet in de cel gegooid.

Je wordt niet in de cel gegooid.

Hij heet geen Artsen Baydar en jullie wonen niet in Meerdijk.


:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik het even gemist hoor, maar als de wijkagent zegt dat je er een schutting er tegen aan mag zettten... is dat geen mooie optie??

Dan heb jij een mooie schutting zoals jij dat wil en hoeft je ook niet meer aan de gezamelijke schutting te zitten :-D
Alle reacties Link kopieren
Jemig die politie :@ Je kan toch niet zomaar onschuldige mensen de cel ingooien omdat ze zich niet aan jouw advies houden?!

Elfquest, een dikke knuffel :hug:
Fijn dat je nu hulp van mensen! Ik hoop dat de nachtmerrie snel voorbij is en dat je lieve katjes in de tuin kunnen spelen zonder bang te hoeven zijn voor gif, geweren of boze buurmannen!
Alle reacties Link kopieren
Elfquest, ik vind je supersterk. Zelf had ik allang het bijltje er bij neergegooid, denk ik. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat jij dat niet doet.

Ik hoop dat je ondanks alle buurmanperikelen nog wel van de zon in je tuin hebt kunnen genieten? De zomer duurt niet zo lang meer en het zou jammer zijn als hij dat ook nog eens van je afpakt.
Tjesus dit wordt echt steeds gekker... Elfquest ik vind je supermoedig ook al voelt het even niet zo. Ook mij valt op dat je veel sterker overkomt terwijl je eerst van iemand die om advies vroeg in een zielig vogeltje veranderde had je nu toch maar mooi de tegenwoordigheid van geest om politie en wbv van repliek te dienen, dikke knuffel :hug:
Moet vreselijk zijn en begrijp nu pas hoe lamgeslagen je was en daardoor bijna niets meer durfde. Ik hoop echt dat je je gesteund voelt door de reacties hier en bedenk dat je een sterke dame bent, gezien de omstandigheden vind ik je een kei!!
Goede tips, alles opnemen ook van die *$&%# politie, evt klacht indienen heb er weinig aan toe te voegen maar ik wilde je toch even vertellen dat je echt veel sterker in je schoenen staat!!!

Van: ik was zo verslagen dat ik niet hoorde wat ze zeiden (toen met die brand) naar: hallo heren, jullie hebben een ZORGPLICHT naar mij als bewoonster. Ik vind het toch een hele stap vooruit en bedenk inderdaad dat Hamer ook heeft gehoord wat er zoal afgesproken is met die broer erbij.
Verder geen andere tips of ideetjes voor je maar wilde je toch even zeggen dat het me opvalt hoeveel sterker je klinkt en overkomt. Als dat hier opvalt zullen anderen dat ook merken.. Hou je taai, ik hoop dat HIJ gaat verhuizen om de een of andere reden, je weet maar nooit.. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
20-07-2017 17:12
Ik ben het hier wel mee eens, eigenlijk. Wijkagent doet geen fuck, gelooft meteen de buurman, dreigt jou in de cel te smijten zonder ook maar naar jouw kant van het verhaal te vragen, geeft geen gehoor bij problemen en klaagt tot overmaat van ramp dat hij het zo druk heeft. Je kunt totaal niet op hem bouwen, hij komt over als iemand die gewoon van het gezeur af wil zijn en de snelste manier om dat te bereiken is om tegen jou te zeggen dat je je gemak moet houden.

Win hier even advies over in, want ik ben geen advocaat, maar hij doet duidelijk zijn werk niet en daar mag best wat van gezegd worden.
Wacht even, hij zei beide ruziemakers de cel in te gooien. En tenslotte zei hij, dat schutting dichttimmeren ok is, dat hij de buurman gaat melden dat er tot 2m hoog dichtgetimmerd mag worden.

Elfquest, je bent van slag door de rare effecten, maar dit is dus door jou goed aangepakt en door de wijkagent goed overgenomen. Dit was géén intimidatie van de politie. Nog even teruglezen, want je legt het aan ons wel goed uit, al laten diverse lezers zich weer meeslepen door emoties.
Ze kwamen optreden tegen het slopen van de schutting. En zagen toen dat het anders in elkaar stak.
Zo zal het nog wel even blijven gaan, totdat de woningbouw eindelijk leert dat de man leugens vertelt en jij alles kan weerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte met alles Elfquest! Ik vind je dapper. En ik vind het geweldig dat Hamer je helpt!!!
Alle reacties Link kopieren
Even iedereen bijpraten.

Ik heb Elfquest geadviseerd even niets te doen met de wijkagent. Dat wil niet zeggen dat hij niet zijn vet krijgt, maar de hulp van het politiekorps is misschien nog nodig en bovendien is er op dit moment een belangrijkere speler en dat is de woningbouwvereniging.

Elfquest heeft een vervelende brief ontvangen van de woningbouwvereniging waarin staat dat Elfquest een bepaalde afspraak heeft gemaakt (weghalen bamboematten, op eigen terrein op eigen kosten een tweede schutting zetten tegen de bestaande schutting aan). Dat is natuurlijk onacceptabel, zowel het woorden in de mond leggen als de bedachte "oplossing".
Er staat natuurlijk al een schutting die inmiddels grotendeels is afgedicht. Zonde om meer geld uit te geven voor een overbodige tweede schutting.

Ik heb een scherpe brief voorgesteld vol juridische termen en waarin overduidelijk staat dat de woningbouwvereniging een zorgplicht heeft om Elfquest ongestoord woongenot te verschaffen, en dit nu nalaat en daarmee tekort schiet.

Ik verwacht dat die sociaal werker van de woningbouwvereniging schrikt en met brief richting juridische afdeling loopt, waar hem wordt verteld dat alles wat er in die brief staat, klopt :-D

Het wordt namelijk tijd dat deze zaak in handen komt van andere mensen binnen de woningbouwvereniging dan diegenen die het conflict proberen te sussen door Elfquest eisen te stellen. Omgekeerde wereld.

Verder moeten de ruitjes nog gedicht worden. Dat zal komend weekend worden of dat erna. Ik zal nog kijken of ik erbij kan zijn, want Elfquest is behoorlijk geschrokken van het laatste bezoek van wijkagent en medewerker woningbouwvereniging. Natuurlijk is er geen grond om Elfquest af te voeren naar het politiebureau. Maar woorden als dit kunnen verlammend werken.
Alle reacties Link kopieren
Oh en of buurman wel of niet toestemming had gegeven om de schutting te vervangen - ik ben uiteraard getuige - is op dit moment niet meer van belang. De toestemming van de buurman mag als ingetrokken worden beschouwd. Uiteindelijk hoeven er ook geen schuttingdelen vervangen te worden. Dit zou alleen service zijn geweest naar de buurman toe.

De open delen bij het raster zijn echter afgedicht en de bamboematten zijn geplaatst. En dat mag. Daar verandert niets meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Hamer, Elf, kijk echt even naar spuitbus frosted glass: doe je een hele dunne laag, lijkt het net alsof de ruitjes alleen een beetje vies zijn. En dan een week of twee later nog een keer zodat doorkijk net niet meer mogelijk is. Geen gezeik over licht inval en waarschijnlijk heeft de man niet eens door dat je wat aan het doen bent.
Alle reacties Link kopieren
Hamer, wat een topper ben je!
Wat een afschuwelijk en fijn topic tegelijkertijd.
Afschuwelijk dat dit zomaar kan gebeuren en fijn omdat er zoveel mensen zijn op het forum die meehelpen en zelfs langskomen bij to om te helpen. Laat zien dat we niet alleen maar zure visgleuven zijn hier!

Ik hoop dat de buurman binnenkort flink aangepakt wordt en dat je snel rust hebt, TO!
Alle reacties Link kopieren
De wijkagent is dus wel voor rede vatbaar en de woningbouw niet.
Ja, die verhuurder heeft die juridische brief hard nodig, want de vertegenwoordiger zag dat er niets klopt van de beschuldiging en men schreef desondanks die rare brief in het kader van Elfquest verlammen om zelf minder last van de boze buurman te hebben. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden, zodat het steeds erger wordt met die buurman.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven